E.H.B.D., ofwel Eerste Hulp Bij Dirac

Started by Tabcam, September 21, 2019, 11:42:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Moxxey

Quote from: sschot on May 13, 2022, 15:33:02
Voor/tbv NAD is de nieuwe software compatibel

Zal eens een nieuwe meting en auto curve gebruiken binnenkort

Ben benieuwd hoe Dirac het berekend

PascalP

Niet alleen hoe die het berekend maar vooral hoe het aanpassen werkt en wat het effect is ben ik benieuwd naar.

Heb even een snelle meting gedaan en waar je normaal die markers had in je curve die je individueel kunt aanpassen (foto 1) heb je nu een andere optie (linker knopje foto 2) waardoor je een soort lijn krijgt die je omhoog/omlaag kunt trekken, maar wat doet deze waarde? Trekt ie zo de hele target curve omhoog en past ie deze 'dynamisch' aan zodat ie zoveel mogelijk de response van je speaker volgt? Dat is me niet helemaal duidelijk.

Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Moxxey

Hoe klinkt t met de nieuwe curve?

denoontje

Quote from: PascalP on May 13, 2022, 18:30:41
Niet alleen hoe die het berekend maar vooral hoe het aanpassen werkt en wat het effect is ben ik benieuwd naar.

Heb even een snelle meting gedaan en waar je normaal die markers had in je curve die je individueel kunt aanpassen (foto 1) heb je nu een andere optie (linker knopje foto 2) waardoor je een soort lijn krijgt die je omhoog/omlaag kunt trekken, maar wat doet deze waarde? Trekt ie zo de hele target curve omhoog en past ie deze 'dynamisch' aan zodat ie zoveel mogelijk de response van je speaker volgt? Dat is me niet helemaal duidelijk.


visueel hou ie geen rekening met correcties van max7 db boost (bijv in het laag)



PascalP

Quote from: Moxxey on May 13, 2022, 18:34:18
Hoe klinkt t met de nieuwe curve?

matig, maar zo klinkt iedere Dirac curve bij mij en draai eigenlijk altijd zonder, dus vandaar mijn vraag hoe anderen het ervaren en ik er nog wel even mee wil spelen ;)

Om een voorbeeld te schetsen, Dirac krijgt bij mij de subs niet goed onder controle naar mijn idee, als ik mijn eigen (handmatige) setting draaien en wat Dirac eruit gooit dan staan de subs met Dirac +4dB tov andere speakers en is het laag gewoon 'te veel'.
Na Dirac heb ik de subs weer met -2dB verlaagd en is het een stukje beter, iets voller wel en Dirac zorgt ook wel voor een mooie bubble van de andere speakers.
Van het weekend Godzilla en Kong Skull Island gekeken (met Dirac) en dit beukt wel behoorlijk en met een dergelijke film mag dat ook wel, maar als ik dan vervolgens muziek luister is het met Dirac echt gewoon zwaar k*t en zonder Dirac vele malen beter, dus ben echt nog niet overtuigd van Dirac in mijn ruimte.

Ook de optionele DLBM uitbreiding ben ik wel benieuwd naar, maar om die nu aan te schaffen voor €500.... ik weet het niet, iemand anders hier die een goed vergelijk heeft gedaan met en zonder DLBM?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Richard70…

Nooit vergeleken, maar heb wel eens van Garmt begrepen dat het eigenlijk voor meerdere subs een must is
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

mijkie

#906
Op je foto's zie ik niets van je subs in Dirac, wat me wel opvalt is dat de meting erg grillig is, soms moet dirac 15 db (400 hz) boosten om een dip weg te werken, ligt dat aan de snelle meting of is je ruimte zo en zou je nog wat kunnen doen met plaatsing van de speakers?

Ik zal kijken of ik een foto kan posten van hier, ik draai met 2 actieve luidsprekers en een sub

Ik zou eens aan de slag gaan met plaatsing, indien mogelijk en een dealer eens vragen voor een demo van de DLBM of daar eens luisteren naar het verschil

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

maximus79

Quote from: PascalP on May 16, 2022, 14:03:54
matig, maar zo klinkt iedere Dirac curve bij mij en draai eigenlijk altijd zonder, dus vandaar mijn vraag hoe anderen het ervaren en ik er nog wel even mee wil spelen ;)

Om een voorbeeld te schetsen, Dirac krijgt bij mij de subs niet goed onder controle naar mijn idee, als ik mijn eigen (handmatige) setting draaien en wat Dirac eruit gooit dan staan de subs met Dirac +4dB tov andere speakers en is het laag gewoon 'te veel'.
Na Dirac heb ik de subs weer met -2dB verlaagd en is het een stukje beter, iets voller wel en Dirac zorgt ook wel voor een mooie bubble van de andere speakers.
Van het weekend Godzilla en Kong Skull Island gekeken (met Dirac) en dit beukt wel behoorlijk en met een dergelijke film mag dat ook wel, maar als ik dan vervolgens muziek luister is het met Dirac echt gewoon zwaar k*t en zonder Dirac vele malen beter, dus ben echt nog niet overtuigd van Dirac in mijn ruimte.

