E.H.B.D., ofwel Eerste Hulp Bij Dirac

Started by Tabcam, September 21, 2019, 11:42:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Tabcam

Quote from: thepioneer on February 14, 2021, 21:57:26
Ik heb helaas niets opgeslagen. Was er even klaar mee. Maar kan een nieuwe meting maken en dan ook even met een statief. Dan kan ik meer punten meten.
Voor Dirac is meerdere meetpunten echt van belang. Als je maar één meetpunt hebt gebruikt kan dat een deel verklaren. Minimum is grofweg 5 maar liever 9 of zelf meer als je sofa / wijd meet.

Quote from: thepioneer on February 14, 2021, 21:57:26Dat het voor Dirac moeilijk in te regelen is snap ik niet helemaal. Ik heb beide subs met rew op de juiste timing gezet en heb de fase ingesteld. Verder meet hij ze dan in 1 keer en moet het toch niet uit maken dat er 2 subs zijn?

Ik zal eerst even een goede meting verzorgen en dan Zal ik ze hier uploaden.
Als het goed ingesteld, maat het niet uit behalve dat je nog steeds rare faseverschuivingen kan krijgen. Van belang is dan meerdere meetpunten te pakken. Zorg ook dat je eerste meetpunt het akoestische midden van zowel je twee stereoluidsprekers als de twee subs is.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

thepioneer

Het heeft even geduurd want mijn statief was defect aangekomen. Vandaag even metingen gedaan en hieronder bijgevoegd. Hopelijk kunnen jullie hier iets mee. De dynamiek gaat nadat de filters zijn ingeladen echt verloren uit de set. De fronts verliezen volledig de brede soundstage die de luidsprekers zonder Dirac neerzet.
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

Spekkie99

Gaat de meting van de fronts wel goed met die glijbaan....

Verstuurd vanaf mijn HMA-L29 met Tapatalk

CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

thepioneer

Ja, dat gaat gewoon goed. De subs draaien ook mee met de fronts misschien heeft het daar mee te maken.
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

maximus79

Quote from: thepioneer on February 19, 2021, 11:31:36
Ja, dat gaat gewoon goed. De subs draaien ook mee met de fronts misschien heeft het daar mee te maken.

Ja maar je subs draaien op +15db? Ook is er een volume verschil tussen links en rechts?
Draaien de subs ook mee met de surrounds, hier zit ook zo een bult....

De dynamiek die jij vind verdwijnen zijn de pieken tussen 30hz en 150hz die worden afgevlakt.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

thepioneer

#630
De sub draaien bij de achterspeakers mee vanaf 60hz geloof ik. Het gekke is dat het in de praktijk niet zo is dat de subs mega overkill zijn. Het klinkt gewoon strak.

Het geluid met Dirac gaat echt naar de luidsprekers toe en zonder speelt alles mooi los. Ik heb geen center en als ik Dirac aan heb dan hoor ik stemmen van links en rechts. Als het uit staat zitten ze in het midden van de tv.
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

noot87

#631
Ik kan me niet voorstellen dat die meting dan helemaal goed is gegaan. Het volumeverschil tussen beide mains lijkt me vreemd.

Lage tonen gaan volgens de meting onderhand 25 db harder dan de hoge tonen. Kan eigenlijk niet strak klinken als ik die meting zie, of er is iets mis gegaan.

Daarnaast zou ik minder boosten en meer de curve volgen.

Ik heb zelf niet meer dan 2 speakers en een sub. Maar zul je niet een beetje het volume van de verschillende type speakers op elkaar moeten afstemmen? Of doe je dat na de correctie?
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

Tabcam

Ik kan me goed voorstellen dat het verschil met en zonder Dirac zeer groot is. Je Fronts zien er qua curve erg anders uit. Ik zou normaal de curve meer richting die van je surrounds verwachten.

Er zijn meerdere oplossingen. De eerste is redelijk nauwkeurig de natuurlijke curve van je fronts volgen. De tweede is wel de toppen eraf hakken. Dan gaat de curve lijken op die van je surrounds. Een derde is de toppen eraf maar de shelf in het midden volgen. Ik heb geprobeerd de oplossingen te tekenen.

Rood is de natuurlijke curve volgen
Paars is de standaard Dirac curve maar dan iets lager.
Blauw is de toppen afhakken en dan de shelf volgen.

Grootste nadeel is dat je de curves niet naast elkaar kan uploaden en proberen. Zou er een half uurtje naar luisteren en bepalen of er eentje de goede kant op gaat en die tweaken.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

denoontje

wat is de reden dat je het gordijn bij je fronts hebt aangezet (5k)?
Je moet zowieso niet meer als 7db corrigeren van dips, pas dus iig de curve aan.
Afvlakken kan wel.
Volg in mid en hoog met de target veel meer de speaker respons, zo verlies je niet het karakteristiek van de speaker.

Zowieso raar idd dat de fronts geen gelijk volume hebben (karakteristiek in mid en hoog is wel gelijk) -->  Heb je in stap 2 van dirac de volumes wel eerst allemaal gelijk gezet:
Heb je de microfoon rechtop gezet en niet naar voren wijzend en de correctie file ingeladen? (stap1) en gain etc goed gezet

Heb je ook de laatste versie van dirac van de dirac site gedownload?

nicodemol

in een filmpje op youtube wordt gezegd dat je alvorens de calibratie gaat doen de speakers op groot te zetten en na de calibratie weer terug zetten op klein.
is dit naar jullie mening correct of niet?

hij heeft het dan wel over de avr 850,.zo ja geld dit dan ook voor de 550 of 390 in mijn geval?


denoontje

Dit is met de laatste firmwares niet meer nodig.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

thepioneer

#636
Ik heb even nieuwe metingen gedaan. Daarbij heb ik de sub niet met de fronts laten meedraaien. Ook heb ik de nieuwe Dirac software gebruikt. De surrounds worden bij 60hz afgekapt.
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

Tabcam

Veel betere metingen. De fronts en surrounds lijken qua grafiek ook veel meer op elkaar. Hoe klinkt het nu met Dirac aan en uit?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

thepioneer

Het verschil is kleiner maar ik vind zonder Dirac nu nog steeds mooier. De meting is idd best wel anders nu. Heb de levels wat aangepast door niet mijn analoge DB meter te gebruiken maar de meter in Rew. De fronts moesten nog een stukje harder.

Kan ik met REW ook het linker en rechter kanaal afzonderlijk van elkaar meten?  Ben wel benieuwd wat dat doet indien in de subwoofers ga voeden icm met de fronts. Dat loopt niet via de Arcam namelijk.
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

denoontje

Hoi zoals ik al schreef je moet de curve gaan tweaken..volg vanaf mid naar hoog de speaker karakteristiek. En corrigeer geen dalen met meer als 7db. De standaardcurve is meestal niet de way to go.

Ip moet alles iig ook ruimtelijker gaan klinken.

Tja het is een hobby erbij [emoji854][emoji18]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

jaaptina

Hoi, Ik gebruik Dirac om de overload aan bas in te dammen. Dat lukt heel goed. Daarna is het wel even wennen.  De rechte Dirac lijn vond ik nooit lekker klinken. Daarom volg ik de curve van de speakers en haal ik hoofdzakelijk de bas piek er uit en verder wat lokale pieken en dalen.

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk


Tabcam

Quote from: thepioneer on February 27, 2021, 16:06:40
Het verschil is kleiner maar ik vind zonder Dirac nu nog steeds mooier. De meting is idd best wel anders nu. Heb de levels wat aangepast door niet mijn analoge DB meter te gebruiken maar de meter in Rew. De fronts moesten nog een stukje harder.

Kan ik met REW ook het linker en rechter kanaal afzonderlijk van elkaar meten?  Ben wel benieuwd wat dat doet indien in de subwoofers ga voeden icm met de fronts. Dat loopt niet via de Arcam namelijk.
Kan zeker afzonderlijk met REW, denk je dat het komt door de invloed van de subs?  Je zou ook dee levels met een Umik-1 kunnen aanpassen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

RalphH

Nameten lijkt me altijd nuttig, zeker als je het niet lekker vindt klinken. Het blijft tenslotte ook maar een voorspelling die Dirac doet.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

nicodemol

ik heb de nieuwste versie van Dirac gedownload 3.0.13 en bij de volume kalibratie krijg geen groene meter te zien zeg maar, ik heb alles maar in het midden gezet en geprobeerd een meting te doen dat lukte op zich wel maar vraag me wel af waarom ik deze niet heb.
bij de versie die ik op de site van Arcam gedownload heb krijg ik dit wel te zien.

iemand een idee?

Harry HT

What is Dirac Live Room Correction?

When it comes to setting up a sound system, the biggest impact to the audio quality comes from the room itself. No matter how good or expensive the equipment, a challenging environment can result in poor sound quality.

https://www.avforums.com/articles/what-is-dirac-live-room-correction.18382

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

mel

#645
Beste mensen,

Sinds ongeveer een half jaar bezit  ik een Arcam 550 HT receiver.
Sinds enkele weken ben ik aan het meten geslagen in REW,  een ander forumlid met heel wat kennis van zaken helpt me met de beoordeling van mijn metingen.
Deze persoon merkte op dat de metingen met en zonder Dirac identiek waren  8)
Daarom heb ik om zeker te zijn de proef op de som genomen :
1. ik heb mijn R speaker + subs gemeten ZONDER Dirac
2. Daarna heb ik in Dirac een filter aangemaakt met op 5000 Hz een dip van +/- 12 Db
3. Deze filter heb ik in de Arcam ingeladen en geactiveerd.
4. Terug een REW meting , deze keer MET Dirac.

Het resultaat is inderdaad dat er geen verschil is , op 5000 Hz waar ik de 12Db dip heb gemaakt ziet er identiek uit . Help Wat zie ik over het hoofd ??

Ik hoor het graag
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

mel

Als voorbeeld de screenhots van de metingen
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Spekkie99

Gaat de filter export wel goed naar de Arcam?
Moet je deze nog selecteren in de Arcam?

(heb zelf een NAD en weet niet precies hoe de arcam werkt?)

Verstuurd vanaf mijn HMA-L29 met Tapatalk

CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

Tabcam

Quote from: mel on March 19, 2021, 12:20:32
Als voorbeeld de screenhots van de metingen
Heb je ook een sub? En werk je misschien met stereo direct mode? Ik hernoem het filter altijd zodat ik zeker weet dat het filter goedis ingeladen, die dip rond 5-6 kHz heb je expres gemaakt?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

mel

Quote from: TabCam on March 19, 2021, 23:16:46
Heb je ook een sub? En werk je misschien met stereo direct mode? Ik hernoem het filter altijd zodat ik zeker weet dat het filter goedis ingeladen, die dip rond 5-6 kHz heb je expres gemaakt?

Volgens mij is die filter goed geladen. Die dip heb ik inderdaad express gemaakt als test.
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820