E.H.B.D., ofwel Eerste Hulp Bij Dirac

Started by Tabcam, September 21, 2019, 11:42:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Berry76

Vandaag bezig geweest met de Subs opnieuw in te meten met REW en MiniDSP 2x4 HD. Vervolgens een Dirac. meeting gedaan. Gekozen voor de wide spread, ik gebruik de dirac alleen bij tv/films kijken. Helaas kan ik maar 1 slot. op mijn Arcam arr 390 inladen. Anders had ik ook een stereo dirac meeting gemaakt,

Nu gebruik ik de meeting van direct om de luisterafstand te bepalen om te gebruiken in de stereo weergave

Ik heb nog geen aanpassingen gedaan. Ik wil eerst even luisteren.

De setup staat in een woonkamer. Vandaar dat het niet ideaal is.

Als jullie opmerkingen en tips hebben, dan hoor ik ze graag.
Ik heb 2 Dali opticon 6, 2 Dali opticon 2 , 1 Dali opticon vocal en de Dali esf12  en ef-9 sub. Een Acram AVR 390. Gaia III onder de fronts en sub De rega planar 3, met de rega fono MM MK3 en de rega Neo TT psu. Voor streaming : Somt sms 200 neo ultra, RME adi-2 fs dac gevoed door de Pura dodo

sandervg

Ik ben weer met DIRAC bezig en heb even wat hulp nodig. Ik heb twee vragen:

1. Ik wil DIRAC laten optimaliseren voor 1 MLP (rode punt in de foto beneden). Kan ik dan het beste kiezen voor de 'smalle' meting of kan ik de 'brede' meting (doen bank) en de punten gewoon dichter op elkaar kiezen? Als ik bv ca. 30 cm naar het midden verplaats, dan is de bass response echt heel anders en ik wil niet dat daar te veel voor gecorrigeerd wordt, dus liever zo smal mogelijk rond mijn hoofd

2. Vanaf de 1e MLP meting, heb ik een 'direct line of sight' naar alle speakers, maar als ik rondom MLP ga meten niet meer (bv. als ik hoger ga meten komt de plank van de projector tussen de atmos speakers en de microfoon. Soms staat ook de andere stoel in de weg. Moet ik deze punten dan niet meten (en een punt zoeken dat wél direct line of sight heeft) of gewoon wel meten? Ik ben bang als ik ze gewoon wel meet dat het hoog te veel versterkt gaat worden, wat niet terecht is, want vanaf de MLP heb ik prima zicht op alle speakers
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

morca

Quote from: Berry76 on February  6, 2022, 20:49:25
Vandaag bezig geweest met de Subs opnieuw in te meten met REW en MiniDSP 2x4 HD. Vervolgens een Dirac. meeting gedaan. Gekozen voor de wide spread, ik gebruik de dirac alleen bij tv/films kijken. Helaas kan ik maar 1 slot. op mijn Arcam arr 390 inladen. Anders had ik ook een stereo dirac meeting gemaakt,

Nu gebruik ik de meeting van direct om de luisterafstand te bepalen om te gebruiken in de stereo weergave

Ik heb nog geen aanpassingen gedaan. Ik wil eerst even luisteren.

De setup staat in een woonkamer. Vandaar dat het niet ideaal is.

Als jullie opmerkingen en tips hebben, dan hoor ik ze graag.
Dat kan je voor de subs iig doen met de minidsp.

Berry76

Quote from: morca on February 12, 2022, 14:31:16
Dat kan je voor de subs iig doen met de minidsp.

En hoe meet ik dit voor de subs?
Ik heb 2 Dali opticon 6, 2 Dali opticon 2 , 1 Dali opticon vocal en de Dali esf12  en ef-9 sub. Een Acram AVR 390. Gaia III onder de fronts en sub De rega planar 3, met de rega fono MM MK3 en de rega Neo TT psu. Voor streaming : Somt sms 200 neo ultra, RME adi-2 fs dac gevoed door de Pura dodo

NielsLu

Omdat ik een andere subwooferversterker heb gekocht (SVS SB13 Ultra plate amp) en ik een Eminence LAB12 basreflex subwoofer heb, heb ik een subsonic filter nodig om mijn woofer te beschermen onder de poorttuning.

