E.H.B.D., ofwel Eerste Hulp Bij Dirac

Started by Tabcam, September 21, 2019, 11:42:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

denoontje

is dit met of zonder dirac correctie...
Heb je de curve zelf aangepast?
En waar staan de crossovers nu op?

Weet wel dat je in je curve niet te veel mag boosten...(zeg 5-6 db max)
dempen kan wel meer.


Ik meet trouwens altijd over de bank en op diverse hoogte, zoals diract ook aangeeft.
Ook de hoote verschillen moet je volgens een document dat ik had gevonden meenemen in de meting.
En alle punten doen.
Eerste punt is belangrijkste want die meting bepaald afstanden.

maximus79

Quote from: denoontje on December 16, 2019, 21:12:16
is dit met of zonder dirac correctie...
Heb je de curve zelf aangepast?
En waar staan de crossovers nu op?

Weet wel dat je in je curve niet te veel mag boosten...(zeg 5-6 db max)
dempen kan wel meer.


Ik meet trouwens altijd over de bank en op diverse hoogte, zoals diract ook aangeeft.
Ook de hoote verschillen moet je volgens een document dat ik had gevonden meenemen in de meting.
En alle punten doen.
Eerste punt is belangrijkste want die meting bepaald afstanden.
Dit is puur de meting, geen correctie. Crossover sub en receiver 120hz.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Tabcam

Quote from: maximus79 on December 16, 2019, 20:22:09
Holy null Batman!!

Hopeloos

Holy crap, hier helpt geen Dirac Live of welke andere ruimtecorrectie tegen :blink: :wacko: :nopompom:. Dit is een gevalletje dempen met bass traps!!! Of dat kan i.v.m. WAF hoop ik wel voor je :angel:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

maximus79

Quote from: TabCam on December 16, 2019, 21:42:23
Holy crap, hier helpt geen Dirac Live of welke andere ruimtecorrectie tegen :blink: :wacko: :nopompom:. Dit is een gevalletje dempen met bass traps!!! Of dat kan i.v.m. WAF hoop ik wel voor je :angel:.
Wat ik gek vind is dat je de dip ook terug ziet in de surround.....is toch raar??
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Tabcam

Quote from: maximus79 on December 16, 2019, 21:50:03
Wat ik gek vind is dat je de dip ook terug ziet in de surround.....is toch raar??
Nee, het zou raar zijn dat het dan niet dipt. Je ruimte zorgt op de luisterplek voor die frequenties voor de nullen en de bron maakt niet uit, sub, surrounds, fronts, center, ze zullen allemaal nullen.

O ja, wat nog wel kan helpen is meer subs, zeg vier :tongue2:. Dan kan je met overlappende output de dip corrigeren/aanpakken. Of dat bij jou kan en mag qua ruimte kan ik niet zeggen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

denoontje

Quote from: TabCam on December 16, 2019, 22:04:13
Nee, het zou raar zijn dat het dan niet dipt. Je ruimte zorgt op de luisterplek voor die frequenties voor de nullen en de bron maakt niet uit, sub, surrounds, fronts, center, ze zullen allemaal nullen.

O ja, wat nog wel kan helpen is meer subs, zeg vier :tongue2:. Dan kan je met overlappende output de dip corrigeren/aanpakken. Of dat bij jou kan en mag qua ruimte kan ik niet zeggen.

Idd, is niet speaker afhankelijk maar ruimte afhankelijk....
Kun je met MLP nog schuiven?

maximus79

Quote from: TabCam on December 16, 2019, 22:04:13
Nee, het zou raar zijn dat het dan niet dipt. Je ruimte zorgt op de luisterplek voor die frequenties voor de nullen en de bron maakt niet uit, sub, surrounds, fronts, center, ze zullen allemaal nullen.

O ja, wat nog wel kan helpen is meer subs, zeg vier :tongue2:. Dan kan je met overlappende output de dip corrigeren/aanpakken. Of dat bij jou kan en mag qua ruimte kan ik niet zeggen.
Ok wist ik niet ik dacht dat ook aan de positie van bron lag?

Mijn ruimte kan ik alles mee doe wat ik wil alleen is hij niet groot, 3,3 bij 4,3.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

denoontje

Is een combi.
Maar o-en wegkrijgen idd met basstraps of multi sub.
Al REW geprobeerd mbt simulatie modus?.
Kun je je kamer ingeven, je luisterplek etc.
Dan schuiven met speakers, subwoofer, luisterplek om te zien wat er gebeurd.

en de aloude kruiptechniek reallife ;-)

maximus79

#133
Dit is wat dirac er van heeft kunnen maken met sub naar de woofer de muur toe tussen de fronts.

Rew meting is met fronts no smoothing erbij.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Tabcam

Ik zou idd met de ruimtesimulatiemodus van REW de sub op een zo optimaal mogelijke locatie zetten en dan meten. BTW, REW lijkt veel beter te meten dan Dirac. Meet je beide met dezelfde microfoon?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

denoontje

mm ik snap het even niet meer
de meting was toch gedaan met dirac maar dit was zonder correctie?

