Purifi versterkers

Started by Tabcam, October 5, 2019, 18:21:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

brt

Quote from: gvc on June 11, 2020, 13:01:42
Dat is ook zo voor linieaire power supplies. Bijkomend probleem met switching power supplies is dat er sporen van het hoogfrequent schakelsignaal hun weg naar het net kunnen vinden, en in dit geval dus het netfilter.

Zeg je daarmee dat ik de Purifi juist niet op het netfilter moet aansluiten? Want hij is werkelijk doodstil...

Hoe zou ik die sporen van het hoogfrequent schakelsignaal evt moeten bemerken, soundwise?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

DofN

Is hij net zo stil zonder netfilter?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

brt

Ja, in beide gevallen nul ruis.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

jellejanssen

Die kabels ben ik ook benieuwd naar
Ga voor dezelfde setup met silver xlr en speakerkabels

Alle imperfecties zullen wss te horen zijn  :nopompom:

Jelle
Quote from: brt on June 11, 2020, 16:42:22
Absoluut! Maar ik heb dan ook nooit over de nadelen van meten gesproken ;)
Sterker nog: zowel de RME dac als de Purifi zijn op mijn pad gekomen via ASR. En ze blijken niet alleen goed te meten maar ook goed te klinken!

En het is natuurlijk gewoon leuk om te kijken wat er nog meer uit de versterker gehaald kan worden, met goede kabels etc. Als die meerwaarde verwaarloosbaar is, ben ik daar niet rauwig om, kan ik die mooie kabel op een plek inzetten waar ie wél verschil maakt :)

Geert (gvc)

Quote from: brt on June 11, 2020, 16:45:18
Zeg je daarmee dat ik de Purifi juist niet op het netfilter moet aansluiten? Want hij is werkelijk doodstil...

Hoe zou ik die sporen van het hoogfrequent schakelsignaal evt moeten bemerken, soundwise?
Het verhaal van de HF switching noise is gewoon een mogelijke verklaring waarom je netfilter extra ruis veroorzaakt.

Dat is nu verholpen door de streamer/DAC outputs te gebruiken, maar ik ken het ontwerp niet van je netfilter en kan niet voorspellen hoe geschikt die outputs zijn voor een versterker. Vaak is het zo dat dit type outputs extra gefiltered zijn om HF rommel van digitale apparatuur tegen te houden, maar creëren die filters extra weerstand. Dat wil je natuurlijk niet hebben voor een versterker die hoge stroompieken kan vragen.

Maar je zal het proefondervindelijk moeten vaststellen. Zoals gezegd weet ik niet hou jouw specifiek filter zich gedraagt, en hoe de versterker met zijn power correction circuit erop reageert. Test eens of je bij hogere volumes geen afname van dynamiek opmerkt.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

katwax

Quote from: brt on June 11, 2020, 16:42:22
Absoluut! Maar ik heb dan ook nooit over de nadelen van meten gesproken ;)
Sterker nog: zowel de RME dac als de Purifi zijn op mijn pad gekomen via ASR. En ze blijken niet alleen goed te meten maar ook goed te klinken!

En het is natuurlijk gewoon leuk om te kijken wat er nog meer uit de versterker gehaald kan worden, met goede kabels etc. Als die meerwaarde verwaarloosbaar is, ben ik daar niet rauwig om, kan ik die mooie kabel op een plek inzetten waar ie wél verschil maakt :)
Was niet op jouw persoonlijk bedoelt, maar meten wordt regelmatig afgedaan op dit forum als zinloos dat het geen waarde heeft voor hifi etc
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

StereoMike

Met veel belangstelling heb ik jullie bevindingen m.b.t. Purifi versterkers gelezen. Sinds april heb ik de Apollon Purifi 1ET400A Monoblock met de Sparkos SS2590 Op Amp en WBT 0703 AG Bi-Wire ter test staan en sommige opmerkingen herken ik wel. Zeker gezien het prijskaartje zijn het geweldige monoblokken (jammer van het uiterlijk) maar ondanks de belofte dat de sparkos iets meer klasse A 'gevoel' moeten geven kan ik niet helemaal wennen aan het toch overwegend analytische karakter. De eerder genoemde RME ADI-2 DAC heb ik ook nog getest i.c.m. een Farad Super3 maar dan zit ik 's avonds niet echt rustig meer op de bank muziek te luisteren. Voor een avondje horror lijkt mij dit wel een ideale combinatie. Voor een beetje meer gemoedsrust staat er nu een zeer bescheiden poolse Hattor Ultimate Passive Pre te snorren en dat bevalt vooralsnog prima.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Stef

