welke koptelefoon

Started by hihenkfi, September 28, 2019, 14:29:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hihenkfi

Een hele goede middag,

Voor mijn marantz sr 7000 receiver en voor de pc wil ik een goede koptelefoon aanschaffen. Luister de laatste tijd veel naar de pc, maar heb wel een kabel besteld om het geluid via de marantz te kunnen laten lopen en hier met koptelefoon in te pluggen. Of dit bevalt weet ik dus nog niet.

Maar goed , de keuze van de koptelefoon,  Ik kom er eerlijk gezegd maar moeilijk uit. Zou voor een open model willen gaan. Wat lastig is, is dat er zo weinig shops hier zijn die echt alles hebben en waar je zou kunnen luisteren.

De receiver heeft een koptelefoon uitgang van 330 ohm. Hierdoor heb ik nog geen keuze gemaakt. Want ik zie een heleboel relatief laagohmige koptelefoons
en deze zijn ook voor hifi in te zetten ?

Hoeveel ohm impendantie moet de koptelefoon die ik zou moeten aanschaffen, nu minimaal hebben als ik die 330 ohm als uitgangspunt neem ?

Zit zelf te denken aan een sennheiser hd 600, deze heeft 300 ohm.
Hoewel dit alweer een oudje is. (zag wel dat er een 2019 model is, die er cosmetisch beter uit ziet. )

Is er wellicht een beter alternatief  dan de sennheiser hd 600 ? 


Wat raden jullie me aan ?





Peerless Monster

Een HD800!
Echt zoveel beter dan een 600, maar goed je kan dan wel in je knip.
Bizar hoe goed een hoofdtelefoon kan klinken. Zoveel transparantie.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

toetertje

Ik hoor ook erg veel goede verhalen over de hifiman sundara.
Deze staat ook nog op mijn wensen lijst. Ik weet niet of die aan de impedantie voldoet.

hihenkfi

Zoek wel een koptelefoon die nog betaalbaar is, wat dat betreft zijn de sennheisers hd 600 hd 650 gunstig geprijsd.
Hd 800 is me veel te duur.

De hifiman Sundara heeft maar 37 ohm.

Ik kom meer koptelefoons tegen zoals philips fidelio X2, gunstig geprijsd , schijnt goede sound te hebben, maar die ook maar 30 ohm heeft. Wel goed voor de pc natuurlijk maar gaat dat wel goed matchen met mijn receiver´s  koptelefoon uitgang ?








Tabcam

Quote from: hihenkfi on September 29, 2019, 13:47:19
Zoek wel een koptelefoon die nog betaalbaar is, wat dat betreft zijn de sennheisers hd 600 hd 650 gunstig geprijsd.
Hd 800 is me veel te duur.

De hifiman Sundara heeft maar 37 ohm.

Ik kom meer koptelefoons tegen zoals philips fidelio X2, gunstig geprijsd , schijnt goede sound te hebben, maar die ook maar 30 ohm heeft. Wel goed voor de pc natuurlijk maar gaat dat wel goed matchen met mijn receiver´s  koptelefoon uitgang ?
Ik zou eerder een koptelefoon uitzoeken en dan matchen met een versterker van bv. Topping of Schiitt dan direct van de Marantz gebruik maken. Ben je én flexibeler in je keuze én heb je waarschijnlijk een veel beter geluid. Eventueel combineer je de versterker met een dac kost niet veel extra en ben je nog flexibeler.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

hihenkfi

Dank voor de tip, ik ga er over nadenken, een dac / versterker zou inderdaad handig zijn.

Ik luister op dit moment veel via de pc, en heb wel een optische kabel getrokken van pc naar de receiver, zodat ik daar een 
koptelefoon kan aansluiten . Het geluidsniveau was wel een beetje lastig in te stellen.
Wel verbazingwekkend hoeveel beter het geluid was.

Ik dacht dat hoe meer ohm een koptelefoon hoe beter, maar dat is kennelijk niet zo ?

Heb wel bedacht , als ik een laag ohmige koptelefoon zou aanschaffen, en alleen via de receiver ga luisteren dan zou ik telkens de dac / versterker
weer moeten verplaatsen van de pc naar de receiver met koptelefoon uitgang van 330 ohm. Maar bij een hoog ohmige kopelefoon
( bijv. 300 ohm) zou ik de dac versterker bij de pc kunnen laten staan.

Ga eens kijken wat zo n dac / versterker kost. .........
   

hihenkfi

De hd 600 sennheiser lijkt mij nog steeds een mooie headphone. De Sundara haalt het niet bij een HD 600.

Wellicht zijn er nog andere alternatieven ?


De 1 op 8 regel houdt in dat de impendantie van de koptelefoon minimaal 8 keer die van de impendantie van de versterker moet zijn .
Maar goed, ik weet de impendantie van de koptelefoon uitgang ( 330 ohm). 

Wat voor impendantie hoofdtelefoon kan ik hierbij moeten kiezen zodat ik de meest optimale matching krijg ?

Ik heb zo wie zo een koptelefoonversterker/dac nodig voor de pc, tenzij ik alles van de pc door optische kabel via de receiver laat lopen. Dit is wel
de goedkoopste oplossing. Vandaar dat ik toch wel graag zou willen weten of ik het wellicht zonder dac/Hoofdtelefoon versterker ook voor mekaar zou kunnen krijgen.


Tabcam

Er zijn een paar alternatieven maar wat is je budget? Rond de 300 met open back zit je met de HiFiman Sundera en de Sennheiser 600 al erg goed, zeker qua open back koptelefoons. Je hebt ook de AKG 712. Een heel stuk duurder worden de Dan Clark Audio Aeon Flow 2, Grado RS1e en de Focal Elear dus echte alternatieven zijn dat niet.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

MechanicalAnimal

Quote from: hihenkfi on September 28, 2019, 14:29:59


Wat raden jullie me aan ?

ondanks dat niet elke shop elk merk/type heeft zou ik toch eens beginnen bij een shop, dan voel je meteen het verschil tussen open en closed en kun je allicht 2 of 3 uit je lijstje proberen.

shop 2 heeft mischien de laatste op je lijst en die kan je zo maar zo tegenvallen of er met kop en schouders boven uitsteken dat je keuze al gemaakt is.

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Tabcam

Misschien ook nog even goed om je vraag betreffende de weerstand van hoofdtelefoons te beantwoorden. Het is voor versterkers vaak een probleem om hoogohmige hoofdtelefoons aan te sturen omdat er dan hogere voltages nodig zijn en hele laagohmige zijn voor mobiele apparatuur lastiger omdat die veel stroom verbruiken/nodig hebben.

Je Marantz zal de meeste hoofdtefeloons dus wel aan kunnen maar het blijft een gokje of het matcht. Zoals eerder gezegd, ik zou daar de keuze niet van af laten hangen nog daardoor laten beperken omdat vrijwel elke topping versterker je een goedkoop alternatief geeft.

Als je hem vaak denkt te gaan gebruiken zou ik zeker veel gaan luisteren. Mocht dat lastig zijn kan je ook voor de vaak uitgebreide tweedehandsmarkt gaan. Lekker een tijdje proberen en vrijwel altijd voor weinig verlies doorverkopen. De 600 staat voor onder de 200 op marktplaats. En dan wachten tot je een Sundera of hifiman langs ziet komen :angel:. Succes!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

wouterp79

Ik heb zelf via drop een Sennheiser HD6XX besteld, wat eigenlijk een HD650 is. Die bevalt me heel erg goed. Misschien valt die ook goed binnen je budget?
Fronts: B&W LCR600 S3 - Center: B&W LCR600 S3 - Surround: B&W DM603 S2
Back: B&W DM602 S3 - Atmos height: 4x B&W DM601 S3 - Subs: 2x SVS PC-4000
Amps: Marantz AV8805a + Rotel RMB1585 x3 - Beamer: JVC RS440 - Screen: XYscreen frame 146 inch SoundMax8K

hihenkfi

Dank voor jullie reacties. 300,- is een mooie prijs , maar als het echt iets bijzonders is mag het ook nog iets duurder zijn.

Ik zou eigenlijk de Marantz mee moeten nemen naar de winkel en dan uittesten.
Of zoals TabCam zei toch voor een dac/versterker gaan.
Bedankt voor alle tips , zitten zeker een aantal goede ideeen bij en headphones.

