24p met de kennis van nu.

Started by simonW, September 20, 2019, 16:33:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

simonW

Beste leden,

in hoeverre is het nu nog steeds zo dat je met 24p de "beste"  filmbeleving krijgt? (cinematic effect)
Of is de content tegenwoordig op een veel hogere framerate geschoten? ben erg benieuwd wat de standaard tegenwoordig is.
met gamen weet ik dat een hogere framerate (Hertz) beter is voor de prestatie die je dan levert.

Graag hoor ik de meningen die mensen hier over hebben.

Groeten Simon

J.A.F._Doorhof

Film ervaring is het verhaal
Dit word versterkt met belichting, kleur (tinting), sfx (bv ruis of lensflare) camera standpunten, muziek, timing etc.

24fps vind ik op dit moment eerder storend dan film ervaring verhogend.

Let wel...
Ik gebruik FI op de laagst mogelijke stand. Hoger vind ik verschrikkelijk en word ik weer uit de film gehaald door het vreemde beeld.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

papaleo

Quote from: J.A.F._Doorhof on September 20, 2019, 16:47:46
Film ervaring is het verhaal
Dit word versterkt met belichting, kleur (tinting), sfx (bv ruis of lensflare) camera standpunten, muziek, timing etc.

24fps vind ik op dit moment eerder storend dan film ervaring verhogend.

Let wel...
Ik gebruik FI op de laagst mogelijke stand. Hoger vind ik verschrikkelijk en word ik weer uit de film gehaald door het vreemde beeld.

^^
Precies  :thumbs-up:
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

simonW

Wat bedoel je met

"Let wel...
Ik gebruik FI op de laagst mogelijke stand. Hoger vind ik verschrikkelijk en word ik weer uit de film gehaald door het vreemde beeld."


Teejoo

Quote from: J.A.F._Doorhof on September 20, 2019, 16:47:46
24fps vind ik op dit moment eerder storend dan film ervaring
Helemaal eens!

papaleo

#5
Quote from: simonW on September 20, 2019, 17:06:12
Wat bedoel je met

"Let wel...
Ik gebruik FI op de laagst mogelijke stand. Hoger vind ik verschrikkelijk en word ik weer uit de film gehaald door het vreemde beeld."

Frame Interpolatie of te wel 'Motion Flow' zijn de termen die vind bij een/de Sony projectoren/weergevers....,waar Sony 'heer en meester' is.
Ook ik gebruik deze alleen op standje 'Laag'
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

alexeiboris

Bekijk de 4K UHD eens van Billy Lynn's Long Halftime Walk, die is geschoten op 60Hz... Dan zie je wat het verschil is met 24p... het maakt alles wel superrealistisch, bijna kil. Heel bizar om dat te zien. Weet nog niet goed of dat  nu is wat je wilt ;D

simonW

Quote from: alexeiboris on September 20, 2019, 18:28:28
Bekijk de 4K UHD eens van Billy Lynn's Long Halftime Walk, die is geschoten op 60Hz... Dan zie je wat het verschil is met 24p... het maakt alles wel superrealistisch, bijna kil. Heel bizar om dat te zien. Weet nog niet goed of dat  nu is wat je wilt ;D

Het verhaal 60 frames vind ik ook dan niet fijn om te zien. te smooth en inderdaad kil. daar mis ik de film ervaring in.
Dat is inderdaad niet wat ik wil.  maar wat is de sweetspot met een projector in het aantal frames? wat word er over het algemeen gebruikt?

home@the movies

Quote from: simonW on September 20, 2019, 22:40:26
Het verhaal 60 frames vind ik ook dan niet fijn om te zien. te smooth en inderdaad kil. daar mis ik de film ervaring in.
Dat is inderdaad niet wat ik wil.  maar wat is de sweetspot met een projector in het aantal frames? wat word er over het algemeen gebruikt?

Die vraag is eigenlijk irrelevant omdat (tot nader order en met uitzondering van Billy en de nieuwe avatars) alle films nog steeds in 24 frames worden gedraaid. Dus ofwel kijk je op de projector naar 24frames of je gebruikt een vorm van frame interpollatie, meer keuze is er niet.
Kijk je vaak naar series via streaming dan zal het (meeste) materiaal in 60Hz zijn gedraaid.

Fox

Quote from: home@the movies on September 21, 2019, 13:36:09
Die vraag is eigenlijk irrelevant omdat (tot nader order en met uitzondering van Billy en de nieuwe avatars) alle films nog steeds in 24 frames worden gedraaid. Dus ofwel kijk je op de projector naar 24frames of je gebruikt een vorm van frame interpollatie, meer keuze is er niet.
Kijk je vaak naar series via streaming dan zal het (meeste) materiaal in 60Hz zijn gedraaid.

24p betreft 24 frames per seconde van het beeld materiaal en 60Hz is de refresh rate van een display of projector....

Appels en peren, tenzij je 60 fps bedoeld?

home@the movies

#10
Quote from: Fox on September 21, 2019, 14:05:12
24p betreft 24 frames per seconde van het beeld materiaal en 60Hz is de refresh rate van een display of projector....

Appels en peren, tenzij je 60 fps bedoeld?

Ja hallo, een frame rate kan evengoed in Hz worden uitgedrukt, per definitie is X aantal frames per seconde een frequentie dus die kan ook worden uitgedrukt in Hz. dat is exact hetzelfde.
En dat zijn geen Appels en peren, we hebben het hier duidelijk over het beeldmateriaal, niet over de technische eigenschapen of refresh rate van een display.
je kan perfect zeggen dat materiaal in x aantal Hz is gedraaid of in fps, dat is beiden correct.


Dat er een verschil is tussen een refersch rate van een display en de frame rate waarop content wordt gedraaid is nogal logisch en hoef je mij echt niet uit te leggen hoor. ;)
Trouwens een projector met een refresh rate van 60Hz,  :D :D :D :D

J.A.F._Doorhof

Een gedeelte van hoe iets overkomt heeft ook te maken met de sluitertijden.

24fps op bv 1/1000 ziet er schokkend uit waar 24fps op 1/25 silky smooth kan zijn bij rustige pans

Voordeel van 60fps is dat je veel minder schokjes en scherpte verlies ziet bij snellere pans. Gebruik 1/1000 als sluitertijd en ook 60fps ziet er niet lekker uit.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jahtari

Graag méér fps!

Ik zie het ook met filmpjes die ik maak van mijn kinderen. Mijn camera (Sony a6300) doet max 30 fps op 4k. Als ze dan bijv. op  een schommel zitten en op en naar gaan, is het eigenlijk nooit scherp. 60fps of zelfs 120fps op 1080p is dan eigenlijk veel beter.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

simonW

Quote from: jahtari on September 21, 2019, 21:24:30
Graag méér fps!

Ik zie het ook met filmpjes die ik maak van mijn kinderen. Mijn camera (Sony a6300) doet max 30 fps op 4k. Als ze dan bijv. op  een schommel zitten en op en naar gaan, is het eigenlijk nooit scherp. 60fps of zelfs 120fps op 1080p is dan eigenlijk veel beter.

ik denk dat het niet uit maakt als je filmt met een eigen camera, en het niet erg veel uit maakt of het filmisch is. je legt immer data vast voor het nageslacht.
wil je er sfeer in brengen zou je dus denken dat je het moeten reduceren naar 24 frames, of 30. een kennis heeft een Gopro. heb er eens mee gespeeld vlijm scherpe beelden, met als je het terug kijkt zou je er haast een beetje zee ziek van worden.

ik kijk al mijn films op 1080 24p en heb overgings geen last van frames die missen of dat het hapert, kan ook zijn dat ik er niet op let als ik film kijk.

jahtari

Quote from: simonW on September 21, 2019, 22:13:30
ik denk dat het niet uit maakt als je filmt met een eigen camera, en het niet erg veel uit maakt of het filmisch is. je legt immer data vast voor het nageslacht.
wil je er sfeer in brengen zou je dus denken dat je het moeten reduceren naar 24 frames, of 30. een kennis heeft een Gopro. heb er eens mee gespeeld vlijm scherpe beelden, met als je het terug kijkt zou je er haast een beetje zee ziek van worden.

ik kijk al mijn films op 1080 24p en heb overgings geen last van frames die missen of dat het hapert, kan ook zijn dat ik er niet op let als ik film kijk.
Maar panning shots zijn toch niet om aan te zien?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

simonW

Quote from: jahtari on September 22, 2019, 17:56:48
Maar panning shots zijn toch niet om aan te zien?


