probleem met doorvoer geluid over HDMI Sony TV via Yamaha Versterker

Started by sterremos, October 6, 2019, 11:50:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sterremos

Ik kom niet uit het volgende. de opstelling thuis is een Yamaha A680 Receiver welke een koppeling heeft via ARC naar een Sony andriod TV met oa Kodi erop.
Op de Yamaha zit een Setop box voor TV ontvangst .
als we TV kijken gaat het geluid via de HDMI terug van de TV naar de ontvanger.
Echter als we naar Kodi of google TV kijken schakelt de yamaha over naar een andere invoer ( de optische )
Wat ik ook probeer in de instellingen van de TV het lukt maar niet om ook het (android) gedeelte van de TV over de HDMI te laten lopen. ook met het verwijderen van de optische kabel uit de TV blijft de Yamaha zich omschakelen naar de optische ingang.
Bij de instelling van de versterker is  bij HDMI control TV audio input  geen mogelijkheid om te kiezen naar de HDMI, daar staat inderdaad het input kanaal waar de optische kabel is aangesloten.

Door deze issue kan ik geen DTS-HD vanuit Kodi naar de versterker sturen daar dit via HDMI moet lopen.

Heeft iemand een suggestie?

Ron

riwi

Ik heb ook een Sony TV met android (xf9005) die ik met HDMI/CEC/Arc op de versterker had aangesloten.

Als ik TV geluid (bv van apps of van de TV tuner) wilde horen ging de Arcam versterker naar de "Display" input en hoorden ik via HDMI ARC geluid. De TV disabled de TV speakertjes en meldde dan Audo System active.
Via ARC krijg je overigens nooit DTS-HD (tenzij de nieuwste HDMI 2.1 versie dan komt er E-ARC met de HD formaten er in).

Waarom jouw Yamaha automagisch naar de optische input schakelt weet ik niet, dat lijkt me vreemd.

Maar om ARC te krijgen moest ik ook CEC activeren. En met CEC actief schakelt de TV soms spontaan de versterker aan (ook tijdens mijn vakantie heeft de pre en eind versterker dus 14 dagen stroom verstookt voor niks). En hij raakte soms ook in de war dan had ik helemaal geen geluid. Als ik de TV uit zetten ging de Arcam naar de Display input. Erg vervelend en het werkte gewoon niet goed (genoeg).

Ik ben terug gegaan naar de optische link tussen de TV en de versterker. Ook dan geen DTS-HD, maar maximaal Dolby Digital. Voor de Netflix/youtube etc gebruik ik nu de Ziggo Next en niet meer de Apps van de TV.

sterremos

Dank je voor de uitleg, inderdaad heb ik het probleem ook dat de Versterker steeds naar een bepaalde tijd uitschakelt, was daar naar steeds op zoek hoe dit kwam, de CEC nu uitgeschakelt en deze issue is nu wel verholpen

Ron