Akoestiek advies woonkamer

Started by Cobraatje, September 28, 2019, 11:09:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ralf67

EEN mooie aanpassing weer, hier hangt ook een drieluik met akotherm demping.

Galm beduidend minder en minder schel, herkenbaar dus.

Je hebt alleen de gitaren verkeerd hangen wat volorde betreft  :D

katwax

Quote from: Cobraatje on October  7, 2020, 16:58:11
Verschillen zijn in het voordeel van met panelen:
Stemmen(vooral vrouwenstemmen die een heel hoog bereik hebben) klinken minder schel en fraaier;
Er lijkt een bepaalde extra 'rust' in de weergave te zijn gekomen.
Heb nu al tijd als test een "paneel" achter mij staan en herken wat je zegt. Echter mijn vrouw wil iets anders dan 3 panelen tegen de muur, ze wil liever heel de muur aanpakken zodat het 1 geheel lijkt.
Persoonlijk vind ik de oplossing die jij hebt ook wel mooi en het werkt en het brengt een zeer duidelijk verbetering, tevens zijn de kosten hiervan ook niet hoog tov de set :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543


DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Cobraatje

Ik krijg vragen over waar ik de panelen heb gekocht: https://perfectacoustic.nl/products/
Mijn panelen: https://perfectacoustic.nl/products/akoestisch-schilderij/
Je kunt kiezen uit ca. 40 afbeeldingen, maar ook eigen afbeeldingen is een optie.

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Cobraatje

Quote from: Ralf67 on October  7, 2020, 21:13:30
EEN mooie aanpassing weer, hier hangt ook een drieluik met akotherm demping.

Galm beduidend minder en minder schel, herkenbaar dus.

Je hebt alleen de gitaren verkeerd hangen wat volorde betreft  :D

De volgorde is nog in conclaaf, ff wat wisselen van volgorde en de baas bepaald dan ;)

Quote from: morca on October  7, 2020, 22:23:51
Ziet er strak uit.
Was wel wat Deming nodig ook zo te zien  :thumbs-up:


Thx!
Er hing wel al wat, maar dit is een stuk beter :)
Paar jaar gelden van karpet naar vloerbedekking gegaan, dat gaf meer demping en een grote verbetering in geluid.

katwax

Quote from: doorofnight on October  7, 2020, 23:16:21
Hoe vinden jullie dit?

https://www.btacoustics.com/wavefuser
Ziet er leuk uit, maar is diffusor en ik hoor toch als advies dat dit enkel handig is als je ze ver genoeg van je luisterplek kan plaatsen. In geval zoals bij Cobraatje (ook bij mij) waar je dicht tegen een muur zit heeft dit weinig zin werd mij gemeld.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Sjaak_Banaan

Net wat je wil, maar om het een beetje 'levendig' te houden wil je misschien geen volledige absorptie over een groot oppervlak maar ook een deel reflectie, dat staat er eigenlijk ook bij. Daarvoor zou dit mooi kunnen werken lijkt mij.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

DofN

Klopt, ze zijn bedoeld voor de achterwand (achter je LS) als je binnen een afstand van zo'n 6 a 7 meter van die wand zit.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Rob_Dingen

Quote from: doorofnight on October  7, 2020, 23:16:21
Hoe vinden jullie dit?

https://www.btacoustics.com/wavefuser
Alle middelen werken maar je moet toepassen wat je nodig hebt.
Heb je al veel demping kun je ze gebruiken door de ruimte niet te veel te dempen.
Ik gebruik ook akotherm en wat te veel is voor het hoog span ik dun plastic over zodat het hoog reflecteert.

Rob

JeroenGRT

Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Cobraatje

Vond ik ook en vergeleken wat je er in Nederland voor moet betalen ook redelijk geprijsd.

Quote from: doorofnight on October  8, 2020, 10:46:24

Klopt, ze zijn bedoeld voor de achterwand (achter je LS) als je binnen een afstand van zo'n 6 a 7 meter van die wand zit.

Ik kreeg van het bedrijf waar ik de panelen heb gekocht het advies om 130x64x11 cm broadband acoustic panel/acoustic panel with diffuser of 120x60x10 cm diffuser voor achter de luidsprekers te gebruiken. Voor achter de sub kreeg ik het advies 64x65x6cm classic bass soundabsorber lether membrane.

