rolgordijn die met de trigger omhoog/omlaag gaat

Started by PascalP, October 18, 2019, 13:21:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PascalP

Ben een beetje met het idee aan het stoeien om een handmatig rolgordijntje (welke direct achter de projector zit) te vervangen door een elektrisch exemplaar die via de trigger van de projector omhoog/omlaag gaat.
Waarom? Gewoon omdat het fancy uitziet :P
Maar ook wel handig om af en toe wat daglicht in de batcave te hebben als ik bijvoorbeeld achter de PC zit.

Dus idee;
Projector AAN -> Trigger 12v -> Rolgordijn omlaag
Projector UIT -> Geen trigger 12v -> Rolgordijn omhoog

Is zoiets op de markt? Anders was ik aan het denken om de 12v trigger op een relais te schakelen welke het rolgordijn bediend, echter vrijwel ieder rolgordijn wat ik vind via Google is of voorzien van afstandsbediening of van zwave/domotica gedoe.
Rolgordijn zelf kan gewoon via 230v aan de stroom, hoef dus ook geen batterij of accupack erin te hebben.

Iemand hier ervaring mee, tips, adviezen?
Gaat maar om een klein gordijntje, moet dan ook niet te duur zijn ;)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

HJ

#1
Ikea!

Sorry, ik was even te enthousiast,  die werkt niet met een trigger volgend mij.
Maar mss wel met smart things oid.

PascalP

#2
Quote from: hans. on October 18, 2019, 13:35:06
Ikea!

Sorry, ik was even te enthousiast,  die werkt niet met een trigger volgend mij.
Maar mss wel met smart things oid.

Ja die is inderdaad met remote, of je moet weer een aparte hub erbij kopen waarmee je dan ook via Alexa, Google Home etc. hem kan bedienen.
Dat is nu juist niet wat ik wil, ding moet gewoon open/dicht gaan als ik de projector aan/uit zet.

Weinig zin om dan weer de telefoon te pakken, app te openen, rolgordijn te bedienen, lijkt me langer duren dan hem ff handmatig omlaag te trekken met de huidige.
Dan kan ik net zo goed de huidige handbediende laten zitten ;)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

HJ

Quote from: PascalP on October 18, 2019, 13:41:44
Ja die is inderdaad met remote, of je moet weer een aparte hub erbij kopen waarmee je dan ook via Alexa, Google Home etc. hem kan bedienen.
Dat is nu juist niet wat ik wil, ding moet gewoon open/dicht gaan als ik de projector aan/uit zet.

Weinig zin om dan weer de telefoon te pakken, app te openen, rolgordijn te bedienen, lijkt me langer duren dan hem ff handmatig omlaag te trekken met de huidige.
Dan kan ik net zo goed de huidige handbediende laten zitten ;)
Met Google kun je wel stem bediening toepassen. Dat is wel rap

home@the movies

Quote from: PascalP on October 18, 2019, 13:21:21
Ben een beetje met het idee aan het stoeien om een handmatig rolgordijntje (welke direct achter de projector zit) te vervangen door een elektrisch exemplaar die via de trigger van de projector omhoog/omlaag gaat.
Waarom? Gewoon omdat het fancy uitziet :P
Maar ook wel handig om af en toe wat daglicht in de batcave te hebben als ik bijvoorbeeld achter de PC zit.

Dus idee;
Projector AAN -> Trigger 12v -> Rolgordijn omlaag
Projector UIT -> Geen trigger 12v -> Rolgordijn omhoog

Is zoiets op de markt? Anders was ik aan het denken om de 12v trigger op een relais te schakelen welke het rolgordijn bediend, echter vrijwel ieder rolgordijn wat ik vind via Google is of voorzien van afstandsbediening of van zwave/domotica gedoe.
Rolgordijn zelf kan gewoon via 230v aan de stroom, hoef dus ook geen batterij of accupack erin te hebben.

Iemand hier ervaring mee, tips, adviezen?
Gaat maar om een klein gordijntje, moet dan ook niet te duur zijn ;)

Koop gewoon een externe controller van een projectiescherm, die hebben allemaal een 12 volt trigger.
de Kingpin KP300 bvb

PascalP

Kijk!
Die 'vertaald' dus een 12v trigger naar een RF signaal zodat het eigenlijk met ieder gordijn moet werken toch?
Tenminste zo begrijp ik het als ik de site van Kingpin lees.

Ga daar eens naar kijken, thanks!
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono