E.H.B.D., ofwel Eerste Hulp Bij Dirac

Started by Tabcam, September 21, 2019, 11:42:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

noot87

#175
Eindelijk een versterker met Dirac. Net verhuisd naar een nieuwbouwhuis met harde wanden en plafonds. Echt een grote verbetering!

Dit is mijn eerste poging. Binnenkort maar upgraden naar de volledige Dirac versie.



NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

noot87

NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

Moxxey

Quote from: Geertidow on January 19, 2020, 21:17:56
Dit is mijn rauwe en target curve in een vrij 'harde' maar kleine ruimte.

Die dip van Moxxey is wel groot (hoort ook een piek bij toch?).
Komt dat door de sub?

Ik corrigeer uiteindelijk maar tot 300 Hz, door uitgebreide AB testen

Verstuurd vanaf mijn G8441 met Tapatalk



Nee, zit geen subwoofer op aan gesloten.

Tabcam

Quote from: noot87 on January 26, 2020, 14:42:36
Eindelijk een versterker met Dirac. Net verhuisd naar een nieuwbouwhuis met harde wanden en plafonds. Echt een grote verbetering!

Dit is mijn eerste poging. Binnenkort maar upgraden naar de volledige Dirac versie.




Ziet er allemaal goed uit. De Subwoofer zou je eerder kunnen laten afvallen, het lijkt alsof hij daar moet boosten. De cross over staat op 80 Hz?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

noot87

#179
Ja klopt, heb de crossover op 80 staan. Dus ik neem aan dat het afvallen dan geen invloed heeft, en boosten niet nodig is.

De paarse lijn heeft een dipje op 51 hertz. In mijn nieuwe curves ben ik iets lager gaan zitten op enkel dat punt, verder zijn de mains eigenlijk een zo goed als horizontale lijn. In mijn meest platte curve compenseer ik dan dat dipje met de sub

Daarnaast wat verschillende filters gemaakt met wat extra lage tonen tot 55 en 70 hertz.

Werkt echt goed!
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

Tabcam

Quote from: noot87 on January 26, 2020, 23:35:23
Ja klopt, heb de crossover op 80 staan. Dus ik neem aan dat afvallen heeft geen invloed heeft.

De paarse lijn heeft een dipje op 51 hertz. In mijn nieuwe curves ben ik iets lager gaan zitten op enkel dat punt, verder zijn de mains eigenlijk een zo goed als horizontale lijn zijn. In mijn meest platte curve compenseer ik dan dat dipje met de sub

Daarnaast wat verschillende filters gemaakt met wat extra lage tonen tot 55 en 70 hertz.

Werkt echt goed!
ik weet alleen niet of de software dat meeneemt in de headroom die ze berekent omdat je later andere crossovers zou kunnen instellen. Bij 80 Hz zal het niet uitmaken. De lijn volgen ook niet en ik ben altijd liever iets voorzichtiger :angel:. Blij dat het goed klinkt :headbanging:!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

noot87

#181
Ja, heb de selectie die aangepast wordt nu in de nieuwe instelling gewijzigd.
Het lijkt of ik de versterker nu harder kan zetten, dat bedoel je toch met meer headroom? (Ik heb ingesteld dat ik het volume zie als percentage)

Ik ben ook meer op de 0 gaan zitten, ipv stukje daarboven zodat er zo min mogelijk geboost hoeft te worden.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

Tabcam

Jep, dat verwachtte ik maar weet niet precies genoeg hoe Dirac onder water met crossovers werkt. Het lijkt ook per merk/implementatie te kunnen verschillen. Daarom boost ik nooit meer dan 6 dB, met of zonder subs, om volumeverschil en teveel karakteraanpassing tegen te gaan.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

thepioneer

Ik ben nieuw met Dirac en heb zojuist een meting gedaan en de filters laten berekenen door Dirac, file geladen en het is niet om aan te horen. Waarschijnlijk doe ik iets verkeerd maar hij haalt de hele dynamiek weg en heb op de fronts weer links en rechts qua stem ipv een mooie stem in het midden.

Heb zelf de filters langs de curve gezet van de luidsprekers maar dan is het nog niet goed. Zoals het nu lijkt speel ik liever zonder Dirac.
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

maximus79

Quote from: thepioneer on February  1, 2020, 23:48:59
Ik ben nieuw met Dirac en heb zojuist een meting gedaan en de filters laten berekenen door Dirac, file geladen en het is niet om aan te horen. Waarschijnlijk doe ik iets verkeerd maar hij haalt de hele dynamiek weg en heb op de fronts weer links en rechts qua stem ipv een mooie stem in het midden.

Heb zelf de filters langs de curve gezet van de luidsprekers maar dan is het nog niet goed. Zoals het nu lijkt speel ik liever zonder Dirac.
Lijkt erg vreemd dit, heb je screenshots van je meting en je curve die gebruikt?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Tabcam

Quote from: thepioneer on February  1, 2020, 23:48:59
Ik ben nieuw met Dirac en heb zojuist een meting gedaan en de filters laten berekenen door Dirac, file geladen en het is niet om aan te horen. Waarschijnlijk doe ik iets verkeerd maar hij haalt de hele dynamiek weg en heb op de fronts weer links en rechts qua stem ipv een mooie stem in het midden.

