E.H.B.D., ofwel Eerste Hulp Bij Dirac

Started by Tabcam, September 21, 2019, 11:42:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

PascalP

Quote from: Geertidow on July 24, 2022, 17:36:58
Ik kan niet echt een verschil ontdekken met de nieuwe methode behalve dat ik die bolletjes niet meer kan schuiven.
Bij mij klinkt de 'oude methode' beter omdat ik dan de roloff op het einde (vanaf 10 kHz langzaam aflopen) wel kan instellen.
Of bedoel jij een andere methode?

Yes dat bedoel ik met 'nieuwe methode', daar zou ie meer de natuurlijk respons van de speaker moeten volgen en niet een 'fixed' curve die je nog met die bolletjes kunt verslepen.
Ik vind zelf die 'nieuwe methode' iets natuurlijker klinken en de oude methode (met die bolletjes dus) vind ik dat ie bij mij in het laag het niet goed onder controle heeft, en dat is dan nog met de default Dirac curve die standaard vaak juist al een beetje tekort komt in het laag. Althans dat was mijn ervaring ook met mijn oude Arcam, daar trok ik de curve altijd al iets omhoog of gebruikte ik een Harman +4dB curve bijvoorbeeld.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Geertidow

Ik heb ook Harman +4 dB.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

Geertidow

Iemand ervaring met de bass control module van dirac?
Het is voor nad nog niet beschikbaar maar dat gaat vast komen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

DofN

Geen ervaring, maar wat ik ervan begrepen heb, heeft die vooral nut als je 2 of meer subs hebt die je asymmetrisch hebt staan en toch in grote delen van je luisterruimte wil genieten van goed laag. Zo heb ik maar 1 luisterpositie en mijn 2 subs staan vlakbij de fronts, dus ik denk dat het voor mij weinig toevoegt.

Waarvoor wil jij het inzetten?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Geertidow

Ik heb maar 1 sub dus dan nergens voor. Ik vond de beschrijving voor dit geheel tov gewone dirac alleen niet zo duidelijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

Geertidow

Quote from: PascalP on July 25, 2022, 12:23:01
Yes dat bedoel ik met 'nieuwe methode', daar zou ie meer de natuurlijk respons van de speaker moeten volgen en niet een 'fixed' curve die je nog met die bolletjes kunt verslepen.
Ik vind zelf die 'nieuwe methode' iets natuurlijker klinken en de oude methode (met die bolletjes dus) vind ik dat ie bij mij in het laag het niet goed onder controle heeft, en dat is dan nog met de default Dirac curve die standaard vaak juist al een beetje tekort komt in het laag. Althans dat was mijn ervaring ook met mijn oude Arcam, daar trok ik de curve altijd al iets omhoog of gebruikte ik een Harman +4dB curve bijvoorbeeld.

Aaah kijk met de nieuwe methode en dan de balk +6 of +4 dB in het laag en -2 of -3 dB op zijn hoogst vind ik het heerlijk klinken.
Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

DustinV

Quote from: Geertidow on July 25, 2022, 15:57:41
Ik heb maar 1 sub dus dan nergens voor. Ik vond de beschrijving voor dit geheel tov gewone dirac alleen niet zo duidelijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Ik vond toch dst dlbc hier veel heeft toegevoegd, zelfs met maar een sub.

Geertidow

En wat merk je? Bass control is nog niet beschikbaar voor de C658, dus ben erg benieuwd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

PascalP

Quote from: DustinV on July 26, 2022, 14:28:05
Ik vond toch dst dlbc hier veel heeft toegevoegd, zelfs met maar een sub.

Je hebt idd 2 vormen van DLBC, althans voor mijn processor moet ik de licenties kopen, $349 voor single sub en $499 voor multi sub
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Geertidow

Hopelijk komt t beschikbaar voor NAD
Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

DofN

Quote from: DustinV on July 26, 2022, 14:28:05
Ik vond toch dst dlbc hier veel heeft toegevoegd, zelfs met maar een sub.

Mooi. En dan bedoel je op meerdere luisterplekken? Want dat is de essentie ervan toch? Je doet het vooral voor een bredere spreiding.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DustinV

Quote from: DofN on July 26, 2022, 16:05:30
Mooi. En dan bedoel je op meerdere luisterplekken? Want dat is de essentie ervan toch? Je doet het vooral voor een bredere spreiding.
Nee dat is meer van toepassing op meerdere subs denk ik. Het gaat mij om de betere integratie tussen sub en speakers. Wat er voor zorgt dat alles meer gedetailleerd klinkt.

skyfox

De bass module heeft als extra feature dacht ik ook dat hij zoekt naar het optimale crossover punt tussen sub en speakers, en dat beter kan instellen. Dus dat zou bij die single sub licentie ook een bruikbare optie zijn. Maar correct me please als dat niet klopt.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

PascalP

Quote from: skyfox on August 12, 2022, 10:33:05
De bass module heeft als extra feature dacht ik ook dat hij zoekt naar het optimale crossover punt tussen sub en speakers, en dat beter kan instellen. Dus dat zou bij die single sub licentie ook een bruikbare optie zijn. Maar correct me please als dat niet klopt.

In ieder geval doet ie dit bij de multi-sub, single sub weet ik niet zeker
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

DofN

Quote from: skyfox on August 12, 2022, 10:33:05
De bass module heeft als extra feature dacht ik ook dat hij zoekt naar het optimale crossover punt tussen sub en speakers, en dat beter kan instellen. Dus dat zou bij die single sub licentie ook een bruikbare optie zijn. Maar correct me please als dat niet klopt.

Oja, dat zou wel handig zijn.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

NielsLu

Iemand die een antwoord heeft op mijn vraag?

Quote from: NielsLu on August 11, 2022, 22:35:46
Er is me iets niet helemaal duidelijk qua configuratie in de AVR 5: wij hebben een 5.1.2 setup, waarbij de Atmos speakers bijna in het midden van de woonkamer hangen aan het plafond. In de AVR390 had ik deze speakers ingesteld als Hoogte 1, "L/R top midden klein".

In de AVR 5 kan ik deze optie voor de hoogte speakers niet kiezen, ik kan alleen kiezen voor Height type: "Top" of "Dolby Enabled". Dolby Enabled lijkt me sowieso niet correct in onze setup dus heb ik gekozen voor "Top".

Use channels 6 and 7 heb ik ingesteld op Height front, de andere opties die ik heb zijn "surround back, Bi-amp L/R en zone 2".

Bij de afstanden kan ik dan enkel "Left Top Front" en "Right Top Front" kiezen. Hoe weet de Arcam dan dat de Atmos speakers midden in de kamer hangen? Zoals het nu lijkt, interpreteer ik het dat de Atmos speakers boven de fronts zou moeten hangen.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

PascalP

Quote from: NielsLu on August 13, 2022, 10:59:54
Iemand die een antwoord heeft op mijn vraag?

Top front (en top rear) is zoals ze bij een .4 Atmos set zouden hangen.
Top middle zoals je in je AVR390 had is de enige correcte benaming, maar waarom je AVR5 deze optie niet kent kan ik je helaas geen antwoord op geven...
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Geertidow

Het is toch wel interessant, ik heb nu op zolder een 2.1 indeling met de sub geplaatst obv metingen en luisteren (sub op luisterpositie en dan rondlopen en luisteren).
Dan staat alles perfect (60 graden luisterhoek) volgens de instructies van de speaker maker (genelec).
En dan DIRAC inmeten.... eerder een negatief effect dan positief.
Ik zal binnenkort nog eens een rondje meten wat het verschil ongeveer wordt.
Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

jef-w

Ik ben van het weekend ook een met Dirac aan de slag gegaan. 13 punten gemeten ingeladen en geluisterd wat het resultaat was. Tja, zoals al gelezen komt Dirac met de basiscurve in het mid/laag niet overtuigend uit de bus.

Zag dat er ook andere curves konden worden ingeladen en heb toen de HK +4dB ingeladen en dit klonk meteen stukken beter. Het jammere is dat ik maar 1 slot heb in de MC10, waardoor je toch een keuze tussen muziek en film moet gaan maken. Met wat aanpassingen in de MC-10 kwam ik tot een, voor mij, goede oplossing.

Het algehele geluidsbeeld is nu fijn om te horen. Het is even wennen qua geluidsbeeld met name in het mid gedeelte, wat met Dirac nu minder echo/galmt(als ik dit zo mag benoemen).

Zijn er buiten de HK-curves ook nog andere curves? Zoja zou ik die graag eens proberen.
Lexicon MC-10 / A*BNB ncore / Oppo83SE+TUC / Micro Seiki DQX-500/ Apple TV 4K / Zappiti SE 4K HDR / PS5 
Speakers: M&K 950(L/C/R), M&K S150T(Sur), Gallo Acoustics A'diva SE (atmos)/ A*BNB 2x12pp (sub)

PascalP

#969
Quote from: jef-w on August 22, 2022, 16:17:55
Ik ben van het weekend ook een met Dirac aan de slag gegaan. 13 punten gemeten ingeladen en geluisterd wat het resultaat was. Tja, zoals al gelezen komt Dirac met de basiscurve in het mid/laag niet overtuigend uit de bus.

Zag dat er ook andere curves konden worden ingeladen en heb toen de HK +4dB ingeladen en dit klonk meteen stukken beter. Het jammere is dat ik maar 1 slot heb in de MC10, waardoor je toch een keuze tussen muziek en film moet gaan maken. Met wat aanpassingen in de MC-10 kwam ik tot een, voor mij, goede oplossing.

Het algehele geluidsbeeld is nu fijn om te horen. Het is even wennen qua geluidsbeeld met name in het mid gedeelte, wat met Dirac nu minder echo/galmt(als ik dit zo mag benoemen).

Zijn er buiten de HK-curves ook nog andere curves? Zoja zou ik die graag eens proberen.

Er zijn diverse HK curves zoals de +4, maar ook +6 en zelfs +10 dacht ik.
Er is ook een target curve van StormAudio, maar deze vind ik ook 'too much' in het laag en gaat ook richting de +6dB.
Verder kun je eens de Bruel & Kjaer curve opzoeken via Google en dit zelf nabootsen in Dirac, dat vond ik altijd wel een prettige curve voorheen op mijn Arcam AVR550
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

PascalP

Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

jef-w

Quote from: PascalP on August 22, 2022, 17:31:57
Er zijn diverse HK curves zoals de +4, maar ook +6 en zelfs +10 dacht ik.
Er is ook een target curve van StormAudio, maar deze vind ik ook 'too much' in het laag en gaat ook richting de +6dB.
Verder kun je eens de Bruel & Kjaer curve opzoeken via Google en dit zelf nabootsen in Dirac, dat vond ik altijd wel een prettige curve voorheen op mijn Arcam AVR550

De andere HK curves had ik ook gevonden, maar vond de +4 het beste toepasbaar bij mij.

Ik zal eens kijken of ik de Bruel&Kjaer curve enigszins kan nabootsen in Dirac. Dank.

Lexicon MC-10 / A*BNB ncore / Oppo83SE+TUC / Micro Seiki DQX-500/ Apple TV 4K / Zappiti SE 4K HDR / PS5 
Speakers: M&K 950(L/C/R), M&K S150T(Sur), Gallo Acoustics A'diva SE (atmos)/ A*BNB 2x12pp (sub)

sschot

Heb wel een heel zwikkie van het net geplukt met de tijd, en lang niet allen gebruikt. Ben zelf met de NAD curve tevreden

NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

jef-w

Quote from: sschot on August 22, 2022, 22:11:53
Heb wel een heel zwikkie van het net geplukt met de tijd, en lang niet allen gebruikt. Ben zelf met de NAD curve tevreden



Dat zijn er een behoorlijk aantal.

Dan moet ik beter zoeken😅
Lexicon MC-10 / A*BNB ncore / Oppo83SE+TUC / Micro Seiki DQX-500/ Apple TV 4K / Zappiti SE 4K HDR / PS5 
Speakers: M&K 950(L/C/R), M&K S150T(Sur), Gallo Acoustics A'diva SE (atmos)/ A*BNB 2x12pp (sub)

CinéHome

Waar je -naar mijn mening- zeker moet kijken is de mogelijke boost die dirac je sats geeft onder hun weergavefrequentie.
Dat is specifiek van belang bij gesloten monitoren die de THX norm volgen (zoals je M&K 950 en ook de A*BNB Jef-w).

Vaak ga je zien dat deze vanwege roommodes toch output genereren onder 80Hz. Waar ze eigenlijk al op 100Hz zouden moeten afvallen.
Dus dan is het kwestie van het gordijn voldoende naar links te trekken en die overmatige output weg te filteren.
Als je begrijpt wat ik bedoel. 🙃
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.