Purifi versterkers

Started by Tabcam, October 5, 2019, 18:21:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Koei

Quote from: Geert (gvc) on April 14, 2021, 08:22:01
Kloten niet, oordeelkundig aanpakken wel. Bijvoorbeeld het directe signaal corrigeren, met andere woorden de frequentiekarateristiek van je speakers zelf, en eventueel heel storende eerste reflecties in het laagmidden.

Dan moet je wel CEA2034 metingen hebben van je luidspreker of zelf buiten je off-axis gaan meten. Je kan dit niet doen door op je luisterplek te meten. Plus als de off-axis van je luidspreker niet hetzelfde patroon vertoond als je on-axis ben je nog steeds de wormvormig aanhangsel.

"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Kingpin

Quote from: Richi on April 14, 2021, 09:01:01
Nou, hier thuis niet hoor. Beste eindversterker die ik ooit heb gehad.  :inlove:
Dat zegt iedereen van z'n huidige versterker  ;D
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Richi

Quote from: Kingpin on April 14, 2021, 09:46:54
Dat zegt iedereen van z'n huidige versterker  ;D
Haha, dat is dan ook wel weer waar ja.  :hehe:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Geert (gvc)

Quote from: Koei on April 14, 2021, 09:06:01
Dan moet je wel CEA2034 metingen hebben van je luidspreker of zelf buiten je off-axis gaan meten. Je kan dit niet doen door op je luisterplek te meten.
Dat klopt, maar zoals je zegt zijn er mogelijkheden om dat zelf te meten. Naast buiten meten kan je ook quasi anechoic methodes gebruiken (combinatie near field, windowing).

Quote from: Koei on April 14, 2021, 09:06:01
Plus als de off-axis van je luidspreker niet hetzelfde patroon vertoond als je on-axis ben je nog steeds de wormvormig aanhangsel.
Dat is natuurlijk kwestie van de speaker te meten op de as waarop je hem gaat gebruiken. Vandaar dat zelf meten vaak nog niet zo'n slecht idee is, als je weet hoe natuurlijk.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Koei

Quote from: Geert (gvc) on April 14, 2021, 11:15:07
Dat klopt, maar zoals je zegt zijn er mogelijkheden om dat zelf te meten. Naast buiten meten kan je ook quasi anechoic methodes gebruiken (combinatie near field, windowing).
Hier heb je gelijk in.
Quote
Dat is natuurlijk kwestie van de speaker te meten op de as waarop je hem gaat gebruiken. Vandaar dat zelf meten vaak nog niet zo'n slecht idee is, als je weet hoe natuurlijk.
Je kan die as niet meten, want dan meet je alleen het directe geluid. Je moet ook weten welke reflecties op je luisterplek hebt en via welke hoek ze vanaf je luidspreker komen.

En bovenstaande is natuurlijk alleen van toepassing als je off-axis vergelijkbaar is met je on-axis. Als je op 4kHz een boost on axis hebt, maar off-axis is het een dip dan kan je niets.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Tabcam

@Koei, @gvc. Jullie hulp wordt op prijs gesteld. Het onderwerp is echter de Purifiversterkers en de laatste pagina gaat meer over ruimtecorrectie, luidspreker en opstelling.

Probeer kernachtig te posten m.b.t. zijdelings rakende zaken en als een onderwerp veel meer posts nodig heeft, verwijs dan naar een oud of specifiek voor dat onderwerp aangemaakt topic om i.v.m. de leesbaarheid.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

chansig

Ga vooral door Gvc en Koei...veel informatieve info. Kan geen kwaad.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Geert (gvc)

Quote from: Koei on April 14, 2021, 11:24:28
Hier heb je gelijk in. Je kan die as niet meten, want dan meet je alleen het directe geluid. Je moet ook weten welke reflecties op je luisterplek hebt en via welke hoek ze vanaf je luidspreker komen. En bovenstaande is natuurlijk alleen van toepassing als je off-axis vergelijkbaar is met je on-axis
Op vraag van TabCam dan nog heel kort; je meet inderdaad het directe geluid, maar dat is ook waar het me om te doen is. Correctie van het directe geluid is letterlijk wat ik voorstelde. Dus de circel is rond ;) En natuurlijk spelen reflecties ook mee, maar dat betekent niet dat het directe geluid niet van belang is. En correct dat je voor correctie daarvan best speakers met een redelijk gecontroleerd afstraalgedrag hebt.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Geert (gvc)

Om het goed te maken terug on topic:
Quote from: Xander32 on April 14, 2021, 06:40:42
De purify hype lijkt ook weer wat af te vlakken 🤔
De piek in de zelfbouw hype hebben we wellicht gehad, logisch. Maar de verkoop van de NAD varianten loopt volgens mij als een trein. En er is vanuit de industrie duidelijk wel meer interesse in versterker designs met state of the art noise en distortion cijfers, zie ook de Benchmark AHB2 (en zelfs in enige mate mijn Cambridge Edge).
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Koen K

Ach ja, eigenlijk is dat sinds de jaren '80 toch al geen thema meer. Toen bestonden er ook al versterkers met maar een paar duizendste procent THD+N. Leuk dat dat van onhoorbaar naar nog onhoorbaarder gebracht wordt, maar dat heeft in praktijk nauwelijks nog toegevoegde waarde.

Geert (gvc)

Op zich niet slecht dat men de specs op niveau van de bron probeert te brengen, dat is nu eenmaal vooruitgang. Nu nog de speakers, daar gaat men nog een serieuze kluif aan hebben.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Koei

#1111
Quote from: TabCam on April 14, 2021, 11:25:47
@Koei, @gvc. Jullie hulp wordt op prijs gesteld. Het onderwerp is echter de Purifiversterkers en de laatste pagina gaat meer over ruimtecorrectie, luidspreker en opstelling.

Probeer kernachtig te posten m.b.t. zijdelings rakende zaken en als een onderwerp veel meer posts nodig heeft, verwijs dan naar een oud of specifiek voor dat onderwerp aangemaakt topic om i.v.m. de leesbaarheid.

Ik probeer alleen de mogelijke verschillen die hij hoort te verklaren.

Quote from: Geert (gvc) on April 14, 2021, 12:20:58
Op vraag van TabCam dan nog heel kort; je meet inderdaad het directe geluid, maar dat is ook waar het me om te doen is. Correctie van het directe geluid is letterlijk wat ik voorstelde. Dus de circel is rond ;) En natuurlijk spelen reflecties ook mee, maar dat betekent niet dat het directe geluid niet van belang is. En correct dat je voor correctie daarvan best speakers met een redelijk gecontroleerd afstraalgedrag hebt.
Precies, je advies is alleen van toepassing bij luidsprekers met een gecontroleerd afstraalgedrag. Helaas zijn er genoeg op de markt die dat niet hebben.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Tabcam

Quote from: Koen K on April 14, 2021, 12:35:23
Ach ja, eigenlijk is dat sinds de jaren '80 toch al geen thema meer. Toen bestonden er ook al versterkers met maar een paar duizendste procent THD+N. Leuk dat dat van onhoorbaar naar nog onhoorbaarder gebracht wordt, maar dat heeft in praktijk nauwelijks nog toegevoegde waarde.
Ondanks die 0.1%, 0.01% en 0.001% THD+N klinken én meten ze wel anders. Ergens is het verschil in frequentiekarakteristiek van bv. de NCore, de Purifi en de Kingpin Tripath toch verschillend genoeg om anders te klinken.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Xander32

... de hype rondom de M33 is ook alweer op z'n retour.

Quote from: Geert (gvc) on April 14, 2021, 12:24:45
Om het goed te maken terug on topic:De piek in de zelfbouw hype hebben we wellicht gehad, logisch. Maar de verkoop van de NAD varianten loopt volgens mij als een trein. En er is vanuit de industrie duidelijk wel meer interesse in versterker designs met state of the art noise en distortion cijfers, zie ook de Benchmark AHB2 (en zelfs in enige mate mijn Cambridge Edge).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

chansig

Een hype wordt alleen maar een echte hype zijn als ie op zijn retour is.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Geert (gvc)

En de meeste producten zijn nooit een hype geweest. nCore en Purifi hebben geschiedenis geschreven, dat pakt niemand ze nog af.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Koei

Quote from: TabCam on April 14, 2021, 19:01:56
Ondanks die 0.1%, 0.01% en 0.001% THD+N klinken én meten ze wel anders. Ergens is het verschil in frequentiekarakteristiek van bv. de NCore, de Purifi en de Kingpin Tripath toch verschillend genoeg om anders te klinken.
Waarom is dat dan niet terug te zien in het frequentiebereik?
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Tabcam

Quote from: Koei on April 14, 2021, 20:35:20
Waarom is dat dan niet terug te zien in het frequentiebereik?
Dat is dus wel terug te zien in én de frequentieresponse, die zijn verschillend. Die van de NCore loopt van 5 kHz naar 10 kHz 0.1 dB af en naar 20 kHz 0.5 dB af. De Purifi is echt vlak.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Contour

Die micro informatie die de purifi wel goed doorgeeft kan natuurlijk makkelijk in 0.1db verschil worden verstopt, het is immers micro.