Misschien ga ik dat ik de toekomst ook nog uitproberen, hangt van de WAF approval af ;)

pameijer

Quote from: doorofnight on October  8, 2020, 10:46:24
Klopt, ze zijn bedoeld voor de achterwand (achter je LS) als je binnen een afstand van zo'n 6 a 7 meter van die wand zit.
Hier ben ik nou altijd slecht in... Wat bedoel je met de achterwand? Is dat dan de wand waar je surrounds staan of je fronts?
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Tabcam

Quote from: pameijer on October 22, 2020, 12:05:26
Hier ben ik nou altijd slecht in... Wat bedoel je met de achterwand? Is dat dan de wand waar je surrounds staan of je fronts?
Ik gok dat doorofnight de wand waar je tegenaan kijkt bedoeld hij beschrijft de wand waar je LS staan. De wand van de luidsprekers noem ik de voorwand en de wand waar je met je rug naartoe zit de achterwand. Vaak wordt een diffusor voor je achterwand als minder zinvol gezien.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

katwax

Quote from: pameijer on October 22, 2020, 12:05:26
Hier ben ik nou altijd slecht in... Wat bedoel je met de achterwand? Is dat dan de wand waar je surrounds staan of je fronts?
In theorie de fronts, want is tov van je luidsprekers (dus achter de luidsprekers), echter spreekt een luisteraar vaak uit het perspectief van de luisterpositie en is het dus omgekeerd :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Tabcam

Quote from: katwax on October 22, 2020, 12:44:21
In theorie de fronts, want is tov van je luidsprekers (dus achter de luidsprekers), echter spreekt een luisteraar vaak uit het perspectief van de luisterpositie en is het dus omgekeerd :)
Allebei gebruiken is niet handig. Floyd Toole gebruikt front wall voor waar de luidsprekers staan en back wall voor de muur achter de luisteraar (pg 116, Sound Reproduction, The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms, Floyd E. Toole). Lijkt mij ook een goed theoretisch beginsel, redeneren vanuit de luisterpositie.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

jahtari

Quote from: Rob_Dingen on October  8, 2020, 15:17:48
Alle middelen werken maar je moet toepassen wat je nodig hebt.
Heb je al veel demping kun je ze gebruiken door de ruimte niet te veel te dempen.
Ik gebruik ook akotherm en wat te veel is voor het hoog span ik dun plastic over zodat het hoog reflecteert.

Rob
Ik las dat een diffuser ook dempt, zij het minder dan een absorptiepaneel. Je maakt met een diffuser je ruimte niet levendiger. Tenzij je absorptie inruilt voor diffusie. 
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

katwax

Quote from: TabCam on October 22, 2020, 12:54:52
Allebei gebruiken is niet handig. Floyd Toole gebruikt front wall voor waar de luidsprekers staan en back wall voor de muur achter de luisteraar (pg 116, Sound Reproduction, The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms, Floyd E. Toole). Lijkt mij ook een goed theoretisch beginsel, redeneren vanuit de luisterpositie.
Azo is omgekeerd van wat ik dacht, nu ik moet eerlijk zijn dat hoofdstuk ben ik nog niet, tot nu toe als het over kamer ging was het enkel "side walls" :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

DofN

Quote from: pameijer on October 22, 2020, 12:05:26
Hier ben ik nou altijd slecht in... Wat bedoel je met de achterwand? Is dat dan de wand waar je surrounds staan of je fronts?

Dat is niet zo gek, laatst een hele discussie over geweest. Ik bedoelde de wand achter de luidsprekers.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

John Matrix

#170
Ik heb zojuist een joekel van een akoestische print besteld bij Zilenz. Ik heb alleen het doek besteld. Het frame met akotherm vulling wil ik zelf in elkaar timmeren/hobbyen. Het verschil met een kant en klare print met lijst en vulling is gewoon veel te groot om niet een zaterdagmiddag te knutselen met wat latten, hoekijzers, vulling en nietapparaat. Is nog leuk/voldoenend werk ook.

Het doek komt volgende week. Welke kleur akotherm vulling kan ik het beste achter de print gebruiken? Wit of zwart? of zou het niet uitmaken? De kleur van de print is blauwachtig ( Vincent van Gogh - amandelbloesem)

Can't wait.

Minder leuk bericht. Vanmorgen stootte een reperateur/timmerman mijn B&W 606 van de stand en op de teak houten tv meubel. Beide licht beschadigd. Het tv meubel heeft een deuk/vouw op de rand en de luidspreker een beschadigde hoekje ( voornamelijk coating) en wat krassen op de zijkant. Word een verzekerings kwestie zei hij. Ik wacht af.
Bowers & Wilkins 606. Denon AVR S650H. Pro-Ject T1 platenspeler. Samsung 55 inch QLED. Atari 2600

Dirk

Je kan de witte gebruiken, bijkomend voordeel is ook dat die iets goedkoper is dan de zwarte variant ;)
Ga je de D20 of D40 nemen? 
Luchtspleet/spouw achter het frame maakt dat hij vooral in het mid/hoog wat meer absorbeert, voor de lagere freq-range maakt die spouw quasi geen verschil.
Heb je dan een doek zonder peesrand besteld?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

John Matrix

#172
Quote from: Dirk on November 16, 2020, 16:41:24
Je kan de witte gebruiken, bijkomend voordeel is ook dat die iets goedkoper is dan de zwarte variant ;)
Ga je de D20 of D40 nemen? 
Luchtspleet/spouw achter het frame maakt dat hij vooral in het mid/hoog wat meer absorbeert, voor de lagere freq-range maakt die spouw quasi geen verschil.
Heb je dan een doek zonder peesrand besteld?

Ik heb het doek zonder peesrand besteld.

Ok, dan neem ik wit. Bedankt voor de tip.

Ik wil 40 mm dikte nemen maar weet eigenlijk niet zo het verschil tussen D20 en D40. De D20 basic vulling lijkt qua materiaal, afgaande op de foto op de website van akoestiekwinkel.nl meer op tradioneel steenwolachtig en buigzame vulling en D40 lijkt meer een wat harder plaat maar ik kan me vergissen natuurlijk, ik heb het materiaal nog niet in handen gehad.  D40 zal uiteraard meer dempen maar scheelt ook behoorlijk in de prijs. En ik weet ook niet wat handiger werkt en mooier resultaat opleverd. Ik wil uiteraard geen bobbels achter het doek dus een stevigere plaat is misschien het beste. Advies svp.

2 platen van D20/ 40mm = 2 x15 + 10verzendkosten = 40 euro

2 platen van D40/40 mm = 2 x 31 + 10 verzendkosten = 72 euro. Bij deze optie kom ik net 20 cent te kort voor de gratis verzendkosten optie (minimaal 50 euro ex btw)

maar ik heb zo nog niet andere opties bekeken. Het doek komt pas (eind) volgende week dus ik heb nog even.

Over het luchtspouw. Dit wist ik niet. Ik was eigenlijk van plan het schilderij strak tegen de muur te hangen. Bij 40 mm wijkt het formaat niet af van een normaal canvas schilderij, ook de reden dat ik geen 50mm vulling wil. Anders krijg je toch al gauw het "bak aan de muur" effect lijkt mij. Maar ik zou eventueel op de hoeken wel een paar mm vilt onzichtbaar kunnen plakken zodat er toch nog iets ruimte achter zit als dit beter is. Ik heb last van een flutterecho/ galm, vooral de hoge tonen (vrouwelijke zang/ gitaren etc) zijn niet om aan te horen. Ik neem nog meer maatregelen. Dit schilderij is de eerste. Ik wil ook nog een steigerhouten wand achter het tv meubel/ stereo opstelling, nog een extra plant in de hoek en nog een akoestisch schilderij. Dat moet toch de ergste scherpte er af kunnen nemen. Ik heb nog een paar plekken waar ik een fors schilderij kwijt kan verderop in de kamer mocht dat echt nodig zijn.

Ik zal dit binnenkort een aparte topic aanmaken. Toch een beetje het gevoel dat ik deze kaap.
Bowers & Wilkins 606. Denon AVR S650H. Pro-Ject T1 platenspeler. Samsung 55 inch QLED. Atari 2600