E.H.B.D., ofwel Eerste Hulp Bij Dirac

Started by Tabcam, September 21, 2019, 11:42:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

denoontje

Quote from: SV..S on August 29, 2020, 10:27:08

nu een Arcam 550
4.0 opstelling
gebruikte apparatuur staan in mijn onderschrift, ik gebruik nu geen aparte eindbakken, dus alleen de Arcam.


belangrijkste doel is verbetering in stereo.



Volgens mij wordt een arcam niet via de app ondersteund ik kan mij 850 ook niet met een app doen.

Je moet dirac live installeren op laptop/pc.
Dit kun je downloaden van de arcam of van de dirac site.


Tabcam

Quote from: SV..S on August 29, 2020, 10:27:08
als ik het nog een x probeer krijg ik de melding ''mailadres bestaat al enz'' ik krijg echter geen mail binnen. al diverse keren geprobeerd, mijn mail adressen raken op  >:(

net wat hout staan hakken om af te reageren :D

overigens, na een interessante kennismaking met audyssey op een Marantz die ik hier een korte tijd gehad heb, nu een poging met Dirac.
de Marantz zelf beviel namelijk niet.

nu een Arcam 550
4.0 opstelling
gebruikte apparatuur staan in mijn onderschrift, ik gebruik nu geen aparte eindbakken, dus alleen de Arcam.


belangrijkste doel is verbetering in stereo.
Als het een tweedehands Arcam betreft zou de oude eigenaar zijn e-mailadres naar de jouwe moeten overschrijven. Weet trouwens niet eens zeker of dat moet. Een andere is om wachtwoordherstel te proberen. Je hebt sowieso een account nodig en dat ging bij mij ook met een vergeten wachtwoord uiteindelijk goed.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Dirk

Quote from: TabCam on August 29, 2020, 10:43:23
Als het een tweedehands Arcam betreft zou de oude eigenaar zijn e-mailadres naar de jouwe moeten overschrijven.
waarom?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Tabcam

Quote from: Dirk on August 29, 2020, 10:45:40
waarom?
Heb even op mijn account gecheckt, je hebt alleen een eigen account nodig. Wachtwoordherstel werkt prina :angel:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

SV..S

#379
Quote from: denoontje on August 29, 2020, 10:33:59
Volgens mij wordt een arcam niet via de app ondersteund ik kan mij 850 ook niet met een app doen.

Je moet dirac live installeren op laptop/pc.
Dit kun je downloaden van de arcam of van de dirac site.

dirac stat op de laptop en werkt, koppelt ook met de Arcam.
er staat nu ook een filter in de Arcam na een snelle meting gisteren.

maar volgens mij moet je een account maken om je meet file op te slaan?

overigens, de  Arcam vorige week overgenomen van een forumgenoot ;)




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Tabcam

Quote from: SV..S on August 29, 2020, 11:00:15
dirac stat op de laptop en werkt, koppelt ook met de Arcam.
er staat nu ook een filter in de Arcam na een snelle meting gisteren.

maar volgens mij moet je een account maken om je meet file op te slaan?

overigens, de  Arcam vorige week overgenomen van een forumgenoot ;)
Je kan de metingen lokaal opslaan. Die kan je later gebruiken om een andere curve te proberen zonder opnieuw te hoeven meten.

Qua snelle meting, ik meet minimaal 5 en het liefst alle punten. Dus MLP (mid-mid-mid) en dan een soort van kruislings, voor/achter, links/rechts en hoog/laag.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

SV..S

wat me niet helemaal duidelijk is, er word hier gesproken over een 3d driehoek betreffende de meting.
je ziet geen diepte in de meetpunten in de software dus ik hou dezelfde lijn aan (rugleuning van bank) voor alle meetpunten. is dat juist of moet je ook in de diepte (meer naar voren of achteren) variëren?




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Tabcam

#382
Dit plaatje maskt de 3D misschien duidelijker dan het standaard Diracplaatje.

Voor een korte meting meet ik bv. alle oneven punten of alle even punten en 1.

Sorry, het plaatje koste nogal veel moeite te converteren naar een formaAT HT-forum accepteerde.

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

SV..S

Quote from: SV..S on August 29, 2020, 10:27:08


nu een Arcam 550
4.0 opstelling
gebruikte apparatuur staan in mijn onderschrift, ik gebruik nu geen aparte eindbakken, dus alleen de Arcam.


belangrijkste doel is verbetering in stereo.

ik spreek hier over een 4.0 maar het is natuurlijk 4.1 opstelling ;)




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Dirk

Quote from: SV..S on August 29, 2020, 11:37:09
wat me niet helemaal duidelijk is, er word hier gesproken over een 3d driehoek betreffende de meting.
je ziet geen diepte in de meetpunten in de software dus ik hou dezelfde lijn aan (rugleuning van bank) voor alle meetpunten. is dat juist of moet je ook in de diepte (meer naar voren of achteren) variëren?
als je boven de getoonde meetpunten komt met je muis, komt er tekst tevoorschijn met de naam vd geselecteerde positie, maar ook een soort van "wireframe" waardoor de 3D verhoudingen onderling wat duidelijker worden.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

SV..S

aha, oke, ik drukte gewoon elke keer op volgende meting starten ;D

hierbij wat plaatjes van de eerste meting, deze was inderdaad opgeslagen op de laptop.

ik heb deze ongewijzigd naar de Arcam gestuurd, ben nog niet echt onder de indruk, en zoals hier al eerder gelezen, als ik overschakel naar het filter dan is het volume een stuk lager.

andere vraag, is er ook een Arcam topic? ik kan het iig niet vinden.




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Tabcam

Probeer de curve eens wat meer te volgen, bv. zoals in onderstaand plaatje:
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

SV..S

wel de pieken terugbrengen maar de dalen niet opvullen?




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

denoontje

Max 6-7 db opvullen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

SV..S

 :thumbs-up:

het valt me overigens op dat er best wel een flink verschil zit in beide frontspeakers.
is dit puur plaatsing, dus als ik ze afkoppel en omwissel zou ik dan het zelfde meten?




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

SV..S

#390
net een reactie op mijn 1e mail gekregen, dus nu een account gemaakt op dirac!

edit, op die andere 4 mail adressen nu ook een reactie gehad :D




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Dirk

Quote from: SV..S on August 29, 2020, 14:08:20
:thumbs-up:

het valt me overigens op dat er best wel een flink verschil zit in beide frontspeakers.
is dit puur plaatsing, dus als ik ze afkoppel en omwissel zou ik dan het zelfde meten?
is idd gewoon een gevolg van asymmetrie in speaker-opstelling dan wel ruimte(invloeden).
dat omdraaien vd kanalen kan je idd eens proberen, dan weet je 't meteen helemaal zeker
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Tabcam

Quote from: SV..S on August 29, 2020, 14:00:25
wel de pieken terugbrengen maar de dalen niet opvullen?
Hoe minder je opvult, hoe kleiner het volumeverschil zal zijn. Pieken kan je ongestraft afkappen, zeker onder de Schroederfrequentie, zeg voor het gemak 400 Hz. Toch volg ik ook daarboven nog steeds de natuurlijke curve van je luidspreker omdat je daaraan gewend bent.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Moxxey

Ik heb mijn nad m10 verkocht, is de licentie van Dirac overdraagbaar?


Tabcam

De software license is niet overdraagbaar volgens Dirac.

Quote from: https://www.dirac.com/faq-general
Is it possible for me to sell my license to someone else?

Your license and account are personal and cannot be sold to a third party.
Omdat het samen met hardware is, kan het anders zijn. Je kan een mailtje met je vraag naar Dirac toe sturen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Dirk

Kans lijkt me groot dat ze op jouw vraag die licentie wel kunnen transfereren naar een andere Dirac account, da's natuurlijk qua insteek wat anders dan "zelf een Dirac licentie verkopen" waar de gequote vraag over gaat.

Ik heb ze een tijd geleden een gelijkaardige vraag gesteld mbt de bass control licentie die ik specifiek gekocht heb voor mijn Arcam en daarop kreeg ik een duidelijk positief antwoord, maw dat kon voor hen prima.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

kermy

Even een vraag van een Dirac newbie. Gisteren voor het eerst DIrac gemeten en de voorgestelde curve laten implementeren in mijn DDRC-24.

Klinkt anders, ruimtelijker, en er is meer controle in het laag. Toen de zaak nog maar eens nagemeten in REW, en daar zie ik dat mijn impulse response is geïnverteerd. Dit moet door Dirac komen, daarvoor was de impulse gewoon positief.

Mijn filter is LR12dB en er zijn geen drivers geïnverteerd, dat hoefde ook niet daar gewoon de grootste output op de crossover gaf. Weet iemand hoe dat zit?

De volgende vraag betreft het importeren van curves via files, ik heb zowel de HK als B&K curves als text files, maar ik kan zo niet vinden hoe ik die kan importeren, dus wie kan daar licht op laten schijnen?


Met vriendelijke groet,

Kermy

maximus79

Quote from: kermy on November  1, 2020, 12:46:23
Even een vraag van een Dirac newbie. Gisteren voor het eerst DIrac gemeten en de voorgestelde curve laten implementeren in mijn DDRC-24.

Klinkt anders, ruimtelijker, en er is meer controle in het laag. Toen de zaak nog maar eens nagemeten in REW, en daar zie ik dat mijn impulse response is geïnverteerd. Dit moet door Dirac komen, daarvoor was de impulse gewoon positief.

Mijn filter is LR12dB en er zijn geen drivers geïnverteerd, dat hoefde ook niet daar gewoon de grootste output op de crossover gaf. Weet iemand hoe dat zit?

De volgende vraag betreft het importeren van curves via files, ik heb zowel de HK als B&K curves als text files, maar ik kan zo niet vinden hoe ik die kan importeren, dus wie kan daar licht op laten schijnen?


Met vriendelijke groet,

Kermy

Staat links in het menu als je die naar beneden trek, waar ook save etc staat.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

kermy

Quote from: maximus79 on November  1, 2020, 12:56:58
Staat links in het menu als je die naar beneden trek, waar ook save etc staat.

Kan ik dan gewoon die text files importeren?


Met vriendelijke groet,

Kermy

maximus79

Quote from: denoontje on August 29, 2020, 14:01:16
Max 6-7 db opvullen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dit blijf ik altijd een vaag verhaal vinden.......de makers van dirac weten toch ook dat je niet te veel moet boosten. Dan mag je er toch vanuit gaan dat als je de standaard curve gebruikt hij NOOIT te veel zal boosten?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2