Disney+

Started by J.A.F._Doorhof, September 12, 2019, 17:26:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

xlr8

#350
Als de toevoer géén HDR is wordt het plaatje perfect weergegeven,  ik zie helaas nergens dat je dit kan uitvinken zowel in de D+ settings (welke zeer karig zijn) als in net TV menu.

Ik zag wel bij de 8 serie een optie om HDR+ te activeren/deactiveren.

Overigens vond ik dit nog terug in een test van een 2018 NU7100 (ik heb een 2019 RU)

"Dat de HDR-prestaties van instappers vaak wat ondermaats zijn mag ondertussen niet meer verrassen. Deze Samsung UE55NU7100W ondersteunt HDR10, HLG en HDR10+, maar daarmee is eigenlijk alles gezegd.
Hij heeft absoluut niet genoeg piekhelderheid of kleurbereik om HDR-beelden echt tot hun recht te laten komen. We meten een maximale helderheid van 257 nits, dat is nauwelijks meer dan in SDR, en absoluut niet toereikend voor HDR (waarvoor we minstens 500 nits zoeken). Het kleurbereik haalt 53% Rec.2020 en 74% DCI-P3, ook dat is ver van ons doel (90% DCI-P3).

Samsung gebruikt erg zware tonemapping om alles tot 1000 nits binnen die erg beperkte helderheid te mappen. HDR-beelden zijn dan ook over het algemeen veel te donker. Door contrastverbetering te activeren krijg je licht helderder beeld, maar het resultaat blijft matig"

ppeter

Heb gisteren de eerste drie chapters gezien van The Mandalorian, moet zeggen dat de Atmos over DD+ teleurstellend is. Er gebeurt achter en in de hoogte zo goed als niets, voor de mega budgetten per chapter mocht dit toch beter gemixed zijn. Gezien via de Shield.
Of ervaren jullie dit anders?
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

HJ

Quote from: xlr8 on November 24, 2019, 09:42:00
Als de toevoer géén HDR is wordt het plaatje perfect weergegeven,  ik zie helaas nergens dat je dit kan uitvinken zowel in de D+ settings (welke zeer karig zijn) als in net TV menu.

Ik zag wel bij de 8 serie een optie om HDR+ te activeren/deactiveren.

Overigens vond ik dit nog terug in een test van een 2018 NU7100 (ik heb een 2019 RU)

"Dat de HDR-prestaties van instappers vaak wat ondermaats zijn mag ondertussen niet meer verrassen. Deze Samsung UE55NU7100W ondersteunt HDR10, HLG en HDR10+, maar daarmee is eigenlijk alles gezegd.
Hij heeft absoluut niet genoeg piekhelderheid of kleurbereik om HDR-beelden echt tot hun recht te laten komen. We meten een maximale helderheid van 257 nits, dat is nauwelijks meer dan in SDR, en absoluut niet toereikend voor HDR (waarvoor we minstens 500 nits zoeken). Het kleurbereik haalt 53% Rec.2020 en 74% DCI-P3, ook dat is ver van ons doel (90% DCI-P3).

Samsung gebruikt erg zware tonemapping om alles tot 1000 nits binnen die erg beperkte helderheid te mappen. HDR-beelden zijn dan ook over het algemeen veel te donker. Door contrastverbetering te activeren krijg je licht helderder beeld, maar het resultaat blijft matig"
HDR is toch sowiso niet uit te schakelen? Het is toch "wel of geen" HDR?
De HDR+ functie die je gezien hebt is een nutteloze instelling om SD op te smukken en gaat daarmee geen HDR worden.
Nieuwe types hebben die functies niet meer.



Akosoft

Ik had hetzelfde via mijn shield. Volume een enorme slinger omhoog geven helpt enigszins maar echt top wordt het inderdaad nooit...

Quote from: ppeter on November 24, 2019, 16:07:43
Heb gisteren de eerste drie chapters gezien van The Mandalorian, moet zeggen dat de Atmos over DD+ teleurstellend is. Er gebeurt achter en in de hoogte zo goed als niets, voor de mega budgetten per chapter mocht dit toch beter gemixed zijn. Gezien via de Shield.
Of ervaren jullie dit anders?

xlr8

Quote from: hans. on November 24, 2019, 17:03:04
HDR is toch sowiso niet uit te schakelen? Het is toch "wel of geen" HDR?
De HDR+ functie die je gezien hebt is een nutteloze instelling om SD op te smukken en gaat daarmee geen HDR worden.
Nieuwe types hebben die functies niet meer.

Klopt! was idd HDR+  :)
HDR komt van de bron, bij Netflix kan je kiezen ?

HJ

Quote from: xlr8 on November 28, 2019, 14:19:03
Klopt! was idd HDR+  :)
HDR komt van de bron, bij Netflix kan je kiezen ?
Voor zover ik weet kun je niet kiezen.
Het is wel zo dat als je tv het niet ondersteunt je de hdr ook niet zal zien (net als bv 4k).

xlr8

Bedoelde dat je bij Netflix wel de video uitvoer kan aanpassen, dit gaat bij Disney + niet  :confused:

HJ

Quote from: xlr8 on November 29, 2019, 01:29:59
Bedoelde dat je bij Netflix wel de video uitvoer kan aanpassen, dit gaat bij Disney + niet  :confused:
Dan snap ik je niet[emoji4]
Wat kan je dan precies aanpassen kwa video uitvoer?
Bij mij kan dat niet zover ik weet.

xlr8

Via je eigen Netflix account/dashboard kan je aangeven dat je geen 4k hdr etc.. wil maar gewoon 1080p.

In mijn geval ziet 'gewoon' 1080 er uitermate scherp en goed uit itt dat 4k HDR geneuzel*
Bij Disney+ heb ik de meuk maar te slikken wat wordt aangevoerd, kan geen kwaliteit instellen.

*meegenomen dat de 7 serie een bizar slecht HDR plaatje laat zien  :D


HJ

Quote from: xlr8 on November 29, 2019, 13:34:33
Via je eigen Netflix account/dashboard kan je aangeven dat je geen 4k hdr etc.. wil maar gewoon 1080p.

In mijn geval ziet 'gewoon' 1080 er uitermate scherp en goed uit itt dat 4k HDR geneuzel*
Bij Disney+ heb ik de meuk maar te slikken wat wordt aangevoerd, kan geen kwaliteit instellen.

*meegenomen dat de 7 serie een bizar slecht HDR plaatje laat zien  :D
Ik kan alleen kwaliteit laag/middel/hoog aangeven, verder niets.

xlr8

Ja precies, dat dus. Die optie heeft D+ niet. Gewoon kauwen wat je voorgeschoteld krijgt.

Fox


Teejoo

Quote from: Fox on December  3, 2019, 14:55:38
Disney Plus HDR Analysis: It's A Trap!!  :confused:

https://www.youtube.com/watch?v=VGZmMjPJiAk

https://www.youtube.com/watch?v=49SXB4L-R34
Bij Netflix is dat volgens mij ook geregeld zo. Daarom gebruik ik HDR-SDR conversie op de ATV. Dan heb je wel 4K en altijd de juiste kleuren. Dan maar een beetje beperkt kleurbereik.

reza

Hoe doe je dat Teejoo?
Gewoon een rec709 profiel kiezen?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

ppeter

Weet er iemand of er een instelling is voor de Shield bij 4K weergave?
Want hier zijn de kleuren dan eerder "flets" te noemen.
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

Teejoo

Quote from: reza on December  3, 2019, 15:18:40
Hoe doe je dat Teejoo?
Gewoon een rec709 profiel kiezen?
In het video menu vd ATV 4K SDR kiezen. Ben even kwijt hoe het precies heet.

reza

Ja, dat heet indd zo. Maar als je dat doet dan kloppen de kleuren toch niet meer? Aangezien de bron 2020 is? En dat is toch ook geen conversie in de zin dat Apple hier echt actief wat mee doet?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Davey

Quote from: Teejoo on December  3, 2019, 17:30:06
In het video menu vd ATV 4K SDR kiezen. Ben even kwijt hoe het precies heet.

Ik heb het nu ook zo ingesteld op een 4K LCD tv en had het niet verwacht maar het ziet er een stuk beter uit dan 4K Dolby Vision en 4K HDR dus dank je wel voor de tip  :thumbs-up:

Teejoo

Quote from: reza on December  3, 2019, 17:51:41
Ja, dat heet indd zo. Maar als je dat doet dan kloppen de kleuren toch niet meer? Aangezien de bron 2020 is? En dat is toch ook geen conversie in de zin dat Apple hier echt actief wat mee doet?
Ik weet niet precies hoe het werkt, maar het wordt dan gewoon SDR, geen SDR2020.

reza

Oh oke..
Ik zal er vanavond ook eens naar kijken.
Zou wel lekker zijn :thumbs-up:
Vanmiddag de Mandolarian gezien in UHD, althans het was de bedoeling dat ik hem zag :D
Maar het beeld was echt heel donker.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Fox

Quote from: Teejoo on December  3, 2019, 14:58:30
Bij Netflix is dat volgens mij ook geregeld zo. Daarom gebruik ik HDR-SDR conversie op de ATV. Dan heb je wel 4K en altijd de juiste kleuren. Dan maar een beetje beperkt kleurbereik.

Dit soort HDR is dus net zo iets als de oude "Loudness" knop/schakeling om het hoog en laag een boost te geven op receivers   :withstupid:

Kan natuurlijk wel werken was er waren velen die de loudness aan hadden staan, ook bij normale en hoge volumes en helemaal opgewonden werden daarvan. :devil:

reza

Quote from: Teejoo on December  3, 2019, 19:38:52
Ik weet niet precies hoe het werkt, maar het wordt dan gewoon SDR, geen SDR2020.

Werkt indd wel goed. Ik mis wel de wat overgesatureerde kleuren maar je kan het beeld wel bekijken. Je moet nog wel even het dynamisch bereik in de ATV op uit zetten maar prima tip!
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

HJ

Update, via mijn tv app heb ik nu DD+
Mandalorian en Black Panther DD+
Beeld was al top, geluid nog eens goed testen.

Kerkhoffd

Disney en Ziggo schijnen ook gesprekken te zijn gestart om Disney+ via de Ziggo Next settop box te gaan ontsluiten.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

HJ

Beter een ziggo app op de tv's ;-)