IsoAcoustics Gaia II ervaringen

Started by Richi, October 3, 2019, 13:05:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Richi

Mooi om te lezen. Hier zijn het ook echte blijvertjes.  :thumbs-up:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

H&C Hifi

Quote from: Nlmike on February 28, 2022, 19:56:30
Gaia III onder mijn Monitor Audio gx200 gold + carpet schoteltjes gezet. Dit ipv de spikes. Het verschil was werkelijk enorm. Soundstage, diepte, bass etc.

Wel een tip voor mensen: koop de adapters voor niet standaard maten en zaken als die schoteltjes NIET in Nederland maar in de UK. Scheelde mij ruim 130 euro op het geheel. En ja, het is allemaal best duur.

Tip twee, de orientatie van die dingen is dus inderdaad heel belangrijk, hoop gepruts om alles uit te lijnen en recht op die schoteltjes te krijgen. Daarna nooit meer aankomen ;)

Geen idee of het zoveel wel echt scheelt ... heb je wel bij diverse dealers voor prijzen geinformeerd ?

dennisgaal

Bij deze mijn ervaringen met de Gaia 1, in combinatie met B&W 802 diamond, ik heb dezelfde stukken muziek heel aandachtig beluisterd zowel met als zonder de Gaia 1 eronder, en ik hoor eigenlijk geen verschillen. De speakers staan op een leistenen vloer welke weer op beton ligt, in een vrij nieuwe woning. Ik heb al elders gelezen dat de ontkoppeling pas een significante meerwaarde heeft op bijv een houten vloer, in die situatie kan ik me een licht voordeel voorstellen.

Kortom, ze mogen hier weer weg.

Overigens denk ik ook dat een niet-marginaal deel van de waargenomen geluidsverbetering tussen de oren zit, of is dat tegen het zere been?  ;)

Marcel.B

Na lang twijfelen eindelijk de Gaia 3 aangeschaft en het maakt het geluidsbeeld stukken beter maar nu heb ik de voetjes op de hoogste stand mogelijk geplaatst omdat ik ze wat hoger wilde hebben.

Heeft dit invloed op de werking van de Gaia's of maakt het niet uit als ze hoger staan?
Samsung QE85QN95B, Arcam SA30,  Kef R11 ,HTPC Streacom F12  ,RTX 4070, VU+ Duo se 4K, Audioquest Rocket 11,

Richi

Quote from: Richi on February 28, 2022, 22:47:40Mooi om te lezen. Hier zijn het ook echte blijvertjes.  :thumbs-up:
Inmiddels ben ik gewisseld van Dynaudio luidsprekers naar Elac luidsprekers. Waar de Gaias onder de Dyns een flinke verbetering lieten horen qua focus en verfijning, deden ze dat met de Elacs helemaal niet. Nu moet ik erbij zeggen dat de Elac luidsprekers lichter zijn en ik eigenlijk een kleiner type moest aanschaffen. Maar omdat ik nul verschil hoorde tussen zonder en met, heb ik ze verkocht. Het is m.i. ook afhankelijk van de luidspreker of en hoeveel verschil je ervaart.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

#355
Quote from: pillie123 on August 14, 2023, 08:16:46Na lang twijfelen eindelijk de Gaia 3 aangeschaft en het maakt het geluidsbeeld stukken beter maar nu heb ik de voetjes op de hoogste stand mogelijk geplaatst omdat ik ze wat hoger wilde hebben.

Heeft dit invloed op de werking van de Gaia's of maakt het niet uit als ze hoger staan?
Dat lijkt mij niet. Als de klank je zo bevalt, dan is het toch prima?
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Spijkie

Even dit topic ophalen nav een andere vraag:

Mijn speakers staan dus op spikes met schoteltjes eronder, puur voor het niet beschadigen van de vloer. Vloer is een betonnen vloer met pvc vloer.

Heb ik nou de speaker gekoppeld of ontkoppeld ? En zouden de Gaia3 nog wat kunnen betekenen of gewoon zo laten? Ik weet , thuis proberen. Maar eerst de vraag hier even voordat ik de moeite neem.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Tabcam

Het is in mijn ogen ook niet echt ontkoppelen. Het is vertragen(/dempen/verspreiden over tijd) van de effecten, zowel van vloer naar luidspreker als andersom.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Richi

#359
Quote from: Spijkie on February 21, 2024, 09:26:19Even dit topic ophalen nav een andere vraag:

Mijn speakers staan dus op spikes met schoteltjes eronder, puur voor het niet beschadigen van de vloer. Vloer is een betonnen vloer met pvc vloer.

Heb ik nou de speaker gekoppeld of ontkoppeld ? En zouden de Gaia3 nog wat kunnen betekenen of gewoon zo laten? Ik weet , thuis proberen. Maar eerst de vraag hier even voordat ik de moeite neem.

