E.H.B.D., ofwel Eerste Hulp Bij Dirac

Started by Tabcam, September 21, 2019, 11:42:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rkwinkel

Volg, wat is de ideale curve voor een sub ? Iemand een voorbeeld ?

alexeiboris

Even afgezien waar je sub 'problemen' heeft, ik vind het prettig om de sub 4-5 dB harder te hebben dan 'voorgeschreven', dus ik trek hem wat omhoog, en laat de curve wat oplopen in het laag, dus hoe lager hoe hoger.

holco

De ideale sub curve is die die de lijn naar beneden voortzet van je speakers.









Quote from: rkwinkel on September 28, 2019, 07:36:34
Volg, wat is de ideale curve voor een sub ? Iemand een voorbeeld ?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

rkwinkel

Hoe ga je om met de pieken en dalen. Laat je de curve deze volgen ? Als de curve vlak is, lijkt de sub minder aanwezig

Tabcam

Quote from: rkwinkel on September 29, 2019, 12:34:36
Hoe ga je om met de pieken en dalen. Laat je de curve deze volgen ? Als de curve vlak is, lijkt de sub minder aanwezig
Grote pieken haal ik eruit en volg de curve vooral met diepe dips (>6 dB). verder een beetje smaak om op het volume waarop je speelt een gebalanceerd geluid te krijgen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

rkwinkel

thanks , maar mocht het een piek betreffen, stel je dan de target curve naar boven bij en hetzelfde met dips, stel je dan de curve naar beneden bij , bu >6 db en hoeveel stel je die curve bij ?

Kingpin

Iemand ervaring met Dirac Live 2 op een minidsp (DDRC) install ?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

holco

Ik heb de DDRC-88A, nu weet ik niet wat je bedoeld met Dirac Live 2?
Ik weet wel dat de 2.0 update er voor de 88A nog niet is.

Quote from: Kingpin on September 30, 2019, 16:54:20
Iemand ervaring met Dirac Live 2 op een minidsp (DDRC) install ?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Tabcam

Quote from: rkwinkel on September 30, 2019, 16:12:24
thanks , maar mocht het een piek betreffen, stel je dan de target curve naar boven bij en hetzelfde met dips, stel je dan de curve naar beneden bij , bu >6 db en hoeveel stel je die curve bij ?
Naar boven kap ik volledig af, en naar beneden volg ik De curve naar beneden tot 6dB erboven. Ik maak dus een punt aan grofweg 6dB boven de diepste dip en meer al naar gelang het nodig is om de natuurlijke curve op 6dB of minder te kunnen volgen. Hoop dat het zo duidelijk is. Je mag ook altijd een curve posten, dan probeer ik het er zo goed mogelijk in te tekenen. De datafile mag ook.

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kingpin

Quote from: holco on September 30, 2019, 18:18:24
Ik heb de DDRC-88A, nu weet ik niet wat je bedoeld met Dirac Live 2?
Ik weet wel dat de 2.0 update er voor de 88A nog niet is.
Dirac versie 2 voor de DDRC series.
Heb alles volgens de manual gedaan, via de minidsp app start Dirac ook op maar kan mijn DDRC apparaat niet vinden.
Ook de poorten die 'open' moeten staan na gekeken alsook de mic aangesloten, niets werkt helaas.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

rkwinkel

Quote from: TabCam on September 30, 2019, 18:51:20
Naar boven kap ik volledig af, en naar beneden volg ik De curve naar beneden tot 6dB erboven. Ik maak dus een punt aan grofweg 6dB boven de diepste dip en meer al naar gelang het nodig is om de natuurlijke curve op 6dB of minder te kunnen volgen. Hoop dat het zo duidelijk is. Je mag ook altijd een curve posten, dan probeer ik het er zo goed mogelijk in te tekenen. De datafile mag ook.

Thanks , zal ik zeker doen

holco

Kan je helaas niet helpen in deze, maar er loopt volgens mij wel een topic op het MiniDSP forem zelf.

Quote from: Kingpin on September 30, 2019, 19:49:47
Dirac versie 2 voor de DDRC series.
Heb alles volgens de manual gedaan, via de minidsp app start Dirac ook op maar kan mijn DDRC apparaat niet vinden.
Ook de poorten die 'open' moeten staan na gekeken alsook de mic aangesloten, niets werkt helaas.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

noot87

Volgmodus, ik denk dat de eerstvolgende upgrade de DDRC-22D wordt, of misschien die met streaming opties....
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

Moxxey

Vraag: als ik upgrade naar de full versie van dirac op mijn NAD M10 moet ik dan de meting weer opnieuw doen?

Tabcam

Quote from: Moxxey on October 27, 2019, 17:15:11
Vraag: als ik upgrade naar de full versie van dirac op mijn NAD M10 moet ik dan de meting weer opnieuw doen?
Waarschijnlijk niet. De meting wordt normaal gezien voor het hele frequentiebereik gedaan. Nu heb ik nog geen ervaring met de M10 en heb ook nog nooit een upgrade gedaan met oude metingen :angel:. Ik zou sowieso upgraden tenzij je een vrij goede akoestiek en een vrij fasecoherente luidspreker hebt.

Van vaker meten leer je ook heel veel. Het is wel een tijdrovend en huisgenotenonvriendelijk klusje, ik snap je vraag zeker!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

mancaver

Quote from: TabCam on September 22, 2019, 07:24:58
Poeh, dat lijkt me juist een lastige. Het zal altijd zo zijn dat je alleen de levels en timing van de plafondluidsprekers kan instellen. Zat nog te denken aan Audyssey voor de vier heights, alleen zou je dan of die van alle andere luidsprekers willen uitzetten of helemaal rechttrekken of het gordijn zo klein mogelijk maken (alle staande luidsprekers groot maken en dan alleen tot 40 Hz of zo corrigeren) maar dat wil je juist met een sub niet en ik weet noet of Audyssey daar goed mee om gaat. De nieuwste versie kan wel veel meer.

Ik kan me ook voorstellen dat je de levels en timing door Dirac laat meten (gewoon de vier heights op 4 kanalen aansluiten) en dan de gegevens in de Denon overnemen. Daarna de aansluitingen weer verwisselen en met de andere filters weer installeren.
En dit is dus de reden waarom ik net terug ben van Dynky en bij hem een 2e DDRC88A gekocht heb. Nu gaan alle speakers 5.2.4 (en later misschien 7.2.4)
door de DDRC88A's met BM plug-in gecorrigeerd worden.

@Dynky; nog bedankt voor de gastvrijheid. Wat een set heb je staan zeg, indrukwekkend!  :worship:

holco

Great move Lars  :clapping:

Quote from: mancaver on November  8, 2019, 23:47:36
En dit is dus de reden waarom ik net terug ben van Dynky en bij hem een 2e DDRC88A gekocht heb. Nu gaan alle speakers 5.2.4 (en later misschien 7.2.4)
door de DDRC88A's met BM plug-in gecorrigeerd worden.

@Dynky; nog bedankt voor de gastvrijheid. Wat een set heb je staan zeg, indrukwekkend!  :worship:
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

mancaver

Quote from: holco on November  9, 2019, 01:04:10
Great move Lars  :clapping:
Normaal zou ik zeggen; ''Ik hoop het...''

Maar ik denk wel zeker te weten dat een een 'great move' gaat zijn. eerst morgen eens bij mijn Dirac-Guru in de leer  :clapping: :pompom: :clapping:

morca

Quote from: mancaver on November  8, 2019, 23:47:36
En dit is dus de reden waarom ik net terug ben van Dynky en bij hem een 2e DDRC88A gekocht heb. Nu gaan alle speakers 5.2.4 (en later misschien 7.2.4)
door de DDRC88A's met BM plug-in gecorrigeerd worden.

@Dynky; nog bedankt voor de gastvrijheid. Wat een set heb je staan zeg, indrukwekkend!  :worship:
Nice move lars  :thumbs-up:

holco

Valt wel mee hoor, ik klooi ook maar wat aan  ;)

Quote from: mancaver on November  9, 2019, 12:07:49
eerst morgen eens bij mijn Dirac-Guru in de leer  :clapping: :pompom: :clapping:
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

rudolfie

Hallo,

heb al jaren een thuisbioscoop op zolder en in de loop der jaren veel upgrades van apparatuur.
Momenteel bestaat mijn apparatuur uit het volgende:
7.1 opstelling, bestaande uit :
-fronts:  Dynaudio Contour S3.4
-center: Contour SC
-surround side en back :Audience 42
-sub :    BK Monolith.

Mijn thuisbioscoop is 5 x 7,5 m, De galm is redelijk goed vanwege de gordijnen rondom in de kamer.
Ik heb heel wat uren besteed aan het opstellen van de frontspeakers voor de beste muziekweergave, toe-in, afstand tot luisterpositie gemeten met laserafstandsmeter.
Ik heb een breed stereobeeld met mooie diepte, stemmen klinken perfect in het midden.

Over de jaren heen  heb ik veel AVR-ontvangers gehad zoals Denon, Pioneer, Marantz, stereoversterkers zoals classé, Musical Fidelity M6i in mijn thuisbioscoop en een MiniDSP met Dirac, maar mijn grote droom was om een ​​Arcam AVR850 te kunnen kopen, omdat ten eerste is Arcam een ​​zeer goede match met Dynaudio is, ten tweede de Arcam AVR850 van zeer goede kwaliteit is voor zowel surround als stereo met de Dirac-integratie op alle kanalen.

Ik heb deze maand een demo-model Arcam AVR850 kunnen kopen voor een goede prijs.

Nu heb ik enige ervaring met ruimteakoestiek, REW wizard EQ en Dirac Live op het gebied van metingen.
Maar met de AVR850 is de handleiding niet zo duidelijk voor een optimale integratie en instellingen met Dirac Live.
Dus heb ik  een paar vragen.

praktisch heb ik hetvolgende gedaan:
Meting (met een UMIK-1 MIC) op 9 verschillende plaatsen (1e meting op luisterhoogte) zoals voorgeschreven door Dirac, die soepel verliep, Target (Dirac Standard Curve) en project opgeslagen, allemaal zonder problemen.

Nu voor meer praktische informatie:
Voordat je een  Dirac meting doet :
INSTELLING AVR850:
Hoe stel je de luidsprekerconfiguratie in de AVR850 in?Alle luidsprekers op klein of groot?
Subwoofer crossover is normaal 80Hz, is dit ok voor de meting of beter bij de maximale instelling op 200Hz?
Beïnvloedt de luidsprekerinstelling Groot of Klein en de crossover-instelling de meting met Dirac?

INSTELLING DIRAC :
Microfoon is een UMIK-1 hoe hoog moet de mic volume staan?
Wanneer bv met het ruissignaal van Dirac de front rechts op -12dB (groene zone) meet,moeten de channel niveaus van alle andere speakers zodanig geregeld worden dat ze allemaal op -12dB staan?


De fase-instelling van de sub bevindt zich momenteel op 0 graden. Past Dirac automatisch de juiste fase toe voor een optimale integratie met de andere luidsprekers?

Wat is het beste:
Een doelcurve instellen van bijvoorbeeld 20-20000Hz (zoals de Dirac-standaardcurve)?
Of target tot max. 500Hz-1000Hz? (behoud van karakter van de speakers)?

Heeft er iemand een  stap voor stap plan voor een optimale aanpassing met Dirac Live?

Hopelijk kan er iemand helpen  ...

Vriendelijke groeten,
Rudolfie

Tabcam

Een paar praktische tips van iemand die niet met sub speelt :o, dus neem het met een korreltje zout.

In het algemeen prefereert men cross-overs onder de 80 Hz  omdat de directionaliteit van die geluidsgolven niet bepaald kan worden. Ik zou pas overgaan op andere waarden als het niet hoed integreert. Als je met meerdere subs speelt, stel deze dan eerst zo goed mogelijk af omdat de Arcam (en daarmee Dirac Live) ze als één sub beschouwt.

Mijn favoriete manier van een curve volgen is alles boven de doelcurve afkappen en alle dippen onder de curve tot op 3 dB volgen (dus eventueel iets boosten, maar niet veel). Wil je het gehele karakter behouden, volg je die curve boven de 200 Hz nog preciezer.

Ik heb het idee dat zelfs als je het gordijn tot de Schroederfrequentie laat lopen, de fase toch wordt aangepast. Zelf heb ik mijn speakers op groot staan. Wil je film kijken met sub en muziek zonder sub, kan je de fronts op groot laten staan, anders op klein, geeft meer energie voor de frequenties boven 80 Hz.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

mancaver

#72
Quote from: TabCam on November 19, 2019, 22:24:07
Een paar praktische tips van iemand die niet met sub speelt :o, dus neem het met een korreltje zout.

In het algemeen prefereert men cross-overs onder de 80 Hz  omdat de directionaliteit van die geluidsgolven niet bepaald kan worden. Ik zou pas overgaan op andere waarden als het niet hoed integreert.
Moet dat niet 'onder de 100Hz' zijn?

Tabcam

Quote from: mancaver on November 20, 2019, 12:28:11
Moet dat niet 'onder de 100Hz' zijn?
Onder 80 Hz is het 'vrijwel onmogelijk' om de richting te bepalen. Daarboven waarschijnlijk ook al maar ik maak liever fouten aan de goede kant. je kan altijd een hogere cross over kiezen en horen hoe dat klinkt.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

holco

#74
Of zoals bij mijn main speakers,  sub op 90hz en de speakers op 60hz, eea geeft bij mij een mooiere/vloeiender crossover overgang.

Oftewel altijd checken met REW ;)
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.