Welke correctiecurve heb je gebruikt en wat maakt dirac er dan van.
Heb je de meting op alle meetpunten uitgevoerd zoals dirac aangeeft?

mbt rew bedoel ik  zie afbeelding, kun je even spelen met de sim.

denoontje

ps ook bij metig in rew kan mbt instellingen zaken misgaan...ook ervaring mee ;-)
Gebruik wel iets van een umic oid.
Die gebruik ik voor dirac ook.

Hoor je trouwens ook echt die dip?...mis je wat in het geluidsbeeld?

maximus79

#137
Wat heb ik gedaan:

Zoek een plek far field voor mijn sub

Heb steeds 1e meting gedaan van Dirac. (Ja had ik ook met REW kunnen doen)

Beste resultaat voor plek sub, deze meting fe standaard curve over heen laten gaan. Om snel te luisteren, bij goed resultaat ga ik alle metingen doen.

REW foto hier boven is het resultaat van de standaard curve van dirac van de meting ook op de foto hierboven.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79



Quote from: denoontje on December 16, 2019, 22:22:56
ps ook bij metig in rew kan mbt instellingen zaken misgaan...ook ervaring mee ;-)
Gebruik wel iets van een umic oid.
Die gebruik ik voor dirac ook.

Hoor je trouwens ook echt die dip?...mis je wat in het geluidsbeeld?

Heb een gekalibreerde umik.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

denoontje

Meetechnisch trekt dirac dus veel recht.
Kun je even de curve icm de initiele metingscurve posten.
Want kan zijn dat dirac nu heel veel laat boosten om het gat te dichten tussen 45 100 Hrz.

zeg de grafiek als in de afbeelding:

maximus79

Quote from: denoontje on December 16, 2019, 22:31:18
Meetechnisch trekt dirac dus veel recht.
Kun je even de curve icm de initiele metingscurve posten.
Want kan zijn dat dirac nu heel veel laat boosten om het gat te dichten tussen 45 100 Hrz.

zeg de grafiek als in de afbeelding:
Ik ben aan het experimenteren he. [emoji56]
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

denoontje

in de grafiek zie je dat hij boos met 10 db.
Dat is erg veel.
Hij dempt wel de curve weg.
Heb je in dirac alle speaker volumes gelijk gezet?
Of heb je nog ruimte om de sub in gain op te draaien?
Waar staat je crossover op in je arcam?


maximus79

Maar die BOSS jongens holy moly, als je eenmaal goede Tactile response gehoord/gevoeld heb, wil niet meer anders en voorheen creëerde ik dat met mijn Rythmik very near te zetten en nu met BOSS.
Echt een aanrader voor niet super veel geld en werk.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79



Quote from: denoontje on December 16, 2019, 22:43:32
in de grafiek zie je dat hij boos met 10 db.
Dat is erg veel.
Hij dempt wel de curve weg.
Heb je in dirac alle speaker volumes gelijk gezet?
Of heb je nog ruimte om de sub in gain op te draaien?
Waar staat je crossover op in je arcam?

Dat is veel ja, alle volumes gelijk gezet. Crossover tijdens meting op 120 gezet en nu 80hz.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

denoontje

ik zou even rew gaan doen eerst om indicatief een goede plek voor de sub te gebruiken.

Je kunt je curve ook nog wat aanpassen om die hele boost te verminderen, zie foto.
PM anders even je email, dan stuur ik je even wat door mbt dirac.

maximus79

Quote from: denoontje on December 16, 2019, 22:52:52
ik zou even rew gaan doen eerst om indicatief een goede plek voor de sub te gebruiken.

Je kunt je curve ook nog wat aanpassen om die hele boost te verminderen, zie foto.
PM anders even je email, dan stuur ik je even wat door mbt dirac.
Thanx ik weet verder hoe Dirac werkt. Wat ik al zei, ik ben aan het experimenteren, baal alleen enorm van die dips/null. Het enige punt waar ik hem niet heb is achter mijn bank VNF. Maar heb graag nu ik BOSS heb een sub far field, dat lijkt mijn de beste combo. Maar nu naar bed morgen avond verder klooien.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

denoontje


morca

Quote from: maximus79 on December 16, 2019, 22:15:45
Dit is wat dirac er van heeft kunnen maken met sub naar de woofer de muur toe tussen de fronts.

Rew meting is met fronts no smoothing erbij.
Meting van Rew is hier netjes vlak.

maximus79

Quote from: morca on December 16, 2019, 23:07:38
Meting van Rew is hier netjes vlak.
Wat ik apart vind is dat de meting er inderdaad netjes uit ziet maar in de praktijk helemaal niet tot zijn recht komt. Rythmik gaat gewoon weer terug achter de bank.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Tabcam

Quote from: maximus79 on December 18, 2019, 09:13:45
Wat ik apart vind is dat de meting er inderdaad netjes uit ziet maar in de praktijk helemaal niet tot zijn recht komt. Rythmik gaat gewoon weer terug achter de bank.
Meet je op verschillende plekken van je hoofd? Met subwoofers is het soms echt cm-werk qua plaatsing, zeker met de nullen/dips die jij hebt. Meerdere subwoofers maakt het een stuk gemakkelijker.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i