Zelf een audio meubel maken, wat is beste materiaal?

Started by RobertVanWoerden, October 23, 2010, 15:13:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik ging er even vanuit dat je een mannelijke mede-hobby-ist bent...(gezien de motorfiets) ..that's all Jos ;)
Verder merk ik dat als men elkaar hier met meneer begint aan te spreken dat er meestal irritatie is... ;D

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

SV..S

Quote from: Erik van Voorst on November  5, 2010, 08:53:17
Ik ging er even vanuit dat je een mannelijke mede-hobby-ist bent...(gezien de motorfiets) ..that's all Jos ;)
Verder merk ik dat als men elkaar hier met meneer begint aan te spreken dat er meestal irritatie is... ;D



begrijpelijk maar niet geheel waar, de fiets van mijn avatar is nu van de vrouw.  ;D(dat is weer een project op zich want de versnellingsbak gaf tijdens de laatste rit de geest :()
maar nu wordt het wel erg off-topic ::)

mooi verder geen sprake van irritatie (er wordt al genoeg gekibbeld op dit forum >:D) dus ik blijf je gewoon Erik noemen ;)

fototje van de onderdelen voor de SV 700 S




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Erik van Voorst (in memoriam)

Altijd cool ...a woman on a bike.. 8)
Met deze off-topic posting ben je natuurlijk wel meteen verplicht om een paar leuke pics van je rack-bouw te posten  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

scrutinizer

Quote from: SV..S on November  5, 2010, 18:20:28
begrijpelijk maar niet geheel waar, de fiets van mijn avatar is nu van de vrouw.  ;D(dat is weer een project op zich want de versnellingsbak gaf tijdens de laatste rit de geest :()
maar nu wordt het wel erg off-topic ::)

mooi verder geen sprake van irritatie (er wordt al genoeg gekibbeld op dit forum >:D) dus ik blijf je gewoon Erik noemen ;)

fototje van de onderdelen voor de SV 700 S
Oh shoot!!

Liggen er 1 of 2 versnellingen tussenuit (vertanding) of heeft het betrekking tot de schakel vork en/of alleen lagering ( heet gelopen en ingebrand op as)?

Anyway, een 'vrouwelijk deel' klus.

Anton.
Ps. Het even kort off topic levert toch een betere band met de community? ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

SV..S





Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

superleo7

Als ik de hele discussie lees over trillingen lijkt mij een gedempt rack de beste optie.
Volgens mij is een rack buiten je luister ruimte de allerbeste optie.
En dan geen rack met meerdere lagen maar elk apparaat op zijn eigen fundering.

De bassen zullen ten alle tijden de electronica in de apperatuur beinvloeden.
Ook al is je rack perfect.
Het apparaat wordt toch ook aangestraald door verschillende frequenties. :(
Dus je apparatuur in de ruimte ernaast is volgens mij de beste optie. ;)

Erik van Voorst (in memoriam)

Tja daar kan ik het helemaal mee eens zijn...buiten het loopwerk en (regel)voorversterker...staat bij mij dan ook alles in een ander vertrek...op de speakers na  :-X :devil:
Het verschil in RUST in de muziek werd, toen ik deze opstelling voor het eerst beluisterde, echt ongekend.... :o
Helaas logistiek onmogelijk voor mij om alles een eigen rack te geven...Hoewel je dan weer als nieuw compromis lange(re) interlinks/powercords nodig zal hebben  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Martijn_H



Hdf heeft zeer gunstige meubelkwaliteiten. Houdt de apparatuur, zonder luistermoeheid, perfect op zijn plek tijdens het luisteren naar muziek!  :alien:

RobertVanWoerden

Het is al weer een tijdje af, maar wil toch enkele foto's plaatsen van het meubel. Ik heb multiplex en meubelpootjes bij de Gamma gehaald en meerdere lagen Danish Oil erop gesmeerd. Om het geheel aan elkaar te zetten, heb ik spijkers in de 1e en 2e plank geschroefd en daar de pootjes van de 2e en 3e plank overheen gezet. Hierdoor kan het meubel wel tegen een stootje. Ben erg tevreden over het resultaat, als niet klusser is het meegevallen, nu is het ook niet het meest ingewikkelde ontwerp  ;)

De definitieve opstelling ziet er iets anders uit, componenten staan anders in de vakken en center speaker en tv staan op de bovenkant.

Erik van Voorst (in memoriam)

Wat een gave oplossing... :D

Tip: ...misschien kun je de pootjes "volschuimen" of vullen met zand (geeft meer massa) dempt het goed.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

RobertVanWoerden

Bedankt Erik, het haalt het uiteraard bij lange na niet bij jouw kunstwerken, maar het voldoet zeker aan mijn verwachtingen. Over het opvullen, dat is wat lastig. De pootjes hebben een plastic dop met schroefgat waar je een verstelknop in kunt draaien. Ik heb het gat nu gebruikt om over de schroeven te plaatsen, maar volledig afgesloten is het niet. Zand zal er wel tussen uit lopen. Wat bedoel je met volschuimen?

Erik van Voorst (in memoriam)

Met PUR-schuim.. ;)

Dat werkt goed want ik heb dat bv in de roestvrij stalen poten (ook Gamma) gedaan met ook "jouw probleem" en dat werkt goed....er tegenaan tikken resulteert in een dof geluid dus mee-zingen/trillen op de muziek is er niet meer bij... ;D

Wel goed verwerken want het zet uit dus is een beetje een gok hoeveel je erin spuit ...dus op veel kranten leggen ...of vet papier/bakpapier oid.. ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

RobertVanWoerden

Bedankt voor de tip. Voor het moment laat ik het zoals het is, wellicht later eens met de schuim aan de gang.

solitaire

De resonantiefreq. die je verwacht bij een metalen pootje van deze afmeting wordt nauwelijks beinvloed door standaard PUR (te elastisch met een te lage dichtheid). Wel voorkom je er kastresonanties mee van (in) het pootje. Zand (grof bvk.) is misschien lastiger aan te brengen maar is effectiever. Of schroef de pootjes er even af en loop ermee langs een scheepswerf oid. en vraag ze naar een paar shots Corecell.

Het is een mooi clean 'rationeel' rack geworden !



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

wirvana

Hallo allemaal,

Ik lees toevallig deze topic omdat ik opzoek was naar simpele bouwwerken.
Toevallig was ik laatst bij Artspeak te Ede
Daar had Louis een hele simpele tafel staan, namelijk 4 ijzeren lange bouten waar je met moeren planken tussen kan monteren... zodoende kun je zelf bepalen welke houttype en hoogte ervan.
Mij leek dit wel Ideaal.... alleen waar haal je zulke lange dikke  bouten en moeren vandaan?

pameijer

Quote from: wirvana on October 16, 2019, 15:45:58
Hallo allemaal,

Ik lees toevallig deze topic omdat ik opzoek was naar simpele bouwwerken.
Toevallig was ik laatst bij Artspeak te Ede
Daar had Louis een hele simpele tafel staan, namelijk 4 ijzeren lange bouten waar je met moeren planken tussen kan monteren... zodoende kun je zelf bepalen welke houttype en hoogte ervan.
Mij leek dit wel Ideaal.... alleen waar haal je zulke lange dikke  bouten en moeren vandaan?
Hoe dik was het dan? Mx en dan vraag ik naar de "x". In de meeste betere bouwmarkten vind je wel langere draadeindes.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

mijkie

#66
Kijk eens bij Tony Gee op zijn website, volgens mij verkoopt ie dat ook !

Humblehomemadehifi


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

wirvana

Quote from: pameijer on October 16, 2019, 15:58:39
Hoe dik was het dan? Mx en dan vraag ik naar de "x". In de meeste betere bouwmarkten vind je wel langere draadeindes.

Wat ik mij zo herinner zou het een dikte hebben gehad van 2 cm...echt robuust

Dirk

ik heb hier nog zo'n flexy rack (= de naam van een dergelijk model) staan wat niet meer gebruikt wordt, opgebouwd met vier RVS draadstangen in M22 van 1m lengte ;)

de legplanken zijn niet meer mooi (onbehandeld MDF), maar al het ijzer kan nog perfect dienst doen voor iemand die een stevig exemplaar wil bouwen
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Dirk

jaja, die gaat iig niet flexen  :D

fwiw; net het bestel-mailtje erbij genomen van destijds en we praatten dus over een dikke 120€ aan RVS (ook de gebruikte moeren en sluitringen zijn in RVS)

nu mag wat mij betreft iemand het hele rack komen halen in ruil voor een leuke attentie, 't staat hier toch niets te doen ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea