de juiste instelling voor de Pana 9004 i.c.m. de JVC X9500?

Started by hcfreak, September 15, 2019, 18:44:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hcfreak

Ik heb sinds kort deze nieuwe JVC projector en het Spitze model van Panasonic (is moeilijk/niet leverbaar vertelde mijn dealer/=verkoop succes) En ik heb gestudeerd en e.e.a. opgestoken en overgenomen van Teejoo en Reza in een andere post, maar ik word ook duizelig van alle instel mogelijkheden :devil:. Ik zou het bijzonder op prijs stellen te horen of mijn keuze voor het moment (er komt hopelijk nog een kalibratie expert langs) juist is. Ik kan eindeloos gaan experimenteren (voor zover ik begrijp waar ik mee bezig ben!) , maar veel beter profiteren van de kennis/ervaring van forumleden die veel verder zijn dan ik.

Settings Pana: video format: 4k (50p/60p 4:4:4), 24 p output: automatisch, Dolby vision: Off, HDR 10+ : off
Player setting--> HDMI: Colour Mode: YcbCr (automatisch), Deep colour: Auto preferable 10bit, 9 (12 bit kiezen heeft geen zin?)
HDR Colour Gamut: HDR/ BT 2020 automatisch, SDR/HDR conversie: Off (heeft geen zin?)
HLG/PQ conversie: Off
HDR Display Type: Basic (in een ander menu Pana knop options heb ik gekozen voor hoge lichtopbrengst projector ???)
HDCP output setting: automatisch
Content Type Flag: automatisch
7.1 Audio reformatting: Off
Lichtsterkte aanpassen: contrast: 0, helderheid + 3, tooncurve wit en zwart beide : 0, Systeem Gamut: 0
De rest (kleuraanpassing, tint, scherpte, chroma en randcorrectie allen op 0 laten staan, idem ruisreductie
Tenslotte aan de instellingen voor de bandbreedte  alles op UIT gelaten  en progressief op Auto.
Onder de knop Options van de Pana zit de keuze voor beeldtype: keuze uit : standaard, fine cinema, retro cinema etc (mee experimenteren?)

IK heb wat demo 4k beeld van mijn schotel (station UHD SES heeft een spectaculaire trailer) bekeken en dat ziet er al erg goed uit. bvb dank.
JVC DLA-X 9500 B, Denon A-110, Panasonic DB UB 9004, Philips BDP Fidelio, Philips DVD 9000 SA vM, vM, Projecta Proscreen 270cm, Front: Pio Sound Eagle, SVS Ultra 13,  Dali Helicon C200, surround: Dynaudio X12, Back surround Mordaunt Short 912, Atmos 4 x KEF HTS 3001(ingebouwd achter plafond), VU + Uno 4K SE, Xbox 360 en PS3

reza

Hoi,

Ik heb geleerd dat de beste instelling is, datgene wat jezelf het mooist vind. :D
Als ik je settings zo zie dan is dat toch prima.
Motion flow in de projector aan?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

hcfreak

JVC DLA-X 9500 B, Denon A-110, Panasonic DB UB 9004, Philips BDP Fidelio, Philips DVD 9000 SA vM, vM, Projecta Proscreen 270cm, Front: Pio Sound Eagle, SVS Ultra 13,  Dali Helicon C200, surround: Dynaudio X12, Back surround Mordaunt Short 912, Atmos 4 x KEF HTS 3001(ingebouwd achter plafond), VU + Uno 4K SE, Xbox 360 en PS3

Teejoo

Kun je eens een foto maken van het menu waar je projector met hoge opbrengst hebt gekozen? Een 2e menu zegt me niet zo snel iets. Maar het zal sowieso basic moeten zijn.

hcfreak

Hierbij de foto's van mijn instellingen.

Ik heb de manual doorgewerkt van de Panasonic 9004 en vraag toch nog een bevestiging van de volgende punten of ik die goed begrepen heb:

ik moet voor 4:4:0 kiezen bij instellingen omdat mijn JVC 9500 niet meer dan 8 bit kan verwerken? Op de spec van de JVC zie ik wat anders! zie attachment 1
als ik THX kies voor de JVC en ik zet bij lichtsterkte +3 ipv 0 dan is het toch geen THX meer?
de manual is wat onduidelijk: als ik kies voor HDMI output video EN  audio heb ik dan dezelfde kwaliteit als dat ik audio apart invoer naar de AVR 6400 bijvb. per optische interface.(volgens mijn dealer geeft dit i.t.t. wat ik uit de manual meen op te maken een slechter resultaat)
als ik bij de Panasonic de lichtsterkte op + 3 zet en bij de JVC ook een plus aanpassing doe is het dubbel op?
Tot slot: is de keuze voor projector met hoge lichtsterkte juist (zie attachment)?  (JVC opgave 2000 lumen)
2 screens shots in volgende reply
JVC DLA-X 9500 B, Denon A-110, Panasonic DB UB 9004, Philips BDP Fidelio, Philips DVD 9000 SA vM, vM, Projecta Proscreen 270cm, Front: Pio Sound Eagle, SVS Ultra 13,  Dali Helicon C200, surround: Dynaudio X12, Back surround Mordaunt Short 912, Atmos 4 x KEF HTS 3001(ingebouwd achter plafond), VU + Uno 4K SE, Xbox 360 en PS3

hcfreak

volgende screeshot
JVC DLA-X 9500 B, Denon A-110, Panasonic DB UB 9004, Philips BDP Fidelio, Philips DVD 9000 SA vM, vM, Projecta Proscreen 270cm, Front: Pio Sound Eagle, SVS Ultra 13,  Dali Helicon C200, surround: Dynaudio X12, Back surround Mordaunt Short 912, Atmos 4 x KEF HTS 3001(ingebouwd achter plafond), VU + Uno 4K SE, Xbox 360 en PS3

hcfreak

JVC DLA-X 9500 B, Denon A-110, Panasonic DB UB 9004, Philips BDP Fidelio, Philips DVD 9000 SA vM, vM, Projecta Proscreen 270cm, Front: Pio Sound Eagle, SVS Ultra 13,  Dali Helicon C200, surround: Dynaudio X12, Back surround Mordaunt Short 912, Atmos 4 x KEF HTS 3001(ingebouwd achter plafond), VU + Uno 4K SE, Xbox 360 en PS3

reza

Volgens mij kan jouw projector nog geen 444 aan.
Daar zit ook geen verbetering in op dit moment.
440 is prima, dat verschil ga je nu nog niet zien.

Ik heb in de panna de optie lichtsterkte projector ingevuld omdat ik niet wil dat de Pana de highlights knijpt. Maar dat vind IK mooi. Er is in deze settings niks goed/fout maar alleen wat JIJ mooi vind.

Als je zelf in settings plus of min zet is je THX nog steeds oké. Als je in de THX stand (weet niet eens of dat kan?) De gamma en andere zaken aan gaat passen zit je echt in die kalibratie te rommelen.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

hcfreak

Prima snap ik dank!

IK gebruik dus het beste bij mijn JVC THX , terwijl er ook een HDR optie is ! ?

waarom krijg ik de melding "aangesloten TV ondersteunt 4k (50p/60p) 4:4:4 niet als ik dat kies in het menu van de 9004, terwijl de spec (zie plaatje) aangeeft dat hij hiermee wel overweg kan? Of is het niet relevant c.q. leidt niet tot verbetering?
Het lukt ook nog niet om de meta data via de pana 9004 op het scherm te krijgen (zou hiervoor 2 seconden de knop HDR settings moeten indrukken. Niet zo belangrijk maar ik wil wel het gehele apparaat leren beheersen.
Heb ik de optimale keuze gemaakt door HDMI out van de pana naar de AVR te kiezen voor audio EN  video?
JVC DLA-X 9500 B, Denon A-110, Panasonic DB UB 9004, Philips BDP Fidelio, Philips DVD 9000 SA vM, vM, Projecta Proscreen 270cm, Front: Pio Sound Eagle, SVS Ultra 13,  Dali Helicon C200, surround: Dynaudio X12, Back surround Mordaunt Short 912, Atmos 4 x KEF HTS 3001(ingebouwd achter plafond), VU + Uno 4K SE, Xbox 360 en PS3

Teejoo

Ik gebruik bewust wel projector met lage lichtopbrengst omdat het dat natuurlijk ook is. (Zelfs om high mode, wat ik sowieso niet gebruik.)

In het geval van Reza gaat de Panasonic er dan vanuit dat er idd een lichtsterke projector achter hangt waardoor je in feite net een signaal ernaartoe gaat sturen dat qua balans niet past bij de projector. Want dat is wat tonemapping over gaat: Het herverdelen/-berekenen van de beeldhelderheid over een passende range die de beeldweergever kan weergeven.

Maar los daarvan, ieder z'n voorkeur natuurlijk. Maar het hoort niet. Werner kan daar ongetwijfeld nog een mooi verhaal bij afteken.


hcfreak

Tejoo thx, ik ga het ook gewoon eens uitproberen.

heb jij of Reza nog tijd en zin om mijn andere vragen te bekijken? zou ik zeer op prijs stellen.
JVC DLA-X 9500 B, Denon A-110, Panasonic DB UB 9004, Philips BDP Fidelio, Philips DVD 9000 SA vM, vM, Projecta Proscreen 270cm, Front: Pio Sound Eagle, SVS Ultra 13,  Dali Helicon C200, surround: Dynaudio X12, Back surround Mordaunt Short 912, Atmos 4 x KEF HTS 3001(ingebouwd achter plafond), VU + Uno 4K SE, Xbox 360 en PS3

Teejoo

Quote from: hcfreak on September 17, 2019, 15:54:31
Tejoo thx, ik ga het ook gewoon eens uitproberen.

heb jij of Reza nog tijd en zin om mijn andere vragen te bekijken? zou ik zeer op prijs stellen.
Ik heb in de Panasonic ook de helderheid op +3 gezet. Projector heb ik gewoon op 0 dacht ik. Ik moet hem sowieso knijpen met de iris.

hcfreak

Tejoo (zie niet herinner me niet of je ook een JVC hebt) heb je voor de projector THX gekozen? en doe je vanaf de bron(en)  video en audio via HDMI naar je AVR?
JVC DLA-X 9500 B, Denon A-110, Panasonic DB UB 9004, Philips BDP Fidelio, Philips DVD 9000 SA vM, vM, Projecta Proscreen 270cm, Front: Pio Sound Eagle, SVS Ultra 13,  Dali Helicon C200, surround: Dynaudio X12, Back surround Mordaunt Short 912, Atmos 4 x KEF HTS 3001(ingebouwd achter plafond), VU + Uno 4K SE, Xbox 360 en PS3

Teejoo

Quote from: hcfreak on September 17, 2019, 16:38:02
Tejoo (zie niet herinner me niet of je ook een JVC hebt) heb je voor de projector THX gekozen? en doe je vanaf de bron(en)  video en audio via HDMI naar je AVR?
Ik heb een N7, en gebruik nu nog het speciale Panasonic profiel. Dat heb jij niet. Moet je niet het gewone HDR profiel gebruiken? Ik ken de oude generatie JVC's niet.

hcfreak

Precies wat je zegt toen ik dat profiel zag begon ik ook te twijfelen. Bij mijn oude JVC was het geen "discussie punt": THX punt uit.
Ik kan eens gaan vergelijken maar hoor natuurlijk ook graag wat "technisch" het meest voor de hand ligt om te kiezen.
JVC DLA-X 9500 B, Denon A-110, Panasonic DB UB 9004, Philips BDP Fidelio, Philips DVD 9000 SA vM, vM, Projecta Proscreen 270cm, Front: Pio Sound Eagle, SVS Ultra 13,  Dali Helicon C200, surround: Dynaudio X12, Back surround Mordaunt Short 912, Atmos 4 x KEF HTS 3001(ingebouwd achter plafond), VU + Uno 4K SE, Xbox 360 en PS3

reza

Je kan de THX stand voor BD gebruiken, voor UHD heb je volgens mij een ander profiel nodig.
Als je een uhd schijfje in je Panasonic doet gaat de JVC vanzelf in de goede stand. Behalve als je de conversie doet, dus van BT2020 naar sdr709. Dan zal je zelf een ander profiel moeten kiezen dan staat er in je lijstje zoiets als bt2020..

Quote from: Teejoo on September 17, 2019, 15:49:00
Ik gebruik bewust wel projector met lage lichtopbrengst omdat het dat natuurlijk ook is. (Zelfs om high mode, wat ik sowieso niet gebruik.)

In het geval van Reza gaat de Panasonic er dan vanuit dat er idd een lichtsterke projector achter hangt waardoor je in feite net een signaal ernaartoe gaat sturen dat qua balans niet past bij de projector. Want dat is wat tonemapping over gaat: Het herverdelen/-berekenen van de beeldhelderheid over een passende range die de beeldweergever kan weergeven.

Maar los daarvan, ieder z'n voorkeur natuurlijk. Maar het hoort niet. Werner kan daar ongetwijfeld nog een mooi verhaal bij afteken.



Dat het niet hoort klopt niet helemaal, het klopt in feite juist wel :tounge:
Dat de meeste projectors er moeite mee hebben klopt dan weer wel :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

hcfreak

Thx wist ik niet dat de JVC vanzelf naar het HDR beeldmodus profiel gaat.
Als ik het eerdere in dit topic goed begrepen heb en een beetje gok wat bij wie hoort qua tekst doe jij het probleem van het te grote dynamische (kleuren) bereik aanpassen aan de mogelijkheden van de projector bij jou dus het N7 "beest" via tonemapping (daar hoef ik mijn hoofd dus niet over te breken  ;)
JVC DLA-X 9500 B, Denon A-110, Panasonic DB UB 9004, Philips BDP Fidelio, Philips DVD 9000 SA vM, vM, Projecta Proscreen 270cm, Front: Pio Sound Eagle, SVS Ultra 13,  Dali Helicon C200, surround: Dynaudio X12, Back surround Mordaunt Short 912, Atmos 4 x KEF HTS 3001(ingebouwd achter plafond), VU + Uno 4K SE, Xbox 360 en PS3

Teejoo

Quote from: hcfreak on September 17, 2019, 22:37:01
Thx wist ik niet dat de JVC vanzelf naar het HDR beeldmodus profiel gaat.
Als ik het eerdere in dit topic goed begrepen heb en een beetje gok wat bij wie hoort qua tekst doe jij het probleem van het te grote dynamische (kleuren) bereik aanpassen aan de mogelijkheden van de projector bij jou dus het N7 "beest" via tonemapping (daar hoef ik mijn hoofd dus niet over te breken  ;)
De JVC gaat automatisch naar het ingestelde HDR profiel zodra hij een HDR signaal binnenkrijgt. Dit stel je dus in het menu eenmalig in. Bij een normaal blu-ray signaal kiest hij ook het profiel dat je eenmalig gekozen hebt.

Verder klopt het wat je zegt. Via tonemapping in de Panasonic pas ik het bereik idd aan. Zo krijgt de projector met mijn setting altijd een naar 350nits gemapt signaal binnen, terwijl op de disc misschien 4000 nits staat. Die 350 nits kan hij vervolens mooi weergeven.

reza

Hoi,

Teejoo heeft het "beest" :D
Reza heeft een "beesje" :D

Dynamische kleuren? Je bedoeld waarschijnlijk de nits waarde?

Mijn JVC  (5900) die heeft meer licht aan boord dan de N7. Volgens mij heb jij dat ook maar dat weet ik niet zeker. Daarom ga ik voor de hogere waarde in de Panasonic. Je zal zelf er mee moeten spelen wat je mooi vind. Als je bijvoorbeeld de UHD film Batman vs Superman speelt zie je duidelijk in de eind scènes wat de settings in je panna doen in het beeld kwa highlites en de informatie die je ziet in bv vlammen of juist niet. Of 1 van de begin scènes van Bladerunner waar hij aankomt met zijn vliegende auto. Daar zie je of wel wolken in de lucht of niet. Dat ligt er dus aan hoe hoog je de panna instelt.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Teejoo

Check deze post even: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=169829.0

In de foto's zie je duidelijk dat er veel wegvalt als je de tonemapping niet of te hoog instelt. Kijk ook naar de nits waarde in de screenshots, dan wordt het vanzelf duidelijk wat er gebeurt.

Lijkt me duidelijk wat de beste stand is.. In real life is dat nog veel duidelijker dan op de foto's.

Teejoo

Ik heb deze settings:

hcfreak

Bedankt voor de input; ik ga eens kijken of hij bij BD THX kiest en bij een 4k bron (Panasonic 9004 of VU+) het HDR profiel.
Reza meldt mij dat mijn X9500 4:4:4 niet aankan en dat 4:4:0 prima is.
Kunnen jullie eens uitleggen waarom Tejoo met zijn N7 beest dit wel kan kiezen (zie screenshot instellingen boven) en waarom de spec van mijn X9500 wel aangeeft dat deze input geaccepteerd wordt (zie plaatje) en het belangrijkste waarom (als het wel geaccepteerd wordt) dit toch niets uitmaakt voor mij (dat begrijp ik van Reza).
als ik het kies krijg ik van de Pana de melding aangesloten TV is niet geschikt of zoiets.
Het gaat tenslotte om de kleurdiepte dacht ik begrepen te hebben en dus beeldkwaliteit.
JVC DLA-X 9500 B, Denon A-110, Panasonic DB UB 9004, Philips BDP Fidelio, Philips DVD 9000 SA vM, vM, Projecta Proscreen 270cm, Front: Pio Sound Eagle, SVS Ultra 13,  Dali Helicon C200, surround: Dynaudio X12, Back surround Mordaunt Short 912, Atmos 4 x KEF HTS 3001(ingebouwd achter plafond), VU + Uno 4K SE, Xbox 360 en PS3

reza

Waarschijnlijk kan je kabel het niet aan. Er zijn niet zo heel veel kabels die dit aan kunnen, zeker niet over langere lengtes.

Het verschil tussen 444 en 440 is niet te zien.
Maar vergt wel meer bandbreedte ( duurdere kabels nodig).

Herstel: je projector kan het wel aan. Ik dacht dat je projector een generatie ouder was. Waarschijnlijk is je kabel de bottleneck.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

home@the movies

#23
QuoteHierbij de foto's van mijn instellingen.

Ik heb de manual doorgewerkt van de Panasonic 9004 en vraag toch nog een bevestiging van de volgende punten of ik die goed begrepen heb:

ik moet voor 4:4:0 kiezen bij instellingen omdat mijn JVC 9500 niet meer dan 8 bit kan verwerken? Op de spec van de JVC zie ik wat anders! zie attachment 1
als ik THX kies voor de JVC en ik zet bij lichtsterkte +3 ipv 0 dan is het toch geen THX meer?
de manual is wat onduidelijk: als ik kies voor HDMI output video EN  audio heb ik dan dezelfde kwaliteit als dat ik audio apart invoer naar de AVR 6400 bijvb. per optische interface.(volgens mijn dealer geeft dit i.t.t. wat ik uit de manual meen op te maken een slechter resultaat)
als ik bij de Panasonic de lichtsterkte op + 3 zet en bij de JVC ook een plus aanpassing doe is het dubbel op?
Tot slot: is de keuze voor projector met hoge lichtsterkte juist (zie attachment)?  (JVC opgave 2000 lumen)
2 screens shots in volgende reply

-Kiezen voor 4:4:0 of 4:4:4 heeft geen enkele zin, eender welke UHD bron heeft op dit moment maximaal 4:2:0 als Chroma sampling.
Het enige wat je doet is onnodig veel bandbreedte door je kabel sturen met alle gevolgen vandien, het 4:2:0 signaal gaat door de projector weer netjes naar 4:4:4 worden gebracht zoals het hoort.

-Het THX label heeft te maken met een aantal specificaties waar de projector moet aan voldoen om door THX als volwaardig te worden, beschouwd.
het is niet omdat je de lichtsterkte op +3 zet (wat bedoel je trouwens met lichtsterkte? contrast, brightness ?) dat het toestel plots niet meer voldoet aan de THX norm.
Dt THX setting is een calibratie profiel dat trouwens zeker niet 100% correct is zonder nog een verdere calibratie te doen.

-Als je de audio gaat uitvoeren via een optische kabel ga je niet dezelfde audio kwaliteit krijgen als via HDMI, Enkel  via de HDMI uitgang komt er uncompressed geluid uit je speler, via de optische kabel gaat het geluid gecompenseerd zijn, je krijgt geen Dolby True HD of DTS HD audio door een optische kabel.

-Het beste is om de aanpassingen voor tone mapping in één toestel te doen.

-Er is geen reden om projector met hoge lichtstand te kiezen, je gaat dan een beeld uitsturen dat sowieso hoger gaat zitten in helderheid dan wat je projector aankan. het resultaat is dat je dan weer in de projector of speler de helderheid gaat opschroeven omdat je het te donker vindt, een beetje een omgekeerde wereld dus.

Teejoo

Quote from: home@the movies on September 18, 2019, 12:40:44
-Kiezen voor 4:4:0 of 4:4:4 heeft geen enkele zin, eender welke UHD bron heeft op dit moment maximaal 4:2:0 als Chroma sampling.
Het enige wat je doet is onnodig veel bandbreedte door je kabel sturen met alle gevolgen vandien, het 4:2:0 signaal gaat door de projector weer netjes naar 4:4:4 worden gebracht zoals het hoort.
In het menu is zoals ik het heb dacht ik de meest optimale stand? Zo heb ik het van jou overgenomen toen ik bij je was. Vind de omschrijving ook wel wat verwarrend.