Akoestiek advies woonkamer

Started by Cobraatje, September 28, 2019, 11:09:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Cobraatje

Nu ik mijn set redelijk(verander/upgrademonster rust nooit helemaal 8)) naar tevredenheid heb, denk ik eraan om wat aan de akoestiek te gaan doen.

Naar mijn idee klinkt het al redelijk goed in mijn ruimte, maar ik verwacht via akoestiek het geluid nog te verbeteren.
Ik heb geen boemerige bas e.d.
Grootste verbetering in het geluid was, buiten luidsprekers en CineMike spullen, de overgang naar tapijt ipv laminaat vloer.

Mijn idee is om als eerste iets aan de achterwand waar ik zit, te gaan doen.
De bank staat tegen de achterwand en kan eigenlijk ook niet anders geplaatst worden, dus dat lijkt mij het grootste probleem.
Ruimte is 6m lang, 3.75m breed, 2.50m hoog
Luidsprekers staan 2.60m uit elkaar en ik zit(oren thv stopcontact) ongeveer 2.50 m van de front luidsprekers af.
Ik zit 2.90m vanaf het raam, dus bijna in het midden van de ruimte.

Voorkeur gaat uit naar een paneel met fotoprint en het liefst niet te dik.
Hoe dik, welk materiaal en hoe groot zou het paneel moeten zijn?
Is 1 groter paneel, b.v. 1.70x1.00 m goed genoeg of is meerdere panelen een betere optie?
Sinds ik de center in een meubel heb staan klinkt het wat minder, zijn er ook mogelijkheden om dat te verbeteren?
Center moet in meubel blijven staan.

Graag advies en tips!

snapo6

Quote from: Cobraatje on September 28, 2019, 11:09:03
Hoe dik, welk materiaal en hoe groot zou het paneel moeten zijn?

Afhankelijk van het antwoord zou je hier eens naar kunnen kijken.
https://natureathome.eu/nl/
LG OLED65C8PLA - Arcam AVR 550 - Parasound HCA-2205AT - Crown XLS 2502 - B&W 603 S2 AE, zelfbouw Dynaudio  Gemini (center), Focal (Height) - Dynaudio Emit M10 (surround) - zelfbouw sub Peerless XXLS 12 - Zidoo Z1000 PRO - Panasonic UB900 - Synology DS214 Play - Logitech Harmony Elite

Cobraatje

Bedankt voor de link :clapping:

Ik heb zelf ook al wat onderzoek gedaan en wat informatie opgevraagd voor de achterwand waar ik zit.
Ik krijg van een paneel van een paar cm dik helpt al goed, tot moet 11cm dik zijn om echt goed te werken.
Eén groot paneel is prima, tot moeten 3 panelen zijn.

Staaled

Quote from: Cobraatje on September 28, 2019, 12:26:20
Bedankt voor de link :clapping:

Ik heb zelf ook al wat onderzoek gedaan en wat informatie opgevraagd voor de achterwand waar ik zit.
Ik krijg van een paneel van een paar cm dik helpt al goed, tot moet 11cm dik zijn om echt goed te werken.
Eén groot paneel is prima, tot moeten 3 panelen zijn.
5 cm gebruik ik en werkt al prima.
DSP doet de rest.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

holco

De grootste tip die ik je kan geven is, schaf een MiniDSP DDRC-88A met de BM upgrade aan, uiteraard zijn verbeteringen qua akoestiek erg zinvol maar in een woonkamer te beperkt om geen DSP toe te passen.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Ralf67

#5
Recent deze wereldkaart/schilderij achter de luisterplek geplaatst.

Met aan de achterzijde Akotherm .

Totaal iets van 150 x90 cm.

Werkt echt heel goed wat echo en flutter betreft.

Uiteraard hierna Audessey xt32 opnieuw ingemeten.

En een windje van steigerhout wat akoestisch ook super werkt.

Cobraatje

Zelf gedaan of kant en klaar gekocht?
Welke dikte Akotherm heb je gebruikt?

Quote from: Staaled on September 28, 2019, 12:31:05
5 cm gebruik ik en werkt al prima.
DSP doet de rest.
Een reactie die ik kreeg van een verkoper van akoestische panelen die 90 kg/m3 akoestisch katoen gebruikt is dat 11cm dik het geluid onder 500Hz beter aanpakt dan bij 5/6cm dik.
Maar 11cm is mij te dik, het blijft wel een woonkamer, dus ik ga voor de 5/6cm optie.

Quote from: holco on September 28, 2019, 12:54:49
De grootste tip die ik je kan geven is, schaf een MiniDSP DDRC-88A met de BM upgrade aan, uiteraard zijn verbeteringen qua akoestiek erg zinvol maar in een woonkamer te beperkt om geen DSP toe te passen.
Ik heb Dirac gehad in mijn ruimte, wel een tijd geleden(Dirac zal inmiddels nog beter zijn) en dat klonk niet veel beter dan Audyssey XT32 pro in mijn ruimte. Beide professioneel ingeregeld.
Maar zeker voor muziek, maar ook voor film, vind ik de fronts zonder DSP fijner klinken.
De sub en center corrigeer ik wel. Dat is het fijne bij Marantz/Denon dat je die optie hebt.

Ralf67

#7
Akotherm 3 tot 4 cm dikte

In platen van 120 x 61 cm bij akoestiek winkel in NL.

Staaled

Quote from: Cobraatje on September 29, 2019, 07:51:35

Een reactie die ik kreeg van een verkoper van akoestische panelen die 90 kg/m3 akoestisch katoen gebruikt is dat 11cm dik het geluid onder 500Hz beter aanpakt dan bij 5/6cm dik.
Maar 11cm is mij te dik, het blijft wel een woonkamer, dus ik ga voor de 5/6cm optie.


Dat klopt.
Je bent echter tot dezelfde conclusie als ik gekomen : niet praktisch.

5 cm doet meer dan genoeg en onder de 500 valt prima met DSP op te lossen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Carrol

#9
Waar kun je de meeste rendement verwachten, voor, achter of aan de zijkanten?
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Ralf67

Mijn ervaring is allebei.

Dus groot vlak achter de luisterplek , en de eerst reflectiepunten op de zijwanden.

Staaled

#11
Quote from: Ralf67 on September 29, 2019, 09:28:29
Mijn ervaring is allebei.

Dus groot vlak achter de luisterplek , en de eerst reflectiepunten op de zijwanden.
Mee eens.Het gebied dat je gaat dempen heeft de meeste energie vóór de luidsprekers en een voorwand is derhalve minder van invloed.
Ik zou daar nog de eerste reflectiepunten van links op rechts en rechts op links aan willen toevoegen ivm crosstalk.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Markus2

Quote from: Carrol on September 29, 2019, 09:25:26
Waar kun je de meeste rendement verwachten, voor, achter of aan de zijkanten?

Dat ligt er ook wel een beetje aan welkeprobleemgebieden je wenst aan te pakken.
Overigens kan een luchtspleet tussen demping en achterwand (of tussen meerdere lagen in) ook zeer effectief bijdragen.

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

bert stoltenborg

Quote from: Cobraatje on September 29, 2019, 07:51:35

Een reactie die ik kreeg van een verkoper van akoestische panelen die 90 kg/m3 akoestisch katoen gebruikt is dat 11cm dik het geluid onder 500Hz beter aanpakt dan bij 5/6cm dik.


11 cm doet uiteraard meer dan 5 cm.
Voor dikkere panelen die meer laag moeten absorberen heeft dat katoen een tamelijk hoge air flow ressistance, wat dat hoge soortelijke gewicht ook suggereert.
We hebben er wel eens aan gemeten en het is beter dan niks, maar zeker voor het absorberen =van muziekgeluid met de bijbehorende frequenties zijn er betere opties.
Ik bazel maar wat.

pameijer

Quote from: bert stoltenborg on September 29, 2019, 23:08:24
11 cm doet uiteraard meer dan 5 cm.
Voor dikkere panelen die meer laag moeten absorberen heeft dat katoen een tamelijk hoge air flow ressistance, wat dat hoge soortelijke gewicht ook suggereert.
We hebben er wel eens aan gemeten en het is beter dan niks, maar zeker voor het absorberen =van muziekgeluid met de bijbehorende frequenties zijn er betere opties.
Welke opties heb je het dan over?
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Cobraatje

@Bert welke opties zijn volgens jou het beste?
Dat zou ik ook graag willen weten.

Inmiddels akoestische panelen gezien met Rockwool Rocksono, Ralf67 gebruikt Akotherm,  90 kg/m3 acoustic cotton.
Wie kan de verschillen aanduiden en wat is het beste?

bert stoltenborg

Glaswol en rockwool doen het beter dan melamine dat het weer beter doet dan akotherm en denim is het minst. Maar je moet natuurlijk van een klein paneel met een dikte van 11 cm sowieso niet verwachten dat het echt de boel verbetert. Dan heb je andere maatregelen nodig.
Ik bazel maar wat.