Heb zelf de filters langs de curve gezet van de luidsprekers maar dan is het nog niet goed. Zoals het nu lijkt speel ik liever zonder Dirac.
Klein gokje is dat je ergens diepe dips hebt zitten en veel teveel zogenaamde headroom nodig heeft. Zelf volg ik de curve tot maximaal 6dB boven een dip. Baspieken daarentegen haal ik er helemaal af.

En zoals hierboven gezegd, een screenshot van de meting met curve geeft inzicht wat er aan de hand zou kunnen zijn.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

thepioneer

Hierbij even mijn meting. Op basis hiervan heeft Dirac een filter gemaakt.
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

maximus79

#187
Quote from: thepioneer on February  2, 2020, 15:02:58
Hierbij even mijn meting. Op basis hiervan heeft Dirac een filter gemaakt.
Welke speakers heb? Je hoog loopt enorm af? Dirac dat laten corrigeren dan gaat je geluid inderdaad heel anders klinken......
Maar eerlijk gezegd lijkt er iets niet goed met je fronts, lijkt wel of je tweeters stuk zijn......

Edit: zelfde bij je surrounds zie ik nu, lijkt een microfoon probleem, welke gebruik je?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

thepioneer

Mijn speakers staan in mijn handtekening :)

Ik heb de standaard Arcam meetmicrofoon. Dit omdat ik gewoon eerst eens wilde proberen wat het deed.
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

RalphH

Keer nameten met rew als je de kans hebt, want dit ziet er allemaal wel heel afwijkend uit.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

chansig

Is nie goed nie...

Maarrrrrrr...als het maar lekker klinkt.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

mijkie

Ik ben vorige week even bij jou geweest en de metingen kloppen wel met wat ik hoorde !

Subje had/heeft een bultje, daar hebben we het even over gehad en dat ik minder hoog hoorde dan hier in mijn set, klopt dus ook maarrrrrrr, dat het zoveel is dat had ik niet gedacht !

Is ook vaak een smaak dingetje en daar ga ik nooit over twisten

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Tabcam

Ik heb de Arcammeetmicrofoon nooit gebruikt. Nameten met REW zegt helaas niet veel als de meetmicrofoon stuk is. Afval in het hoog kan ook nog bij opstellingsproblemen voorkomen. Zijn de tweeters op de luisterpositie gericht of eronder/erboven? Dat zou ook nog het afval kunnen verklaren maar nameten met REW helpt niet omdat het dan ook nog steeds aan je meetmicrofoon kan liggen.

Het verstandigste is misschien met REW vier metingen te doen, 1) op één meter van je linkerluidspreker, 2) op één meter van je rechterluidspreker, 3) op de luisterpositie van je linkerluidspreker en 4) op de luisterpositie van je rechterluidspreker.

Als REW-meting 1 al direct hetzelfde hoogafval laat zien is een kapotte tweeter of meetmicrofoon waarschijnlijk. 2 kapotte tweeters is onwaarschijnlijk en vier nog minder. Dan moet je wel al je luidsprekers zo meten.

Kan je ook nog iets over de set en de opstelling vertellen/laten zien? Dat kan ook helpen te diagnostiseren want dit is inderdaad een beroerde meting.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

thepioneer

Het klinkt geweldig, daar ligt het niet aan. Maar ik vind het wel erg vreemd dat het frequentiebereik zo vreemd weergegeven wordt. Ik heb wel demping in de ruimte aangebracht maar niet zoveel  :hehe:

Op zich is een UMIK wel mooi maar om die nou te kopen om te testen of het goed is vind ik ook een beetje gek.

Heb nu al eerst bakken met geld uitgegeven voor een nieuwe streamer, subwoofer en de Arcam AVR550. Heb voor het mooie nog even 2 kabels besteld van Audioquest om de sub mooi aan te kunnen sluiten.

Zal nog eens een meting doen en dan de microfoon via de microfooningang van de laptop aansluiten. Heb hem nu via de meegeleverde usb kabel aangesloten.
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

chansig

Quote from: thepioneer on February  2, 2020, 16:06:11
Het klinkt geweldig, daar ligt het niet aan.

Nou opgelost. Wordt toch al een teveel aan waarde aan meetgegevens gehecht als ik het mag geloven. En ja dat mag !!!

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RalphH

Quote from: TabCam on February  2, 2020, 16:05:01
Ik heb de Arcammeetmicrofoon nooit gebruikt. Nameten met REW zegt helaas niet veel als de meetmicrofoon stuk is. Afval in het hoog kan ook nog bij opstellingsproblemen voorkomen. Zijn de tweeters op de luisterpositie gericht of eronder/erboven? Dat zou ook nog het afval kunnen verklaren maar nameten met REW helpt niet omdat het dan ook nog steeds aan je meetmicrofoon kan liggen

Bedoelde ook nameten met een andere mic ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

maximus79

Je achter speakers zijn van een ander merk en die lopen net zo hard terug in het hoog, dus of je akoestiek heeft enorm veel invloed of je microfoon is gewoon stuk.....
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

thepioneer

Net even gauw een meting gedaan met de microfoon direct in de laptop en een andere calibratie file.
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

mijkie

#198
dit ziet er al een stuk geloofwaardiger uit !
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

chansig

Ws bedoel je een andere..dus sorry?  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.