:laugh:

Gr. Walter

Koen K

Quote from: TabCam on April 14, 2021, 21:24:24
Dat is dus wel terug te zien in én de frequentieresponse, die zijn verschillend. Die van de NCore loopt van 5 kHz naar 10 kHz 0.1 dB af en naar 20 kHz 0.5 dB af. De Purifi is echt vlak.

Verschillen kunnen meten is één ding, horen is wat anders. lk geloof eerlijk gezegd niet dat veel mensen zo'n verschil als hetgeen je hier omschrijft werkelijk kunnen horen.

De interessantste, en zelden getoonde, meting van een versterker is de frequentierespons mét (liefst een beetje laagimpedante en/of reactieve) luidsprekers eraan, dus over de terminals van de speaker gemeten. En dit dan bij een aantal verschillende geluidsniveaus. Dan kunnen zich allicht verschillen openbaren die je niet terugziet in de normale plotjes met dummyloads.

Vhond

Het verschil van Purifi tov voorgangers in klasse D is dat voorgangers van Klasse D (zoals oa Ncore) meer last kunnen hebben van hysterese (naijlen) door de implementatie van het correctiecircuit wat daarin gebruikt is.

Door ontwikkeling van betere algoritmes bij Purifi is dat effect geminimaliseerd (aldus Bruno in een lezing ihkv AES die hij gaf aan het Haags Conservatorium in 2019 over Purifi waar ik aanwezig was)

Het effect treedt op als je een sterke lage frequentie samen met een zwakkere hogere hebt. Hoe hoger een frequentie, hoe groter de kans dat er ook sterkere lagere frequenties in het signaal zitten. Dus hoe hoger de frequentie hoe sterker het effect.

Dura

Quote from: Koen K on April 15, 2021, 08:55:45
Verschillen kunnen meten is één ding, horen is wat anders. lk geloof eerlijk gezegd niet dat veel mensen zo'n verschil als hetgeen je hier omschrijft werkelijk kunnen horen.

De interessantste, en zelden getoonde, meting van een versterker is de frequentierespons mét (liefst een beetje laagimpedante en/of reactieve) luidsprekers eraan, dus over de terminals van de speaker gemeten. En dit dan bij een aantal verschillende geluidsniveaus. Dan kunnen zich allicht verschillen openbaren die je niet terugziet in de normale plotjes met dummyloads.
Ik vermoed dat je daar een heel goed punt hebt; ik had ooit een een Cyrus II versterker met PSX, die gaf een 'snel geluid'; het leek wel of alleen de transienten eruit kwamen maar niet de 'body' van de noot. die werd opgevolgd door een Primare A30.1, die wel een 'vol' geluid gaf.
Ik heb dat nooit begrepen, beide versterkers waren AB, ongeveer zelfde vermogen, grofweg zelfde prijsklasse, maten volgens de meetplaatjes die ik kon vinden lineair (dus geen oplopend hoog bij de Cyrus) maar toch klonken ze heel verschillend, zodanig dat mijn toenmalige vriendin en ik de Cyrus al spoedig niet meer uit konden staan en daarna heel content waren met de Primare.
Dit zou dus de verklaring kunnen zijn.
Mijn excuus voor het weer eens afwijken van het topic. 
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Koen K

Dat zou best eens kunnen, hoewel een defect aan het specifieke toestel natuurlijk ook niet uitgesloten is.

Koei

#1123
Quote from: TabCam on April 14, 2021, 21:24:24
Dat is dus wel terug te zien in én de frequentieresponse, die zijn verschillend. Die van de NCore loopt van 5 kHz naar 10 kHz 0.1 dB af en naar 20 kHz 0.5 dB af. De Purifi is echt vlak.

0.1 dB verschil kan je niet horen. En mijn gehoor loopt op 20kHz wel meer dan 0.5dB af. Je hoort veel grotere verschillen in response als je je hoofd iets beweegt tijdens het luisteren.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

eduard

Kwam deze link tegen voor  zelfbouw

Van alpha audio
Kijk 'Tutorial - Build your own Eigentakt Power Amplifier' op YouTube van

https://youtu.be/mMmkK8jisDg 

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk