Purifi versterkers

Started by Tabcam, October 5, 2019, 18:21:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

StereoMike

Quote from: Xander32 on June 19, 2020, 16:51:42
Die mono's van Apollon zijn erg fraai, maar de prijs is daar ook naar.
De binnenkant is inderdaad erg fraai maar de buitenkant valt een beetje tegen. Er zitten hier en daar wat beschadigingen (vooral de zijpanelen en deksel zijn erg kwetsbaar) en niet alle delen passen even goed. Voordeel is wel dat ze nergens moeilijk over doen. De huidige set mag ik terugsturen en dan komt er een nieuwe set waarbij naar wens een buffer bypass kan worden gemaakt.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

scrutinizer

#551
Waarom zou je jezelf beperken tot een input buffer gezien de gegeven kwaliteit en opbouw aangeboden?
Een beetje voorversterker doet dit met vingers in de neus, heeft meerdere mogelijkheden en bezit nog een smoeltje. :notify:
Of zijn we bang voor het verlies van de interconnect..........? :P

Voor diegene zonder buffer spelen....Weet dat de ingang inverteert. Dus de phase draait aan de luidsprekerklemmen. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

brt

Quote from: scrutinizer on June 20, 2020, 10:41:04
Voor diegene zonder buffer spelen....Weet dat de ingang inverteert. Dus de phase draait aan de luidsprekerklemmen. ;)

Deze opmerking triggert mij. Betekent dit dat ik de luidsprekerkabels precies andersom moet aansluiten? Dus rood op zwart en zwart op rood, bij zowel links als rechts?

https://www.audiophonics.fr/en/power-amplifier/audiophonics-lpa-s400et-class-d-stereo-amplifier-purifi-2x400w-4-ohm-p-14557.html Dit is de mijne, gain staat op 0db (dus buffer is daarmee uitgeschakeld als het goed is)
Line Magnetic LM219IA | Focal Sopra 1 | Sonnet Morpheus | Innuos ZENith MK2

Tabcam

Quote from: brt on June 21, 2020, 14:00:01
Deze opmerking triggert mij. Betekent dit dat ik de luidsprekerkabels precies andersom moet aansluiten? Dus rood op zwart en zwart op rood, bij zowel links als rechts?

https://www.audiophonics.fr/en/power-amplifier/audiophonics-lpa-s400et-class-d-stereo-amplifier-purifi-2x400w-4-ohm-p-14557.html Dit is de mijne, gain staat op 0db (dus buffer is daarmee uitgeschakeld als het goed is)
Je kan ook op de RME ADI-2 FS dac de "Polarity (Phase Invert)  op both zetten (pg 20 van de Engelstalige handleiding).
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

brt

Quote from: TabCam on June 21, 2020, 18:52:35
Je kan ook op de RME ADI-2 FS dac de "Polarity (Phase Invert)  op both zetten (pg 20 van de Engelstalige handleiding).

Thanks Tabcam! Dat is een makkelijke manier om te doen idd.

Maar is het dus ook nodig als ik zonder input buffer speel?
Line Magnetic LM219IA | Focal Sopra 1 | Sonnet Morpheus | Innuos ZENith MK2

Tabcam

Quote from: brt on June 21, 2020, 20:00:29
Thanks Tabcam! Dat is een makkelijke manier om te doen idd.

Maar is het dus ook nodig als ik zonder input buffer speel?
Maakt voor veel nummers niet uit, bij sommigen beeld ik me in van wel maar heb nog geen ABX-test gedaan ;).
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

brt

Ik zal eens kijken of ik verschil hoor  :angel:
Line Magnetic LM219IA | Focal Sopra 1 | Sonnet Morpheus | Innuos ZENith MK2

eduard

Waarschijnlijk kan je met de test op onderstaande link vrij snel zien of je fase correct is.
https://www.audiocheck.net/audiotests_polaritycheck.php

Tabcam

Quote from: eduard on June 21, 2020, 20:32:58
Waarschijnlijk kan je met de test op onderstaande link vrij snel zien of je fase correct is.
https://www.audiocheck.net/audiotests_polaritycheck.php
De test heeft het over minder bas als één van beide speakers uit fase staat. Dat zal je zeker ook in het stereobeeld horen. Als beide "uit fase" staan weet ik het nog niet zo zeker hoe gemakkelijk je dat hoort.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

scrutinizer

#559
Is afhankelijk  van boundery effecten . Daarnaast is het ervan uitgaan dat er 2 aspecten  ' gelijk'  aan elkaar zijn, mechanisch, electrisch zowel als akoestisch,  is binnen  de natuurkunde geen gegeven.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

Quote from: brt on June 21, 2020, 20:00:29
Thanks Tabcam! Dat is een makkelijke manier om te doen idd.

Maar is het dus ook nodig als ik zonder input buffer speel?

De versterker inverteert het signaal zonder buffer.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

brt

Quote from: TabCam on June 21, 2020, 21:02:51
De test heeft het over minder bas als één van beide speakers uit fase staat. Dat zal je zeker ook in het stereobeeld horen. Als beide "uit fase" staan weet ik het nog niet zo zeker hoe gemakkelijk je dat hoort.

Paar keer heen en weer geswitcht, maar ik hoor geen verschil, hoe erg ik ook m'n best doe.
Ik laat em voor de gemoedsrust maar op de aangepaste polariteit staan  :angel:
Line Magnetic LM219IA | Focal Sopra 1 | Sonnet Morpheus | Innuos ZENith MK2

Stef

#562
En vandaag is de Nord Acoustics Three amplifier afgeleverd.  Eerste indruk: mooie build en dit klinkt geweldig :).  Heel veel controle over het laag en klinkt nu al mooi ruimtelijk.  Is een standaard versie met niet teveel extra gedoe, enkel SE case & rca/xlr board (DAVE klinkt echt veel beter via de rca output).
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

Richi

Mooi om te lezen zeg. Wat gebruikte je hiervoor voor een eindversterking?
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Stef

Quote from: Richi on June 29, 2020, 12:47:33
Mooi om te lezen zeg. Wat gebruikte je hiervoor voor een eindversterking?

De Chord Electronics Etude amplifier.  Lijkt erop dat de eerder conservatieve 75W@8 Ohm even moet buigen tov de Purifi.  Etude is echt een heel mooi klinkende amp maar de Vidids houden blijkbaar wel van wat power.
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

Tabcam

#565
Afgelopen woensdag ben ik naar medeforummer Richi afgereist om niet alleen gezellig bij te kletsen maar ook om de Purifiversterker op zijn Dynaudio Contour 3.4 LE uit te proberen. Er was ook competitie uitgenodigd in de vorm van een FirstWatt JF3 en een de Marantz MA-24 monoblokken.

Na een warm welkom met koffie, cake en een meer dan gezellig tafelgesprek zijn we aan de slag gegaan. Na eerst een paar nummers (James Blake - Limits to your love, Bliss - Quiet Letter, Shelby Lynne - Just a little Lovin') te hebben geluisterd op de Naim Atom hebben we de Purifiversterker aangesloten. Niet op het netfilter maar met een redelijk dikke aansluitkabel direct op de wandcontactdoos.

Het eerste dat mij opviel is de enorme controle die de Purifiversterker in het basbereik over de Dynaudio Contour 3.4 LE heeft. En daarbij komt de rust die er in het geluidsbeeld zit. Verder vind ik het altijd lastig in een andere ruimte zaken te beoordelen als geluidsbeeld detail, zuiverheid, etc, want luister je op hetzelfde volume en ben je niet al teveel vergeten? Echt ABX-en kan ook niet dan heb je extra apparatuur voor nodig om snel genoeg te kunnen wisselen.

Goed, nog even luisteren en met Shelby Lynn bemerk ik ik toch een kleine siblance. Nog even goed luisteren en dan is het tijd voor de FirstWatt. Met James Blake is het al duidelijk dat in het laag de FirstWatt F3 minder vermogen en een weinig gedempte versterker is. Echter, met de stem van Shelby klinkt de F3 aangenamer? Geen siblance, maar is dat misschien omdat er minder detail is?

Omdat de F3 in het laag zoveel minder is gaan we naar de Marantz Monoblokken over. Die klinken beter, zowel op het basbereik als in het hoog. Met Shelby Lynne is ook een klein beetje siblance hoorbaar, dus dat kan best in de opname zitten. Verdér klinkt het echt fijn, ruimtelijk en aangenaam.

