Akoestiek advies woonkamer

Started by Cobraatje, September 28, 2019, 11:09:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

St.Even

Quote from: katwax on October  3, 2019, 08:53:36
Het grote nadeel van een woonkamer natuurlijk, het moet er ook nog mooi uitzien. Moest ik zoals jouw in dedicated ruimte zitten maakt het veel minder uit en kan je gewoon wat zaken hangen en zetten. Echter bewust gekozen om het in de woonkamer te houden.
Klopt, zou ik beneden ook niet willen. Dan zou het echt wel mooi moeten zijn. Zoals dat ene plafond wat laatst in een topic voorbij kwam en die zilvere difusers.

-0- Steve- 0-

-0-Steve-0-

katwax

Quote from: Dynky on October  2, 2019, 13:23:19
Een plafond blijft imo de meest voor de hand liggende plek om eea rigoureus (qua resultaat) aan te pakken, omdat je dat (afhankelijk van je interieur) ahw 100% onzichtbaar doet, er is dus niets meer van te zien als het (akoestisch) spanplafond er eenmaal in zit.
Er zijn naast spanplafonds natuurlijk ook nog andere technieken mogelijk, maar daar komt toch meestal wat meer werk (en bijgevolg vuil & gedoe) bij kijken ;)
Heb het hier met mijn wederhelft al is over gehad, ze ziet dat niet zo zitten, ze zou dan liever de optie gebruiken die je voordien had met de panelen tegen het plafond.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

katwax

Quote from: St.Even on October  3, 2019, 08:57:24
Klopt, zou ik beneden ook niet willen. Dan zou het echt wel mooi moeten zijn. Zoals dat ene plafond wat laatst in een topic voorbij kwam en die zilvere difusers.

-0- Steve- 0-
Inderdaad, zoiets is meer toegelaten, maar het moet natuurlijk zijn werk goed doen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

St.Even

Quote from: Cobraatje on October  3, 2019, 08:02:25
Theorie en metingen zijn zeer belangrijk, die geven feiten en structuur.
Vertrouw nooit alleen je oren en brein, zeer onbetrouwbaar en zeer beïnvloedbaar ;)

Ik was panelen zoals deze van plan, zie foto.
Maar 11 tot 15cm dik om echt nut te hebben, wordt het gewoon niet.
Mee eens...    zeker zelfs.....    maar ik hoor vaak genoeg dat er metingen zijn gedaan mbv theorie en dan dat de set niet klinkt zoals gewenst of gedacht.


-0- Steve- 0-

-0-Steve-0-

St.Even

Kijk...     Op dit moment heb ik een heerlijk geluid in mijn kamertje. Perfect niet, dat hoor ik. Maar ik denk echt wel iets neergezet te hebben. Met allerlei tierlantijntjes tot stand gekomen en ik geloof er heilig in dat ik het goed voorelkaar heb. De heilige graal hierzo....
Ik kan serieus heerlijk wegdromen en genieten van de muziek met alle detail en ruimtelijkheid daarin weergegeven. Oorstrelend hier!    Echt mijn best voor gedaan mbv mijn oren.
Maar tevens weet ik, of eerder gezegd ben ik er bang voor, dat als ik hier een meting ga doen (of als een serieus iemand hier komt luisteren) dat er helemaal niets van klopt hier en dat REW zegt; vieze amateur!!!  En eigenlijk ben ik er voor 80% van overtuigd dat dat inderdaad zo zal zijn en voor 20% hou ik hoop. Ondertussen en tot die meting geniet ik nog maar even van het door mij gecreëerde gebeuren hier...
En dat is wat ik bedoelde met wat zeggen je oren...   Iets met smaak van mooi vinden.  Een soort frans bauer verhaal; je kan het mooi vinden en van genieten....maar een echte kenner weet dat het rotzooi is.

-0- Steve- 0-

-0-Steve-0-

Cobraatje

Quote from: St.Even on October  3, 2019, 09:05:40
Mee eens...    zeker zelfs.....    maar ik hoor vaak genoeg dat er metingen zijn gedaan mbv theorie en dan dat de set niet klinkt zoals gewenst of gedacht.


-0- Steve- 0-

Ik bedoelde meer dat wat je meent te horen ook hoort.
Perceptie en voorveronderstellingen bepalen voor een groot deel de belevenis, is ook niets mis mee.
Het gaat erom dat jij tevreden bent.
Ik heb gemodificeerd spul van CineMike en ervaar dat als een duidelijke verbetering, of dit ook echt zo is maakt eigenlijk niet uit :)

Voor mij was een eyeopener dat ik jaren geleden meerdere stereo- en ht-versterkers/receivers blind vergeleek.
De enorme verschillen die ik waarnam als ik wist wat speelde, verdwenen als sneeuw voor de zon.
Was wel allemaal €2000,- + segment.

Ook wel eens een test bij mij  thuis gedaan toen ik 2 subwoofers had aangeschaft.
Ik speelde dan als ik visite had soms met 2 subs aan en soms met 1 sub aan.
Bezoek ervaarde, omdat ze 2 subs zagen, allemaal een verbetering in het laag tav toen ik 1 sub had.
Ook wanneer ik 1 sub had aanstaan.

Cobraatje

Quote from: holco on October  3, 2019, 08:21:50
Ikzelf heb een redelijk dik vloerkleed iets vrij aan de achterwand hangen, bij mij iig een dag en nacht verschil.

Een wandkleed zou evt. een acceptabele optie kunnen zijn.
Hoe dik en hoe groot kleed heb je?

katwax

Quote from: Cobraatje on October  3, 2019, 09:51:16
Een wandkleed zou evt. een acceptabele optie kunnen zijn.
Hoe dik en hoe groot kleed heb je?
Hoogpolig en groot genoeg om de reflectie van de speakers op te vangen. Ik heb er 1 die net groot genoeg is om de afstand tussen de 2 speakers te overbruggen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

bert stoltenborg

Ik wil niet steeds zeiken, maar een kleed is net als minerale wol onderhevig aan de wetten van de fysica, dus ook met een kleed heb je dikte en eventueel een spouw nodig. Bovendien is van kleden vrijwel nooit bekend wat de absorptiecoëfficiënt of zelfs maar de air flow resistivity is, dus het is allemaal een beetje gokken.
Ik bazel maar wat.

bert stoltenborg

Quote from: St.Even on October  3, 2019, 09:22:21
Kijk...     Op dit moment heb ik een heerlijk geluid in mijn kamertje. Perfect niet, dat hoor ik. Maar ik denk echt wel iets neergezet te hebben. Met allerlei tierlantijntjes tot stand gekomen en ik geloof er heilig in dat ik het goed voorelkaar heb. De heilige graal hierzo....
Ik kan serieus heerlijk wegdromen en genieten van de muziek met alle detail en ruimtelijkheid daarin weergegeven. Oorstrelend hier!    Echt mijn best voor gedaan mbv mijn oren.
Maar tevens weet ik, of eerder gezegd ben ik er bang voor, dat als ik hier een meting ga doen (of als een serieus iemand hier komt luisteren) dat er helemaal niets van klopt hier en dat REW zegt; vieze amateur!!!  En eigenlijk ben ik er voor 80% van overtuigd dat dat inderdaad zo zal zijn en voor 20% hou ik hoop. Ondertussen en tot die meting geniet ik nog maar even van het door mij gecreëerde gebeuren hier...
En dat is wat ik bedoelde met wat zeggen je oren...   Iets met smaak van mooi vinden.  Een soort frans bauer verhaal; je kan het mooi vinden en van genieten....maar een echte kenner weet dat het rotzooi is.

-0- Steve- 0-

Hahaha, je hebt zo gelijk, toen ik 30 jaar geleden met het MLSSA-systeem (meetsysteem) kreeg te maken,  ze hadden dat het eerst bij Stage Accompany in Hoorn, kon je makkelijk een luidspreker meten. Iedereen wilde dat, Ben Kok die daar toen de baas van de R&D was vroeg op een gegeven moment blijkbaar altijd: "Heb je een probleem met die luidspreker?" Als dat werd ontkend zei hij: "Dan moet je hem niet meten, want daarna heb je wel een probleem!"  :worship:
Ik bazel maar wat.

RalphH

Quote from: Cobraatje on October  3, 2019, 08:02:25
Theorie en metingen zijn zeer belangrijk, die geven feiten en structuur.
Vertrouw nooit alleen je oren en brein, zeer onbetrouwbaar en zeer beïnvloedbaar ;)

Ik was panelen zoals deze van plan, zie foto.
Maar 11 tot 15cm dik om echt nut te hebben, wordt het gewoon niet.

Gewoon pak rocksono solid 5 of 7 cm halen en proberen. Dan passeer je ff theorie en krijgt het voor jou vorm wat t in de praktijk wel doet. Kun je altijd je wederhelft nog naar 11 cm toe lullen ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

holco

Kleed is zo'n 25mm dik schat ik en hangt zo'n 4cm van de wand af, maat 1,7m x 2,3m

Quote from: Cobraatje on October  3, 2019, 09:51:16
Een wandkleed zou evt. een acceptabele optie kunnen zijn.
Hoe dik en hoe groot kleed heb je?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Cobraatje

Quote from: RalphH on October  3, 2019, 19:33:52
Gewoon pak rocksono solid 5 of 7 cm halen en proberen. Dan passeer je ff theorie en krijgt het voor jou vorm wat t in de praktijk wel doet. Kun je altijd je wederhelft nog naar 11 cm toe lullen ;D

Denk dat ik haar dan beroepsmatig ook ga tegenkomen, ze is IC-verpleegkundige :D
Zonder gekheid, dat wil ik zelf ook niet het blijft wel een leefruimte.

Het is mij wel duidelijk dat akoestiek echt goed aanpakken een te grote aanslag is op de leefruimte of woonkamervriendelijke oplossingen echt in de papieren gaat lopen.
Gewoon mijzelf voorhouden dat het tav veel andere sets/ruimtes waar ik kom/heb gehoord, het bij mij al erg goed klinkt.
De bank van de muur af was een verbetering, dat laat ik zo, ga misschien nog wat rommelen in de marge met een wandkleed/akoestisch schilderij en ga verder genieten van mijn set.





RalphH

Dat laatste is het belangrijkste :thumbs-up:

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

MechanicalAnimal

Quote from: Cobraatje on October  4, 2019, 07:05:30
Gewoon mijzelf voorhouden dat het tav veel andere sets/ruimtes waar ik kom/heb gehoord, het bij mij al erg goed klinkt...........en ga verder genieten van mijn set.

^^

ik verbaas mij soms..........nee....ik val soms steil achterover als ik bij familie of kennissen op visite ben.

TV aan met in beeld een of andere lokale radiozender aan en ergens in de hoek staat dan een HarmannKardonn 5.1 onder een laag tijdschriften te worstelen met de warmte.

Speakers...als je het speakers mag noemen.......veelal van die plastic dingen...en dan het liefst de linker- en rechterfront op elkaar naast de TV omdat er geen ruimte is voor een fatsoenlijke opstelling.

Een centerluidspreker trof ik op het onderste plankje van de koffietafel, dus halverwege tussen luisterpositie en de beeldbuis, met het snoertje mooi onder het tapijt laten lopen, zag je bijna niks van. :D

Last but not least.......de subwoofer........mijn god.......BOENKBOENKBOENKBOENKBOENK
Verschrikkelijk, ik krijg echt al uitslag als ik ergens binnenkom en ik tref zoiets aan, wat een grote gruwel. Heel soms ben ik wel jaloers als ik zie hoe weinig mensen dan om geluid en/of beeld geven en met een brakke set van marktplaats niet meer te wensen over hebt.

Geniet van je set zou ik zeggen, met een paar aanpassingen haal je al best veel winst en tegenover de laatste procenten winst staan vaak (te) dure of ingrijpende concessies.










SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Cobraatje

Ken het, die heb ik ook in de kennissenkring :)
Neem dan gewoon een fatsoenlijke sound bar.

Ik doelde meer op sets vergelijkbaar/of veel duurder dan de mijne.
Als ik vergelijk dan klinkt het in mijn ruimte beter dan bij de meeste andere (woon)ruimtes waar ik kom met goede sets.
Meest extreme voorbeeld heb ik al eerder in dit topic genoemd, 150k+ set maar in de ruimte vloertegels en minimalistisch ingericht en het klinkt voor geen meter.

Na luidsprekers en CineMike spul, zelfs misschien voor CM spul, heeft van een houten vloer naar vloerbedekking veruit het meeste gedaan voor verbetering van het geluid.

MechanicalAnimal

#66
Quote from: Cobraatje on October  4, 2019, 09:16:08

Ik doelde meer op sets vergelijkbaar/of veel duurder dan de mijne.
Als ik vergelijk dan klinkt het in mijn ruimte beter dan bij de meeste andere (woon)ruimtes waar ik kom met goede sets.
Meest extreme voorbeeld heb ik al eerder in dit topic genoemd, 150k+ set maar in de ruimte vloertegels en minimalistisch ingericht en het klinkt voor geen meter.


same here...

zwager met best mooie, wat oudere, sony luidsprekers uit het hogere segment, knetterstrak in de hoek, grote zware love-seat er vol voor gezet.
Klinkt nergens naar :nopompom:.

Schoonpa met een prijzige 4K samsung, kreeg na 3 seconden al pijn in me kop van het oranje beeld.....nieuw duur abbonement van Ziggo en dus een nieuw mediakastje.
Kijk ik achter het spul.......zit er een SCART-kabel tussen  :nopompom:

maar god wat genieten ze van de Snollebolleks op volume 10 op een brakke BTspeaker in de tuin  :D

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

LS2

Quote from: MechanicalAnimal on October  4, 2019, 09:56:24
same here...

zwager met best mooie, wat oudere, sony luidsprekers uit het hogere segment, knetterstrak in de hoek, grote zware love-seat er vol voor gezet.
Klinkt nergens naar :nopompom:.

Schoonpa met een prijzige 4K samsung, kreeg na 3 seconden al pijn in me kop van het oranje beeld.....nieuw duur abbonement van Ziggo en dus een nieuw mediakastje.
Kijk ik achter het spul.......zit er een SCART-kabel tussen  :nopompom:

maar god wat genieten ze van de Snollebolleks op volume 10 op een brakke BTspeaker in de tuin  :D

Maar het leven wordt vaak wel een stuk gemakkelijker als de eisen niet zo hoog zijn....
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

MechanicalAnimal

Quote from: LS2 on October  4, 2019, 10:05:11
Maar het leven wordt vaak wel een stuk gemakkelijker als de eisen niet zo hoog zijn....

zeker, ik riep al even dat het soms wel jaloersmakend is om niet te hoeven/willen geven om wat meer kwaliteit. Stuk beter voor je portemonnee ook  :D
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

LS2

Quote from: MechanicalAnimal on October  4, 2019, 10:15:44
zeker, ik riep al even dat het soms wel jaloersmakend is om niet te hoeven/willen geven om wat meer kwaliteit. Stuk beter voor je portemonnee ook  :D

:thumbs-up:

Maar gemakkelijker is ook zeker niet altijd leuker!
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

MechanicalAnimal

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

chansig

Weet je wat pas erg is ?

Bij mensen gaan luisteren die menen dat ze een top geluid hebben en als je dan gaat luisteren het gevoel krijgt: mmmmmm...wegwezen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Malignant

Vrouw lief is hier altijd helemaal gek van die woon & klus programmas.
Eigen huis & Tuin, VT Wonen bla bla bla

Maar als je daar ziet wat een zielige AV hoekjes of weggemoffelde zaken worden opgegeleverd.
Het is echt te zielig voor woorden.
Gelukkig is ze al zo wijs om gelijk al commentaar te geven, "Hoe moet je daar in hemelsnaam muziek luisteren" :)

Hier thuis was ze qua speakers al vrij snel omgepraat, het akoestische spanplafond met Atmos heeft wat meer moeite gekost. Maar ze stelde laatst zelf al voor om het ook in de keuken te doen met plafond speakers er bij, ik was zo trots  :clapping:
LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - ATMOS 5.1.4 - 2x Focal 816W - Focal 800CC -  2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - Playstation 5 - Oppo UDP-203 JB - BlueSound Multiroom audio - Rega RP1 Elys2 - Project Tubebox Mk2 - QNAP TS-673A

LS2

Dat hoef ik hier thuis van onze Corrie, Cor voor vrienden, niet te verwachten  :nowink:
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

Ralf67

Bij dergelijke woonprogramma's is de audioset na de make-over compleet verdwenen.

Kansloos dus.

Of een zielige soundbar onder de tv.