Lastigste vind ik inderdaad dat deze koptelefoons niet allemaal naast elkaar liggen. En sommige hifi zaken hanteren soms de adviesprijzen i.p.v. de marktprijs.

Of ik zou deze koptelefoons via internet kunnen bestellen en daar 1 uitkiezen en dan de rest weer retourneren. :blush:

wouterp79

Ik gebruik zelf een dac met een amp voor bij de pc. Ik heb de topping DX7s als dac en de THX AAA 789 als versterker. Ik heb ook een buizenversterker staan als ik echt naar muziek ga luisteren, daar gebruik ik de Darkvoice 336se voor. Geen idee waar je woont, maar je kunt de sennheiser best eens bij mij luisteren. Of andere koptelefoons die ik heb liggen. Mocht je interesse hebben, stuur even een pb.
Fronts: B&W LCR600 S3 - Center: B&W LCR600 S3 - Surround: B&W DM603 S2
Back: B&W DM602 S3 - Atmos height: 4x B&W DM601 S3 - Subs: 2x SVS PC-4000
Amps: Marantz AV8805a + Rotel RMB1585 x3 - Beamer: JVC RS440 - Screen: XYscreen frame 146 inch SoundMax8K

Toni71

#13
Ik bezit een HD600, een HD650 en een AKG701.

Ik luister de meeste muziek met de HD600.
De HD650 klinkt wat minder helder.Om het zo maar uit te drukken.

De een zal de HD650 beter vinden klinken, de ander de HD600.

Als hoofdtelefoonversterker gebruik ik een JDS Atom. Voor 100 dollar gekocht.
Deze wordt als een van de betere versterkers aangeprezen op Audiosciencereview, omdat de metingen van dit apparaatje erg goed zijn. En het apparaat niet duur is. Hij staat ook in de top 8 van best gemeten versterkers op die site. Waarbij de THX versterkers net een paar puntjes erboven staan. Deze zijn wel een stuk duurder.

Ik kan beamen, dat deze prima versterkt.






B-art

#14
Hoi hihenkfi, ik zou bijvoorbeeld de sennheiser naast de hifiman sundara thuis beluisteren op je eigen set. Niet zomaar wat kopen dus. Heb ik ook gedaan. Je moet op zoek naar een dealer die je demo's wilt uitlenen zoals BBG dat voorheen deed. De senn klinkt beduidend donkerder dan de sundara, maar smaken verschillen uiteraard. Heb veel hoofdtelefoons mogen beluisteren en heb voor de sundara gekozen.
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

hihenkfi

Dank weer voor de tips.

Ook Wouterp79 bedankt voor het aanbod.

HD sennheiser 600 en de hifiman Sundara lijken me de beste opties voor nu. Beide zijn volgens de reviews qua treble ook niet vermoeiend.
Ik luister veel naar instumentale muziek voornamelijk jazz, klassiek, af en toe beetje zang erbij.

Wel verbazingwekkend dat een relatief oude hoofdtelefoon als de HD 600 nog steeds zo goed kan meekomen.

Zal eens kijken of er een dealer is die ze beide heeft.

hihenkfi

We hebben gisteren beide koptelefoons beluisterd.

Het is de Sennheiser HD 600 geworden, 2019 model.

Deze was heel goed aan te sturen op de 330 ohm koptelefoon uitgang van de Marantz receiver. De Sundara niet. 
Het geluid was natuurlijker, mooi in balans. Wel m.i. smallere soundstage en minder bas.
Maar overall voor mij hier de duidelijke winnaar. ( en ook bij de andere 2 personen die hebben geluisterd.)
Ook op pc, zonder dac en of versterker, is de Sennheiser HD 600 beter aan te sturen.
Ook lichter op het hoofd.
De Sundara zal ongetwijfeld met betere versterker ,beter uit de verf komen.

Al met al een flinke verbetering tov mijn oude versleten Sennheiser HD 265 headphone.

Nu nog even nadenken over dac / versterker voor bij pc.


B-art

Gefeliciteerd met je aankoop. Sundara klinkt inderdaad beter op dedicated hoofdtelefoon versterker. Sennheiser HD600 is iets makkelijker. Veel luisterplezier
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

jellejanssen

Waar denk je hem mee te gaan matchen of is dat nog beeld te vroeg om te vragen?