E.H.B.D., ofwel Eerste Hulp Bij Dirac

Started by Tabcam, September 21, 2019, 11:42:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

alexeiboris

#150
Mijn Arcam AVR850 heeft Dirac onboard; nu vraag ik me af, wordt het door Dirac aangepastte signaal ook naar de pre-outs gestuurd? Of alleen naar de (analoge) speaker outputs? Ik neem aan het eerste? Anders zou je Dirac niet kunnen gebruiken met een eindversterker... wil het toch even zeker weten. Zit er aan te denken om (tijdelijk) mijn KEF LSX aan te sluiten op de Arcam (dus via de pre-out) maar zou graag dan toch Dirac willen inzetten voor correctie.

Tabcam

Ja, maar je moet dan eigenlijk opnieuw Durac inmeten..Abdere versterker is vaak ander gedrag.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Dirk

Quote from: TabCam on December 26, 2019, 12:51:23
Ja, maar je moet dan eigenlijk opnieuw Durac inmeten..Abdere versterker is vaak ander gedrag.
ik mag hopen dat dat "ander gedrag" verwaarloosbaar is tov de ruimte-invloeden bij wat er gemeten wordt, anders zou ik iig direct die amp de deur uit doen ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

alexeiboris

Quote from: TabCam on December 26, 2019, 12:51:23
Ja, maar je moet dan eigenlijk opnieuw Durac inmeten..Abdere versterker is vaak ander gedrag.
Ja uiteraard; ik zou dan de LSX aan de pre-out hangen, en dan het geheel opnieuw inmeten.
Het ging mij er vooral om of het signaal uit de pre-outs al door Dirac ge-processed is.

Al met al geen ideale situatie, en het is ook tijdelijk, maar wel leuk om te proberen.

Tabcam

Quote from: Dynky on December 26, 2019, 13:43:52
ik mag hopen dat dat "ander gedrag" verwaarloosbaar is tov de ruimte-invloeden bij wat er gemeten wordt, anders zou ik iig direct die amp de deur uit doen ;)
Qua ruimteinvloeden heb je gelijk. Qua fasegedrag en een luidspreker onder controle hebben is er wel degelijk een verschil, vaak significant als je een stereoversterker i.p.v. een AVR eindtrap gaat gebruiken. Sowieso kan je de oude metingen gebruiken, alleen zou ik er nog een meetsessie aan wagen :angel:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

alexeiboris

Ik zal sowieso opnieuw moeten meten, want de AVR komt in een ander huis te staan :)

Geertidow

Ander vraagje. Ik meet altijd de volle dertien punten. Nodig? Overbodig?
Hoor het graag. Binnenkort hoop ik de eindresultaten van mijn zelfbouw B&W CM8 S2 tot actieve luidsprekers (Hypex plate amps) met Dirac live via m'n NAD C658 te delen in een andere post. Hoera!

Verstuurd vanaf mijn G8441 met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

denoontje

Verschillende keren gelezen op inet,
alle punten gewoon doen, waarbij ook de hoogteverschillen in de meerposities moeten worden meegenomen. Eerste meting is het belangrijkste.
Ik doe ze allemaal.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tabcam

Quote from: Geertidow on December 30, 2019, 02:18:40
Ander vraagje. Ik meet altijd de volle dertien punten. Nodig? Overbodig?
Hoor het graag. Binnenkort hoop ik de eindresultaten van mijn zelfbouw B&W CM8 S2 tot actieve luidsprekers (Hypex plate amps) met Dirac live via m'n NAD C658 te delen in een andere post. Hoera!

Verstuurd vanaf mijn G8441 met Tapatalk
Dat hangt helemaal af hoe nauwkeurig je het wilt hebben. Als ik even "snel" wil meten doe ik soms 5 metingen, luisterpositie en dan twee onder en twee boven maar wel kruislings. Meer om te kijken wat voor effect bepaalde veranderingen hebben of als ik het huisgenoten niet lastig wil maken. Is al goed genoeg voor De meeste ruimtes, bij mijn ruimte wordt de ruimtemodus van 39 Hz effectief weggehaald.

Je kan ook later altijd verder gaan met meten maar zoals vaker gezegd, het belangrijkste is dat de eerste meting op de luisterpositie is. Je mag ook altijd minder posities meten of de sofa en wide imaging gebruiken om meer metingen (19) te doen maar ze in een veel kleiner gebied te doen.

Wordt het beter met meer metingen? Mijns inziens wel, scheiding van stemmen en instrumenten wordt ietsjes beter. Kan het helaas niet eenvoudig testen omdat de Arcam AVR550 maar één Diracslot heeft.

Kortom, noodzakelijk is de eerste meting met minimaal vier eromheen. Wil je voor langer gebruik meten, doe ze gewoon allemaal, zoveel extra werk is het niet als je eenmaal bezig bent :angel:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Moxxey

TabCam

Ben nu redelijk tevreden met mijn set-up.
Stel ik wil een subwoofer erbij,moet dan de meting helemaal opnieuw?
En hoe moet je de sub zetten bij callibratie

Tabcam

Quote from: Moxxey on January  5, 2020, 14:24:24
TabCam

Ben nu redelijk tevreden met mijn set-up.
Stel ik wil een subwoofer erbij,moet dan de meting helemaal opnieuw?
En hoe moet je de sub zetten bij callibratie
Ik weet het niet zeker omdat ik zelf zonder subwoofer speel. Je moet sowieso de subwoofer inmeten. Omdat het meeste tijd gaat zitten in het opzetten van de microfoon zou ik alles opnieuw inmeten dan is alles exact op dezelfde plek ingemeten.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Moxxey

heeft iemand hier een callibratie gedaan met een subwoofer en twee luidsprekers?

mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Moxxey

Hoe moet ik de sub zetten bij t callibreren.

mijkie

Eigenlijk zoals je hem ook instelt op een receiver

Volume op half om mee te beginnen en geen filtering aan

Staat je sub in de buurt van je speakers, fase op 0

Staat hij aan de andere kant, bijvoorbeeld naast je, fase op 180, ik denk dat dit de juiste instellingen zijn
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Moxxey

 Dank voor je uitleg.

Ga er mee aan de slag!

Moxxey

TabCam het rechter kanaal heeft een grotere dip, wat vind jij van deze Curve of zou jij het anders doen.

https://imgur.com/XShmd4p

Tabcam

Ik ga meestal niet per kanaal apartr curves naken. De curve lijkt me goed genoeg tenzij je veel volume verliest doordat Dirac i.c.m. de NAD teveel headroom pakt.

Wat je ook kan doen is twee curves maken en dan AB testen. Met de NAD heb je meerdere Diracsloten.

Succes met luisteren!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Dirk

zoals je curve er nu uit ziet ga je de rechterspeaker >10dB boosten bij die dip, dat zou ik niet doen.

ofwel dus de gehele target curve enkele dB naar beneden, ofwel specifiek die dip met je target curve wat dichter volgen, zodat Dirac specifiek daar niet teveel wil gaan boosten, want dat lukt (akoestisch gezien) toch nooit, het is immers het resultaat van een een roomnode die je daar terug ziet.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Moxxey


Dirk

ziet er al wat beter uit  :thumbs-up:  maar...hoe klinkt het verder?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Moxxey

Klinkt wel goed, als jij de Curve zo ziet, zie je dan dingen die jij anders zou doen?

Dirk

zo op het zicht niet, maar tweaken doe ik sowieso altijd op gehoor & naar eigen smaak, met voor jezelf bekende muziek waarop je eea kan beoordelen/finetunen.

't leuke aan Dirac is nu net dat je met het aanpassen vd curve toch wel eea naar eigen smaak kan wijzigen, dus investeer daar rustig wat tijd in, loont imo echt de moeite  ;)

je zou daarna nog eea kunnen na-meten met bvb REW, maar da's insé niet nodig, mits je het zelf maar goed/beter vind klinken, want daar draait het uiteindelijk om, niet of je grafiekjes mooi zijn.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Moxxey


Geertidow

#174
Dit is mijn rauwe en target curve in een vrij 'harde' maar kleine ruimte.

Die dip van Moxxey is wel groot (hoort ook een piek bij toch?).
Komt dat door de sub?

Ik corrigeer uiteindelijk maar tot 300 Hz, door uitgebreide AB testen

Verstuurd vanaf mijn G8441 met Tapatalk
Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub