Experimenteren met pakken steenwol, welke?

Started by PascalP, October 3, 2019, 10:25:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PascalP

Ruimte is inderdaad al voorzien van stoffen hoekbank, vloerkleden (enigzins hoogpolig), gipsplaten plafond (dempt dit?).

Ga ermee aan de gang en ga eens wat goede metingen doen en me er de tijd voor nemen en meld me weer :)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

bert stoltenborg

Quote from: PascalP on October  3, 2019, 15:06:30
Ruimte is inderdaad al voorzien van stoffen hoekbank, vloerkleden (enigzins hoogpolig), gipsplaten plafond (dempt dit?).

Ga ermee aan de gang en ga eens wat goede metingen doen en me er de tijd voor nemen en meld me weer :)

Bank = goed.
Kleden is vrij smalbandige, hoogfrequente absorptie die meestal niet echt helpt om de boel gebalanceerd te houden.
Gips plafond heeft een resonantiefrequentie, meestal vrij laagfrequent, waarop wat absorptie plaatsheeft. Maar of dat echt zoden aan de dijk zet.....
Ik bazel maar wat.

Geert (gvc)

Quote from: jossie on October  3, 2019, 13:54:07
De vraag die speelde was of je de ruimte resonanties kunt dempen met isolatiemateriaal. Met name onder de 100 Hz doet dat m.i. weinig...
Eigenlijk dat werkt dat verassend goed onder de 100Hz, op voorwaarde dat je Rockwool gebruikt met hoge densiteit (zware platen) en er dikke pakken van stapelt (dus niet een enkel plaat dik tegen de muur). Ik heb zo enkele projecten gedaan waar enkele vrachtwagens aan Rockwool verwerkt zijn specifiek voor problemen in het Bas bereik, en dat overtrof steeds alle verwachtingen.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

jossie

Het gaat hier over twee tot drie pakken. In een ruimte van ik schat ruim dertig m3.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omni !

bert stoltenborg

Quote from: gvc on October  3, 2019, 20:43:09
Eigenlijk dat werkt dat verassend goed onder de 100Hz, op voorwaarde dat je Rockwool gebruikt met hoge densiteit (zware platen) en er dikke pakken van stapelt (dus niet een enkel plaat dik tegen de muur). Ik heb zo enkele projecten gedaan waar enkele vrachtwagens aan Rockwool verwerkt zijn specifiek voor problemen in het Bas bereik, en dat overtrof steeds alle verwachtingen.

Nee. Als je dikke pakken gebruikt moet je juist lage densiteit, met een air flow resistance van < 5000 gebruiken.
Ik bazel maar wat.

bert stoltenborg

Quote from: gvc on October  3, 2019, 20:43:09
Eigenlijk dat werkt dat verassend goed onder de 100Hz, op voorwaarde dat je Rockwool gebruikt met hoge densiteit (zware platen) en er dikke pakken van stapelt (dus niet een enkel plaat dik tegen de muur). Ik heb zo enkele projecten gedaan waar enkele vrachtwagens aan Rockwool verwerkt zijn specifiek voor problemen in het Bas bereik, en dat overtrof steeds alle verwachtingen.

Nee. Als je dikke pakken gebruikt moet je juist lage densiteit, met een air flow resistance van < 5000 gebruiken.
Ik bazel maar wat.

Sjaak_Banaan

Ben je hier nog mee bezig geweest Pascal? Ben wel benieuwd wat het bij jou doet.
Twee pakken kun je hier anders zo meenemen, de andere twee staan in de hoek achter de apparatuur, daar komen we maar lastig bij...
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

PascalP

#32
Quote from: bert stoltenborg on October  3, 2019, 17:00:21
Bank = goed.
Kleden is vrij smalbandige, hoogfrequente absorptie die meestal niet echt helpt om de boel gebalanceerd te houden.
Gips plafond heeft een resonantiefrequentie, meestal vrij laagfrequent, waarop wat absorptie plaatsheeft. Maar of dat echt zoden aan de dijk zet.....

Ok, dus verder kan ik er eigenlijk vanuit gaan dat mijn ruimte vrijwel ongedempt is m.u.v. de stoffen hoekbank


Quote from: gvc on October  3, 2019, 20:43:09
Eigenlijk dat werkt dat verassend goed onder de 100Hz, op voorwaarde dat je Rockwool gebruikt met hoge densiteit (zware platen) en er dikke pakken van stapelt (dus niet een enkel plaat dik tegen de muur). Ik heb zo enkele projecten gedaan waar enkele vrachtwagens aan Rockwool verwerkt zijn specifiek voor problemen in het Bas bereik, en dat overtrof steeds alle verwachtingen.

Enkele vrachtwagens gaat hem niet worden denk ik, heb ik geen plek meer om te zitten, is geen concertzaal :P


Quote from: jossie on October  3, 2019, 22:09:54
Het gaat hier over twee tot drie pakken. In een ruimte van ik schat ruim dertig m3.

Ca. 50m3 ongeveer, en krijg inderdaad 3 pakken kwijt achter het bankstel in de huidige indeling van de ruimte


Quote from: bert stoltenborg on October  4, 2019, 01:27:44
Nee. Als je dikke pakken gebruikt moet je juist lage densiteit, met een air flow resistance van < 5000 gebruiken.

Geen idee wat de eigenschappen van die Rockwool steenwol zijn, staat er verder niet bij vermeld, maar als je een lagere densiteit wilt, is glaswol dan een optie wellicht?


Quote from: Sjaak_Banaan on October  6, 2019, 13:36:55
Ben je hier nog mee bezig geweest Pascal? Ben wel benieuwd wat het bij jou doet.
Twee pakken kun je hier anders zo meenemen, de andere twee staan in de hoek achter de apparatuur, daar komen we maar lastig bij...

Nee helaas, toch iets drukker dan gedacht... :(
Heb wel de ruimte zelf opgeruimd, lag nog vanalles in, heb het hele game/console rack nieuw georganiseerd een aangesloten en ook een nieuwe Dirac meting gedaan met de huidige setup met de nieuwe surround speakers.
Wil inderdaad eerst eens met die 2 pakken die ik van jouw kan lenen testen, en van daaruit verder kijken wat de gemeten verschillen zijn, ik stuur je zo ff een bericht  ;D

Was toch iets meer werk dan gedacht om 8 consoles netjes weg te werken en de bijbehorende kabelzooi  :P
uiteindelijk wel vrij aardig gelukt dacht ik zo...
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

eduard

Misschien is het verstandig om even uit te zoeken naar eventuele gezondheidsschade van de minerale wollen. ik lees wel eens dat je wel moet oppassen met de minerale wollen dat je deze eigenlijk wel moet opsluiten zodat het stof zich niet kan verspreiden.

PascalP

Quote from: eduard on October  7, 2019, 23:02:50
Misschien is het verstandig om even uit te zoeken naar eventuele gezondheidsschade van de minerale wollen. ik lees wel eens dat je wel moet oppassen met de minerale wollen dat je deze eigenlijk wel moet opsluiten zodat het stof zich niet kan verspreiden.

ja dat is wel een goed punt, ga ook niet meteen de hele ruimte volstouwen met glaswol ;)

Ging me meer om deze opmerking van Bert en de vraag of glaswol niet 'beter' geschikt is dan steenwol omdat het minder compact is heeft het een lagere air flow resistance? Geen idee verder hoor...?
Als je dikke pakken gebruikt moet je juist lage densiteit, met een air flow resistance van < 5000 gebruiken.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

bert stoltenborg

 Van glaswol en rockwool zijn vaak absorptiedata beschikbaar tot 100 of 150 mm dikte. De dikkere presteren meestal beter als ze lichter zijn/ een lagere air flow resistance hebben. Maar de gemeten data zijn uiteraard het best. Als je die materialen gaat combineren omdat je nog dikker wilt kun je het best lichtere soorten/ soorten met lage air flow RES. nemen.
Glaswol werkt meestal vergelijkbaar als het iets lichter is dan Rockwol. Maar meetdata zijn het best.
Ik bazel maar wat.


PascalP

#37
Vanmiddag dan maar even wat Rockwool bij Sjaak_Banaan opgehaald en wat metingen voor/na gedaan en de Rockwool op 2 verschillende plekken, maakt volgende de REW metingen geen/amper verschil.
Dus denk inderdaad niet echt de moeite tenzij ik een halve vrachtwagen in de ruimte prop...
Gebruikte Rockwool is Rocksono Solid, pak van 6 platen á 100x60x10

Zie bijgevoegd 2 grafieken, 1e grafiek is met enkel de subs, 2e grafiek is de subs + de front left speaker, alles gemeten tot 1000Hz
1e meting - geen Rockwool
2e meting - Rockwool in de hoek rechts achter
3e meting - Rockwool tegen linker zijwand (voor de bank)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Sjaak_Banaan

#38
En wanneer je een 'waterval' genereert en kijkt naar de nagalmtijd, is die ook niet ergens korter?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

jossie

Heb je een ergens een parametrische EQ? analoog of digitaal?
Omni !

PascalP

Quote from: Sjaak_Banaan on October 10, 2019, 13:50:53
En wanneer je een 'waterval' genereert en kijkt naar de nagalmtijd, is die ook niet ergens korter?

Dit is de waterfall in alle 3 de situaties, zonder rockwool, met rockwoll rechts achter hoek, met rockwool linker zijwand
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

PascalP

#41
Quote from: jossie on October 10, 2019, 15:36:13
Heb je een ergens een parametrische EQ? analoog of digitaal?

Nee heb alleen Dirac via de Arcam, hier de resultaten gemeten met Dirac ingeschakeld, vind dat hij er nog wel aardig wat van maakt toch?
Is trouwens gewoon de standaard voorgestelde Dirac curve, zelf nog niks gewijzigd
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

PascalP

Quote from: jossie on October 10, 2019, 15:36:13
Heb je een ergens een parametrische EQ? analoog of digitaal?

Ow wacht, heb wel nog een MiniDSP nieuw in de doos liggen...
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Sjaak_Banaan

#43
Dat lijkt zo niet zoveel op te leveren nee, maarja, het is ook maar 1 pakje...
...misschien kun je de limieten nog even anders instellen in REW, dat maakt voor het resultaat niet uit, maar je krijgt iets mooiere en vollere grafieken. Zit rechtsboven in het menu ergens.

Misschien iets van 50-110 dB.

Het beste pak je gewoon de waardes in de gekleurde balk helemaal rechts.

Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

jossie

Als het je lukt om via de minidsp te meten op de sub(s) en je je even concentreert op alléén de tweede ruimte resonantie kun je die mooi weg filteren door het filter exact juist in te stellen. Je zult zien dat daarmee ook de waterval bij die frequentie veel fraaier wordt.

Alleen ter lering ende vermaak  ;)

De conclusie daarna zou kunnen zijn ( ::) ) dat je de laagfrequent correctie aan Dirac kunt overlaten zoals ik in m'n eerste post zei.

Maar je mag er daarna natuurlijk ook een afwijkende meting op na houden  :D
Omni !

Knor

Is het, in plaats van alleen te meten, ook al of niet hoorbaar?
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

PascalP

Quote from: Sjaak_Banaan on October 10, 2019, 16:23:08
Dat lijkt zo niet zoveel op te leveren nee, maarja, het is ook maar 1 pakje...
...misschien kun je de limieten nog even anders instellen in REW, dat maakt voor het resultaat niet uit, maar je krijgt iets mooiere en vollere grafieken. Zit rechtsboven in het menu ergens.

Misschien iets van 50-110 dB.

Het beste pak je gewoon de waardes in de gekleurde balk helemaal rechts.

Ok zal het eens proberen, vanavond wordt krap, misschien het weekend.


Quote from: jossie on October 10, 2019, 16:23:37
Als het je lukt om via de minidsp te meten op de sub(s) en je je even concentreert op alléén de tweede ruimte resonantie kun je die mooi weg filteren door het filter exact juist in te stellen. Je zult zien dat daarmee ook de waterval bij die frequentie veel fraaier wordt.

Alleen ter lering ende vermaak  ;)

De conclusie daarna zou kunnen zijn ( ::) ) dat je de laagfrequent correctie aan Dirac kunt overlaten zoals ik in m'n eerste post zei.

Maar je mag er daarna natuurlijk ook een afwijkende meting op na houden  :D

Dus die van ca. 44Hz met de MiniDSP proberen af te vlakken en die van 27Hz aan Dirac overlaten? Ga me daar eens over inlezen, tot nu toe niks met dat ding gedaan, wordt vervolgd dus... :)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

PascalP

Quote from: Knor on October 10, 2019, 17:09:52
Is het, in plaats van alleen te meten, ook al of niet hoorbaar?

Nu met Dirac ben ik eigenlijk best tevreden, met mijn vorige Marantz met XT32 nooit echt geweest.
Bleef altijd een kaal/schel geluid houden, het mist gewoon wat 'body' zeg maar'.
Ook schitterde het laag in afwezigheid (ondanks de dikke pieken).

Met Dirac mooi in balans, klinkt meer als een geheel en voller over de hele range.
Zonder Dirac zie ik in REW ook dat de hogere frequenties richting de 20KHz juist iets oplopen ivm afnemen, met op hogere volumes en bepaalde geluidseffecten een heel schel geluid als gevolg.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

bert stoltenborg

Ik zal het wel weer niet begrijpen maar je hebt 20-25 dB teveel laag (100-400 keer teveel vermogen) en met dat Dirac-gedoe nog steeds 15 dB teveel.
Als je die front speaker erbij aanzet moet dat toch gewoon een licht aflopende lijn zijn?
Ik bazel maar wat.

PascalP

#49
Quote from: bert stoltenborg on October 10, 2019, 21:05:59
Ik zal het wel weer niet begrijpen maar je hebt 20-25 dB teveel laag (100-400 keer teveel vermogen) en met dat Dirac-gedoe nog steeds 15 dB teveel.
Als je die front speaker erbij aanzet moet dat toch gewoon een licht aflopende lijn zijn?

Dit is de target lijn die Dirac standaard hanteert, is licht aflopend en volgens de grafiek zo'n 4-5dB aflopend over het gehele bereik, al is in REW inderdaad iets anders te meten mbt tot het laag, volg het zelf ook niet meer allemaal...
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono