QNAP or Synology

Started by Kingpin, September 29, 2019, 13:11:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kingpin

Aangezien de HD van m'n Qnap voor de tweede keer heeft begeven ben ik op zoek naar een eenvoudige 1-bay NAS.
Aangezien ik alleen ervaring heb met Qnap en de mijne al weer heel wat jaartjes oud is zou ik graag willen weten of jullie ervaring hebben met beide nassen en wat jullie voorkeur zou zijn en waarom.
M'n nas zal hoofdzakelijk alleen voor streaming van muziek worden gebruikt.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Dirk

Ik ben sinds januari '14 van een 2-schijf-QNAP (die overigens nog perfect werkte toen ik hem verkocht) bewust overgestapt naar een 1-bay (de 112-P) met externe backup(s) via z'n USB poort.

'k doe er verder exact hetzelfde mee als wat jij zegt te willen...maw enkel opslaan van muziek voor streaming, dus de eisen zijn niet bepaald hoog, hij moet het enkel "doen" ;)

Hij staat hier 24/7 aan, net als m'n vorige NAS btw, die ook nooit één probleem heeft gekend.

fwiw; ik heb er toen een Seagate Barracuda 4TB schijf bijgekocht die toen als zeer betrouwbaar werd getest, maar die is nog niet eens halfvol, omdat ik tegenwoordig veel minder content koop tgv het grote streaming-aanbod (momenteel Qobuz via Roon)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

TopGun2010

Beide gehad en beide goed. Kijk naar de opties en wat je er mee wil
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

Kingpin

Zoals Dynky zegt enkel voor muziek streamen.
Qnap ben ik gewend en qua software goed overzichtelijk en qua updates bij de tijd, zelfs mijn oude TS119 wordt nog steeds geupdate naar de laatste firmware.
Wel jammer dat zij LMS niet meer ondersteunen, maar met een omweg wel de laatste versie kunnen installeren.
Hierbij merkte ik laatst wel op dat na deze install de nas na sleep modus steeds erweer werd uitgehaald, dus dat aan/uit lijkt me nou niet erg bevordelijk.
Zit te twijfelen tussen de QNAP-TS128A of de Synology DS118, qua specs ontlopen deze mekaar niet.
De QNAP is zonder fan, maar dat is misschien dan ook weer het probleem die ik ga ondervinden als met mijn oude die op zolder staat waar het in de zomer erg warm wordt.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Ron_Z

Kingpin, heb je QLogitechMediaServer geinstalleerd? Anders eens proberen, zie https://www.qnapclub.eu/en/qpkg/545 . Mijn Qnap heeft geen "slaapproblemen"

Kingpin

#5
Quote from: Ron_Z on September 29, 2019, 18:19:15
Kingpin, heb je QLogitechMediaServer geinstalleerd? Anders eens proberen, zie https://www.qnapclub.eu/en/qpkg/545 . Mijn Qnap heeft geen "slaapproblemen"
De laatste 7.9.2 .
Kan ook zijn omdat ik Twonky aan heb gezet ivm m'n Naim in de woonkamer. 1 van beide moet het hebben veroorzaakt, aangezien ik verder niets anders heb ingesteld (en pingen van buitenaf kan niet aangezien de NAS alleen bereikbaar is binnen een bepaald ip range (10.0....x)

doe nu een bad sector scan .. maar HDD lamp brand al rood.

[Harddisk 1] I/O error, sense_key=0x0, asc=0x0, ascq=0x0, CDB=88 00 00 00 00 01 5d 4b 3d c8 00 00 00 20 00 00

Was ook goed te horen aan het tikken van de drive ....
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

#6

Die disk is nog niet eens zo oud ook.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tabcam

Ergens heb je daarmee "mazzel" omdat harde schijven een soort van "aankondigen" dat ze gaan overlijden. Wel erg balen, kost altijd weer veel tijd, stress en uitzoekwerk om het weer op orde te krijgen

Warmte is funest voor alle soorten schijven, ook SSD. Kan je de NAS niet op een overloop zetten? Ik heb de mijne beneden in de meterkast staan. En 42 graden is voor niks doen al warm. SSD zou zelfs iets warmer kunnen als een HDD. Ik zou dan eerder eentje zoeken die daarvoor gemaakt is, met peltierelement bv. Als je alle muziek kopieert met de kamer koel zou dat wel kunnen helpen maar SSD's overlijden vaker zonder "aankondigingen".

Ik zelf hou ook van QNAP. Ze zijn ook erg goed qua support en hebben goede behuizingen. Synology zal niet heel anders zijn.. Succes met uitzoeken!

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

oud_account_1

Ik heb 2 Synology's, beiden met 2 disks.
Feitelijk is dat ondertussen overbodig, omdat ze beiden ook met OneDrive synchroniseren en via OneDrive met elkaar.
Mijn bestanden staan dus op 4 disks en bij OneDrive  ;D
Het draait al jaren zonder problemen.
Ik gebruik Volumio om te streamen, dus heb geen apps.nodig op de Synology.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

J.A.F._Doorhof

Qnap is leuk en handig
Synology is echter een flinke stap beter, en als je ze met iron wolfs vult heb je bij bepaalde series ook gratis data recovery.

We hebben een keer hun data recovery station bezocht: https://youtu.be/GUIzk1ri_JI

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Malignant

Hier al 8 jaar een QNAP draaien waar ik zeer tevreden over ben.

In het begin flink wat issues gehad met een RAID5 array die continu dedropped werd, maar dat lag aan de HD's. Had er in het begin WD Greens in zitten en die zijn gewoon niet geschikt voor een NAS.

Altijd SUPER service gehad vanuit QNAP. Via TeamViewer regelmatig de controle moeten geven aan een Koreaan, maar ze kregen elke keer de Array gerebuild.

Heb er nu al 7 jaar 4 Samsung F1's in zitten en nog NOOIT een issue gehad.
Hou mijn hart vast, want 7 jaar is best lang voor een HDD, maar de SMART test geeft geen issues aan.

Toch de vraag waarom je voor een 1 disk optie gaat ?
Zou persoonlijk toch heel graag minimaal RAID1 willen draaien met 2 disks.
Gewoon voor het stukje zekerheid wat je er mee krijgt.
Denk verder dat voor muziek streaming QNAP of Synology niet veel verschil gaat maken.
Zijn beide gewoon zeer degelijke merken die al lang hebben bewezen degelijke NAS'en te maken.,
LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - ATMOS 5.1.4 - 2x Focal 816W - Focal 800CC -  2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - Playstation 5 - Oppo UDP-203 JB - BlueSound Multiroom audio - Rega RP1 Elys2 - Project Tubebox Mk2 - QNAP TS-673A

katwax

Quote from: J.A.F._Doorhof on October  1, 2019, 10:16:53
Qnap is leuk en handig
Synology is echter een flinke stap beter, en als je ze met iron wolfs vult heb je bij bepaalde series ook gratis data recovery.

We hebben een keer hun data recovery station bezocht: https://youtu.be/GUIzk1ri_JI
Wat maakt de Synology flink beter tov Qnap?

Heb met beide reeds gewerkt en voor mij was er tot 1 jaar geleden geen groot verschil, de interface is wat anders -> daarin oogt Qnap wat minder fancy, maar uiteindelijk kan je er net hetzelfde mee.
Qua disk hou ik het altijd op WD Red, hier heb ik ooit is green gebruikt ipv Red (prijs gaf toen doorslag), maar daar zijn ondertussen al 2 van de 4 hdd's vervangen door Red, welke betrouwbaarder zijn.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kingpin

#12
Meterkast is bij mij geen optie vanwege de 'aparte' ligging.
M'n huidige NAS is er 1 zonder fan, dus de behuizing dient als koelrib ... denk persoonlijk dat het voor de hardware wel goed zal gaan maar niet voor de hdd die erin zit.
De Synology heeft wel een fan in tegenstelling tot de Qnap, dat zou qua voorkeur wel doorslaggevend kunnen zijn.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

J.A.F._Doorhof

Synology zit qua software wat beter in elkaar maar ook in de hardware en uitbreidingen.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Op YT zit een kanaal genaamd "NASCompares"
Die man vergelijkt echt iedere nieuwe NAS met elkaar ook nog van andere merken en hij is echt up to date qua kennis.
Zijn vergelijk was altijd:
- Synology veel beter qua software en apps
- QNAP beter qua hardware, snellere processoren, meer geheugen en 10Gb/s voor hetzelfde geld.

QNAP heeft zijn software wel verbeterd maar is nog steeds niet up to par met Synology.
Echter veel van de software kun je alleen lekker gebruiken bij de dikkere snellere NASsen, bij Synology de plus serie genoemd of beter nog de XS series (duur!).
Dus niet de instappers met 1 drive of de niet plus versies met 2,4 disks.

Het hangt helemaal van je toepassing af wat belangrijk is, voor de meeste mensen voldoen de instappers prima, de plus versies zijn wat luxer en kunnen meer leuke dingen naast de standaard NAS functies vervullen.

Kingpin

De 'instapper' 1 bay voldoet meer dan voldoende voor mijn toepassing die enkel gericht is oo het dedicated streamen van nas naar mijn streamer, niet meer dan dat.
Backuppen doe ik altijd op 2 externe schijven, dus daar heb ik geen raid voor nodig.
Aangezien het vergelijk tussen 1 bay nassen de hardware spec nagenoeg gelijk is zoniet een tikkie beter zelfs bij Synology lijkt me de keus dan makkelijk.

Bedankt allen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Xander32

Al een aantal jaren een single bay Synology nas hier staan. Tot op heden probleemloos.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

J.A.F._Doorhof

Single Bay zou ik nooit doen.
Double ook niet trouwens

Nadeel is dat je flink wat tijd kwijt bent als je wil upgraden. Bij een Nas met 3 schijven of meer is dat een kwestie van bijplaatsen en klaar.

