Experimenteren met pakken steenwol, welke?

Started by PascalP, October 3, 2019, 10:25:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PascalP

Hoor vaak dat mensen met steenwol experimenteren en wil zodoende eens wat pakken bij de bouwmarkt gaan halen.
Echter welke?
Zie al een stuk of 5 verschillende soorten Rockwool bij de Gamma, lijkt erop hoe hoger de Rd waarde hoe duurder:

- Rockwool rocksono base Rd 1,2, 3.99/m²
- Rockwool rockfit mono Rd1.35, 5.36/m²
- Rockwool rocksono solid 70 mm Rd 1,90, 6.99/m²
- Rockwool rocksono solid Rd2,7, 9.99/m²
- Rockwool rockroof sidefix Rd4.0, 13.99/m²

Maar wat doet die Rd waarde, en wat heb ik nodig?
Ik neem aan hoe hoger, hoe hogere dichtheid en betere isolatiewaarde en daardoor betere demping van lagere frequenties?

Het idee is om een 2 pakken te halen en deze achter de bank te kiepen, tussen de bank en de muur in, links en rechts van de radiator en onder de surrounds.
Zie bijlage hoe de ruimte er ongeveer uitziet en waar mijn problemen zitten in het laag (pieken rond de 27Hz en 44Hz).
Of ik nu 1 sub, 2 subs, subs verplaats of de fronts meet, de pieken zijn altijd op dezelfde frequentie aanwezig.

Zal dit zin hebben of gewoon verspilde moeite, tijd en geld?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

bert stoltenborg

#1
Hogere Rd betekent gewoon dat het spul dikker is en dus warmte beter isoleert.
Voor geluidabsorptie moeten dunnere panelen een wat hoger soortelijke massa hebben en dikke pakken, die laag absorberen, juist licht en open zijn.

Maar dat Rocksono doet het wel.
Eigenlijk moet je zoveel pakken halen als je kwijtkunt (je kunt ze altijd terug brengen) en dempen rondom de luidsprekers en in de overgangen van de ruimte, dus de hoeken die worden gevormd door vloer - wand, wand - wand, wand - plafond (beetje moeilijk, maar dat is wel een goede plek).
Of je bouwt gewoon de hele wand achter de bank vol met pakken wol.
En de vloer; als het bevalt kun je die vloerabsorptie misschien aan het plafond maken.

Je hebt staande golven bij 28 en 45 Hz (en veel te veel laag in dat gebied).
Wat zijn de afmetingen van die ruimte? Hoe heb je dat gemeten?
Ik bazel maar wat.

jossie

Probeer het, breng de pakken terug en koop van dat geld een Minidsp met Umik.

Al doende...

Of, niet aan beginnen, meteen een Minidsp/Umik bestellen of een Dirac doos/oplossing en de tijd besteden aan het leren hoe dat werkt.

Laatste is sneller.

Omni !

PascalP

#3

Quote from: bert stoltenborg on October  3, 2019, 11:32:23

Maar dat Rocksono doet het wel.


De Rocksono base of Solid dan?
De base zijn platen van 4.5cm dik en de Solid is 7.0cm dik, maar een compleet pak is ongeveer even dik (base = 45cm, 10 platen, Solid = 42cm, 7 platen)

Quote from: bert stoltenborg on October  3, 2019, 11:32:23

Je hebt staande golven bij 28 en 45 Hz (en veel te veel laag in dat gebied).
Wat zijn de afmetingen van die ruimte? Hoe heb je dat gemeten?

Ruimte is ongeveer 6x4, tekeningetje staat hierboven in het eerste bericht, het HT gedeelte is ongeveer vierkant (4.2m x 4.2m), plafond is vrij laag, 2.2m en bestaat uit gipsplaten tegen een betonnen dek.
Gemeten gewoon met een rolmeter, kan het nog wel eens exact op de cm nameten als ik een laser op werk kan lenen...
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

PascalP

Quote from: jossie on October  3, 2019, 11:40:39
Probeer het, breng de pakken terug en koop van dat geld een Minidsp met Umik.

Al doende...

Of, niet aan beginnen, meteen een Minidsp/Umik bestellen of een Dirac doos/oplossing en de tijd besteden aan het leren hoe dat werkt.

Laatste is sneller.

Heb een Arcam 550 met Dirac Live, en deze 'temt' de subs al redelijk goed, gemeten met een UMIK-1 trouwens.
Zie bijgevoegd zonder filter en met Dirac met de default voorgestelde curve.

