Vervanger voor Lightning DAC van iPhone

Started by WillyP, September 30, 2019, 19:08:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WillyP

Forumleden,

Bij mijn iPhone zit een miniatuur DAC. Aan de ene kant een Lightning connector, aan de andere kant een 3,5 mm plug voor een hoofdtelefoon. Hij doet zijn werk, maar volgens mij moet het beter kunnen.

Wat ik veel zie, is bijvoorbeeld een AudioQuest DAC met een hoofdtelefoonuitgang, waar een verloopkabel nodig is voor aansluiting op de iPhone, maar ik bedoel eigenlijk gewoon eeen DAC die direct kan worden aangesloten op de iPhone en waar ik mijn koptelefoon kan inpluggen. Verder liever geen voedingskabels, verlooppluggen of andere tussenstukjes.

Bestaat zo'n DAC die duidelijk beter is dan de bijgeleverde DAC en niet meer dan laten we zeggen 100 Euro kost? Over de FiiO i1 heb ik goede berichten gelezen, maar misschien zijn er alternatieven. Ik heb ergens ook een ervaring gelezen over een DAC die je in China moet bestellen, maar of dat iets is!?

Groet,

WillyP

ddennisdennis12

Waarvoor wil je het gaan gebruiken (met welke hoofdtelefoon/speakers)? Ik heb zelf namelijk een audioquest dragonfly maar het verschil met de apple lightning dac is behoorlijk klein, het belangrijkste verschil is veel meer volume (maar dat volume heb je bij een hoofdtelefoon vaak niet nodig, tenzij het een hoofdtelefoon met veel weerstand is (hoge ohm waarde)). Uit metingen blijkt ook dat de dac van apple een nagenoeg perfecte output heeft.

https://www.kenrockwell.com/apple/lightning-adapter-audio-quality.htm

http://archimago.blogspot.com/2018/01/measurements-apples-lightning-to-35mm.html
HT Room: Epson TW7000, Pioneer Elite SC-LX86 (class D3) & custom boston acoustics fronts & KEF surrounds & JBL Control 1 Pro height speakers & JBL Stage Subwoofer & L-Acoustics Kilo Low-Frequency extension. Auto: BMW i4 met Harman/Kardon en Lexus met Mark Levinson.
 
According to my opinion: perfect audio is a matter of science.

bmateijsen

De AudioQuest Cobalt is toch echt wel een flinke verbetering op de standaard iPhone kabel.

Andere optie is een Chord Mojo. Beiden opties zijn wat duurder dan je budget aangeeft ;).

Quote from: ddennisdennis12 on October  1, 2019, 20:06:01
Waarvoor wil je het gaan gebruiken (met welke hoofdtelefoon/speakers)? Ik heb zelf namelijk een audioquest dragonfly maar het verschil met de apple lightning dac is behoorlijk klein, het belangrijkste verschil is veel meer volume (maar dat volume heb je bij een hoofdtelefoon vaak niet nodig, tenzij het een hoofdtelefoon met veel weerstand is (hoge ohm waarde)). Uit metingen blijkt ook dat de dac van apple een nagenoeg perfecte output heeft.

https://www.kenrockwell.com/apple/lightning-adapter-audio-quality.htm

http://archimago.blogspot.com/2018/01/measurements-apples-lightning-to-35mm.html

ddennisdennis12

Uit metingen blijkt toch niet echt dat een audioquest cobalt beter is dan een red, of zelf beter dan de apple dac (behalve de veel hogere output).

http://archimago.blogspot.com/2019/08/measurements-dragonflies-audioquest.html

Ik weet dat sommigen hier meer letten op de 'luisterervaring' en metingen minder belangrijk vinden. Maar ik zou dus wel zeker even naar zo'n DAC luisteren voordat je hem aanschaft.
HT Room: Epson TW7000, Pioneer Elite SC-LX86 (class D3) & custom boston acoustics fronts & KEF surrounds & JBL Control 1 Pro height speakers & JBL Stage Subwoofer & L-Acoustics Kilo Low-Frequency extension. Auto: BMW i4 met Harman/Kardon en Lexus met Mark Levinson.
 
According to my opinion: perfect audio is a matter of science.

WillyP

@Dennis, dank voor je reacties. Voldoende leesvoer in ieder geval, blijkbaar heb ik de Apple DAC behoorlijk te kort gedaan.

Omdat ik vaak slecht slaap, luister ik 's nachts dan naar mijn iPhone. In mijn onschuld dacht ik dat met een bescheiden bedrag een duidelijke kwaliteitsverbetering te bereiken was, maar dat is blijkbaar niet zo. Je begrijpt, heel belangrijk is het nu ook weer niet. Met mijn huidige hoofdtelefoons is het volume meer dan voldoende, daar heb ik geen andere DAC voor nodig. Welke Audioquest heb je? Een van de eerste modellen voor de Black/Red/Cobalt?

@Bjorn, dank voor je reactie. Ik waardeer je enthousiasme, maar de door jou voorgestelde DAC's zijn wel meer dan iets duurder dan ik heb aangegeven. Bovendien moet er ook weer een kabel bij en alles moet gewoon op mijn nachtkastje kuunen staan, zonder gedoe met extra kabels, kastjes, verloopstukjes.

Zoals ik in mijn OP aangaf heb ik het liefst gewoon een een-op-een vervanger voor de Lightning DAC: 's nachts zijn mijn manuele vaardigheden (nog) minder dan overdag. Wel een aardig ding trouwens, die Chord Mojo. Ik heb laatst nog de pre/power combi gehoord. Klonk ook wel aardig.

Groet,

WillyP

ddennisdennis12

#5
@WillyP ik heb zelf de dragonfly black. Ik heb hem echter voornamelijk aangeschaft voor het gebruik in mijn auto, zodat ik line-level output kan leveren aan de auto via mijn iPhone.

Daar vind ik het verschil echter ook niet groot, omdat de Mark Levinson geen moeite heeft om wat meer te versterken bij het lagere inputsignaal van de lightning dac. Het grootste verschil is dat ik het volume minder ver moet zetten, maar ik blijf met de lightning dac ook nog zeer ruim onder het maximum volume.
HT Room: Epson TW7000, Pioneer Elite SC-LX86 (class D3) & custom boston acoustics fronts & KEF surrounds & JBL Control 1 Pro height speakers & JBL Stage Subwoofer & L-Acoustics Kilo Low-Frequency extension. Auto: BMW i4 met Harman/Kardon en Lexus met Mark Levinson.
 
According to my opinion: perfect audio is a matter of science.