Ook de optionele DLBM uitbreiding ben ik wel benieuwd naar, maar om die nu aan te schaffen voor €500.... ik weet het niet, iemand anders hier die een goed vergelijk heeft gedaan met en zonder DLBM?

Dit was met die snelle meting? (een no go) en fullrange correctie zoals op de foto?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

PascalP

#908
Gaat me echt niet om de meting, gaat me om de 'nieuwe' manier van de curve en de ervaringen daarmee en dan wel/niet DLBC.
De meting was echt maar vlot vlot, ook maar ook 1 punt gemeten etc. Dus negeer gewoon het resultaat van de meting ;)

Sommige dips zoals die van 100/120 Hz op mijn L/R zijn inherent aan mijn ruimte. Dat weet ik en kan ik oplossing met plaatsing (verder weg van de zijwand), maar dat kijkt zo lastig met je fronts voor het beeld :P
Dus focus hier maar niet op...
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Tabcam

Voor Dirac is het van essentieel belang veel meer punten te meten. Één meetpunt geeft een resultaat dat erg lijkt op de muaw-resultaten van de oudere ruimtecorrectiesystemen als YPAO, Audysee, etc.

Als ik snel wil meten gebruik ik er vaak 5 en dan kruislings meten, linksachter-boven, rechtsachter-onder, linksvoor-onder, rechtsvoor-boven bv.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Teejoo

Quote from: Tabcam on May 16, 2022, 19:13:56
Voor Dirac is het van essentieel belang veel meer punten te meten. Één meetpunt geeft een resultaat dat erg lijkt op de muaw-resultaten van de oudere ruimtecorrectiesystemen als YPAO, Audysee, etc.

Als ik snel wil meten gebruik ik er vaak 5 en dan kruislings meten, linksachter-boven, rechtsachter-onder, linksvoor-onder, rechtsvoor-boven bv.
Dat is idd altijd van belang, zeker voor het laag. Net als de middenpositie omdat die de afstanden en dus vertragingen, hoek etc bepaald. Ik doe bij mijn Trinnov ook 5 metingen.

PascalP

Nogmaals, gaat me niet om de meting maar om de nieuwe updates ;)
Normaal pak ik ook minimaal 5 metingen, liefst 9, althans dat deed ik altijd met mijn Arcam
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

sschot

Quote from: Moxxey on May 13, 2022, 15:55:52
Ben benieuwd hoe Dirac het berekend

Ik heb nog geen nieuwe meting gedaan, maar wel de oude geopend, "geconverteerd" en daarna met de nieuwe schuif gespeeld, dit werkt in ieder geval erg praktisch en eenvoudig, en na een korte check met REW was de output in ieder geval (nagenoeg) identiek.

Nu nog kijken bij een nieuwe meting hoe ik de ATC activeer
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

denoontje

#913
Quote from: sschot on May 17, 2022, 00:26:08
Ik heb nog geen nieuwe meting gedaan, maar wel de oude geopend, "geconverteerd" en daarna met de nieuwe schuif gespeeld, dit werkt in ieder geval erg praktisch en eenvoudig, en na een korte check met REW was de output in ieder geval (nagenoeg) identiek.

Nu nog kijken bij een nieuwe meting hoe ik de ATC activeer

Ook even gespeeld. Hij maakt een smoothe curve tussen de low en high shelf. Dan kun je de curve converteren naar een lijn met dots om handmatig aanpassingen te doen (wel handig)
Als ik naar de correctiecurve kijk boost ie dalen tot 10db. Volgens mij was 7db altijd max. Dat hou ik handmatig althans aan.
Ik heb ook mijn curves opgeslagen dus deze wijziging voegt nu niet heel veel toe.
Zou mooi zijn als hij een voorspelling had kunnen doen naar beste crossover points (of heb ik dat nog niet gevonden.

Mbt mijn speakers (Wilson benesch square serie) die hebben allemaal een bult van 500-1500 hrz (alle grondspeakers, center en atmos. Lijkt mij een speakerkarakteristiek dingetje. Met de curve wordt ie vlak getrokken. Tenzij je hem dan weer handmatig gaat aanpassen (wat in mijn opgeslagen curves is gedaan  --> alles in hoog heeft zelfde targetlijn, alleen in het laag per set speakers aanpassingen gedaan)

maximus79

Quote from: denoontje on May 17, 2022, 22:15:57

Mbt mijn speakers (Wilson benesch square serie) die hebben allemaal een bult van 500-1500 hrz (alle grondspeakers, center en atmos. Lijkt mij een speakerkarakteristiek dingetje. Met de curve wordt ie vlak getrokken. Tenzij je hem dan weer handmatig gaat aanpassen (wat in mijn opgeslagen curves is gedaan  --> alles in hoog heeft zelfde targetlijn, alleen in het laag per set speakers aanpassingen gedaan)

Kan je dan niet gewoon beter het gordijn dicht trekken?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

denoontje

Curve voor alle speakers gelijk gemaakt dus dan heb je mijn inziens betere toonmatching. Gordijn dichthalen dan heb je geheel geen correctie meer in het hoog.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

DofN

#916
Ik denk dat ik iets fout doe in het exporteren van filters, iets wat eerst automatisch goed ging. Op de een of andere manier focust het geluid niet meer, het stereo beeld is wazig. Ik heb nog een slot waar het klinkt zoals het hoort te klinken.

Ik zie in mijn DIRAC versie ook opties die ik nergens in de handleiding tegenkom, en ook niet in youtube instructie filmpjes. Zie het rode kader. Welke vierkantjes moet ik aanklikken en wat betekenen ze? Ook staat nergens uitgelegd hoe je precies moet exporteren. Kan je alle groepen selecteren en in 1 keer exporteren? Of per groep? Of per speaker?

Wie heeft een goede tip?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

maximus79

Quote from: DofN on May 22, 2022, 00:22:27
Ik denk dat ik iets fout doe in het exporteren van filters, iets wat eerst automatisch goed ging. Op de een of andere manier focust het geluid niet meer, het stereo beeld is wazig. Ik heb nog een slot waar het klinkt zoals het hoort te klinken.

Ik zie in mijn DIRAC versie ook opties die ik nergens in de handleiding tegenkom, en ook niet in youtube instructie filmpjes. Zie het rode kader. Welke vierkantjes moet ik aanklikken en wat betekenen ze? Ook staat nergens uitgelegd hoe je precies moet exporteren. Kan je alle groepen selecteren en in 1 keer exporteren? Of per groep? Of per speaker?

Wie heeft een goede tip?

Die knopjes zin de nieuwste toevoeging van Dirac, Auto target curve.

Quote from: PascalP on May 13, 2022, 18:30:41
Niet alleen hoe die het berekend maar vooral hoe het aanpassen werkt en wat het effect is ben ik benieuwd naar.

Heb even een snelle meting gedaan en waar je normaal die markers had in je curve die je individueel kunt aanpassen (foto 1) heb je nu een andere optie (linker knopje foto 2) waardoor je een soort lijn krijgt die je omhoog/omlaag kunt trekken, maar wat doet deze waarde? Trekt ie zo de hele target curve omhoog en past ie deze 'dynamisch' aan zodat ie zoveel mogelijk de response van je speaker volgt? Dat is me niet helemaal duidelijk.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

DofN

Dank je voor de uitleg. Ik zag het later gisteravond uiteindelijk zelf ook dat het invloed heeft op de target-line. Maar toch blijf ik het wazige stereo beeld houden. Ik maak gebruik van een eerder gedane meting, maar zal later vandaag de hele boel opnieuw inmeten en eens zien of dat problemen oplost.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

denoontje

Je kunt gewoon je oude curves gewoon weer inlezen als je die had gesaved.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Moxxey

Dirac adviseert ook in een stereo set-up te meten met de Umik microphone verticaal.

DofN

Ik heb de mic verticaal en kies voor de focus positie. Het lijkt verholpen met een helemaal nieuwe meting. Maar ik kom toch niet goed uit de volume-calibratie. De instructiefilmpjes zijn soms net even anders, en ik krijg bijvoorbeeld geen groen balkje wat ik wel zou verwachten, en ook haal ik de -13 tot -15 niet, dan staat de boel te hard. Zelfs met -33dB krijg ik oversturing. Kan iemand eens uitleggen wat de belangrijkste stappen zijn in de volume-calibratie? De zelfhulp filmpjes zijn niet duidelijk genoeg voor mij. Ook wijken de adviezen per versie af. De ene keer moet de mic op 0dB (100%), de andere keer op 0%. Ik word er geen wijs uit.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

#922
Ik ben eruit vwb het wazige beeld. Bij het exporteren van de target curve moet je alle groepen LS selecteren. Selecteer je niets, dan neemt hij ook alle groepen mee in de filters, maar klinkt het fout.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

sschot

Weet iemand of het mogelijk is om binnen Dirac een aparte curve voor zowel het linker als het rechter kanaal toe te passen?

Dus dan krijg je geen groep voor de LR speaker, maar de L speaker, de R speaker en de SUB allen apart.
Als iemand dit weet, dan hoor ik dat graag.
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

Tabcam

Quote from: sschot on May 27, 2022, 00:58:20
Weet iemand of het mogelijk is om binnen Dirac een aparte curve voor zowel het linker als het rechter kanaal toe te passen?

Dus dan krijg je geen groep voor de LR speaker, maar de L speaker, de R speaker en de SUB allen apart.
Als iemand dit weet, dan hoor ik dat graag.
Jazeker. Standaard staan beide luidsprekers gekoppeld in die LR groep. Als je ze loskoppelt dan kan je ze beide een aparte curve geven.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i