E.H.B.D., ofwel Eerste Hulp Bij Dirac

Started by Tabcam, September 21, 2019, 11:42:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tabcam

Dat is net naast de deur helaas. Kan je screenshots/foto maken en posten van het scherm met je filterontwerp?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i


denoontje

Quote from: alexeiboris on September 22, 2019, 15:25:01
Ja wat? :D exact meten of variatie?
De kubus


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tabcam

#28
@Moxxey
Ik zou het filter ergens beginnen waar je luidspreker zijn laag begint, ik gok op de 30 Hz. Eventueel kan je het gordijn zo laten en een extra punt creƫren bij waar je laag begint.

Daarna een aantal punten erbij maken om de dips te corrigeren. In het bestand laat ik vrijwel alle dips ongecorrigeerd omdat je zo'n volumeprobleem hebt. Ik hoop dat het hiermee opgelost wordt. Zo niet, moeten we verder kijken :angel:.

Oh, en let niet op mijn Photoshop-en-muis tekenkunsten :wacko:
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Moxxey

Frequentiebereik van de luidsprekers is 36Hz - 50 Khz

Dan beginnen bij 36 Hz?

Tabcam

Quote from: Moxxey on September 22, 2019, 20:29:40
Frequentiebereik van de luidsprekers is 36Hz - 50 Khz

Dan beginnen bij 36 Hz?
Ze vallen in room misschien minder af. Ik zou beginnen bij de plek waar de metingen de voorgestelde curve raken. Kan niet zien waar dat precies is. Sowieso maak je geen fout als je dat doet.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Moxxey

#31
Zoiets

Tabcam

#32
Ongeveer. Ik probeer nog meer exact de lijn te volgen zonder teveel omhoog te moeten corrigeren. En je mag het hele bereik corrigeren als je wilt en het met jouw versie kan.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Moxxey

Waarom laat je die ene dip niet gelijk lopen?

zodat je een rechte lijn krijgt

Tabcam

#34
Quote from: Moxxey on September 22, 2019, 21:21:36
Waarom laat je die ene dip niet gelijk lopen?

zodat je een rechte lijn krijgt
Eigenlijk blijf ik met mijn correctiecurve zoveel mogelijk onder de gemeten frequentiecurve. Daarmee hoop ik dat Dirac geen filter'headroom' hoeft in te zetten en zo op het normale volume kan blijven.

Oh ja, en dan krijg je minder een ver'Diracte' luidspreker. Het karakter van je luidspreker (vaak waarom men die luidspreker heeft gekozen) blijft dan meer behouden.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Moxxey

Oke', op die manier.
ik ga de curve aanpassen.

Tabcam

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Moxxey

#37
Heb hem nu zo,moet nog luisteren.
Stel ik wil meer bas, moet ik de curve iets omhoog laten lopen bij de lage frequenties?


Tabcam

Quote from: Moxxey on September 22, 2019, 21:42:51
Heb hem nu zo,moet nog luisteren.
Stel ik wil meer bas, moet ik de curve iets omhoog laten lopen bij de lage frequenties?
Klopt. Als het heeft gewerkt zit er een kans in dat je volume dan weer inzakt. Wat je zou kunnen doen is met 3 filters te gaan werken, deze met 3dB en met 6dB voor het basbereik erbij. Ben je iets avontuurlijker doe je gelijk 5 dB en 10 dB. Ik neem aan dat de M10 net als de andere NAD's ook drie Diracsloten heeft?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Moxxey

#39
5 slots zelfs

Dit is wat t antwoord was van dirac op het zachter spelen:

Hello, thanks for contacting us.

That's normal.. every properly done EQ (including Dirac Live) needs some headroom in order to be able to boost those frequencies that require it without incurring into digital clipping, this results in a lower output level that needs to be compensated by turning the general volume control higher.

Best regards

Jack_D


Mischien een rare vraag, maar als die geluidsaanpassingen in het digitale domein gebeuren waarom dan geen HDMI, toslink of spdif input... dan heb je het geluid al digitaal waarom dan die extra analoog naar digitaal slag. Of zijn deze digitale inputs wellicht op andere Dirac apparaten wel voorhanden.


Quote from: Dynky on September 22, 2019, 12:08:48
yep, alles wat Dirac doet gebeurt in het digitale domein, dus als je (zoals de DDRC-88) een unit hebt met analoge in- en uitgangen zal er 2 maal een omzetting gebeuren.

de kwaliteit die je daardoor potentieel inboet weegt imo echter niet op tegen de winst die je behaalt tgv het gebruik van Dirac ;)

Moxxey

#41
Quote from: TabCam on September 22, 2019, 22:09:09
Klopt. Als het heeft gewerkt zit er een kans in dat je volume dan weer inzakt. Wat je zou kunnen doen is met 3 filters te gaan werken, deze met 3dB en met 6dB voor het basbereik erbij. Ben je iets avontuurlijker doe je gelijk 5 dB en 10 dB. Ik neem aan dat de M10 net als de andere NAD's ook drie Diracsloten heeft?

Hoe zou jij de curve laten lopen om iets meer bas te verkrijgen, bv als in een rechte streep omhoog trekken of met een bollinkje in het laag

Tabcam

Quote from: Moxxey on September 23, 2019, 18:32:25
Hoe zou jij de curve laten lopen om iets meer bas te verkrijgen, bv als in een rechte streep omhoog trekken of met een bollinkje in het laag
Is het volumeprobleem al veel minder groot? Als dat zo is zou ik eerder de curve van het midden en hoog iets lager neerzetten. Je bas is dan relatief hoger.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Moxxey

#43
Hij kan inderdaad harder. :worship:
Ik heb de (gratis) versie, begrenst op 500 Hz
Haal je dan niet t mooie hoog weg?



Tabcam

#44
Quote from: Moxxey on September 23, 2019, 20:17:42
Hij kan inderdaad harder. :worship:
Ik heb de (gratis) versie, begrenst op 500 Hz
Haal je dan niet t mooie hoog weg?
In mijn ervaring niet. Het klinkt iets anders, ruimtelijker. En mooi dat ghet harder kan!

Nu ik erover nadenk halen we bij t laag wat weg en jhetv zou best eens zo kunnen zijn dat met de volledige versie je een betere balans hebt voor elkaar kan krijgen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kingpin

Als je met een losse sub speelt kun je de sub beter 'iets' harder zetten en dan in Dirac naar beneden bijstellen in plaats van andersom (beter dempen dan boosten).

My 2 cents
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Moxxey

Quote from: TabCam on September 23, 2019, 20:33:04
In mijn ervaring niet. Het klinkt iets anders, ruimtelijker. En mooi dat ghet harder kan!

Nu ik erover nadenk halen we bij t laag wat weg en jhetv zou best eens zo kunnen zijn dat met de volledige versie je een betere balans hebt voor elkaar kan krijgen.

Gaat dat dan niet ten kosten van...bij alpha audio zeiden ze dat je zo min mogelijk moet corrigeren en het liefst onder de 300Hz blijven.

Tabcam

Quote from: Moxxey on September 23, 2019, 22:47:43
Gaat dat dan niet ten kosten van...bij alpha audio zeiden ze dat je zo min mogelijk moet corrigeren en het liefst onder de 300Hz blijven.
De 300 Hz is rond de Schroederfrequentie. In mijn kamer is het zowel een uitkomst als een verbetering. Heel misschien in een grote goed aangepaste ruimte alhoewel ik het zeker niet slechter vond klinken in akoestisch goed aangepaste ruimtes.

De enige keer dat ik zelf heb  meegemaakt dat het beter was om minder te corrigeren was met langzaam steeds meer kapot rakende apparatuur. Het vraagt wel wat experimenteren, geduld en doorzettingsvervogen maar dan krijg je ook zeer goede resultaten.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Moxxey

Quote from: Kingpin on September 23, 2019, 22:11:27
Als je met een losse sub speelt kun je de sub beter 'iets' harder zetten en dan in Dirac naar beneden bijstellen in plaats van andersom (beter dempen dan boosten).

My 2 cents

Geen sub Kingpin, alleen 2 luidsprekers

snapo6

Ga dit ook volgen: Arcam AVR 550 met dirac in een nu nog 5.0 opstelling. Hopelijk dit jaar nog sub en atmos erbij.
LG OLED65C8PLA - Arcam AVR 550 - Parasound HCA-2205AT - Crown XLS 2502 - B&W 603 S2 AE, zelfbouw Dynaudio  Gemini (center), Focal (Height) - Dynaudio Emit M10 (surround) - zelfbouw sub Peerless XXLS 12 - Zidoo Z1000 PRO - Panasonic UB900 - Synology DS214 Play - Logitech Harmony Elite