Komt het goed als ik in Dirac het gordijn verplaats tot net boven de poorttuning?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

jahtari

Quote from: NielsLu on February 28, 2022, 19:59:04
Omdat ik een andere subwooferversterker heb gekocht (SVS SB13 Ultra plate amp) en ik een Eminence LAB12 basreflex subwoofer heb, heb ik een subsonic filter nodig om mijn woofer te beschermen onder de poorttuning.

Komt het goed als ik in Dirac het gordijn verplaats tot net boven de poorttuning?
Het "gordijn" is toch het deel dat dirac beïnvloedt?

Volgens mij trek je onder de poortfreq. de curve gewoon ver omlaag, binnen het gordijn.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

NielsLu

Quote from: jahtari on February 28, 2022, 21:54:33
Het "gordijn" is toch het deel dat dirac beïnvloedt?

Volgens mij trek je onder de poortfreq. de curve gewoon ver omlaag, binnen het gordijn.

Ah ja, dat klinkt logisch zoals je het schetst! Bedankt voor de tip  ;)
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

NielsLu

#882
Is er iemand in het bezit van firmware 4.41 en/of 7.14 voor de Arcam AVR390 en wil deze met mij delen?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Marcel.B

Samsung QE85QN95B, Arcam SA30,  Kef R11 ,HTPC Streacom F12  ,RTX 4070, VU+ Duo se 4K, Audioquest Rocket 11,

NielsLu

Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Tabcam

Quote from: sandervg on February 12, 2022, 12:50:08
Ik ben weer met DIRAC bezig en heb even wat hulp nodig. Ik heb twee vragen:
Ik hoop dat je dit ietswat late antwoord toch goed kunt gebruiken @Sandervg :angel:.

Quote from: sandervg on February 12, 2022, 12:50:08
1. Ik wil DIRAC laten optimaliseren voor 1 MLP (rode punt in de foto beneden). Kan ik dan het beste kiezen voor de 'smalle' meting of kan ik de 'brede' meting (doen bank) en de punten gewoon dichter op elkaar kiezen? Als ik bv ca. 30 cm naar het midden verplaats, dan is de bass response echt heel anders en ik wil niet dat daar te veel voor gecorrigeerd wordt, dus liever zo smal mogelijk rond mijn hoofd
Voor één specifieke luisterplek zou ik de stoel en focus als metingsgebied gebruiken. Als je denkt dat het beter wordt door de punten 5-15 cm rondom je hoofd te pakken, zou ik dat zeker een aparte meting aan wagen en kijken of die beter bevalt. Mijn ervaring is echter dat de aanbevolen 30 cm best goede resultaten oplevert maar elke ruimte en elke luisterplek is anders.

Bedenk wel dat de andere luisterpositie zo juist een heel raar geluidsbeeld kan krijgen. Als je het met meerdere Diracsloten kan oplossen snap ik het wel, als je maar één Diracslot hebt, zou ik toch de bank nemen en als je voor jouw luisterplek wil optimaliseren de focusinstelling.


Quote from: sandervg on February 12, 2022, 12:50:08
2. Vanaf de 1e MLP meting, heb ik een 'direct line of sight' naar alle speakers, maar als ik rondom MLP ga meten niet meer (bv. als ik hoger ga meten komt de plank van de projector tussen de atmos speakers en de microfoon. Soms staat ook de andere stoel in de weg. Moet ik deze punten dan niet meten (en een punt zoeken dat wél direct line of sight heeft) of gewoon wel meten? Ik ben bang als ik ze gewoon wel meet dat het hoog te veel versterkt gaat worden, wat niet terecht is, want vanaf de MLP heb ik prima zicht op alle speakers
De MLP meting is de belangrijkste voor zowel de timing als het middelen van de andere metingen. De andere metingen lijken te worden gemiddeld en zelfs de volgorde maakt niet uit. Als je een keer de tijd hebt, kan je een paar metingen maken met en zonder die problematische punten. Het effect is vaak subtieler dan je denkt omdat het om het gemiddelde van de punten gaat.

Als ik snel wil meten meet ik vaak kruislings 5 punten inclusief MLP. Kortom, een aantal punten rondom is goed genoeg en experimenteren helpt. Succes met je HT!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Moxxey

Dirac Live Auto Target Curve.

iemand dit al geprobeerd?

denoontje

Quote from: NielsLu on April  1, 2022, 10:33:59
Is er iemand in het bezit van firmware 4.41 en/of 7.14 voor de Arcam AVR390 en wil deze met mij delen?

Volgens mij heb ik die nog. PM even email. (4.41)

Moxxey

Quote from: Moxxey on April  4, 2022, 20:55:49
Dirac Live Auto Target Curve.

iemand dit al geprobeerd?

helemaal niemand :unhappy:

Tabcam

Quote from: Moxxey on April 16, 2022, 20:02:53
helemaal niemand :unhappy:
Sorry, sinds ik open baffles heb is de noodzaak van Dirac voor mij weg.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Moxxey


NielsLu

Misschien een domme vraag (ik denk dat ik het antwoord wel weet), maar als je speakers hebt toegevoegd aan de configuratie (Atmos speakers). Moet je dan de gehele meting voor alle speakers helemaal opnieuw doen of kun je de meting enkel doen voor de toegevoegde speakers?

En hoe kun je dan de bestaande Dirac afstelling inladen als je alles opnieuw heb gemeten? Het zou jammer zijn als je de hele curve voor de bestaande speakers helemaal opnieuw moet opbouwen. Wie heeft tips?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Tabcam

#892
Quote from: NielsLu on April 25, 2022, 21:12:54
Misschien een domme vraag (ik denk dat ik het antwoord wel weet), maar als je speakers hebt toegevoegd aan de configuratie (Atmos speakers). Moet je dan de gehele meting voor alle speakers helemaal opnieuw doen of kun je de meting enkel doen voor de toegevoegde speakers?

En hoe kun je dan de bestaande Dirac afstelling inladen als je alles opnieuw heb gemeten? Het zou jammer zijn als je de hele curve voor de bestaande speakers helemaal opnieuw moet opbouwen. Wie heeft tips?
Als het goed is kan je de oude metingen inladen voor en voor zover ik weet kan je alleen per meetpunt meten en dan doe je alles. Hoe de nieuwste software dat doet weet ik niet, wie weet hebben ze dat wel ingebouwd maar ik zou dan wel verrast zijn.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

denoontje

Alles opnieuw meten. aangepaste curves kun je exporteren en weer inlezen.

PascalP

iemand al gespeeld met de nieuwe feature van Dirac vanaf 3.3.0?

This month, we are delighted to announce that Dirac expertise in this field has led to the addition of a new feature on their extremely user-friendly tool: the auto target curve. Whereas our proposed target curves based on general recommendations and practices are static to start with, Dirac auto target curve is dynamically tuned for your system's in-room response, giving you drastically improved sound at once.

The new auto target curve more faithfully reflects the inherent character of the measured system, minus the adverse acoustic effects of the room. It gives users a balanced response with a more natural slope, creating more genuine listening experiences. With the auto target curve, users who don't have in-depth knowledge of room correction and frequency response can enjoy drastically improved sound without having to make a single adjustment. The auto target curve ensures the result is lifelike and preserves more of the speakers' individual flavor, while tightening up performance across the board.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Tabcam

Is die er ook voor MiniDSP? Dan ga ik het weer een keer proberen :angel:
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Moxxey

Quote from: Tabcam on May 13, 2022, 12:19:46
Is die er ook voor MiniDSP? Dan ga ik het weer een keer proberen :angel:

Volgens mij wel, ben ook benieuwd naar de bevindingen

denoontje

nice benieuwd of die ook beschikbaar is in de Arcam vorige reeks

PascalP

Quote from: denoontje on May 13, 2022, 13:56:20
nice benieuwd of die ook beschikbaar is in de Arcam vorige reeks

Is gewoon de Dirac PC software, dus zou zeggen van wel
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

sschot

Voor/tbv NAD is de nieuwe software compatibel

Zal eens een nieuwe meting en auto curve gebruiken binnenkort
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5