Om toch helemaal zeker te zijn hebben we de Purifiversterker nogmaal aangesloten. Nu echter met een doodordinaire dropveter en tja, wat kan ik zeggen. De rust valt ook nu weer op. Maar ook het gemak, de natuurlijkheid, ruimtelijkheid, eigenlijk in alles een stapje beter. Ben ik aan ruimte gewend geraakt of aan het nummer van Shelby? Wel stond het volume de eerste keer zachter dan nu, maar nu zeker niet harder als met de MA-24.

Als laatste hebben we de Atom weer aangesloten. Dat is wel duidelijk anders. Gelukkig nog steeds een aangenaam en ruimtelijk beeld wat ik me van de vorige keer ook herinnerde. Vooral die ruimtelijkheid had ik toentertijd met de Ushers niet voor elkaar. Ik merk wel dat ook met de Dynaudio's de ruimtelijkheid eerder toe dan afneemt en de rust voor mij de beste eigenschap is.

Veel te laat reis ik weer naar 't Oost'n af voor wat én een bijzonder leuke én weer leerzame ervaring is geweest. Bedankt voor de gastvrijheid Richi!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

Oh ja, nu ík de sessie weer heb beschreven kwam er nog een opvallend aspect bovendrijven. Bij de eerste keer wisselen werd de Purifiversterker ook als kaler omschreven. Ik denk dat het voor het gevoel wel klopt, maar de term doet geen recht aan wat ik meen te horen en denk dat er aan de hand is.

Bij de bas konden we constateren dat er meer detail te horen was en minder vervorming betekende ook dat ruimtemodi minder snel aangesproken leken te worden. Het "kale" is volgens mij minder vervorming. Als je meer vervorming gewend bent, is het wennen voor je de voordelen hoort. Er komt met minder vervorming ook meer detail naar voren wat je eerst niet kon horen, de raakplek op een drumvel is beter te plaatsen, een raspje op een stem is ineens goed hoorbaar etc.

Is dit dan smaak? Voor de één wel en voor de ander is het natuurlijker en eerlijker. Zelf heb ik ook moeten wennen aan een andere bas dan de Ushers gaven. Je kan jezelf daaraan laten wennen door jezelf een flinke tijd te geven en dan pas terug te wisselen. Als je al twintig jaar het vervormde geluid gewend bent is 14 dagen misschien wel erg kort om te wennen.  Wel kan ik vertellen dat de 'rust' in het geluid verslavend is als je eenmaal eraan gewend bent.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

brt

Mooi verslag weer Tabcam, dank daarvoor.
De resultaten met de Purifi in de verschillende settings waar je geluisterd hebt, blijken daarmee ook telkens hetzelfde en ook ik herken het signatuur als Purifi eigenaar.

Deze versterker is gewoon über neutraal en transparant en dat zal niet ieders smaak zijn (of wat ie gewend is, ook ik moe(s)t er aan wennen). Maar wat deze versterker levert voor deze prijs is ongekend en tot nog toe ook ongeëvenaard.

Naar gelang je voorkeur kan je vervorming / de sound signatuur van je smaak toevoegen met een voorversterker. Ik ben daarmee aan het experimenteren, voornamelijk met buizen pre amps. Na mijn vakantie ga ik daar weer mee door. Ik hoop nog steeds op de best of both worlds van beide versterkertechnieken!
Line Magnetic LM219IA | Focal Sopra 1 | Sonnet Morpheus | Innuos ZENith MK2

holco

Tabcam,

Ik herken veel met wat je probeert duidelijk te maken in je verhaal, als metafoor wil ik het vergelijken met een ultieme sportwagen, strak geveerd en optimaal gedempt waardoor er maximale terugkoppeling is met hoe de wagen grip heeft op het wegdek, werkelijk elk detail komt binnen waar dan ook gretig op geanticipeerd kan worden om de maximale prestaties uit de wagen te halen, voor de ene een ideale combinatie van genot die dan ook helemaal blij wordt als hij een rit naar Italië op de planning heeft staan met deze ultieme sportwagen ;D

Voor de ander wellicht wat Too Much voor dat soort afstanden, en verkiest toch liever een nog steeds sportieve wagen maar dan zonder zonder die op maximaal contact afgestelde vering en demping, waardoor hij minder gefocust hoeft te zijn op de weg en meer van het landschap om zich heen kan genieten 8)

Beide chauffeurs komen uiteindelijk maximaal voldaan op hun eind bestemming aan met ieder hun eigen beleving :headbanging:

Moraal van het verhaal, de huidige Top Class-D versterkers zijn ware sportwagens op audio gebied die zich qua smaak heel goed laten tunen door de keuze in preamps, het is maar net wat je verkiest  ;)
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Richi

Douwe heeft het mooi omschreven in zijn verslag van de luistersessie. Het was heel leuk om het karakter van de (al weer een tijdje geleden verkochte) nCore 400 versterkers terug te horen in de Purifi versterker. Maar dan nog een tandje strakker en stiller. Als je op zoek bent naar een versterker met een onverbiddelijke grip op de luidsprekers, dan is een nCore of Purifi versterker je ding. En ook ik moest indertijd wennen aan de nCores. Uiteindelijk speelt smaak zeker ook een rol. Toen ik de Tannoy TD-8 luidsprekers had, wist ik dat er een Tannoy sausje over het geluid zat, maar oh, wat was het een lekker sausje.  ;D

Toen we aan het wisselen waren tussen de versterkers, moesten we echt wennen aan het andere geluid. Wat mij betreft was de First Watt de minste van het stel: ietwat wollig en 'gedempt' in vergelijking met de andere versterkers. De Marantz MA24 mono blokken klonken ook erg goed, ook in vergelijking met de Purifi versterker, maar stemmen werden iets meer aangezet. Dat vind ik persoonlijk wel mooi (smaak dus) en dat herken ik ook van de Naim Atom. Maar de grip van de Marantzen en de strakheid in het laag was echt een flink stuk beter dan de Atom. De Purifi gooide daar nog een schepje bovenop. Het laag was super strak. Je kon de sinus bij wijze van spreken horen. De gelaagdheid in het laag was enorm, zo mooi om te horen. Het middengebied daarentegen was meer teruggetrokken dan ik gewend ben, waarschijnlijk omdat het zo zuiver is en niet aangezet wordt. Dat karakter herkende ik van de nCores in combinatie met de Pioneer S-1EX luidsprekers. Het hoog klonk mooi zacht en niet scherp met de Purifi versterker. De klankkleur is wat mij betreft zeer analytisch, dynamisch, maar zeker niet scherp. En het is wennen, zoals Douwe al schreef. Je denkt in het begin iets te missen: warmte of wolligheid. Zeg het maar.

Al met al deed de Purifi versterker het geweldig. En met de Naim als voorversterker werd het Naim geluid met PRaT mooi behouden, maar toch lekker strak neergezet en vooral ook heel erg mooi 3D in de ruimte geprojecteerd. Ook daarin gaat de Purifi versterker een stap verder dan de nCores. Wat een prachtige 3D afbeelding.

Dit alles maakt me erg nieuwsgierig naar de NAD M33, maar ook naar de IOM Classic die over enige tijd ook met Purifi module beschikbaar komt. Kortom, er zit weer genoeg moois in de pijplijn. Genieten toch?!

Mvg,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

eduard

Ik ben steeds meer benieuwd naar de purifi versterkers als vervanging van mijn 15+ jaar oude ice (earTwo power van accoustic reality)versterkers. Het is niet de vraag of ik ze ga kopen alleen maar wanneer :). Bedankt voor het delen van de ervaringen. Op dit moment ligt mijn 5 kanaals eindversterker ter onderzoek bij een reparateur. Als deze niet meer te maken is dan gaan mijn huidige ice versterkers richting de surround kanalen en ga ik de purifi komen. Eigenlijk hoop ik dat de sony niet meer gemaakt kan worden :). Het idee is om mijn beide fronts dan via de purifi aan te sturen en mijn center via een ook nog aan te schaffen nc250 of 400. Maar gelijk wil ik ook nog even wachten op purifi ik las iets over een eigen voeding en dat er ook misschien een mono versie zou gaan komen de eval2 zie ook diverse posts in onderstaand topic https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/ultimate-1et400a-purifi-amplifier-sonic-shootout-%E2%82%AC820-to-%E2%82%AC8-344.14048/page-2


eduard

die zijn zeker intressant :).

Tabcam

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

eduard

Ik was aan het bieden op de purifi op marktplaats maar het lijkt er op dat ik door mijn zuinigheid achter het net vis en dat iemand anders er mee vandoor gaat.