Cobraatje

#17
Dank voor de reactie :)

Van alles aanpassen komt niet door de ballotagecommissie.
Voor mijn beeld; 3 panelen zoals op de foto met b.v. rockwool of acoustic cotton van 6cm(11cm is a no go) dik hebben niet echt een toegevoegde waarde tav een normaal paneel?
Ik zou dan ook een paneel van b.v. 200x100cm kunnen neerhangen.


bert stoltenborg

#18
Quote from: Cobraatje on September 30, 2019, 10:45:42
Dank voor de reactie :)

Van alles aanpassen komt niet door de ballotagecommissie.
Voor mijn beeld; 3 panelen zoals op de foto met b.v. rockwool of acoustic cotton van 6cm(11cm is a no go) dik hebben niet echt een toegevoegde waarde tav een normaal paneel?
Ik zou dan ook een paneel van b.v. 200x100cm kunnen neerhangen.

50 mm tov 110 mm, waarbij je het dunne paneel uit wat steviger rockwool moet uitvoeren en dikkere panelen moeten steeds losser/lichter zijn (mooiste is wanneer je de air flow resistance kunt vinden.
Je dempt tegenover de speaker dus je hebt vrijwel perpendicular geluidsinval.
Met die 50 mm doe je onder de 1000 Hz niet veel, dus je dempt wat hoog weg en de rest blijft ongemoeid.
De reflectie komt, omdat je de bank tegen de muur hebt staan, ook nog op vermogen je oor binnen.
Dat dikkere paneel is al een beetje beter.
Maar je hebt ook nog eens de andere ruimte reflecties waar zo'n paneeltje van 2 vierkante meter niet veel aan doet.

Ik ben gewend aan echte luisterruimten. Als ik in een typische woonkamer van een enthousiaste audioliefhebber die denkt dat hij het voor elkaar heeft naar geluid moet luisteren zit ik wat te knikken en grijnzen en ik maak van die verbaasd-waarderende natte t-geluidjes omdat ik meestal te laf ben om gewoon te zeggen dat ik graag naar huis wil. Maar dit is het internet, dus hier kan ik anoniem zeggen dat ik maatregelen zoals het hierboven aangehaalde paneel net zo jammer van het geld vind als een speakerkabel van meer dan € 1,- de meter.  ;D

Ik bazel maar wat.

Cobraatje

Dank voor de uitleg en duidelijke en eerlijke mening.
Expertise en getrainde oren hebben ook nadelen merk ik 8)


chansig

Quote from: bert stoltenborg on September 30, 2019, 15:52:41

...omdat ik meestal te laf ben om gewoon te zeggen dat ik graag naar huis wil. Maar dit is het internet, dus hier kan ik anoniem zeggen dat ik maatregelen zoals het hierboven aangehaalde paneel net zo jammer van het geld vind als een speakerkabel van meer dan € 1,- de meter.  ;D

:D

Mensen waarderen het over het algemeen ook niet als je echt zegt wat je vindt van het geluid. Is toch een soort van verlengde van...

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

snapo6

Hoe ver zou de bank van de muur af moeten staan om enigszin reflectie te reduceren, zover dat mogelijk is natuurlijk.
LG OLED65C8PLA - Arcam AVR 550 - Parasound HCA-2205AT - Crown XLS 2502 - B&W 603 S2 AE, zelfbouw Dynaudio  Gemini (center), Focal (Height) - Dynaudio Emit M10 (surround) - zelfbouw sub Peerless XXLS 12 - Zidoo Z1000 PRO - Panasonic UB900 - Synology DS214 Play - Logitech Harmony Elite

bert stoltenborg

Quote from: snapo6 on October  1, 2019, 08:30:07
Hoe ver zou de bank van de muur af moeten staan om enigszin reflectie te reduceren, zover dat mogelijk is natuurlijk.
In kritische luisterruimten zit je minstens 20 mseconden of (20 x 0.34 cm/2) drie en een halve meter van de achterwand. Als dat niet kan demp je die wand met 400-600 mm minerale wol.
Ik bazel maar wat.

noot87

#23
Ik denk dat er wat verwerkingstijd nodig is, maar dat het daarna alleen gewaardeerd wordt in de meeste gevallen. (Als het klopt tenminste)

Quote from: chansig on October  1, 2019, 07:57:49
:D

Mensen waarderen het over het algemeen ook niet als je echt zegt wat je vindt van het geluid. Is toch een soort van verlengde van...

Gr. Hans
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

chansig

Het gaat toch in je hoofd zitten...tenminste....dat hoop ik dan maar.  :D

Zeg ook niet heel snel wat ik er echt van vindt. Ga eigenlijk alleen nog maar langs bij mensen waarbij ik van te voren kan inschatten dat het wel goed gaat klinken.

Speakers in een kamer zonder aanpassingen dmv akoestiek of DSP staat voor mij bijna garant voor "ellende" in de vorm van een nare muzikale middag. Gezelschap kan dan overigens prima zijn.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.