Gr Spijkie
Hangt heel erg van de speakers af. Wij hebben ook een betonnen vloer met daarop PVC. Bij de Dynaudio's die ik hier had en heb geven de Gaias een goed hoorbare verbetering. Bij de Elacs die ik hiervoor had die op spikes en schoteltjes stonden, hoorde ik geen verschil met en zonder de Gaias. Ik zou het dus echt thuis proberen. Het is wat mij betreft onmogelijk vooraf aan te geven of het in jouw situatie wel of niet werkt.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Mediator

Je hebt ze gekoppeld als je spikes gebruikt. Maar even praktijk. Zet je luidsprekers eens zonder iets op een houten vloer en speel luide muziek. Zeg ze nu eens op spikes en speel weer luide muziek. Je zult nu horen dat de vloer veel minder wordt aangesproken. Gaia's moet je gewoon uitproberen als je er het geld voor over hebt en je speakers het kunnen hebben om hoger uit te komen. Wel in de juiste gewichtsklasse anders zal de werking beslist wel afnemen.

Je.R

Quote from: Passion4Sound on October  6, 2019, 00:49:09Vorige week heb ik 4 setjes Isocoustic GAIA II aangeschaft bij H&C Hifi. Buiten de ongewone goede service van H&C Hifi met name van Marcel, was het emotioneel een behoorlijke stap voor mij om best wel een hoop geld uit te geven voor een paar setjes voetjes. Eenmaal thuis gekomen kon ik natuurlijk niet wachten om ze eronder te zetten. Mijn actieve Focal monitors wegen bijna 40kg per stuk dus best wel een klusje om die dingen (met het ISO logo aan de voorkant) eronder te zetten. Eigenlijk (en dit zonder uit te ruizen) bij de eerste klanken neem je meteen waar dat alles veel losser en opener klinkt. Veel meer lucht en ruimte tussen de stemmen en instrumenten. Opeens veel natuurlijker en meer gefocust. Deze bevindingen zijn echt geen nuances of gevoelsmatige bevindingen. Mijn set klinkt alsof ik een vele malen duurder set heb staan. en inderdaad wordt het strakker en zeker gedetailleerder. Het maakt de set zo dat je weer niet kan stoppen met luisteren tot echt laat in de nacht. Het doet zeker pijn als je dat geld van je rekening ziet verdwijnen maar het is absoluut de moeite waard. Het is misschien een beetje overdreven dat ik ze ook voor mijn achterkanalen heb gekocht maar ik wil alle speakers gelijk en op dezelfde hoogte hebben. Met Dirac als roomcorrectie zal ik later weer alles opnieuw uitruizen, voor de geïnteresseerde, als je de 9 metingen binnen 50cm2 houdt verbeterd de geluidsbeleving enorm, nog meer balans in je geluid. Mijn advies voor de ISO's absoluut doen, mijn twee cent...
Ik lees de ervaringen van een paar geleden ivm de Gaia's even door, omdat ik op dit moment twijfel om ze aan te schaffen. Ik heb een NAD M10 als versterker. De Gaia's onder de speakers betekent dan wellicht dat ik de hele Dirac configuratie opnieuw moet doen? Dat houdt me wel wat tegen, eerlijk gezegd. Wellicht onterecht, maar ik heb de Dirac correctie de eerste keer ook niet zelf uitgevoerd. Dit werd gedaan door CinéHome. De Gaia's toch aanschaffen en de kamercorrectie niet opnieuw uitvoeren is wellicht onzin.

chansig

Er zijn metingen voorbij gekomen in een topic over deze producten.

Dit topic staat in het wetenschappelijke gedeelte van dit forum. Wat mij is bijgebleven is dat de luisterervaringen de metingen niet ondersteunde. Of andersom...ook goed.

Je zou ook nog vlokkenschuim kunnen proberen. Wat ik daarvan begrepen heb is dat dit dan 3/4 moet indrukken om ervoor te zorgen dat de luidsprekers dan ontkoppeld zijn.

Is in ieder geval goedkoper.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

brt

Quote from: Je.R on February 21, 2024, 16:28:04Ik lees de ervaringen van een paar geleden ivm de Gaia's even door, omdat ik op dit moment twijfel om ze aan te schaffen. Ik heb een NAD M10 als versterker. De Gaia's onder de speakers betekent dan wellicht dat ik de hele Dirac configuratie opnieuw moet doen? Dat houdt me wel wat tegen, eerlijk gezegd. Wellicht onterecht, maar ik heb de Dirac correctie de eerste keer ook niet zelf uitgevoerd. Dit werd gedaan door CinéHome. De Gaia's toch aanschaffen en de kamercorrectie niet opnieuw uitvoeren is wellicht onzin.

Reken er idd op dat je de metingen opnieuw moet gaan doen.
En als je al met ruimtecorrectie werkt, verwacht ik dat het verschil minder groot gaat zijn, omdat je via dsp toch compenseert voor wat er gebeurt in het laag.

Als je kijkt naar de prijs van een M10 en die van de Gaia's is dat wat mij betreft ook nog eens flink uit verhouding tov de kosten van jouw set. Ik zou er niet aan beginnen in jouw situatie.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Spijkie

Ik had nog niet naar de prijs gekeken maar ik zie dat een setje van 4 afgerond € 240 kost per speaker.

Ik zou de prijs eerdere relateren aan de speaker prijs dan aan de versterker prijs. Natuurlijk moet je zoiets thuis proberen. Het lijkt me wel een interessante om eens te doen en kan bij mijn dealer dit prima regelen.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

dennisgaal

Ik heb ze hier onder B&W 802 d2 gehad en hoorde 0 verschil. Diegenen die wel verschillen horen, denken waarschijnlijk verschillen te horen. Als die dingen echt zo goed zouden zijn (geluid komt los van de speakers, 3 dimensionale sound, holografisch geluidsbeeld, en meer van die wollige beeldspraak), dan zou B&W die dingen er toch standaard op zetten? Snake oil , naar mijn bescheiden mening.

Xander32

Omdat jij geen verschil hoort hebben diegenen die wel verschil horen het bij het verkeerde eind? Dat is nogal een narcistische gedachtengang 😉

Quote from: dennisgaal on February 23, 2024, 16:34:34Ik heb ze hier onder B&W 802 d2 gehad en hoorde 0 verschil. Diegenen die wel verschillen horen, denken waarschijnlijk verschillen te horen. Als die dingen echt zo goed zouden zijn (geluid komt los van de speakers, 3 dimensionale sound, holografisch geluidsbeeld, en meer van die wollige beeldspraak), dan zou B&W die dingen er toch standaard op zetten? Snake oil , naar mijn bescheiden mening.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

chansig

#367
Quote from: brt on February 21, 2024, 23:59:54Reken er idd op dat je de metingen opnieuw moet gaan doen.
En als je al met ruimtecorrectie werkt, verwacht ik dat het verschil minder groot gaat zijn, omdat je via dsp toch compenseert voor wat er gebeurt in het laag.

Als je kijkt naar de prijs van een M10 en die van de Gaia's is dat wat mij betreft ook nog eens flink uit verhouding tov de kosten van jouw set. Ik zou er niet aan beginnen in jouw situatie.

Nog even in het door mij genoemde topic gekeken. Er wordt door RON aangegeven dat het voornamelijk in de timing zou zitten.

De meting van met en zonder in een dode kamer geven een verwaarloosbaar verschil aan. Timvg heeft daar nog wat verdere duiding aan gegeven.

De conclusie die ik trek is dat, vanuit de metingen, je verder niets met Dirac hoeft.

De ervaringen die mensen hebben, schrijven zouden inderdaad aangeven dat je wel wat moet met Dirac.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Dura

Quote from: dennisgaal on February 23, 2024, 16:34:34Ik heb ze hier onder B&W 802 d2 gehad en hoorde 0 verschil. Diegenen die wel verschillen horen, denken waarschijnlijk verschillen te horen. Als die dingen echt zo goed zouden zijn (geluid komt los van de speakers, 3 dimensionale sound, holografisch geluidsbeeld, en meer van die wollige beeldspraak), dan zou B&W die dingen er toch standaard op zetten? Snake oil , naar mijn bescheiden mening.
Mooie onderbouwing: jij hoort geen verschil op één type speaker dus de rest beeldt zich wat in.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Faxe

Marten luidsprekers monteert de Gaia's af fabriek. Ze hebben ze wel een andere look gegeven maar zijn voor zover als ik weet gewoon Gaia's
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

dennisgaal

Quote from: Dura on February 23, 2024, 18:00:57Mooie onderbouwing: jij hoort geen verschil op één type speaker dus de rest beeldt zich wat in.

Ik schrijf niet voor niets: naar mijn bescheiden mening. Inderdaad denk ik dat velen zich inbeelden verschillen te horen, vooral teneinde de dure aanschaf te rechtvaardigen.

Carrol

Heb ze op de iEar beurs in Tilburg gehoord, daar wisselen om de 20 seconden van met en zonder de Gaia voetjes
Het verschil was over duidelijk in het voordeel van de Gaia's
Als non believer vond ik dit wel opmerkelijk,
alleen de prijs,anders had ik ze er al onder gehad, maar kan altijd nog
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Laan

De mate van effect hangt af van de ondergrond en de speaker die bovenop de Gaia staat. Dat kan verschillen, lijkt me wel helder.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

chansig

#373
Quote from: Dura on February 23, 2024, 18:00:57Mooie onderbouwing: jij hoort geen verschil op één type speaker dus de rest beeldt zich wat in.

Je bent op een missie ? 😂

Mag ik met je mee ? Er zijn nog wel wat topics waar ik je heen kan leiden.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Spijkie

Quote from: Carrol on February 23, 2024, 19:23:54Heb ze op de iEar beurs in Tilburg gehoord, daar wisselen om de 20 seconden van met en zonder de Gaia voetjes
Het verschil was over duidelijk in het voordeel van de Gaia's
Als non believer vond ik dit wel opmerkelijk,
alleen de prijs,anders had ik ze er al onder gehad, maar kan altijd nog


Was ik graag bijgeweest , leuk om mee te maken.
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.