Eigenlijk nooit bij stil gestaan. ik ga er eens op letten. en laat mijn bevindingen wel weten :)

Fox


Job

#17
Quote from: simonW on September 20, 2019, 16:33:40
Of is de content tegenwoordig op een veel hogere framerate geschoten?
99.99% van de speelfilms en high-end docs wereldwijd wordt nog steeds op of rond 24fps gedraaid en afgewerkt.

Job

#18
Quote from: home@the movies on September 21, 2019, 13:36:09
Kijk je vaak naar series via streaming dan zal het (meeste) materiaal in 60Hz zijn gedraaid.
Sorry Werner, maar daar klopt niets van. Series, zowel voor TV als voor over-the-top services als Netflix worden voor 99.99% gedraaid en afgewerkt op of rond 24fps, met uitzondering van reality-TV, soaps, nieuws, sport, etc. Scripted shows en high-end documentaries kiezen vrijwel altijd voor 23.976/24.000/25.000fps. Services als Netflix streamen dat natively. Eventueel maakt je playback-box er wat anders van (50 of 59.94Hz), maar wat binnenkomt, en wat daaraan ten grondslag ligt, is 24p.

Job

#19
Quote from: home@the movies on September 21, 2019, 13:36:09
met uitzondering van Billy en de nieuwe avatars
En Gemini Man (2x 120fps) en The Hobbit (1x48fps)...
Bij mijn weten hebben ze bij Avatar om praktische redenen toch voor 60fps gekozen. Uit hun uitgebreide tests hadden ze eerder geconcludeerd dat alles boven de 96fps eigenlijk geen zin had, alleen maar meer geld kostte, zonder visueel voordeel. Maar praktisch kregen ze 96fps niet voor elkaar.

Job

#20
Quote from: Fox on October 19, 2019, 14:45:48
Gemini Man in 3D+ High Frame Rate review  :D
https://www.homecinemachoice.com/content/gemini-man-3d-high-frame-rate-review
Vond dat al een stuk beter te pruimen dan Billy Lynn, die vond ik saai en lelijk. Billy Lynn zag ik in de hoogst beschikbare framerate van 120fps (ArcLight Hollywood), Gemini Man in 2x60fps (Vue Hilversum).

Aan 3D heb ik alleen een broertje dood. Het interesseert me gewoon niet.

En bij Gemini Man begon de klassieke manier van vertellen van dialoogscenes me te irriteren. In de actiescenes vond ik het veel interessanter (en werd minder klassiek gedecoupeerd en gemonteerd).
Ben wel heel benieuwd in welke formaten Gemini Man straks beschikbaar komt voor de thuismarkt. 120fps via Netflix?

riwi

#21
Ik las dat de Hobbit niet in HFR op UHD komt, maar gewoon in 24p helaas. Vind ik jammer want ik had naast Billy Lynn nog wel een extra titel met HFR willen hebben.
Het is misschien ook lastig omdat de Hobbit in 48fps geschoten is en die refreshrate wordt op UHD Bluray niet ondersteund. Ze zouden dan met wat truken een 50p variant kunnen maken misschien, maar dat is dan weer lastig voor de amerikaans markt waar 50p niet overal ondersteund wordt.

https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1570781463

Job

#22
Maar ik begreep dat de UHD van Billy Lynn ook maar 60fps is. Het origineel is 120.
Ik zie HFR op zich nog wel terrein winnen aan de productiekant, maar vooralnog op hele specifieke high-end titels.

riwi

Quote from: Job on October 19, 2019, 20:46:31
Maar ik begreep dat de UHD van Billy Lynn ook maar 60fps is. Het origineel is 120.

Klopt, de UHD van Billy Lynn is 60fps, dat ziet er erg mooi uit :) kwa realisme. Niet filmisch maar wel mooi.