DLNA SERVER, sorteervolgorde muziek, snap er geen biet van?

Started by Jack_D, September 24, 2019, 11:52:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jack_D

Beste forumleden.......

Ben nu al een poos aan het klooien om de sorteervolgorde van enkele muziek bestanden(.flac) goed te krijgen.

Ik heb in de kelderkast een mediaserver staan waar een DLNA server op draait.
Via diverse apparaten, app's en software kan ik hier verbinding mee maken, werkt prima....... MAAR..........

In enkele mappen sorteert hij de muziek bestanden op een vreemde manier, 98% sorteert ie goed maar enkele mappen en inhoud sorteert hij op een voor mij onbekende manier, en knap er geen biet van.

Hij sorteert niet op filenaam, niet op ID-tags zoals tracknummer, niet op album, niet op aanmaakdatum van het bestand... hij lijkt willekeurig te sorteren. Nu is dat is de meeste gevallen geen probleem want de sotware en app's hebben vaak zelf nog wat functionaliteit om de sorteervolgorde aan te passen. Op mijn mobiel en Ipad, pc en labtop kan ik via de software en app's alsnog de sorteer volgorde aanpassen, geen probleem hier... Maar op mijn tv en Oppo speler heb ik deze functionaliteit niet, en speelt hij dus sommige muziek bestanden in de foute volgorde. Als ik de Oppo via SMB aan mijn mediaserver hang sorteert hij wel goed, gewoon op bestandsnaam.

Wie weet hoe een DLNA server zijn bestanden sorteert, hoe krijg ik onderstaande foute sorteervolgorde weer juist? :blush:

Dit maakt mijn TV via DLNA verbinding ervan:


De Oppo via DLNA:



De Oppo via SMB, de juiste sorteer volgorde:

jvanhambelgium

Welke DLNA server heb je draaien dan ?
Op sommige DLNA-servers kan je in een config-file nog wat meegeven hoe sortering moet gebeuren als ze een client-request krijgen. (en waar al dan niet een voorkeur in staat over hoe de client de metadata wil gesorteerd zien)

Normaal geeft de CLIENT mee hoe hij de meta-data, afkomstig van z'n CDS (Content Directory Service) wil gesorteed zien.
Een clients kan ofwel via BROWSE ofwel via SEARCH. Binnen het BROWSE hierarchie heb je een sort-parameter die de client kan meesturen richting de DLNA-server.

Browse(ObjectID, BrowseFlag, Filter,StartingIndex,RequestedCount, SortCriteria, Result, NumberReturned,TotalMatches, UpdateID)
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Witalik

Ik weet dat er met het programma Tagscanner , er buiten de normale nummers en filenamen , ook een optie is om de nummer volgorde in te laten geven. Misschien kan je dat proberen.
Toen ik nog een grote muziek collectie bij hield deed ik altijd eerst alles 'normaliseren' voordat ik het op ging slaan.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Jack_D

Synology MediaServer... kun je niet zo veel aan instellen helaas

Quote from: jvanhambelgium on September 24, 2019, 17:18:38
Welke DLNA server heb je draaien dan ?



Jack_D

Tagscanner ken ik niet, ik gebruik altijd Mp3Tag. Maar ga zeker ff kijken wat Tagscanner is, wat het kan en of het mijn probleempje op kan lossen.

Heb inmiddels ook al verschillende ID3Tag versie's geprobeerd(ID3v1 en ID3v2), maar dat veranderde helaas niets aan hoe de Synology DLNA server zijn audio files (soms)fout sorteert.

Quote from: Witalik on September 24, 2019, 18:57:21
Ik weet dat er met het programma Tagscanner , er buiten de normale nummers en filenamen , ook een optie is om de nummer volgorde in te laten geven. Misschien kan je dat proberen.
Toen ik nog een grote muziek collectie bij hield deed ik altijd eerst alles 'normaliseren' voordat ik het op ging slaan.

Tabcam

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

jvanhambelgium

Quote from: TabCam on September 24, 2019, 20:56:00
Kan het ook niet aan de client liggen?

Tuurlijk dat. Je zou eigenlijk met een tool de uPNP/DLNA "dialoog" tussen de 2 devices moeten bekijken zodat je kan zien hoe een client de "metadata" (vb een listing) gaat opvragen bij een DLNA-server en wat je terug krijgt en in welke vorm.
Echter omdat je aangeeft dat "sommige mappen" rariteiten vertonen terwijl het 98% van de tijd goed gaat lijkt me eerder aan de DLNA-server kant te liggen. Heb je op de Synology niet de mogelijkheid om iets terug te laten "indexeren" of zoiets ?

Is het deze ?

https://www.synology.com/nl-nl/dsm/packages/MediaServer

Staat die setting aan "Integrate Video Station databased into mediaserver" ?

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Fox

Ik gebruik ook een Synology NAS en een Oppo als media speler

Om de juiste map indeling te maken moet je wel de NAS eerst laten indexeren en dat doe op de volgorde die jij bepaald.
Dat kan op Map, artiest, album enz.

https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/DSM/AdminCenter/application_mediaindexservice_general

Jack_D

Allemaal bekend bij mij en ik heb zelfs al een her-indexering van de shared folders gedaan, voor het geval er misschien in de indexering wat was omgevallen.

Maar wat ik niet goed kan plaatsen is wat jij bedoelt met "moet je wel de NAS eerst laten indexeren en dat doe op de volgorde die jij bepaald. Dat kan op Map, artiest, album enz." Waar kan ik die instelling vinden, of gooi je twee dingen door elkaar en bedoel je als eerste punt dat er geïndexeerd moet worden, en als tweede punt dat je in de Synology Mediaserver settings je bij muziek moet aangeven welke ID-tags zichtbaar moeten zijn bij de Client die je gebruikt.

Heb zelfs al even een andere DLNA server geprobeerd, Mime Server, deze geeft ook in die paar muziek mappen ook die zelfde vreemde foute sorteervolgorde weer. Ik snap niet eens waarop hij sorteert, hij hanteert een bepaalde volgorde maar ik snap niet welke. Dus hieruit concludeer ik dat er iets in die paar muziek bestanden niet goed zit... maar wat?, snap er geen biet van.

Het is allemaal niet zo'n ramp... euh eigenlijk wel :D , kan er niet tegen dat ie niet gewoon alles sorteert op track per album, zoals in de andere 98% van de gevallen het wel goed gaat.. grrr....misschien soms een beetje te veel pietje precies, haha....

Quote from: Fox on September 24, 2019, 22:18:33
Ik gebruik ook een Synology NAS en een Oppo als media speler

Om de juiste map indeling te maken moet je wel de NAS eerst laten indexeren en dat doe op de volgorde die jij bepaald.
Dat kan op Map, artiest, album enz.

https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/DSM/AdminCenter/application_mediaindexservice_general

Onderstaande 3 schermen is wat ik op mijn Synology DLNA Media Server kan instellen, niet echt veel.....






En dit is wat ik heb ingesteld voor wat betreft de indexering:

Jack_D

Dat heeft volgens mij niets met de muziek sorteervolgorde te maken, das is alleen een extra add-on van Synology, een bibliotheek systeem voor al je videomateriaal op je NAS. En deze kan je dan ook via een speciale app of via de webbrouwser gebruiken om wat makkelijker films te zoeken en te bekijken welke op je NAS staan, doet niets met muziek.

Al het video materiaal sorteert de DLNA server goed, ook de foto's geen probleem. Alleen een paar muziek mappen en inhoud, +- 2%, alle andere muziek sorteert wel hij goed.

Maar mocht ik dat verkeert hebben, laat het me dan even weten, kan het dan alsnog proberen. :D

Quote from: jvanhambelgium on September 24, 2019, 21:40:40
Staat die setting aan "Integrate Video Station databased into mediaserver" ?

Sjettepet





Track - Title/Artist - Album lijkt mij een vreemde instelling, die vraagt om problemen


Logischer is iets als Artist - Album - Track # - Title

Ik gebruik zelf Artist - Year/Album - Track # - Title, maar dat is een kwestie van smaak. Ken de mogelijkheden van Synologie ook niet maar met die instelling zou ik eens spelen.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Jack_D

Maar hij zou dan volgens jou toch minimaal op tracknummer moeten sorteren, das ook mijn bedoeling, maar dat doet ie niet :( .  Waarom is dat vragen om problemen volgens jouw?

Heb trouwers wel elke instelling geprobeerd(just to be sure :D ), maar dit heeft bij mij in "browse by folder mode" alleen maar effect op welke ID-tag's(metadata) er getoond worden. Het veranderd helaas niets aan de sorteervolgorde.

Ik heb al mijn muziek in mappen opgeslagen, per map staat een compleet album, of een compilatie van nummers die ik bij elkaar heb gezet. Bij de compilaties heb ik wel de tracknummers aangepast in de ID-tags(metadata) en in de filenaam. Maar op een of andere manier gaat toch de sorteervolgorde soms de mist in, snap niet hoe dit komt  ??

Ik vrees een beetje dat ik er mee zal moeten leven... tenzij iemand nog een gouden tip heeft :worship:

Quote from: Sjettepet on September 25, 2019, 16:13:00


Track - Title/Artist - Album lijkt mij een vreemde instelling, die vraagt om problemen


Logischer is iets als Artist - Album - Track # - Title

Ik gebruik zelf Artist - Year/Album - Track # - Title, maar dat is een kwestie van smaak. Ken de mogelijkheden van Synologie ook niet maar met die instelling zou ik eens spelen.

Dit is de DLNA player van mijn tv, hier selecteer ik altijd "By Folder" omdat ik mijn muziek/albums per map heb opgelsagen


In onderstaand voorbeeld heb ik de muziekmap "Project 2" gekozen, en zoals je ziet is de sorteervolgorde niet juist en speelt ie deze nummers dus af in de foute volgorde... en dat is irritant :sneaky2: Weet iemand welke logische sorteer volgorde hier is gebruikt, ik zie niet welke (foute)sorteervolgorde gebruikt word, lijkt geen logica in te zitten??? :blush:

Sjettepet

Lastig...

Je hebt dus zelf folders gevuld met tracks van verschillende albums, en filename en track# tag aangepast. Zou het kunnen dat bepaalde tracks ook nog een disc# tag bevatten die ook nog een rol speelt in de sortering? Bij het rippen van dubbel-CD's kan er automatisch een Disc# worden aangemaakt.

Maar je merkt al, nu wordt het gissen. Zonder echt te graven in de metadata (tags) van jouw files wordt het lastig.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Jack_D

Hij (fout)sorteerd de tracks niet op album naam, maar als ik bij een compilatie album bij elke track de zelfde albumnaam invul sorteerde hij wel goed, gewoon op tracknummer, zoals je mag verwachten wanneer je een heel album afspeelt. Snap hier de logica niet van?? :blush:


Moet dan maar als work around, copieer ik de originele albumnaam wel naar het opmerkingen veld, dan kan ik toch nog achterhalen wat het originele album was waar de tracks vandaan kwamen..




Witalik

Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Jack_D


Ja, maar ook in Tagscanner staan alle Tag's goed in de betreffende muziektracks.
Ook nog even alles opnieuw laten wegschrijven door Tagscanner maar helaas geen verschil.



Quote from: Witalik on September 27, 2019, 22:19:12
Heb je het al gechecked met Tagscanner?

Fox

Ik had onlangs ook het probleem dat de index niet mee alfanumeriek was en alles doorelkaar had staan zowel op de Oppo als de Marantz.

Even opnieuw indexeren en het was op gelost...

Witalik

Quote from: Jack_D on September 27, 2019, 23:19:29
Ja, maar ook in Tagscanner staan alle Tag's goed in de betreffende muziektracks.
Ook nog even alles opnieuw laten wegschrijven door Tagscanner maar helaas geen verschil.

Dan heb je ook die nummering extra gedaan via tagscanner? Dat activeer je alleen via rechtermuisknop. Als dat zo is dan weet ik het ook niet  ;D
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Jack_D


Ja, heb ik ook gedaan, alle tracknummers stonden overal in elke betreffende ID-TAG al goed, maar heb ze voor de zekerheid nog allemaal ff een keer opgeslagen met Tagscanner, maakte helaas geen verschil.

Quote from: Witalik on September 29, 2019, 22:38:11
Dan heb je ook die nummering extra gedaan via tagscanner? Dat activeer je alleen via rechtermuisknop. Als dat zo is dan weet ik het ook niet  ;D