Positionering speakers woonkamer

Started by Gatone, April 17, 2020, 17:10:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gatone

Ik wil graag mijn woonkamer anders inrichten en mijn TV + stereo set verplaatsen. Zie het plaatje hieronder voor de gewenste situatie:



De set staat nu voor het raam rechts van de bank. In de nieuwe situatie komt de set komt dus in een ruimte van ongeveer 1.80m te staan met links een schouw en rechts een muur, rechts bovenin het plaatje. De subwoofer wil ik onder een zwevend tv-meubel plaatsen.

Nu heb ik zo'n vermoeden dat dit niet ideaal is qua akoestiek: beide speakers komen dus in een hoek te staan. Staan ze ook niet te dicht bij elkaar?

Mijn set bestaat uit:
Linn Majik DSM
Revel M105
Velodyne SPL1000-Ultra.

Ik ben mij aan het oriënteren op de mogelijkheden om toch de set te verplaatsen met een acceptabel resultaat. Andere speakers? Andere speakers met basreflexpoort aan de voorkant (al moeten de speakers volgens mij dan nog steeds afstand met de muren hebben). Ik zou ze misschien wel iets naar voren kunnen plaatsen, dan zit je iig niet meer met de achtermuur? Kan de Linn Space Optimisation dit compenseren? Een soundbar kopen?

denoontje

#1
Hoi Het is mij niet duidelijk waar je nu je speakers wil plaatsen.


Wil je perce geluid van tv naar de majik en dan naar de speakers, dan moet je de speaker ip rondom de tv positioneren of een sounbar kopen.

Ik ze;f heb de speaker links en rechts van het raam staan en de tv voor het raam op een laag meubel.
Is dat geen optie?
zie https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=dlattach;topic=65885.0;attach=270383;image

Je kunt wel wat doen met SO, maar best is de basis zo goed mogelijk hebben.

Xander32

#2
Als je de speakers rechts bovenin het plaatje, links en rechts naast het audiomeubel, tussen schouw en rechter pui wil plaatsen, met dus < dan 1.80 meter ruimte tussen beiden, gaat dat idd een køt geluid geven en van een stereobeeld zal er zeker geen sprake zijn.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Gatone

Het gaat inderdaad om rechts boven op het plaatje.

vanzomereng

Gewoon veel experimenteren en kijken wat het fijnste klinkt.
Ook ff wat knutselen met de hoek van indraaiing v/d speakers richting de luisterplek.

Wat vaak vergeten wordt is ook de plaatsering van je luisterplek (bank of fauteuil)
Wat ruimte achter je luisterplek is veelal beter dan een bank of fauteuil, dicht tegen een muur.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Gatone

Bedankt voor jullie antwoorden voor zover. Ik merk ook dat ik vaker een film op zet dan naar muziek luister en zit er dan ook aan te denken om de Revels en Linn in te wisselen voor een Sennheiser Ambeo soundbar en mijn Velodyne dan te houden.

paaj

Anders zou ik zeggen: probeer de linker speaker links van de schouw bij het open stuk.  Dan heb je midden op de bank best een lekker luisterplekje denk ik, en voor TV kun je met balans wellicht nog wat bijstellen.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2