Plus met 1 Bay heb je altijd een backup nodig.
Bij 2 of meer is de kans op failure een stuk kleiner (als je raid gebruikt) maar eigenlijk moet je alsnog een backup maken (in ieder geval van belangrijke dingen)

Voor tijdelijke opslag (soort van cloud) kan 1 drive makkelijk maar voor streamen en 24uur aan zou ik het niet doen
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Tabcam

Een raidsysteem is geen backup! Je hebt altijd een backup nodig! Stel je verwijderd per ongeluk een bestand/folder. Dan heb je een backup nodig, daar helpt geen enkel raid tegen. Een two-bay (raid1) is ook geen beveiliging tegen schrijffouten/bitrot omdat je niet automatisch kan zien wat het goede bestand is.

Daarbij is het altijd verstandig om met de 3-2-1 regel te werken, 3 backups op tenminste twee verschillende media waarvan 1 op een andere locatie te gebruiken.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kjelt

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 30, 2019, 07:45:00
Single Bay zou ik nooit doen.
Mee eens.

QuoteDouble ook niet trouwens
Niet mee eens  :D

QuoteNadeel is dat je flink wat tijd kwijt bent als je wil upgraden. Bij een Nas met 3 schijven of meer is dat een kwestie van bijplaatsen en klaar.
Je loopt een keer tegen de max aantal schijven aan. Bij een 2-bay NAS misschien eerder dan bij een 4-bay NAS maar je blijft er tegenaan lopen.

Wat ik zelf altijd doe is een goede 2-bay NAS kopen die 24/7 aan staat met codesource, dagelijkse data (docs/pdfs/) etc en die vervang ik dan iedere 2 a 3 jaar.
Op dat moment stop je er weer 2 grotere disks in en je kunt weer verder.
Oude NAS wordt dan als backup gebruikt of voor andere toepassing.
Voordeel is dat je NAS betrouwbaar is, oudere NASsen willen wel eens falen, zeker na 3 jaar neemt die kans gewoon toe op voeding, harddisk en andere ellende.

Daarnaast heb ik dan nog een hele grote NAS met 8 bays voor films enzo die alleen aan gaat indien nodig.


QuotePlus met 1 Bay heb je altijd een backup nodig.
Die heb je ALTIJD nodig ook met 8 bay. Raid is geen backup en sterker nog ik kan op mijn twee handen de verhalen niet meer tellen waarbij 2 of meer harddisks het rond dezelfde tijd begaven.
Daarom ook het advies om iedere 3 jaar te upgraden maar daarnaast moet je altijd meerdere backups maken op verschillende media en met verschillende tussenpozen.

Kingpin

#20
Quote from: J.A.F._Doorhof on October 30, 2019, 07:45:00
Single Bay zou ik nooit doen.
Double ook niet trouwens
Voor de 'veiligheid' hoef je geen raid systeem, en voor mijn toepassingen al helemaal niet, dus wat blijft erover ... zeker als je de bedragen vergelijkt.
Ding wordt puur gebruikt als doorgeefluik voor m'n audio niets meer en minder.

Waarom zou ik investeren in een dure multi-bay en om de 3 jaar meerdere schijfen gaan vervangen .... iemand ::)
Backuppen doe ik sowieso al op meerdere schijven.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

br@m

Quote from: Kingpin on October 30, 2019, 17:06:48
Waarom zou ik investeren in een dure multi-bay en om de 3 jaar meerdere schijfen gaan vervangen .... iemand ::)
Backuppen doe ik sowieso al op meerdere schijven en 1 in de kluis.

Ik volg je helemaal en had ooit ook een 1-bay NAS. Ik ben later toch overgestapt op een multi-bay met mijn muziek op een RAID1, omdat ik het wel prettig vind dat als er een disk faalt ik gewoon door kan spelen en niet meteen moet gaan hannesen met een andere disk en de back-up terugzetten.

Ik kan op het moment dat het mij uitkomt de spare plaatsen en dat is daarbij ook weinig werk, eigenlijk geen werk (klepje open, gefaalde disk eruit, spare erin, klepje dicht en klaar). De NAS blijft daarbij gewoon draaien.

Verder heb ik in mijn 4-bay QNAP nog een derde disk als backup schijf. Die disk doet helemaal niets, enkel wordt er elke week een back up van het RAID array weggeschreven naar disk 3. Van geluid van de fan heb ik geen last want de NAS staat in een andere ruimte.

Dus bij mij is het een keuze voor gemak, de kosten waren secundair. Maar dat is voor ieder anders.

Ik heb er geen omkijken naar, 1x een gefaalde disk vervangen nou dat ging dus zoals beschreven volkomen probleemloos. Ding staat zacht zoemend op zolder 24/7 te draaien. Ik zet m alleen uit als ik op vakantie ga dus max een jaar ononderbroken uptime en dat is geen enkel probleem.

Maar nogmaals ik volg je redenering en ik ga niet zeggen dat het fout is wat je doet, t is een keuze, wat wil je er aan uitgeven :D
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile