Orienteren nieuwe luidsprekers

Started by Jurgen79, October 3, 2019, 11:36:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ddennisdennis12

Gelukkig gebeurt de kleuring bij Bang en Olufsen ook in de bron, het zijn namelijk actieve luidsprekers. Daarnaast gaf ts aan een fan te zijn van een wat warmer geluid, waardoor het B&O geluid naar mijn mening goed past bij de geluidsvoorkeur van ts.
HT Room: Epson TW7000, Pioneer Elite SC-LX86 (class D3) & custom boston acoustics fronts & KEF surrounds & JBL Control 1 Pro height speakers & JBL Stage Subwoofer & L-Acoustics Kilo Low-Frequency extension. Auto: BMW i4 met Harman/Kardon en Lexus met Mark Levinson.
 
According to my opinion: perfect audio is a matter of science.

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Cobraatje

Quote from: jslender on October  7, 2019, 09:43:55
De Scansonic is nog wel een goede tip ja, zien er inderdaad ook fraai uit. Ook Wilson Benesch vond ik altijd erg fraai (met name de Arc, maar dat is een monitor natuurlijk). Verwacht overigens niet gelijk volgende week al uitgebreide luisterverslagen ;D Ik heb er niet direct haast mee en vind het nu vooral leuk om me weer eens te verdiepen in wat er allemaal te koop is. Zou mooi zijn als ik voor het eind van het jaar een keuze kan maken 8)

Overigens ben ik soms een beetje bang om een merk te kopen dat 2ehands minder goed in de markt ligt. Op zich maakt restwaarde weinig uit wanneer je een luidspreker hebt die gewoon helemaal je smaak is, maar toch ook wel fijn als je bij een upgrade nog een leuk bedrag terugkrijgt. De N804 heb ik destijds ook 2ehands gekocht en de prijzen waarvoor ze nu te koop staan is nauwelijks minder dan wat ik er toen voor betaald heb.

Indien Scansonic je luisterlijst haalt, ga luisteren bij een goede Scansonic dealer met kennis van zaken.
Er zijn hier verhalen op het forum dat Scansonic bagger klonk, niet ingespeeld/met proppen in de onderste baspoorten/niet goed geplaatst, en alleen maar toch gekocht werd omdat de forumgenoot dezelfde luidspreker eerder had gehoord. Waar het wel goed klonk.
Als je bij mij in de buurt woont, ben je ook van harte welkom om bij mij te komen luisteren.

B&W is de absolute top qua 2e handsprijzen.
Of het nu klinkt of niet, B&W heeft ook zeer veel luidsprekers die ik matig vind klinken, het is wel waardevast.


Jurgen79

Ik zal dit draadje eens even bijwerken. Helaas ben ik er door drukte en familie dingetjes niet aan toegekomen om op pad te gaan en te gaan luisteren. Ik ben nog wel aan de slag gegaan met de plaatsing van de luidsprekers en ben inmiddels wel weer behoorlijk tevreden. Het is overigens ook echt wel een goed klinkende set, maar denk dat ik na 10 jaar dezelfde luidsprekers vooral op zoek ben naar een beetje verandering in geluid.

Ik heb naast de woonkamer set een nog een set op een zolderkamer staan (Marantz PM6006 met B&W CDM-1SE) en het is me al een aantal keren opgevallen dat de akoestiek daar erg aangenaam is. Het is een kamer van zo'n 4x3 meter en mooi gedempt met kleed, stoffen hoekbank en gordijnen. Wel vrij compact, dus minder groots geluid dan in de woonkamer. Nou ging me het te ver om hier ook in een nieuwe set te investeren, dus ben ik eens gaan inlezen op actieve luidsprekers. Met name de KEF LS50W hadden al snel mijn interesse. Mooi compact en alles in 1, ook nog net voldoende aansluitingen voor de tv en xbox. Helaas was de adviesprijs me net iets te hoog voor een 2e set. Via een forumsponsor was er wel een mooie prijs mogelijk, maar zat eigenlijk meer de kijken naar de 2e hands markt (dan kan je nog eens een gokje nemen en anders weer met geen/weinig verlies verkopen). Maar toen kwam ik op black Friday een ongelooflijk mooie prijs tegen voor een nieuwe set en kon niet weerstaan om een setje te bestellen.

Deze staan er nu sinds vrijdag en heb er afgelopen weekend een paar uurtjes mee kunnen spelen en luisteren. Eerste indruk is dat het wel echt compacte speakertjes zijn! Dan lijken de CDM1's ineens erg groot in verhouding. De afwerking en looks zijn wel erg fraai. Setup was erg eenvoudig en had al snel via spotify connect muziek op staan. Later ook nog Quboz via laptop geprobeerd. Er zijn erg veel positieve punten te noemen, geluid is strak, schoon, punchy en mooi groot geluidsbeeld. Het is echt indrukwekkend wat uit zo'n kleine speaker komt. Het midden is erg open en gedetailleerd, maar ik vind het tot nu toe behoorlijk fel en niet altijd even aangenaam. Wellicht moet ik er aan wennen, wellicht heeft de luidspreker wat inspeeltijd nodig of is de kamer toch minder ideaal dan ik dacht. Ik zal binnenkort ook eens proberen hoe deze klinken in de woonkamer en vergelijken met de andere set.

Ik kan me overigens goed voorstellen dat iemand de bestaande stapel apparatuur (dac, streamer, versterker, luidprekers etc.) de deur uit zou doen voor een setje LS50w luidsprekers met eventueel een subwoofer. De twijfel sloeg bij mij ook wel een beetje toe, maakt alles zoveel makkelijker en compacter en de geluidskwaliteit is heel erg goed.
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

katwax

Quote from: jslender on December 10, 2019, 09:36:46
Ik zal dit draadje eens even bijwerken. Helaas ben ik er door drukte en familie dingetjes niet aan toegekomen om op pad te gaan en te gaan luisteren. Ik ben nog wel aan de slag gegaan met de plaatsing van de luidsprekers en ben inmiddels wel weer behoorlijk tevreden. Het is overigens ook echt wel een goed klinkende set, maar denk dat ik na 10 jaar dezelfde luidsprekers vooral op zoek ben naar een beetje verandering in geluid.

Ik heb naast de woonkamer set een nog een set op een zolderkamer staan (Marantz PM6006 met B&W CDM-1SE) en het is me al een aantal keren opgevallen dat de akoestiek daar erg aangenaam is. Het is een kamer van zo'n 4x3 meter en mooi gedempt met kleed, stoffen hoekbank en gordijnen. Wel vrij compact, dus minder groots geluid dan in de woonkamer. Nou ging me het te ver om hier ook in een nieuwe set te investeren, dus ben ik eens gaan inlezen op actieve luidsprekers. Met name de KEF LS50W hadden al snel mijn interesse. Mooi compact en alles in 1, ook nog net voldoende aansluitingen voor de tv en xbox. Helaas was de adviesprijs me net iets te hoog voor een 2e set. Via een forumsponsor was er wel een mooie prijs mogelijk, maar zat eigenlijk meer de kijken naar de 2e hands markt (dan kan je nog eens een gokje nemen en anders weer met geen/weinig verlies verkopen). Maar toen kwam ik op black Friday een ongelooflijk mooie prijs tegen voor een nieuwe set en kon niet weerstaan om een setje te bestellen.

Deze staan er nu sinds vrijdag en heb er afgelopen weekend een paar uurtjes mee kunnen spelen en luisteren. Eerste indruk is dat het wel echt compacte speakertjes zijn! Dan lijken de CDM1's ineens erg groot in verhouding. De afwerking en looks zijn wel erg fraai. Setup was erg eenvoudig en had al snel via spotify connect muziek op staan. Later ook nog Quboz via laptop geprobeerd. Er zijn erg veel positieve punten te noemen, geluid is strak, schoon, punchy en mooi groot geluidsbeeld. Het is echt indrukwekkend wat uit zo'n kleine speaker komt. Het midden is erg open en gedetailleerd, maar ik vind het tot nu toe behoorlijk fel en niet altijd even aangenaam. Wellicht moet ik er aan wennen, wellicht heeft de luidspreker wat inspeeltijd nodig of is de kamer toch minder ideaal dan ik dacht. Ik zal binnenkort ook eens proberen hoe deze klinken in de woonkamer en vergelijken met de andere set.

Ik kan me overigens goed voorstellen dat iemand de bestaande stapel apparatuur (dac, streamer, versterker, luidprekers etc.) de deur uit zou doen voor een setje LS50w luidsprekers met eventueel een subwoofer. De twijfel sloeg bij mij ook wel een beetje toe, maakt alles zoveel makkelijker en compacter en de geluidskwaliteit is heel erg goed.
Zijn er geen mogelijkheden bij die KEF om de "tone" aan te passen waardoor deze iets minder fel klinken?
Heb de actieve KEF LS50 nog niet horen spelen, weet wel dat ik de niet actieve zeer fraai vond klinken.

Heerlijk toch zo actieve luidsprekers, niet teveel bezig zijn met allerlei andere toestellen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Jurgen79

Ja je kan het hoog en laag wel aanpassen, maar juist in het gebied dat ik wel fel en direct vind verandert er weinig. Maar ik moet ook nog eens even goed spelen met de plaatsing en een maar eens de nodige uurtjes gebruiken en naar luisteren. En wellicht helpt een bedraad netwerk ook i.p.v de Wifi te gebruiken (deze is op zolder wel minder sterk).

Zo'n actieve speaker geeft wel een soort van rust ja. Geen twijfel over versterker, bron en luidsprekerkabels. Maar voor anderen is dat natuurlijk juist de hobby! Ik vind het zelf in ieder geval super leuk om af en toe wat nieuws te kopen en te proberen. Daardoor staat er in het audiomeubel in de woonkamer ook (te) veel apparatuur (receiver, versterker, streamer, dac, cd speler, apple tv).

Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

toetertje

Als ze net nieuw zijn, kan het geluid best nog wat bijtrekken.
Ik zou ze even rustig laten spelen, en over een paar dagen nog
een keer beoordelen.

Cantodea

Ik heb mijn Kef LS50W nu ongeveer een maand en zou echt nooit nog iets anders willen dan actieve speakers. Deze Kefs spelen samen met mijn Arendal Sub1 de sterren van de hemel en dit een ruimte van 45 vierkante meter.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

katwax

Quote from: jslender on December 10, 2019, 12:54:36
Ja je kan het hoog en laag wel aanpassen, maar juist in het gebied dat ik wel fel en direct vind verandert er weinig. Maar ik moet ook nog eens even goed spelen met de plaatsing en een maar eens de nodige uurtjes gebruiken en naar luisteren. En wellicht helpt een bedraad netwerk ook i.p.v de Wifi te gebruiken (deze is op zolder wel minder sterk).

Zo'n actieve speaker geeft wel een soort van rust ja. Geen twijfel over versterker, bron en luidsprekerkabels. Maar voor anderen is dat natuurlijk juist de hobby! Ik vind het zelf in ieder geval super leuk om af en toe wat nieuws te kopen en te proberen. Daardoor staat er in het audiomeubel in de woonkamer ook (te) veel apparatuur (receiver, versterker, streamer, dac, cd speler, apple tv).
Je kan altijd nog wat lopen spelen met de bron natuurlijk, maar ik begrijp je voor hierin wel. De hobby bij mij is ondertussen wel meer terug naar de bron gegaan en dat is muziek luisteren/ontdekken (of ontdekken wat de set laat horen in bepaalde opnames).
Ook ik heb soms onrust dat ik niet veel kan "tweaken" en dan kijk ik naar de bron, maar meestal kom ik terug van een kale reis qua "beter" :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

MichielB

Ik kan me hier een beetje bij aansluiten, na jaren van elke keer weer een stapje proberen te maken heb ik nu diverse actieve sets mogen beluisteren (Kii, D&D, Daudio en nog een paar echte exoten) en sta wel open voor de eenvoud van zo'n systeem. Mijn wederhelft helemaal trouwens, ineens het meubel bijna leeg, veel minder kabels... lekker rustig.

Bovendien, ik was altijd een tegenstander van DSP maar merkte met de Daudio M1 in mijn ruimte dat met een paar keer meten en wat inregelen de grootste uitdagingen weg waren. Ja, op vlakken klinkt mijn huidige setup beter dan alles wat ik tot nu toe heb gehoord maar goed, ook een compleet ander prijskaartje  :wub: Wat voor mij belangrijk is, dat ik lekker de muziek in wordt getrokken en 2 sets die ik thuis heb gehad scoorden daar een dikke JA.

Misschien het nieuwe jaar maar eens de knoop doorhakken, zal dan gaan tussen Daudio M1 en een echte exoot waarvan ik het prototype een weekendje heb mogen beluisteren.

O ja, en je kunt inderdaad nog met de digitale bron spelen, daar valt vaak nog winst te behalen. Sommige sets kun je ook nog wat met kabels spelen.

Goed, food for thoughts!
YN-Audio Music at its Best - bijzondere boetiek stijl merken Alare Labs, Albedo Silver, Audia Flight, Cen.grand, Coda Technologies, Ediscreation, LAB12, Signal Projects en x-odos.

Tabcam

Quote from: MichielB on December 20, 2019, 22:47:21
Ik kan me hier een beetje bij aansluiten, na jaren van elke keer weer een stapje proberen te maken heb ik nu diverse actieve sets mogen beluisteren (Kii, D&D, Daudio en nog een paar echte exoten) en sta wel open voor de eenvoud van zo'n systeem. Mijn wederhelft helemaal trouwens, ineens het meubel bijna leeg, veel minder kabels... lekker rustig.

Bovendien, ik was altijd een tegenstander van DSP maar merkte met de Daudio M1 in mijn ruimte dat met een paar keer meten en wat inregelen de grootste uitdagingen weg waren. Ja, op vlakken klinkt mijn huidige setup beter dan alles wat ik tot nu toe heb gehoord maar goed, ook een compleet ander prijskaartje  :wub: Wat voor mij belangrijk is, dat ik lekker de muziek in wordt getrokken en 2 sets die ik thuis heb gehad scoorden daar een dikke JA.

Misschien het nieuwe jaar maar eens de knoop doorhakken, zal dan gaan tussen Daudio M1 en een echte exoot waarvan ik het prototype een weekendje heb mogen beluisteren.

O ja, en je kunt inderdaad nog met de digitale bron spelen, daar valt vaak nog winst te behalen. Sommige sets kun je ook nog wat met kabels spelen.

Goed, food for thoughts!
Ben benieuwd wat die evhte exoot is dan :angel:!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Spijkie

Quote from: jslender on October  3, 2019, 11:36:19
Ik ben al een tijdje niet meer zo actief op het forum, maar ben beetje aan het oriƫnteren voor nieuwe luidsprekers en ben benieuwd of jullie kunnen helpen.

Ik heb inmiddels al ruim 10 jaar een set B&W N804's staan als hoofdluidsprekers. De aansturing is diverse malen aangepast (van Marantz SR14 naar SR9600 naar Musical Fidelity A5.5) en ook bij de kabels en bron zijn meerdere types voorbijgekomen. De weergave is dan ook enorm vooruitgegaan door de jaren heen, maar het zijn echt ontzettend lastige luidsprekers om goed te laten klinken. De plaatsing is enorm kritisch en krachtige versterking doet heel erg veel. Over het algemeen ben ik behoorlijk tevreden over de weergave en vooral het uiterlijk vind ik nog steeds heel erg fraai. Ik ben een half jaar geleden verhuisd en kan de luidsprekers nu beter plaatsen. Natuurlijk klinkt een andere ruimte altijd anders, maar het karakter is nog hetzelfde. Ze hebben nog steeds een erg mooie restwaarde en ben voor mijn gevoel toe aan wat anders (een upgrade dus).

Wat bevalt aan de N804's? Bij een goede opname een enorm ruimtelijke weergave en klinkt erg '3D'. Plaatsing van instrumenten is erg goed, geluid lijkt vrijwel nooit uit de luidsprekers te komen en staat mooi in de ruimte. Erg detailrijk.

Wat bevalt niet? Het laag is niet heel erg krachtig en soms wat rommelig onderin. Bij lage volumes blijft het geluid plakken en mis je details naar mijn gevoel. Mindere opnames klinkt echt plat en beroerd. Het midden zou iets meer aanwezig mogen zijn.

Waar hou ik van? Ik hou van een strak beetje droog laag (niet per se heel krachtig). Ruimtelijkheid, details en plaatsing zijn belangrijk. Moet op normale volumes goed klinken. Enigszins warm middengebied.

Ik wil eigenlijk een luidspreker met ongeveer dezelfde afmetingen en wil maximaal 4000 euro uitgeven (2ehands ook zeker een overweging!). De meest voor de hand liggende stap zou wellicht een set B&W 804D's zijn (soms 2e hands te vinden rond de 3500-4000 euro). Hetzelfde mooie uiterlijk, zelfde afmeting, goede match met de B&W 685s2 surrounds, kunnen op dezelfde grantieten tegels staan en ook weer een goede restwaarde. Maar heb ook het gevoel dat er meer waar voor je geld te halen valt en dat ze wellicht teveel hetzelfde karakter hebben.

Merken die ik interessant vind zijn bijvoorbeeld Sonus Faber (nieuwe Sonetto serie?), Dynaudio, B&W (nieuwe 702S2 of gebruikte 804D), wellicht Dali? Ik zal binnenkort eens een rondje maken met de vriendin en kijken wat zij acceptabel vind wat uiterlijk betreft ;D

Hallo Jlsender,

Ik heb je post doorgelezen , ook dat je de 2e set boven lekker vind klinken en dat je denkt dat de akoestiek hier een rol speelt. Zou voor beneden het een optie zijn om een lyngdorf versterker er op aan te sluiten?

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.