Zo zie je maar dat smaak belangrijk blijft :) Zal het eind deze maand ook ondervinden als mijn purifi amp arriveert.
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

Tabcam

Quote from: StereoMike on June 13, 2020, 17:39:50
Met veel belangstelling heb ik jullie bevindingen m.b.t. Purifi versterkers gelezen. Sinds april heb ik de Apollon Purifi 1ET400A Monoblock met de Sparkos SS2590 Op Amp en WBT 0703 AG Bi-Wire ter test staan en sommige opmerkingen herken ik wel. Zeker gezien het prijskaartje zijn het geweldige monoblokken (jammer van het uiterlijk) maar ondanks de belofte dat de sparkos iets meer klasse A 'gevoel' moeten geven kan ik niet helemaal wennen aan het toch overwegend analytische karakter. De eerder genoemde RME ADI-2 DAC heb ik ook nog getest i.c.m. een Farad Super3 maar dan zit ik 's avonds niet echt rustig meer op de bank muziek te luisteren. Voor een avondje horror lijkt mij dit wel een ideale combinatie. Voor een beetje meer gemoedsrust staat er nu een zeer bescheiden poolse Hattor Ultimate Passive Pre te snorren en dat bevalt vooralsnog prima.
Ben wel benieuwd, hoe ziet de rest van je setup eruit?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

Oja, heb je nog andere opamps geprobeerd? Ben zelf ook in de newClassD opamp geïnteresseerd :angel:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kingpin

Quote from: StereoMike on June 13, 2020, 17:39:50
Voor een beetje meer gemoedsrust staat er nu een zeer bescheiden poolse Hattor Ultimate Passive Pre te snorren en dat bevalt vooralsnog prima.
Mooi Mike.
Zelf ook bezig met een passive pre maar dan wel een ander principe waarbij er totaal geen componenten als weerstanden, condensatoren etc in de signaalweg zitten.
Dit gekoppeld aan m'n Tripath.
Ben zelf ook zeer benieuwd naar het verschil van de Purify vs mijn Tripath. Wat ik zo aan meerdere kanten lees is dat de Purify erg schoon, clean en zeer gedetaileerd klinkt.
Wat ik mis is 'vloeiend', iets wat mijn Tripath wel doet.
Hoop binnenkort nog eens het verschil tegen elkaar te kunnen testen.
Zou mooi zijn als ik dan ondertussen mijn passieve pre ook klaar heb.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

kermy

Quote from: Kingpin on June 14, 2020, 10:26:48
Mooi Mike.
Zelf ook bezig met een passive pre maar dan wel een ander principe waarbij er totaal geen componenten als weerstanden, condensatoren etc in de signaalweg zitten.
Dit gekoppeld aan m'n Tripath.
Ben zelf ook zeer benieuwd naar het verschil van de Purify vs mijn Tripath. Wat ik zo aan meerdere kanten lees is dat de Purify erg schoon, clean en zeer gedetaileerd klinkt.
Wat ik mis is 'vloeiend', iets wat mijn Tripath wel doet.
Hoop binnenkort nog eens het verschil tegen elkaar te kunnen testen.
Zou mooi zijn als ik dan ondertussen mijn passieve pre ook klaar heb.

Hier ook reuze benieuwd hoe je de opzet met de Tripath ten opzichte van de Cayin en de Purify gaat vinden. Ook ik ben een beetje bang dat er verlies optreed in het vloeiende geluidsbeeld ten opzichte van de Cayin en in jouw geval de Tripath.

Anders gaat hier de buizenbak de deur uit en maak ik een actief drieweg systeem met Hypex plate amps, als het dan toch niets zou uitmaken, dan ga ik voor gemak.

Dus ik kijk reikhalzend uit naar de diverse vergelijken.



Met vriendelijke groet,

Kermy

jellejanssen

Quote from: TabCam on June 13, 2020, 22:33:20
Oja, heb je nog andere opamps geprobeerd? Ben zelf ook in de newClassD opamp geïnteresseerd :angel:.

Waarom niet meteen de SE versie? (Onderaan de link in een link)

Klinkt veelbelovend

jellejanssen

Quote from: Kingpin on June 14, 2020, 10:26:48
Mooi Mike.
Zelf ook bezig met een passive pre maar dan wel een ander principe waarbij er totaal geen componenten als weerstanden, condensatoren etc in de signaalweg zitten.
Dit gekoppeld aan m'n Tripath.
Ben zelf ook zeer benieuwd naar het verschil van de Purify vs mijn Tripath. Wat ik zo aan meerdere kanten lees is dat de Purify erg schoon, clean en zeer gedetaileerd klinkt.
Wat ik mis is 'vloeiend', iets wat mijn Tripath wel doet.
Hoop binnenkort nog eens het verschil tegen elkaar te kunnen testen.
Zou mooi zijn als ik dan ondertussen mijn passieve pre ook klaar heb.

Zon passieve pre heb ik ook, geweldig apparaat. Kan niet wachten op deze op de purifi te zetten, op de rme heb ik em nu al...  :pompom:

brt

Quote from: jellejanssen on June 14, 2020, 12:16:15
Zon passieve pre heb ik ook, geweldig apparaat. Kan niet wachten op deze op de purifi te zetten, op de rme heb ik em nu al...  :pompom:

Wat is het voordeel van een passieve pre op een dac-preamp? Je zou zeggen, een onnodige extra schakel?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

holco

Mijn ervaring is dat een goede actieve preamp het clynische wat weghaalt, het wordt simpelweg muzikaler/lekkerder  ;D   
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

brt

Ja maar Jelle had het over een passieve pre.
En dat op een rme wat al een dac en preamp ineen is
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

holco

Mijn opmerking was een algemene, niet specifiek op iemand gericht ;)

Daar wil ik nog wel aan toevoegen dat een goede voorversterker telkens meer onderschat wordt.

Quote from: brt on June 14, 2020, 12:34:31
Ja maar Jelle had het over een passieve pre.
En dat op een rme wat al een dac en preamp ineen is
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

jellejanssen

Quote from: holco on June 14, 2020, 12:33:01
Mijn ervaring is dat een goede actieve preamp het clynische wat weghaalt, het wordt simpelweg muzikaler/lekkerder  ;D

Precies

Denk (voor mij) beter dan de rme pre

Geert (gvc)

Quote from: jellejanssen on June 14, 2020, 13:00:19
Precies

Denk (voor mij) beter dan de rme pre
Zij je nu net niet dat je een passieve preamp had?
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

jellejanssen

Quote from: gvc on June 14, 2020, 13:30:36
Zij je nu net niet dat je een passieve preamp had?

Ja klopt, fout gedacht v mij

Maar goed, bij mij is alles tijdelijk omdat ik eigenlijk geen eindversterkers heb, nu in bruikleen eentje staan en dat is ok v nu, maar moet zsm m'n bankrekening plunderen voor de purifi

Heb t nu een keer gehoord en Dan kan je niet wachten En wil je niet anders meer :)

StereoMike

Quote from: TabCam on June 13, 2020, 22:33:20
Oja, heb je nog andere opamps geprobeerd? Ben zelf ook in de newClassD opamp geïnteresseerd :angel:.
Nee, nog niet maar ik kan het eens vragen aan Lars van NewClassD. Aardige kerel en meestal krijg je ongevraagd een flinke korting.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

StereoMike

Quote from: Stef on June 13, 2020, 21:18:12
Zo zie je maar dat smaak belangrijk blijft :) Zal het eind deze maand ook ondervinden als mijn purifi amp arriveert.
Samen met een stuk gewenning.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Tabcam

Quote from: StereoMike on June 14, 2020, 16:49:38
Nee, nog niet maar ik kan het eens vragen aan Lars van NewClassD. Aardige kerel en meestal krijg je ongevraagd een flinke korting.
Dank voor die tip! Ben nog druk bezig met de luidsprekers en ga dat ook zeker onderzoeken zodra ik die naar tevredenheid heb afgeregeld.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

brt

Nog ff over die passieve pre... Wat is het voordeel daarvan tov een actieve?
Ik heb dus de RME Adi 2 waar ook (digitale) volume regeling op zit en zo stuur ik de Purifi aan. Ik stuur deze zacht uit (je kunt relais kiezen) zodat hij bijna altijd tussen -15 en -5 speelt en zodoende verlies je nauwelijks geluidskwaliteit. Toen ik hem met hoger relais harder uitstuurde en dus volume zachter moest zetten vond ik het een stuk minder klinken.

Is het idee van een passieve pre dat je de RME op 100% kan zetten en het volume analoog kan regelen?
Of kan je dan beter meteen een dedicated actieve pre nemen, die ws. mooier (niet beter als ik de ASR cijfers mag geloven) voorversterkt? In beide gevallen is het een schakel extra, wat ik liefst niet doe...
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3