Verder (nog) niet heel ervaren met Dirac e.d. maar lijkt me beter om de ruimte zelf als basis al beter onder controle te hebben voordat ik begin met corrigeren? Toch?
Is nogal een vrij 'harde' ruimte, tegelvloer en gemetselde muren, weliswaar al dikke vloerkleden liggen
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

jossie

Oh , je bent al klaar  :D

De eigen resonanties van de ruimte ga je niet onder controle krijgen met twee pakken. Ik zou het laag laten voor wat het is of je moet een aantal kubieke meters materiaal kwijt kunnen (?)

Beter mid/hoog reflecties wat absorberen of diffuser's proberen.

Is de grafiek alleen van de sub of met fronts erbij? Laag valt erg af naar beneden (?)
Omni !

bert stoltenborg

Quote from: jossie on October  3, 2019, 11:56:41
Oh , je bent al klaar  :D

De eigen resonanties van de ruimte ga je niet onder controle krijgen met twee pakken. Ik zou het laag laten voor wat het is of je moet een aantal kubieke meters materiaal kwijt kunnen (?)

Beter mid/hoog reflecties wat absorberen of diffuser's proberen.

Is de grafiek alleen van de sub of met fronts erbij? Laag valt erg af naar beneden (?)

Ik bedoelde de akoestische meting :-).
Ik ben het met Jossie eens dat je de boel niet onder controle krijgt met weinig absorptie.
Maar ik ben het met jou eens dat je eerst de ruimte goed moet hebben. In goede controleruimten wordt de ruimtecorrectie altijd uitgezet.
En ga niet met diffusie liggen klooien, dat is echt niet bedoeld voor kleine ruimten.
Ik bazel maar wat.

jossie

#7
Quote from: bert stoltenborg on October  3, 2019, 12:01:41
Ik ben het met Jossie eens dat je de boel niet onder controle krijgt met weinig absorptie.
Maar ik ben het met jou eens dat je eerst de ruimte goed moet hebben. In goede controleruimten wordt de ruimtecorrectie altijd uitgezet.

In dit geval klinkt dit als een spagaat Bert  :D
Omni !

PascalP

Ah ok, duidelijk :)

De meting is gedaan met REW en een UMIK-1, en zijn enkel de subs.
Dit is een meting die ik gedaan heb van de Front L/R + beide subs, zonder filter/Dirac
(Fronts + 2subs.jpg)

En het 2e plaatje is de Front L gemeten zonder filter (bruine lijn) en na Dirac met default Dirac curve (blauwe lijn)
(Front L.jpg)

Kwa steenwol zou ik wellicht 4 pakken achter de bank kwijt kunnen, of op elkaar of rechtop naast elkaar, maar dit zal dan lange na niet genoeg zijn?
Anders rij ik vanmiddag na werk maar eens bij de Gamma voorbij om 2 of 4 pakken te halen
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

PascalP

#9
oeps, nu wel met bijlage's....  ;D

Crossovers heb ik trouwens alles op 80Hz staan
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

jossie

#10
Laatste plaatjes:

Onder de 100 Hz ben je tien dB kwijt, ik neem aan dat je dat zelf ook opvalt? Dat klopt niet. Als dit momenteel jouw curve is zal het nogal kaal klinken?

[edit] ik zie nu dat je bij 80 Hz af filtert maar waarom geen plaatje totaal front(s) met sub?

Als je het netjes meet (meten, vier pakken neerzetten, nog een keer meten) ben ik benieuwd!
Omni !

PascalP

Quote from: jossie on October  3, 2019, 12:28:50
Laatste plaatjes:

Onder de 100 Hz ben je tien dB kwijt, ik neem aan dat je dat zelf ook opvalt? Dat klopt niet. Als dit momenteel jouw curve is zal het nogal kaal klinken?

Als je het netjes meet (meten, vier pakken neerzetten, nog een keer meten) ben ik benieuwd!

Ja als je met kaal bedoelt dat het lijkt alsof er iets mist, ja dan klopt dat wel.
In de grafieken lijkt het alsof het laag wel echt geboost is, maar bij de gemiddelde film heb ik juist het idee dat het laag weinig impact maakt tenzij ik op redelijke hoge volume's ga draaien.

Ik ga vanmiddag dan pakken halen en dan back to back meten met en zonder de pakken achter de bank, meting zelf zal wel in het weekend of begin komende week zijn. Hebben nogal wat dingen op de agenda staan de komende dagen en wil het niet vlug vlug tussendoor doen maar me echt de tijd ervoor nemen :)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

bert stoltenborg

Quote from: jossie on October  3, 2019, 12:06:29
In dit geval klinkt dit als een spagaat Bert  :D
Ik heb op aardig niveau geturnd, ja :-).
Ik bazel maar wat.

bert stoltenborg

Quote from: jossie on October  3, 2019, 12:28:50


Als je het netjes meet (meten, vier pakken neerzetten, nog een keer meten) ben ik benieuwd!

Ik ook, leuk!  :clapping:
Ik bazel maar wat.

PascalP

Quote from: jossie on October  3, 2019, 12:28:50

[edit] ik zie nu dat je bij 80 Hz af filtert maar waarom geen plaatje totaal front(s) met sub?



Eerste plaatje (Fronts + 2subs.jpg) is de Front L/R met beide subs samen in een grafiek maar individueel gemeten.
Jij bedoelt samen tegenlijk een sweep gemeten? Stomme vraag, maar hoe doe ik dit in REW ipv signaal naar 1 speaker te sturen?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

jossie

Gewoon, signaal uit laptop in receiver links of rechts op bv aux ingang (of allebei) en meten... dan gaat de sweep naar sub en top.

Apart lijkt me moeilijker dan samen  ::)
Omni !

PascalP

#16
Quote from: jossie on October  3, 2019, 12:40:27
Gewoon, signaal uit laptop in receiver links of rechts op bv aux ingang (of allebei) en meten... dan gaat de sweep naar sub en top.

Apart lijkt me moeilijker dan samen  ::)

Ok, zal het proberen, dus als ik bijvoorbeeld in REW dit doe moet het lukken?

Heb nu de laptop niet via HDMI op de AVR aangesloten, want dan zie ik 6 kanalen en nu maar 2, dus even als voorbeeld
Als ik dan het vinkje aanzet bij de 2e output en hier de sub kies (Output 3 dacht ik ff uit mijn hoofd...?), dan heb ik output via de Front L (output 0) en de subs, correct?

EDIT; jij bedoelt via de headphone uitgang op mijn laptop en dan analoge input op de AVR bedenk ik me nu? dan gewoon beide kanalen gebruiken en de AVR stereo laten spelen, correct?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

PascalP

#17
misschien kan ik nog wel iets eerder gaan op het werk vandaag zodat ik nog wat tijd heb voordat ik naar de kinderopvang de kleine moet ophalen e.d.

Zou het dan nog veel verschil maken welke wol ik haal?
Pakken zelf zijn ongeveer net zo dik gezien de Base dunnere, maar meer platen in 1 pak heeft.

De rocksono base
https://www.gamma.nl/assortiment/rocksono-base-100x60x4-5-cm/p/B601816

Of de rocksono solid
https://www.gamma.nl/assortiment/rockwool-rocksono-solid-70-mm-3-6-m2-rd-1-90/p/B399898
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

jossie

#18
Quote from: PascalP on October  3, 2019, 12:49:17
Ok, zal het proberen, dus als ik bijvoorbeeld in REW dit doe moet het lukken?

Heb nu de laptop niet via HDMI op de AVR aangesloten, want dan zie ik 6 kanalen en nu maar 2, dus even als voorbeeld
Als ik dan het vinkje aanzet bij de 2e output en hier de sub kies (Output 3 dacht ik ff uit mijn hoofd...?), dan heb ik output via de Front L (output 0) en de subs, correct?

EDIT; jij bedoelt via de headphone uitgang op mijn laptop en dan analoge input op de AVR bedenk ik me nu? dan gewoon beide kanalen gebruiken en de AVR stereo laten spelen, correct?

Ik kan dit even niet volgen, je kunt uit de laptop L+R of alleen L of R uitsturen. De Arcam doet bas management dus een deel gaat naar de sub en een deel naar de tops.

Ook als je via HDMI uitstuurt geld hetzelfde, uitsturen over L+R of alleen L of R moet ook de sub aanspreken. Als je over het LFE kanaal uistuurt zal alleen de sub werken maar daar heb je nu niet zoveel aan, je wilt zien of de totaal curve een beetje klopt.

Waarom laat je de receiver niet inmeten?

[edit] ja via headphone uitgang kan ook als het niet lukt (analoog de aux in), maar via hdmi moet het op zich ook werken.
Omni !

PascalP

#19
Quote from: jossie on October  3, 2019, 13:18:17
Ik kan dit even niet volgen, je kunt uit de laptop L+R of alleen L of R uitsturen. De Arcam doet bas management dus een deel gaat naar de sub en een deel naar de tops.

Ook als je via HDMI uitstuurt geld hetzelfde, uitsturen over L+R of alleen L of R moet ook de sub aanspreken. Als je over het LFE kanaal uistuurt zal alleen de sub werken maar daar heb je nu niet zoveel aan, je wilt zien of de totaal curve een beetje klopt.

Waarom laat je de receiver niet inmeten?

[edit] ja via headphone uitgang kan ook als het niet lukt (analoog de aux in), maar via hdmi moet het op zich ook werken.

Ik heb REW altijd via HDMI op de AVR gedraaid en dan heb ik via FlexASIO plugin de keuze uit 6 kanalen (F, C, R, SL, SR en Sub, respectievelijk genaamd output 0, 1, 2, 3, 4, 5) zodoende heb ik altijd individuele kanalen gemeten.
Hoop dat het zo duidelijk is?

Als ik de standaard plugin gebruik heb ik de keuze tussen output 0 en output 1 als het goed is en dan moet het werken zoals jij boven omschrijft, ga dit straks proberen dan.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

jossie

#20
Ja die asio weg ken ik wel, gebruik zelf dan asio4all.

Als  front L.jpg gemeten is over output 0 en de sub stond normaal aan, staat hij ongeveer 10 dB te zacht.

Tenzij... de Arcam in de gaten heeft dat je multichannel PCM instuurt en dan geen bas management meer doet maar dat is een gok en lijkt me onlogisch.
Omni !

PascalP

Quote from: jossie on October  3, 2019, 13:41:53
Ja die asio weg ken ik wel, gebruik zelf dan asio4all.

Als  front L.jpg gemeten is over output 0 en de sub stond normaal aan, staat hij ongeveer 10 dB te zacht.

Tenzij... de Arcam in de gaten heeft dat je multichannel PCM instuurt en dan geen bas management meer doet maar dat is een gok en lijkt me onlogisch.

Front L.jpg is enkel de front L, dus helemaal geen sub.
Afijn, laat de metingen die ik hierboven gepost heb maar even voor wat het is, ga de metingen herhalen zometeen en dan rij ik meteen naar de bouwmarkt voor de wol.
Dus even paar uurtjes geduld en dan post ik mijn bevindingen opnieuw :)

Dus dan meten L+R met subs, of heeft het ook nog zin om de subs of fronts individueel te meten?
uiteraard alle metingen met Dirac uit
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

jossie

De vraag die speelde was of je de ruimte resonanties kunt dempen met isolatiemateriaal. Met name onder de 100 Hz doet dat m.i. weinig...
Het maakt dan op zich niet uit welk kanaal je meet maar de sub(s) kan de meeste energie in de ruimte zetten, dus ik zou die meten.
Uiteindelijk gaat het om een verschilmeting, laten doorlopen tot 20k is dan niet zo handig, beter stoppen bij 250 of 500 Hz.

Verder heb ik jou dus uitdrukkelijk niet aangespoord om die pakken te gaan halen, als ze bij de Gamma meelezen weten ze wel bij wie ze moeten zijn.

Omni !

PascalP

#23
Quote from: jossie on October  3, 2019, 13:54:07
De vraag die speelde was of je de ruimte resonanties kunt dempen met isolatiemateriaal. Met name onder de 100 Hz doet dat m.i. weinig...
Het maakt dan op zich niet uit welk kanaal je meet maar de sub(s) kan de meeste energie in de ruimte zetten, dus ik zou die meten.
Uiteindelijk gaat het om een verschilmeting, laten doorlopen tot 20k is dan niet zo handig, beter stoppen bij 250 of 500 Hz.

Verder heb ik jou dus uitdrukkelijk niet aangespoord om die pakken te gaan halen, als ze bij de Gamma meelezen weten ze wel bij wie ze moeten zijn.

Dus om terug te komen op je eerste reply, gewoon het hele gebeuren skippen en meteen voor de correctie via Dirac of MiniDSP gaan en verder laten zoals het is?
Ben ook net thuis en heb even nagemeten, ik zou aan 1 kant in de hoek 2 pakken kwijt kunnen, maar aan de andere kant van de verwarming kom ik maar met 1 pak weg.
3 pakken dus maar zeer beperkte invloed?

Trouwens ook van een meedenkend forum lid uit de buurt een aanbod gehad om een paar pakken te lenen/testen gezien hij ze toch nog had staan, dus hoef ik ook geen aankoop te doen die wellicht niks/niet veel uithaalt.
Dit zal dan alleen vandaag niks meer worden maar zal een tijdje duren.

Quote from: jossie on October  3, 2019, 13:54:07

als ze bij de Gamma meelezen weten ze wel bij wie ze moeten zijn.

Deze volg ik even niet?  ???
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

jossie

Ik heb geen idee hoe goed of slecht de demping in je ruimte is, kan best zijn dat jij het als prettig ervaart als er meer demping in de ruimte gebracht wordt.
Als er al veel bekleding en stoffen banken zijn is het misschien wat overkill bij hogere frequenties. Als je de pakken kunt lenen zou ik dat maar even doen voor je eigen ervaring. Als twee iets brengen wat je zoekt is het wel voor te stellen wat de derde eventueel nog zal doen.

Verder kun je minidsp iig skippen, Dirac geeft gemakkelijker een goed (en beter) resultaat.

Over de Gamma, geintje  ;) al die mannen die die pakken terug komen brengen ...   :D
Omni !