Hoogtespeaker - plaatsing in woonkamer

Started by snapo6, September 24, 2019, 23:46:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fluissie

Gezien je kamer en plaatsing van de bank zou ik zeggen VOOR zo ie zo (ook kijkend wat dat bij mij bracht was dat best aanzienlijk qua vergroting en beleving van je surround geluid )

Just my 2 cents...

mancaver

Quote from: rkonings on December  5, 2019, 11:48:25
Google eens op Dolby Atmos, dan vindt je een mooie pdf over plaatsing.
Auro3D is er boven als ik me goed herinner.
Auro 3D is imo the way to go. Ik heb mijn Atmos opstelling omgegooid naar een Auro 3D opstelling welke vele malen beter klinkt. Wel een Auro 3D processor nodig (of een update/grade) ;)

Teejoo

#27
Quote from: snapo6 on December  5, 2019, 08:23:38
Vooralsnog wordt het een 5.1.2 setup. Wat is dan aanbevolen plaatsing van hoogtespeakers, voor of achter?
"Vooralsnog" is met Atmos een vervelende uitspraak. Dit omdat als je naar 4 speakers witl gaan je de 2 bestaande weer kunt verhangen.

Ik zou nu dus wel de keuze maken.

Hier vind je meer info met 5.1 met 2 speakers: https://www.dolby.com/us/en/guide/speaker-setup-guides/5.1.2-overhead-speaker-setup-guide.html

en met 4 atmos speakers: https://www.dolby.com/us/en/guide/speaker-setup-guides/5.1.4-overhead-speaker-setup-guide.html




fluissie

Ja leuk Lars maar ts zit nu al te kijken hoe hij de hoogte speakers kwijt kan voor een enig sinds goede atmos ervaring , laat staan dat hij er nog meer kwijt kan voor een auro opstelling 🤔 :ohmy:


snapo6

Idd wat ik erover vind en lees: voorin.

Ophangen boven de front speakers, in een hoek van 30 - 45 graden tov middenlijn/luisterpositie; vertaald naar mijn woonkamer zo hoog mogelijk dus.
LG OLED65C8PLA - Arcam AVR 550 - Parasound HCA-2205AT - Crown XLS 2502 - B&W 603 S2 AE, zelfbouw Dynaudio  Gemini (center), Focal (Height) - Dynaudio Emit M10 (surround) - zelfbouw sub Peerless XXLS 12 - Zidoo Z1000 PRO - Panasonic UB900 - Synology DS214 Play - Logitech Harmony Elite

snapo6

Quote from: Teejoo on December  5, 2019, 14:33:58
"Vooralsnog" is met Atmos een vervelende uitspraak. Dit omdat als je naar 4 speakers witl gaan je de 2 bestaande weer kunt verhangen.

Ik zou nu dus wel de keuze maken.

Hier vind je meer info met 5.1 met 2 speakers: https://www.dolby.com/us/en/guide/speaker-setup-guides/5.1.2-overhead-speaker-setup-guide.html

en met 4 atmos speakers: https://www.dolby.com/us/en/guide/speaker-setup-guides/5.1.4-overhead-speaker-setup-guide.html

Geen ceiling, wel front wall en/of back wall
LG OLED65C8PLA - Arcam AVR 550 - Parasound HCA-2205AT - Crown XLS 2502 - B&W 603 S2 AE, zelfbouw Dynaudio  Gemini (center), Focal (Height) - Dynaudio Emit M10 (surround) - zelfbouw sub Peerless XXLS 12 - Zidoo Z1000 PRO - Panasonic UB900 - Synology DS214 Play - Logitech Harmony Elite

Teejoo

#31
Quote from: snapo6 on December  5, 2019, 14:41:16
Geen ceiling, wel front wall en/of back wall
Dat begrijp ik niet. Er bestaan bij Atmos 2 mogelijkheden: ceiling als beste variant, en als dat niet gaat gebruik je Atmos enabled speakers die je op de fronts en rears zet en het geluid weerkaatsen via het plafond. Fluissie heeft dat geloof ik ook.

https://www.dolby.com/us/en/speaker-setup-guides/index.html

Aanvulling: bij Yamaha met z'n eigen surround format en Auro kun je wel speakers plaatsen tegen de muur boven de fronts.

Volgens mij komt er ook een nieuw DTS formaat aan waar dat ook het geval is, maar die komen er dan nog eens bij t.o.v. DTS-X


snapo6

Quote from: Teejoo on December  5, 2019, 14:45:31
Dat begrijp ik niet. Er bestaan bij Atmos 2 mogelijkheden: ceiling als beste variant, en als dat niet gaat gebruik je Atmos enabled speakers die je op de fronts en rears zet en het geluid weerkaatsen via het plafond. Fluissie heeft dat geloof ik ook.

https://www.dolby.com/us/en/speaker-setup-guides/index.html

Aanvulling: bij Yamaha met z'n eigen surround format en Auro kun je wel speakers plaatsen tegen de muur boven de fronts.

Volgens mij komt er ook een nieuw DTS formaat aan waar dat ook het geval is, maar die komen er dan nog eens bij t.o.v. DTS-X

Zie vanaf pagina 58 van deze guide

https://www.dolby.com/us/en/technologies/dolby-atmos/dolby-atmos-home-theater-installation-guidelines.pdf
LG OLED65C8PLA - Arcam AVR 550 - Parasound HCA-2205AT - Crown XLS 2502 - B&W 603 S2 AE, zelfbouw Dynaudio  Gemini (center), Focal (Height) - Dynaudio Emit M10 (surround) - zelfbouw sub Peerless XXLS 12 - Zidoo Z1000 PRO - Panasonic UB900 - Synology DS214 Play - Logitech Harmony Elite

Teejoo

#33
Quote from: snapo6 on December  5, 2019, 14:54:54
Zie vanaf pagina 58 van deze guide

https://www.dolby.com/us/en/technologies/dolby-atmos/dolby-atmos-home-theater-installation-guidelines.pdf
Dat zijn de richtlijnen voor als je nog meer kanalen gaat inzetten. Dus additioneel aan 4 atmos speakers op de standaard plek. Dus bijvoorbeeld in een 7.1.6 setup.
Er staat dan ook:

This section focuses on the placement of speakers, which may be added to the positions
covered in section 3. For clarity, the positions covered in section 3 were:

• left/right speaker pair
• left surround/right surround speaker pair
• left rear surround/right rear surround speaker pair
• left wide/right wide speaker pair
• left top front overhead/right top front overhead speaker pair
• left top middle overhead/right top middle overhead speaker pair
• left top rear overhead/right top rear overhead speaker pair


Als ceiling speakers dus geen optie is dan kom je vanzelf uit mij atmos enabled speakers.

RalphH

je was me net voor ;D

Al zijn r wel leden die enkel front heights gebruiken. Ralf heeft dat gedaan of doet dat meen ik.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

fluissie

Quote from: RalphH on December  5, 2019, 15:06:29
je was me net voor ;D

Al zijn r wel leden die enkel front heights gebruiken. Ralf heeft dat gedaan of doet dat meen ik.

Ik gebruik zowel atmos enabled op mijn fronts idd alsmede front 'height'

Front 'height' doet (bij mij ! ) Zeer weinig tot niet onder voor atmos TOV de enabled atmos speakers.....


snapo6

Quote from: Teejoo on December  5, 2019, 15:04:00
Dat zijn de richtlijnen voor als je nog meer kanalen gaat inzetten. Dus additioneel aan 4 atmos speakers op de standaard plek. Dus bijvoorbeeld in een 7.1.6 setup.
Er staat dan ook:

This section focuses on the placement of speakers, which may be added to the positions
covered in section 3. For clarity, the positions covered in section 3 were:

• left/right speaker pair
• left surround/right surround speaker pair
• left rear surround/right rear surround speaker pair
• left wide/right wide speaker pair
• left top front overhead/right top front overhead speaker pair
• left top middle overhead/right top middle overhead speaker pair
• left top rear overhead/right top rear overhead speaker pair


Als ceiling speakers dus geen optie is dan kom je vanzelf uit mij atmos enabled speakers.

Ah ok duidelijk ...... alleen WAF. Ceiling is geen optie, Atmos enabled of niet mooi of passen niet bij mijn huideige speakers. Muren kan/mag wel gebruikt worden.
LG OLED65C8PLA - Arcam AVR 550 - Parasound HCA-2205AT - Crown XLS 2502 - B&W 603 S2 AE, zelfbouw Dynaudio  Gemini (center), Focal (Height) - Dynaudio Emit M10 (surround) - zelfbouw sub Peerless XXLS 12 - Zidoo Z1000 PRO - Panasonic UB900 - Synology DS214 Play - Logitech Harmony Elite

fluissie

Quote from: snapo6 on December  5, 2019, 14:39:21
Idd wat ik erover vind en lees: voorin.

Ophangen boven de front speakers, in een hoek van 30 - 45 graden tov middenlijn/luisterpositie; vertaald naar mijn woonkamer zo hoog mogelijk dus.

Idd meestal the way to go  :thumbs-up:

Je zult verstelt zijn hoeveel meer 2 simpele 'height' speakers je al al brengen

rkonings

Mijn woonkamer is max 2.4 hoog
Ik heb alle kabels in de muren laten frezen en daarna in de hoeken speakers opgehangen.
Het blijft een woonkamer maar het ziet er goed uit en klinkt ook nog eens goed. het atmos effect is duidelijk merkbaar
als is het minder dan ik ben bij Lars  heb gezien/gehoord maar die heeft dan ook een dedicated HT.

Ik denk dat je er vanuit kan gaan dat elke woonkamer HT een compromis is, kies wat voor jou het beste haalbaar en betaalbaar is.
Marantz 7013, MA Gold&Silver; Shield; Epson Tw9400

snapo6

Speakers heb ik al en mijn huidige versterker heeft maar 7 kanalen dus het max wat ik eruit kan halen is 5.1.2 en daar ga ik ook voor.
LG OLED65C8PLA - Arcam AVR 550 - Parasound HCA-2205AT - Crown XLS 2502 - B&W 603 S2 AE, zelfbouw Dynaudio  Gemini (center), Focal (Height) - Dynaudio Emit M10 (surround) - zelfbouw sub Peerless XXLS 12 - Zidoo Z1000 PRO - Panasonic UB900 - Synology DS214 Play - Logitech Harmony Elite

rkonings

Marantz 7013, MA Gold&Silver; Shield; Epson Tw9400

CBdicX

#41
Quote from: snapo6 on September 24, 2019, 23:46:43
Nu ik overgestapt ben naar een Atmos Arcam AVR is het nu tijd ook Atmos speakers erbij te halen maar zit wel met enkele beperkingen.
- HT = Woonkamer dus geen gekke dingen, gewoon boven op de front en surround speakers plaatsen
- Maximale maat (bxd) is 190x240 mm
- Wil beginnen met 2 en uiteindelijk naar 4 (doel is 5.1.4)
- Huidige set zijn zelfbouw Dynaudio speakers gebaseerd op de Nuance, Focus en Gemini, allemaal oud maar ze bevallen nog steeds uitstekend; subs zijn bijna klaar Peerless XXLS 12"

Afgezien van de maat, zeg ik gevoelsmatig dat de Atmos speaker enigzins met de Dynaudio's moet kunnen matchen. Ik wil nu een aantal gegadigden gaan selecteren en indien mogelijk ergens gaan beluisteren, het liefst in een huiselijke omgeving.

Zelf heb ik volgende op de lijst, als jullie nog anderen kennen dan hou ik me aanbevolen.
- Elac Debut 2.0 A4.2
- PSB Imagine XA

Misschien is dit nog een optie voor je, en een hoge WAF  ;)

Ik heb een setje kleine Magnat speakers achter mijn Oled geplaatst die het geluid via de muur naar het plafond kaatsen, en zo het (uitstekende) Atmos effect geven.
Geen toestanden over plaatsing en een wereld van verschil met of zonder !
En dit zijn "normale" speakers, geen officiële Dolby Enabled speaker.
Ook heb ik Height speakers gehad en er zit niet veel verschil in, beide opties hebben hun voor en nadelen.
Het kaatsen geeft een groter diffuus gebied, Height speakers is wat meer geplaatst.
Maar beide uitstekend en je hoeft je geen zorgen te maken over "vertraging" want dat word gecompenseerd door Audyssey of welke ruimte correctie dan ook.
En de foto lijstjes kan je gewoon laten hangen ..........  ;)  ;D

(PS speakers in de foto's zijn Gallo Adiva SE, wat ik nu gebruik is Magnat Needle Sat en de Adiva doet Surround Back)

Freubel

Dat ziet er ook netjes uit.
Staan ze recht naar achter te stralen of ook nog schuin iets uit elkaar ?
TV: LG 55C7v | AVR: Denon X-3400H | Mains: B&W 603 / S2 | Sub 1: SVS PB12 NSD | Sub 2: B&W ASW608 | Center: B&W LCR60 / S3 | Surround: B&W 601 / S3 | Front heigh: Cambridge audio Mini Minx | Mediaspeler: N'vidia Shield 2017

CBdicX

Quote from: Freubel on December  9, 2019, 18:46:06
Dat ziet er ook netjes uit.
Staan ze recht naar achter te stralen of ook nog schuin iets uit elkaar ?

Gewoon recht naar achter, geeft voldoende effect.
Ga deze wel vervangen voor Gallo Micro SE als FH & RH op de muur op plafond hoogte.
Is ivm Auro 3D een wat betere setup om Front en Rear Hight te gebruiken.
Front en Rear Hight is een prima setup om met alle 3 hoogte formaten te gebruiken, alle 3 werken prima met FH & RH.
Een Top Front, Middle en Rear setup is 100% Atmos, Front Hight en Side Hight (+ VOG) is Auro, DTS is niet specifiek bepaald.