Purifi versterkers

Started by Tabcam, October 5, 2019, 18:21:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

eduard

#525
weet niet of deze link al voorbij gekomen is. Hier vind je meer uitleg over de input buffers en volgens mij bieden ze diverse verschillende buffers aan. Ik heb zelf niet het hele verhaal gelezen.
https://atm-audio.com/input-buffer-for-hypex-nc500-and-purifi-audio/

https://atm-audio.com/input-buffer-for-hypex-and-purifi-audio-with-triode-korg-nutube/

Tabcam

Leuke verwijzing met veel op-amp metingen :pompom:. Je ziet dat de Sparkos SS3602 en de Sonic Imagery SIL994 het beste meten. Die worden ook bij de NCore500 veel gebruikt als opamp.

Zelf ben ik van de OPA275 naar de LME4562 gegaan en wil graag ook de OPA1612 proberen (is in bestelling). De LME4562 lijkt transparanter dan de OPA275. Nadeel van de LME4562 is een inschakeltik :nopompom:. Benieuwd of de OPA1612 dat niet heeft en minstens zo transparant is.

Voor een alternatief kan je ook naar input buffer van Neurochrome kijken. Tom Christiansen meet alles erg goed door en reageert goed op e-mail! Ben benieuwd wie de beste input buffer maakt.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

jellejanssen

" it sounds like a valve amplifier, but that the damping factor and dynamics have greatly improved due to the low impedance of departure from class D."


Lekkahhhhhh!!  :headbanging:

scrutinizer

Quote from: jellejanssen on June 19, 2020, 10:47:25
" it sounds like a valve amplifier, but that the damping factor and dynamics have greatly improved due to the low impedance of departure from class D."


Lekkahhhhhh!!  :headbanging:

Geloof best dat Bruno zijn amps weer een stukje opgeknapt heeft.
Maar zoals hier gepromoot over de rug van een buis.......  ::)

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kingpin

Quote from: scrutinizer on June 19, 2020, 11:14:13
Geloof best dat Bruno zijn amps weer een stukje opgeknapt heeft.
Maar zoals hier gepromoot over de rug van een buis.......  ::)
Tja ze worden wel veel 'vergeleken' met klasse A of een buis  ::)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

scrutinizer

Quote from: Kingpin on June 19, 2020, 11:15:55
Tja ze worden wel veel 'vergeleken' met klasse A of een buis  ::)

In de folder kan alles....
En een recentie is afhankelijk van diegene hem afneemt. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Dura

Het ligt er wellicht aan of je buizenversterkers ziet als zeer lineair of juist als toevoegers van harmonische vervorming.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

Tabcam

Quote from: Dura on June 19, 2020, 13:05:58
Het ligt er wellicht aan of je buizenversterkers ziet als zeer lineair of juist als toevoegers van harmonische vervorming.
Dat is gemakkelijk te beantwoorden. Metingen tonen aan dat de Purifiversterkers zeeeer lineair meten. Dat was ook het ontwerpprincipe dus wat dat betreft geslaagd. Buizen kunnen erg goed zijn maar meten vaak niet lineair.

Hoe de gehele set klinkt hangt dus sterker van de luidsprekers en ruimte af. Of de vervorming en het gedrag van de buizen(voor)versterker de set gebalanceerder maakt is dan de vraag.

Om on topic te blijven is het misschien goed om het te beperken tot de Purifiversterkers en hooguit een combinatie met een specifieke voorversterker, liefst die je getest hebt! Anders blijft het een theoretische discussie.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rob_Dingen

De aan names die hier gedaan worden slaan helemaal nergens op.
Een buis meet net zo als een transistor.
Maar bijv in een opamp zitten wel 20 transistoren die enorm versterken en dat word tegen gekoppeld om er iets fatsoenlijks uit te kunnen krijgen.
Met een buis maak je ongeveer hetzelfde maar dan gebruiken ze er maar een of 2 die meestal niet tegen gekoppeld worden.
Dus het heeft niets met buizen of transistors te maken maar met de schakelingen die gebruikt worden.
Als je 4 buizen achter elkaar zet en later weer tegenkoppels heb je ook enorm weinig vervorming.
Met een buis is het mogelijk om met heel simpele schakeling al iets moois gemaakt kan worden.

Rob

Tabcam

Quote from: Rob_Dingen on June 19, 2020, 13:52:37
De aan names die hier gedaan worden slaan helemaal nergens op.
Een buis meet net zo als een transistor.
Maar bijv in een opamp zitten wel 20 transistoren die enorm versterken en dat word tegen gekoppeld om er iets fatsoenlijks uit te kunnen krijgen.
Met een buis maak je ongeveer hetzelfde maar dan gebruiken ze er maar een of 2 die meestal niet tegen gekoppeld worden.
Dus het heeft niets met buizen of transistors te maken maar met de schakelingen die gebruikt worden.
Als je 4 buizen achter elkaar zet en later weer tegenkoppels heb je ook enorm weinig vervorming.
Met een buis is het mogelijk om met heel simpele schakeling al iets moois gemaakt kan worden.

Rob
Volgens mij zeg ik alleen iets over de meetbaarheid van de vervorming als principe bij het ontwerpen van de Purifiversterker en dat veel buizenversterkers vaak niet lineair meten. Het is geen aanval op buizenversterkers, de opamps (en de mini-buizenvoortrap) zijn bedoeld als mogelijkheid voor degenen die er eventueel vervorming aan toe willen voegen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rob_Dingen

Quote from: TabCam on June 19, 2020, 13:59:54
Volgens mij zeg ik alleen iets over de meetbaarheid van de vervorming als principe bij het ontwerpen van de Purifiversterker en dat veel buizenversterkers vaak niet lineair meten. Het is geen aanval op buizenversterkers, de opamps (en de mini-buizenvoortrap) zijn bedoeld als mogelijkheid voor degenen die er eventueel vervorming aan toe willen voegen.
Ik doelde niet alleen op jou.
Wat is niet lineair?
Goede buizen versterkers hebben minimaal dezelfde bandbreedte als de Purifi versterkers of zelfs meer, heb hier een OTL buizen versterker staan die haalt -3dB 200Khz.

Rob

scrutinizer

#536
Quote from: jellejanssen on June 19, 2020, 10:47:25
" it sounds like a valve amplifier, but that the damping factor and dynamics have greatly improved due to the low impedance of departure from class D."


Grappig de bandbreedte is juist beperkt bij de purifi.
Wat mij opviel is het willen lijken op tubes maar meten als.......
Alcohol moet je ook niet puur 99% wiĺlen drinken.
Maar afgenomen in % met wat smaak eraan zeg ik ' doe mij die maar'  ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

brt

Die buffers zijn nogal aan de prijs zeg...
Ik heb bij mijn Purifi de gain op 0db staan en daarmee het buffer omzeild (als het goed is). Dat lijkt weer nóg iets meer transparantie te geven dan met een buffer (lees ook de eerdere bevindingen van Tabcam, toen we dit vergeleken hebben).

Als je de sound wil kleuren kun je mijns inziens het beste voor een klassa a of buizen pre amp gaan.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

Kingpin

Quote from: brt on June 19, 2020, 14:38:10
Als je de sound wil kleuren kun je mijns inziens het beste voor een klassa a of buizen pre amp gaan.
Hoezo 'kleurt' klasse A ?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

scrutinizer

Waarom tot alle lengte gaan als hetgeen je het aan wilt vergelijken eigenschappen bezit , buiten klank en beleving natuurlijk ::), die deze franctioneel betere meetgegevens weer teniet doen. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

brt

Quote from: Kingpin on June 19, 2020, 14:43:12
Hoezo 'kleurt' klasse A ?

Niet? Ik was in de veronderstelling dat klasse A altijd wat warmer klinkt, maar ik kan het mis hebben hoor..
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

scrutinizer

Quote from: brt on June 19, 2020, 14:48:16
Niet? Ik was in de veronderstelling dat klasse A altijd wat warmer klinkt, maar ik kan het mis hebben hoor..

Het  beluisteren van mogelijkheden geboden is doorslaggevent voor het doel we het gebruiken.
Het beredeneren van het hoe en waarom is zonder basiskennis van topologien zoals hier soms omschreven  verwarrend te noemen. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Xander32

Klopt het dat deze versterkers op dit moment nog enkel als kit, bouwpakketjes worden aangeboden? Naast een NAD die deze in hun M33 verwerkt heeft?

Of zijn er ook al complete geïntegreerde dan wel eindversterkers op de markt?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

frank2

Quote from: Xander32 on June 19, 2020, 15:16:19
Klopt het dat deze versterkers op dit moment nog enkel als kit, bouwpakketjes worden aangeboden? Naast een NAD die deze in hun M33 verwerkt heeft?

Of zijn er ook al complete geïntegreerde dan wel eindversterkers op de markt?
https://www.audiophonics.fr/en/power-amplifier/audiophonics-hpa-s400et-amplifier-class-d-stereo-purifi-2x400w-4-ohm-p-14393.html
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Tabcam

Beide, NordAcoustics, Apollon en Audiophonics verkopen complete eindversterkers en de NAD M33 is een compleet geïntegreerd systeem. Bij PurifiAudio kan je de losse modules bestellen waar je nog een Hypex/lineaire/... voeding en input buffer aan toe kan/moet voegen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Xander32

Ik heb enige interesse in een hier op het forum aangeboden ev op basis van NCore, maar de Purifi versterking komt op mij over als the next step, als een doorontwikkeling van hetgeen er tot nu toe aan digi versterking werd aangeboden.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Die mono's van Apollon zijn erg fraai, maar de prijs is daar ook naar.

Quote from: TabCam on June 19, 2020, 15:30:42
Beide, NordAcoustics, Apollon en Audiophonics verkopen complete eindversterkers en de NAD M33 is een compleet geïntegreerd systeem. Bij PurifiAudio kan je de losse modules bestellen waar je nog een Hypex/lineaire/... voeding en input buffer aan toe kan/moet voegen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

holco

Ik denk dat je heel erg je best moet doen om het verschil te horen, als je het überhaupt hoort.

Quote from: Xander32 on June 19, 2020, 16:30:47
Ik heb enige interesse in een hier op het forum aangeboden ev op basis van NCore, maar de Purifi versterking komt op mij over als the next step, als een doorontwikkeling van hetgeen er tot nu toe aan digi versterking werd aangeboden.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

jellejanssen

Quote from: holco on June 19, 2020, 16:54:54
Ik denk dat je heel erg je best moet doen om het verschil te horen, als je het überhaupt hoort.

Welke zijn t dan?

Ik had op basis v Ncore en heb ook de purifi bij mij gehoord, zelfde andere componenten en hoorde t écht wel heel goed hoor

holco

Was dat vergelijk blind?

Quote from: jellejanssen on June 19, 2020, 17:05:29
Welke zijn t dan?

Ik had op basis v Ncore en heb ook de purifi bij mij gehoord, zelfde andere componenten en hoorde t écht wel heel goed hoor
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.