Akoestiek advies woonkamer

Started by Cobraatje, September 28, 2019, 11:09:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cobraatje

Wat met de bank aan het schuiven geweest, helaas kan de bank niet ver van de muur af staan.
Maar de bank 40cm van de achterwand af geeft een duidelijke verbetering, vooral in het laag.

Voor de achterwand 2 schilderijen besteld(niet akoestisch), 160x90 en 60x90cm.
Ik zou de achterzijde van de schilderijen kunnen vullen met 4-5cm dik materiaal.
Ga dat uitproberen, ik ben benieuwd of dat (veel) invloed heeft.
Akotherm GG heeft de juiste dikte en is flexibel.
Wat zou ik nog meer kunnen gebruiken: 4-5cm dik en flexibel materiaal?

activ

Quote from: Cobraatje on October  2, 2019, 07:47:49
Wat met de bank aan het schuiven geweest, helaas kan de bank niet ver van de muur af staan.
Maar de bank 40cm van de achterwand af geeft een duidelijke verbetering, vooral in het laag.

Voor de achterwand 2 schilderijen besteld(niet akoestisch), 160x90 en 60x90cm.
Ik zou de achterzijde van de schilderijen kunnen vullen met 4-5cm dik materiaal.
Ga dat uitproberen, ik ben benieuwd of dat (veel) invloed heeft.
Akotherm GG heeft de juiste dikte en is flexibel.
Wat zou ik nog meer kunnen gebruiken: 4-5cm dik en flexibel materiaal?
Een normaal schilderij is akoestisch niet transparant, dus ik ben bang dat het weinig zin heeft om daar dan iets achter te doen. Kun je beter de zelfde afbeelding laten printen op een akoestisch paneel.

Staaled

Quote from: Cobraatje on October  2, 2019, 07:47:49
Wat met de bank aan het schuiven geweest, helaas kan de bank niet ver van de muur af staan.
Maar de bank 40cm van de achterwand af geeft een duidelijke verbetering, vooral in het laag.

Voor de achterwand 2 schilderijen besteld(niet akoestisch), 160x90 en 60x90cm.
Ik zou de achterzijde van de schilderijen kunnen vullen met 4-5cm dik materiaal.
Ga dat uitproberen, ik ben benieuwd of dat (veel) invloed heeft.
Akotherm GG heeft de juiste dikte en is flexibel.
Wat zou ik nog meer kunnen gebruiken: 4-5cm dik en flexibel materiaal?
Dat zal nagenoeg niets uithalen.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Cobraatje

Ok duidelijk.

Zoals ik het nu begrijp:

- Qua geluid heb ik met vloerbedekking, stoffen stoelen/bank, gordijnen al goede materialen in de ruimte staan/hangen en beter geluid dan in kale/harde woonruimtes met vloertegels e.d.
Dit heb ik zelf ervaren. Wel eens naar een dure set(150k) wezen luisteren, in een harde ruimte(vloertegels, minimalistisch ingericht) en het klonk niet fijn. Ik was blij dat ik weer naar mijn set van 1/7 van de prijs kon luisteren.

- Aanvullende verbeteringen/maatregelen hebben eigenlijk alleen nut als de ruimte echt goed wordt aangepakt.
Een paar m2 akoestische panelen helpen eigenlijk niet en dempingsmateriaal achter niet akoestische transparante materialen(schilderij e.d.) doet eigenlijk niets extra.


katwax

Ik ben ook naar het kijken naar akoestiek en wacht ik nu eigenlijk op de audio man om te komen meten, maar als ik het zo lees zal ik moeten bekijken wat er als voorstel komt en vooral de WAF overtuigen :)
Maar ik had al wel een gedacht dat een paar paneeltjes niet genoeg zou zijn.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dirk

Een plafond blijft imo de meest voor de hand liggende plek om eea rigoureus (qua resultaat) aan te pakken, omdat je dat (afhankelijk van je interieur) ahw 100% onzichtbaar doet, er is dus niets meer van te zien als het (akoestisch) spanplafond er eenmaal in zit.
Er zijn naast spanplafonds natuurlijk ook nog andere technieken mogelijk, maar daar komt toch meestal wat meer werk (en bijgevolg vuil & gedoe) bij kijken ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

St.Even

Quote from: Cobraatje on October  2, 2019, 07:47:49
Wat met de bank aan het schuiven geweest, helaas kan de bank niet ver van de muur af staan.
Maar de bank 40cm van de achterwand af geeft een duidelijke verbetering, vooral in het laag.

Voor de achterwand 2 schilderijen besteld(niet akoestisch), 160x90 en 60x90cm.
Ik zou de achterzijde van de schilderijen kunnen vullen met 4-5cm dik materiaal.
Ga dat uitproberen, ik ben benieuwd of dat (veel) invloed heeft.
Akotherm GG heeft de juiste dikte en is flexibel.
Wat zou ik nog meer kunnen gebruiken: 4-5cm dik en flexibel materiaal?
Wat betreft de schilderijen; je kan mooi gekleurd luidsprekerdoek bestellen oid  en die over een zelf gemaakt frame spannen en daar achter dan akoestisch materiaal plaatsen.   Welk akoestisch materiaal weet ie zelf denk ik wel.    Als test kan je ook enkel het akoestisch materiaal plaatsen en als het nut heeft bovenstaand frame maken.
Is best een mooi gezicht ook; rustgevend....  Fijn voor de vrouw.

-0- Steve- 0-

-0-Steve-0-

St.Even

En je kan ze ook nog giga groot maken, of in meerdere delen,of in meerdere diktes....    Het word dan een kunstwerk opzich....
Zeg gewoon tegen je vrouw dat je het voor haar doet en dat je je voor kunst ben gaan interesseren.    Win win situatie ....

-0- Steve- 0-

-0-Steve-0-

St.Even

Quote from: Cobraatje on October  2, 2019, 11:34:25
Ok duidelijk.

Zoals ik het nu begrijp:

- Qua geluid heb ik met vloerbedekking, stoffen stoelen/bank, gordijnen al goede materialen in de ruimte staan/hangen en beter geluid dan in kale/harde woonruimtes met vloertegels e.d.
Dit heb ik zelf ervaren. Wel eens naar een dure set(150k) wezen luisteren, in een harde ruimte(vloertegels, minimalistisch ingericht) en het klonk niet fijn. Ik was blij dat ik weer naar mijn set van 1/7 van de prijs kon luisteren.

- Aanvullende verbeteringen/maatregelen hebben eigenlijk alleen nut als de ruimte echt goed wordt aangepakt.
Een paar m2 akoestische panelen helpen eigenlijk niet en dempingsmateriaal achter niet akoestische transparante materialen(schilderij e.d.) doet eigenlijk niets extra.
Theoretisch en meettechnisch gezien misschien of waarschijnlijk niet.....maar wat vertellen jouw oren aan jouzelf? 

-0- Steve- 0-

-0-Steve-0-

RalphH

Waarom haal je niet gewoon een pak rockwool (stevige platen nemen) en zet je voorzichtig (vanwege t stoffen) wat panelen tegen de wand? Voor €25,- een probeersel en dan hoor je wat het doet. Is het positief, knutsel r een frame omheen, kaasdoek erover en op zoek naar een mooi printje of stofje.

Je woont niet om de hoek helaas, heb nog wel wat platen staan.

Voor t laag zal het zoals Bert al aangeeft, weinig/niets doen, maar wellicht knapt de rest r net genoeg van op om het de investering waard te maken.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

activ

Quote from: Cobraatje on October  2, 2019, 11:34:25
- Aanvullende verbeteringen/maatregelen hebben eigenlijk alleen nut als de ruimte echt goed wordt aangepakt.
Een paar m2 akoestische panelen helpen eigenlijk niet en dempingsmateriaal achter niet akoestische transparante materialen(schilderij e.d.) doet eigenlijk niets extra.
Als je die paar vierkante meter op de eerste reflectie punten doet maakt het wel degelijk verschil.

bert stoltenborg

Quote from: activ on October  2, 2019, 21:30:34
Als je die paar vierkante meter op de eerste reflectie punten doet maakt het wel degelijk verschil.

Ja, een klein beetje als je minstens 150 mm neemt.
Met 40 mm zul je heel blij zijn als je het net hebt geplaatst, maar een paar dagen verder, als het gevoel weg is, wordt het erg marginaal.  ;D
Ik bazel maar wat.

bert stoltenborg

Quote from: katwax on October  2, 2019, 12:41:12
Ik ben ook naar het kijken naar akoestiek en wacht ik nu eigenlijk op de audio man om te komen meten, maar als ik het zo lees zal ik moeten bekijken wat er als voorstel komt en vooral de WAF overtuigen :)
Maar ik had al wel een gedacht dat een paar paneeltjes niet genoeg zou zijn.

Hoe meten die? Nagalmmeting? Of?
Ik ben altijd benieuwd naar dat soort dingen.
Ik bazel maar wat.

chansig

Galm, watervalletje...dingen die er interessant uit zien op papier.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

katwax

Quote from: bert stoltenborg on October  2, 2019, 21:39:59
Hoe meten die? Nagalmmeting? Of?
Ik ben altijd benieuwd naar dat soort dingen.
Blijkbaar gaat het vooral over nagalm die men gaat bekijken.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

bert stoltenborg

#40
Quote from: katwax on October  2, 2019, 22:58:10
Blijkbaar gaat het vooral over nagalm die men gaat bekijken.
Laat je niet voor de mal houden. Nagalm heb je in concertzalen, niet in woonkamers. In kamers moet je kijken naar frequentiekarakteristieken, watervallen (cumulatieve spectral decay en burst decay) en naar early decay time per octaafband. Galm bekijken heb je helemaal niets aan. Meten kun je trouwens makkelijk zelf met een programma zoals REW of ARTA.
http://spartanew.digistar.cl/Forum/viewtopic.php?f=9&t=5
Ik ben het in alles eens met Stuart behalve de opmerking dat je met een iphone niet kunt meten; met decibel ultra heb ik op iPhone SE, 7 en XR als ervaring dat het binnen een dB goed meet zolang je geen extremen meet.
Ik bazel maar wat.

Tabcam

Quote from: bert stoltenborg on October  3, 2019, 07:16:01
Laat je niet voor de mal houden. Nagalm heb je in concertzalen, niet in woonkamers. In kamers moet je kijken naar frequentiekarakteristieken, watervallen (cumulatieve spectral decay en burst decay) en naar early decay time per octaafband. Galm bekijken heb je helemaal niets aan. Meten kun je trouwens makkelijk zelf met een programma zoals REW of ARTA.
http://spartanew.digistar.cl/Forum/viewtopic.php?f=9&t=5
Ik ben het in alles eens met Stuart behalve de opmerking dat je met een iphone niet kunt meten; met decibel ultra heb ik op iPhone SE, 7 en XR als ervaring dat het binnen een dB goed meet zolang je geen extremen meet.
Je hebt toch altijd (na)galm? Dat steeds grotere ruimtes steeds langere nagalm hebben maakt toch niet een lagere nagalm geen nagalm is? Dat je beter andere zaken in huiskamers kan meten kan ik nog begrijpen maar geen nagalm lijkt me niet correct?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Cobraatje

Quote from: St.Even on October  2, 2019, 14:13:41
Theoretisch en meettechnisch gezien misschien of waarschijnlijk niet.....maar wat vertellen jouw oren aan jouzelf? 

-0- Steve- 0-

Theorie en metingen zijn zeer belangrijk, die geven feiten en structuur.
Vertrouw nooit alleen je oren en brein, zeer onbetrouwbaar en zeer beïnvloedbaar ;)

Quote from: RalphH on October  2, 2019, 19:31:21
Waarom haal je niet gewoon een pak rockwool (stevige platen nemen) en zet je voorzichtig (vanwege t stoffen) wat panelen tegen de wand? Voor €25,- een probeersel en dan hoor je wat het doet. Is het positief, knutsel r een frame omheen, kaasdoek erover en op zoek naar een mooi printje of stofje.

Je woont niet om de hoek helaas, heb nog wel wat platen staan.

Voor t laag zal het zoals Bert al aangeeft, weinig/niets doen, maar wellicht knapt de rest r net genoeg van op om het de investering waard te maken.

Ik was panelen zoals deze van plan, zie foto.
Maar 11 tot 15cm dik om echt nut te hebben, wordt het gewoon niet.

bert stoltenborg

Quote from: TabCam on October  3, 2019, 07:47:17
Je hebt toch altijd (na)galm? Dat steeds grotere ruimtes steeds langere nagalm hebben maakt toch niet een lagere nagalm geen nagalm is? Dat je beter andere zaken in huiskamers kan meten kan ik nog begrijpen maar geen nagalm lijkt me niet correct?
Nagalm is een stabiel geluidsveld dat overal in de ruimte hetzelfde is, alle reflecties hebben geen herkenbare oorsprong en je ziet in een schroederplot geen discrete reflecties. Dat heb je in een kleine ruimte hoogstens bij heel hoge frequenties en hoe meer demping er in de ruimte is, hoe minder nagalm. Je kunt in zo'n geval NIETS afleiden uit een galmmeting. Dat is niet iets dat ik heb bedacht maar dat was het eerste dat ik van Ben Kok leerde toen hij me een meting in een studio uitlegde, 30 jaar geleden 😁.
Ik bazel maar wat.

holco

Ikzelf heb een redelijk dik vloerkleed iets vrij aan de achterwand hangen, bij mij iig een dag en nacht verschil.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

katwax

Quote from: bert stoltenborg on October  3, 2019, 08:14:51
Nagalm is een stabiel geluidsveld dat overal in de ruimte hetzelfde is, alle reflecties hebben geen herkenbare oorsprong en je ziet in een schroederplot geen discrete reflecties. Dat heb je in een kleine ruimte hoogstens bij heel hoge frequenties en hoe meer demping er in de ruimte is, hoe minder nagalm. Je kunt in zo'n geval NIETS afleiden uit een galmmeting. Dat is niet iets dat ik heb bedacht maar dat was het eerste dat ik van Ben Kok leerde toen hij me een meting in een studio uitlegde, 30 jaar geleden 😁.
Dus jij zegt RT60 negeren?

Heb gemeten in mijn ruimte (zie mijn topic), dus meten is niet direct het probleem. Het aanpakken, zorgen dat je de juiste ferquenties aanpakt etc vind ik veel lastiger. Daarom dat ik liever beroep doe op iemand die de kennis heeft.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

bert stoltenborg

#46
Quote from: katwax on October  3, 2019, 08:29:25
Dus jij zegt RT60 negeren?

Heb gemeten in mijn ruimte (zie mijn topic), dus meten is niet direct het probleem. Het aanpakken, zorgen dat je de juiste ferquenties aanpakt etc vind ik veel lastiger. Daarom dat ik liever beroep doe op iemand die de kennis heeft.

Iemand die jou advies geeft aan de hand van nagalmmetingen is een idioot of een oplichter, wat mij betreft 😁.
Waar vind ik dat topic met jouw metingen?
Oh, ik zie het al, sorry
Ik bazel maar wat.

St.Even

Quote from: katwax on October  3, 2019, 08:29:25
Dus jij zegt RT60 negeren?

Heb gemeten in mijn ruimte (zie mijn topic), dus meten is niet direct het probleem. Het aanpakken, zorgen dat je de juiste ferquenties aanpakt etc vind ik veel lastiger. Daarom dat ik liever beroep doe op iemand die de kennis heeft.
Ik begrijp dat wel. Het is ook gewoon een fijn gevoel dat een professioneel iemand door zijn ervaring geen dingen over het hoofd ziet zodat je met zekerheid weet dat het goed is.
Je kan het natuurlijk ook zelf doen maar zo langzamerhand begin ik steeds meer te ontdekken dat iemand die er alles van weet en de juiste materialen weet toe te passen een voordeel heeft tenopzichte van de kennis die je opdoet op van internet of ervaring met zelf klooien al dan niet met het juiste materiaal.     Tenminste, zo Ik het...

-0- Steve- 0-

-0-Steve-0-

katwax

Quote from: bert stoltenborg on October  3, 2019, 08:36:23
Iemand die jou advies geeft aan de hand van nagalmmetingen is een idioot of een oplichter, wat mij betreft 😁.
Waar vind ik dat topic met jouw metingen?
Oh, ik zie het al, sorry
Ok ik hou dat in mijn achterhoofd. Heb ook niet gezegd dat het uitsluitend nagalmtijd is, maar uit de uitleg is het de RT60 die de voornaamste meting om de ruimte aan te pakken (voor die persoon) :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

katwax

Quote from: St.Even on October  3, 2019, 08:49:41
Ik begrijp dat wel. Het is ook gewoon een fijn gevoel dat een professioneel iemand door zijn ervaring geen dingen over het hoofd ziet zodat je met zekerheid weet dat het goed is.
Je kan het natuurlijk ook zelf doen maar zo langzamerhand begin ik steeds meer te ontdekken dat iemand die er alles van weet en de juiste materialen weet toe te passen een voordeel heeft tenopzichte van de kennis die je opdoet op van internet of ervaring met zelf klooien al dan niet met het juiste materiaal.     Tenminste, zo Ik het...

-0- Steve- 0-
Het grote nadeel van een woonkamer natuurlijk, het moet er ook nog mooi uitzien. Moest ik zoals jouw in dedicated ruimte zitten maakt het veel minder uit en kan je gewoon wat zaken hangen en zetten. Echter bewust gekozen om het in de woonkamer te houden.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543