Author Topic: E.H.B.D., ofwel Eerste Hulp Bij Dirac  (Read 2104 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline rkwinkel

Re: E.H.B.D., ofwel Eerste Hulp Bij Dirac
« Reply #50 on: September 28, 2019, 07:36:34 »
Volg, wat is de ideale curve voor een sub ? Iemand een voorbeeld ?
met vriendelijke groet,

Rick

Offline alexeiboris

• full member
  • Trade Count: (0)
  • Total likes: 170
  • So many idiots, so few comets.
« Reply #51 on: September 28, 2019, 09:18:06 »
Even afgezien waar je sub ‘problemen’ heeft, ik vind het prettig om de sub 4-5 dB harder te hebben dan ‘voorgeschreven’, dus ik trek hem wat omhoog, en laat de curve wat oplopen in het laag, dus hoe lager hoe hoger.

Online holco

« Reply #52 on: September 28, 2019, 09:26:43 »
De ideale sub curve is die die de lijn naar beneden voortzet van je speakers.

Volg, wat is de ideale curve voor een sub ? Iemand een voorbeeld ?

Offline rkwinkel

« Reply #53 on: September 29, 2019, 12:34:36 »
Hoe ga je om met de pieken en dalen. Laat je de curve deze volgen ? Als de curve vlak is, lijkt de sub minder aanwezig
met vriendelijke groet,

Rick

Offline TabCam

• HT forum legend group
  • Total likes: 259
  • Keep Calm & Enjoy the Music
« Reply #54 on: September 29, 2019, 12:42:43 »
Hoe ga je om met de pieken en dalen. Laat je de curve deze volgen ? Als de curve vlak is, lijkt de sub minder aanwezig
Grote pieken haal ik eruit en volg de curve vooral met diepe dips (>6 dB). verder een beetje smaak om op het volume waarop je speelt een gebalanceerd geluid te krijgen.
Usher Mini Dancer 2 DMD mkII, UsherX-616 Center, Usher 718, Arcam 550
Chord Hugo, NVidia Shield TV LG 950v

Offline rkwinkel

« Reply #55 on: September 30, 2019, 16:12:24 »
thanks , maar mocht het een piek betreffen, stel je dan de target curve naar boven bij en hetzelfde met dips, stel je dan de curve naar beneden bij , bu >6 db en hoeveel stel je die curve bij ?
met vriendelijke groet,

Rick

Offline Kingpin

• Highly esteemed member group
  • Trade Count: (+2)
  • Total likes: 124
  • Just An Ordinary Member
« Reply #56 on: September 30, 2019, 16:54:20 »
Iemand ervaring met Dirac Live 2 op een minidsp (DDRC) install ?
Stereo 1: Cayin A-55T KT88 Svetlana winged "C", Telefunken ECC83 "Smooth Long Plates", Sylvania 5814A NOS "Black Plate", Logitech Squeezebox Touch, DIY LiPo Power Supply voor Touch, Metrum NOS DAC Quad, DIY Power Supply voor Metrum DAC, miniDSP DDRC-22D, miniDSP DIY Power Supply, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Canare 4S8, Copulare Zonal Rack
Stereo 2: Naim UnitiQute 2, HDI Dune BD Prime 3.0, Audio Physic Spark, Apogee Wyde Eye, Canare 4S8

Online holco

« Reply #57 on: September 30, 2019, 18:18:24 »
Ik heb de DDRC-88A, nu weet ik niet wat je bedoeld met Dirac Live 2?
Ik weet wel dat de 2.0 update er voor de 88A nog niet is.

Iemand ervaring met Dirac Live 2 op een minidsp (DDRC) install ?

Offline TabCam

• HT forum legend group
« Reply #58 on: September 30, 2019, 18:51:20 »
thanks , maar mocht het een piek betreffen, stel je dan de target curve naar boven bij en hetzelfde met dips, stel je dan de curve naar beneden bij , bu >6 db en hoeveel stel je die curve bij ?
Naar boven kap ik volledig af, en naar beneden volg ik De curve naar beneden tot 6dB erboven. Ik maak dus een punt aan grofweg 6dB boven de diepste dip en meer al naar gelang het nodig is om de natuurlijke curve op 6dB of minder te kunnen volgen. Hoop dat het zo duidelijk is. Je mag ook altijd een curve posten, dan probeer ik het er zo goed mogelijk in te tekenen. De datafile mag ook.

Offline Kingpin

• Highly esteemed member group
  • Total likes: 124
  • Just An Ordinary Member
« Reply #59 on: September 30, 2019, 19:49:47 »
Ik heb de DDRC-88A, nu weet ik niet wat je bedoeld met Dirac Live 2?
Ik weet wel dat de 2.0 update er voor de 88A nog niet is.
Dirac versie 2 voor de DDRC series.
Heb alles volgens de manual gedaan, via de minidsp app start Dirac ook op maar kan mijn DDRC apparaat niet vinden.
Ook de poorten die 'open' moeten staan na gekeken alsook de mic aangesloten, niets werkt helaas.
Stereo 1: Cayin A-55T KT88 Svetlana winged "C", Telefunken ECC83 "Smooth Long Plates", Sylvania 5814A NOS "Black Plate", Logitech Squeezebox Touch, DIY LiPo Power Supply voor Touch, Metrum NOS DAC Quad, DIY Power Supply voor Metrum DAC, miniDSP DDRC-22D, miniDSP DIY Power Supply, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Canare 4S8, Copulare Zonal Rack
Stereo 2: Naim UnitiQute 2, HDI Dune BD Prime 3.0, Audio Physic Spark, Apogee Wyde Eye, Canare 4S8

Offline rkwinkel

« Reply #60 on: October 1, 2019, 09:26:32 »
Naar boven kap ik volledig af, en naar beneden volg ik De curve naar beneden tot 6dB erboven. Ik maak dus een punt aan grofweg 6dB boven de diepste dip en meer al naar gelang het nodig is om de natuurlijke curve op 6dB of minder te kunnen volgen. Hoop dat het zo duidelijk is. Je mag ook altijd een curve posten, dan probeer ik het er zo goed mogelijk in te tekenen. De datafile mag ook.

Thanks , zal ik zeker doen
met vriendelijke groet,

Rick

Online holco

« Reply #61 on: October 1, 2019, 10:30:25 »
Kan je helaas niet helpen in deze, maar er loopt volgens mij wel een topic op het MiniDSP forem zelf.

Dirac versie 2 voor de DDRC series.
Heb alles volgens de manual gedaan, via de minidsp app start Dirac ook op maar kan mijn DDRC apparaat niet vinden.
Ook de poorten die 'open' moeten staan na gekeken alsook de mic aangesloten, niets werkt helaas.

Offline noot87

« Reply #62 on: October 1, 2019, 11:47:34 »
Volgmodus, ik denk dat de eerstvolgende upgrade de DDRC-22D wordt, of misschien die met streaming opties....
NAD C388 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

Offline Moxxey

« Reply #63 on: October 27, 2019, 17:15:11 »
Vraag: als ik upgrade naar de full versie van dirac op mijn NAD M10 moet ik dan de meting weer opnieuw doen?

Offline TabCam

• HT forum legend group
« Reply #64 on: October 27, 2019, 18:12:58 »
Vraag: als ik upgrade naar de full versie van dirac op mijn NAD M10 moet ik dan de meting weer opnieuw doen?
Waarschijnlijk niet. De meting wordt normaal gezien voor het hele frequentiebereik gedaan. Nu heb ik nog geen ervaring met de M10 en heb ook nog nooit een upgrade gedaan met oude metingen :angel:. Ik zou sowieso upgraden tenzij je een vrij goede akoestiek en een vrij fasecoherente luidspreker hebt.

Van vaker meten leer je ook heel veel. Het is wel een tijdrovend en huisgenotenonvriendelijk klusje, ik snap je vraag zeker!

Offline mancaver

« Reply #65 on: November 8, 2019, 23:47:36 »
Poeh, dat lijkt me juist een lastige. Het zal altijd zo zijn dat je alleen de levels en timing van de plafondluidsprekers kan instellen. Zat nog te denken aan Audyssey voor de vier heights, alleen zou je dan of die van alle andere luidsprekers willen uitzetten of helemaal rechttrekken of het gordijn zo klein mogelijk maken (alle staande luidsprekers groot maken en dan alleen tot 40 Hz of zo corrigeren) maar dat wil je juist met een sub niet en ik weet noet of Audyssey daar goed mee om gaat. De nieuwste versie kan wel veel meer.

Ik kan me ook voorstellen dat je de levels en timing door Dirac laat meten (gewoon de vier heights op 4 kanalen aansluiten) en dan de gegevens in de Denon overnemen. Daarna de aansluitingen weer verwisselen en met de andere filters weer installeren.
En dit is dus de reden waarom ik net terug ben van Dynky en bij hem een 2e DDRC88A gekocht heb. Nu gaan alle speakers 5.2.4 (en later misschien 7.2.4)
door de DDRC88A's met BM plug-in gecorrigeerd worden.

@Dynky; nog bedankt voor de gastvrijheid. Wat een set heb je staan zeg, indrukwekkend!  :worship:

Online holco

« Reply #66 on: November 9, 2019, 01:04:10 »
Great move Lars  :clapping:

En dit is dus de reden waarom ik net terug ben van Dynky en bij hem een 2e DDRC88A gekocht heb. Nu gaan alle speakers 5.2.4 (en later misschien 7.2.4)

@Dynky; nog bedankt voor de gastvrijheid. Wat een set heb je staan zeg, indrukwekkend!  :worship:

Offline mancaver

« Reply #67 on: November 9, 2019, 12:07:49 »
Great move Lars  :clapping:
Normaal zou ik zeggen; ''Ik hoop het...''

Maar ik denk wel zeker te weten dat een een 'great move' gaat zijn. eerst morgen eens bij mijn Dirac-Guru in de leer  :clapping: :pompom: :clapping:

Offline morca

• Hulp nodig met Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek of ADSY ?
  • Forever Addicted
  • Total likes: 106
« Reply #68 on: November 9, 2019, 13:51:12 »

Nice move lars  :thumbs-up:

Online holco

« Reply #69 on: Yesterday at 16:55:37 »
Valt wel mee hoor, ik klooi ook maar wat aan  ;)

eerst morgen eens bij mijn Dirac-Guru in de leer  :clapping: :pompom: :clapping: