E.H.B.D., ofwel Eerste Hulp Bij Dirac

Started by Tabcam, September 21, 2019, 11:42:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sschot

Quote from: Tabcam on May 27, 2022, 07:20:06
Jazeker. Standaard staan beide luidsprekers gekoppeld in die LR groep. Als je ze loskoppelt dan kan je ze beide een aparte curve geven.

En kan jij ook nog zeggen hoe ze los te koppelen, ik zie het nog niet.

Dank alvast
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

Dirk

je hebt een "group" staan met als (default) inhoud je left en right speakers...klik je nu op die left of right dan "ungroup" je elke speaker binnen de group. ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

sschot

Quote from: Dirk on May 27, 2022, 13:36:03
je hebt een "group" staan met als (default) inhoud je left en right speakers...klik je nu op die left of right dan "ungroup" je elke speaker binnen de group. ;)

Dank, in de huidige Dirac versie is het een speaker uit de groep slepen, dan maakt hij vanzelf een eigen groep aan voor het losse kanaal, GELUKT.
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

DofN

#928
Quote from: DofN on May 22, 2022, 19:31:59
Ik ben eruit vwb het wazige beeld. Bij het exporteren van de target curve moet je alle groepen LS selecteren. Selecteer je niets, dan neemt hij ook alle groepen mee in de filters, maar klinkt het fout.

En voor mensen die tegen hetzelfde probleem aanlopen: in mijn versterker moet ik een crossover instellen, voor subs zet bijna niemand dat hoger dan 100 tot 110Hz. In DIRAC heb je tegenwoordig zg. curtains. Ik denk ook dat die invloed hebben. Dus als je een curtain voor je subs inregelt op 500Hz (doet hij automatisch tenzij je het aanpast) en een automatische doelcurve gebruikt, lijkt die voorbij te gaan aan het crossover. Ik denk dat de wazigheid werd veroorzaakt omdat de subs doorliepen tot 200 /300 Hz (of misschien wel tot aan de automatisch ingestelde curtain op 500Hz, dat kunnen ze technisch makkelijk maar het is ongewenst. Ik heb de curtain op 100Hz gezet, alle groepen geselecteerd en toen pas de filters gemaakt. Nu klinkt het weer goed. Ik was van het weekend bijna zover dat ik de NAD M33 het raam uitgekieperd had.




You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Geertidow

#929
Technisch vraagje. Wat is het verschil tussen dirac, toonregeling etc allemaalxuit en analog bypass aan?
Het klinkt verschillend.

En luistervraagje:
Hoe kan het toch dat welk type muziek je luistert zo bepalend is voor of DIRAC (full range) goed klinkt.
Hou nieuwer de muziek, hoe beter DIRAC (full range) het lijkt te doen. Ik snap dat het om subjectieve zaken gaat overigens.

Quote from: DofN on May 30, 2022, 20:12:40
En voor mensen die tegen hetzelfde probleem aanlopen: in mijn versterker moet ik een crossover instellen, voor subs zet bijna niemand dat hoger dan 100 tot 110Hz. In DIRAC heb je tegenwoordig zg. curtains. Ik denk ook dat die invloed hebben. Dus als je een curtain voor je subs inregelt op 500Hz (doet hij automatisch tenzij je het aanpast) en een automatische doelcurve gebruikt, lijkt die voorbij te gaan aan het crossover. Ik denk dat de wazigheid werd veroorzaakt omdat de subs doorliepen tot 200 /300 Hz (of misschien wel tot aan de automatisch ingestelde curtain op 500Hz, dat kunnen ze technisch makkelijk maar het is ongewenst. Ik heb de curtain op 100Hz gezet, alle groepen geselecteerd en toen pas de filters gemaakt. Nu klinkt het weer goed. Ik was van het weekend bijna zover dat ik de NAD M33 het raam uitgekieperd had.

Ik stel de curtains altijd in op maximaal het bereik van wat de speakers hebben. Mijn luidsprekers beginnen pas (nou ja pas) bij 100 hz echt iets te doen met de sub, dus ik stel het curtain ook daar als ondergrens. Voor de subs tot 200 Hz (crossover ligt op 90 hz bij mij).


Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

Tabcam

Quote from: Geertidow on June 26, 2022, 09:05:24
Technisch vraagje. Wat is het verschil tussen dirac, toonregeling etc allemaalxuit en analog bypass aan?
Het klinkt verschillend.

En luistervraagje:
Hoe kan het toch dat welk type muziek je luistert zo bepalend is voor of DIRAC (full range) goed klinkt.
Hou nieuwer de muziek, hoe beter DIRAC (full range) het lijkt te doen. Ik snap dat het om subjectieve zaken gaat overigens.
...
Bedoel je met toonregeling de bas, mid en trebble knoppen? Analog bypass is normaal gezien geen enkele verandering, ofwel het invoersignaal alleen versterken. De ruimtemodi zullen dan nog flink meespelen.

Een hypothese voor het verschil tussen nieuwere vs oudere muziek: kan het verschil in compressie zitten? Modernere muziek staat vaak luider omdat het qua verkoop dan beter gaat. Je zou kunnen kijken of een oude opname even hard afspelen (telefoon met decibelmeter is goed genoeg)

En maakt het uit of je een goede opname of pop/rock/orkestraal werk hebt t.o.v. kleine (akoestische) bezetting?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Geertidow

Quote from: Tabcam on June 26, 2022, 10:58:24
Bedoel je met toonregeling de bas, mid en trebble knoppen? Analog bypass is normaal gezien geen enkele verandering, ofwel het invoersignaal alleen versterken. De ruimtemodi zullen dan nog flink meespelen.

Een hypothese voor het verschil tussen nieuwere vs oudere muziek: kan het verschil in compressie zitten? Modernere muziek staat vaak luider omdat het qua verkoop dan beter gaat. Je zou kunnen kijken of een oude opname even hard afspelen (telefoon met decibelmeter is goed genoeg)

En maakt het uit of je een goede opname of pop/rock/orkestraal werk hebt t.o.v. kleine (akoestische) bezetting?

Eergisteren had ik dat het verschil maakte welke DIRAC ik selecteerde terwijl analog bypass aan stond, betrof de phono ingang.
Gisteren was dat niet meer zo.

Qua muziek en DIRAC ben ik er gewoon nog niet helemaal achter wanneer nou wat mooier klinkt.
Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

Geertidow

Maar, HK +4 of +6 dB, full range met het volgen van de natuurlijke lijnen van de speakers lijkt toch consistent het mooiste geluidsbeeld te geven. Zeker qua ruimtelijkheid vind ik full range onverslaanbaar. De snare drum slaat bijna op je neus.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

mijkie

De lijntjes volgen met Dirac of zelfs afkappen na de 250 Hz vond ik hier ook het mooiste klinken
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Geertidow

Dat afkappen vs full range ben ik nog niet over uit...

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

Marcel.B

Als ik een nieuwe meting ga doen moet ik dan mijn speakers eerst handmatig weer op groot zetten i.p.v. klein?
Samsung QE85QN95B, Arcam SA30,  Kef R11 ,HTPC Streacom F12  ,RTX 4070, VU+ Duo se 4K, Audioquest Rocket 11,

Tabcam

Quote from: pillie123 on June 29, 2022, 08:56:51
Als ik een nieuwe meting ga doen moet ik dan mijn speakers eerst handmatig weer op groot zetten i.p.v. klein?
Wil je ze groot gebruiken dan wel. Anders neemt je sub dat deel van het spectrum voor zijn rekening. Als je de fronts in stereo zonder sub wilt gebruiken dat zou ik die ook op groot zetten.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

RalphH

#937
Maar toch niet alvorens een meting uit te voeren dat gaat full range hoop ik.

Net aan de Dirac dus moet me nog inlezen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

PascalP

Quote from: RalphH on June 29, 2022, 13:21:31
Maar toch niet alvorens een meting uit te voeren dat gaat full range hoop ik.

Net aan de Dirac dus moet me nog inlezen.

Klopt, Dirac meet full range en maakt dan ook niet uit of je ze als larges/small hebt staan of waar je je crossover op zet voor de meting.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

morca

Waarom wil je die full range meten?

Wat anders wat ik mij afvraag.
Stel je zet je speakers op small.
Past dirac nog dsp onder het kantelpunt toe?
Dit kan nodig zijn om je sub goed te integreren .

Ik zit daaronder veel te finetunen zodat de bass veel strakker klinkt.

Daarom ook mijn vraag. Waarom wil je full range meten als je met een sub speelt.
Of draai je stereo zonder?


RalphH

Lijkt me goed dat dirac een full range meting heeft. Hoef je als je met crossover gaat spelen, niet opnieuw te meten. En je kunt idd naar wens bijv voor stereo de boel weer op large zetten.
En het hele gedrag van de speaker in de ruimte is bekend.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Geertidow

Korte vraag (denk ik). Als je speakers een heel klein stukje schuiven of van toe in veranderen. Is dan je hele DIRAC naar de mallemoer?

Ik heb t over centimeters/graden, geen aardverschuivingen.



Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

mijkie

Ik deed dat altijd wel omdat je de geluidsgolven anders je ruimte in stuurt en je ruimte eigenlijk anders reageert

Zo denk ik erover

Ik ging zelf eerst met rew aan de slag om beste luidspreker plek te bepalen en dan mocht Dirac zijn kunstje doen


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Geertidow

Heb je een mooie tutorial voor speaker bepaling met rew? Ik zou t zeker een dagje kunnen doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

mijkie

Ga eens meten met REW hoe ze nu staan en dan een beetje schuiven, dan nog een keer met REW aan de gang

Dan krijg je vanzelf een idee hoe het in jouw kamer met deze speakers werkt

Ik pakte dan de beste plek mits dat acceptabel is in je ruimte en dan Dirac zijn kunstje laten doen
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

DofN

Quote from: Geertidow on June 29, 2022, 21:27:02
Heb je een mooie tutorial voor speaker bepaling met rew? Ik zou t zeker een dagje kunnen doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Meestal werkt een driehoek het beste: de afstand tussen je linker en rechter speaker is gelijk aan de afstand tussen je linker of rechter speaker en je luisterplek. In gewone luisterruimtes zal je al snel merken dat hoe verder weg je gaat zitten hoe groter het beeld wordt en hoe minder gefocust. Ik zie heel vaak opstellingen waarin mensen heel ver van hun luidsprekers zitten. Dat is niet hoe ik het goed vind klinken, en ook niet hoe de meeste fabrikanten het aanraden. Heb je een grote ruimte, dan kan je er ook wat verder vanaf zitten. Vermijd een wand direct achter je luisterplek. Dat is nooit goed, en ga je niet oplossen met DSP.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Geertidow

Wand direct achter luisterplek is helaas onoverkomelijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

morca

Ik gebruik de achterwand juist. Tov subwoofer plaatsing.
Om wat cornergain op mijn mpl te krijgen.
Waarbij ik wel dik 1 meter vd achterwand afzit. 110 cm denk ik
Dan zit je niet in de cornergain,maar heb ik wel wat meer output op mijn mlp.

PascalP

Nog meer mensen die inmiddels wat gestoeid hebben met de 'nieuwe' manier van Dirac curves?

Ik had eerst even snel een meting gedaan met 1 punt om te testen, maar inmiddels de tijd genomen om een meting te doen met 9 punten (dan ziet de meting er ook een heel stuk beter en minder grillig uit dan de screenshots die ik eerder gepost had van 1 meting) ;)
Het resultaat vind ik niet slecht, al zet ik na de meting de sub nog terug naar -2db omdat er anders net iets te veel druk in de ruimte komt naar mijn idee, verder lijkt mij dat de bubble wat beter is, wat homogener en naadlozer maar ik merk dat ik blijf switchen tussen met/zonder Dirac en op sommige aspecten vind ik zonder Dirac dan weer wat beter klinken (vooral met muziek).

Andere ervaringen van Dirac gebruikers tot nu toe met deze nieuwe methode t.o.v. de oude methode met de target curves die je vrij kunt aanpassen?
Ik vind zelf dat de nieuwe methode een beetje tussen zonder Dirac en de oude Dirac in zit qua klank, in mijn situatie dan.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Geertidow

Quote from: PascalP on July  1, 2022, 12:02:25
Nog meer mensen die inmiddels wat gestoeid hebben met de 'nieuwe' manier van Dirac curves?

Ik had eerst even snel een meting gedaan met 1 punt om te testen, maar inmiddels de tijd genomen om een meting te doen met 9 punten (dan ziet de meting er ook een heel stuk beter en minder grillig uit dan de screenshots die ik eerder gepost had van 1 meting) ;)
Het resultaat vind ik niet slecht, al zet ik na de meting de sub nog terug naar -2db omdat er anders net iets te veel druk in de ruimte komt naar mijn idee, verder lijkt mij dat de bubble wat beter is, wat homogener en naadlozer maar ik merk dat ik blijf switchen tussen met/zonder Dirac en op sommige aspecten vind ik zonder Dirac dan weer wat beter klinken (vooral met muziek).

Andere ervaringen van Dirac gebruikers tot nu toe met deze nieuwe methode t.o.v. de oude methode met de target curves die je vrij kunt aanpassen?
Ik vind zelf dat de nieuwe methode een beetje tussen zonder Dirac en de oude Dirac in zit qua klank, in mijn situatie dan.

Ik kan niet echt een verschil ontdekken met de nieuwe methode behalve dat ik die bolletjes niet meer kan schuiven.
Bij mij klinkt de 'oude methode' beter omdat ik dan de roloff op het einde (vanaf 10 kHz langzaam aflopen) wel kan instellen.
Of bedoel jij een andere methode?
Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub