Maslow theory. a new beginning=)

Started by St.Even, September 12, 2019, 11:41:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

St.Even

Quote from: katwax on September 21, 2019, 12:30:28
Als je tevreden bent, kan je hehet zo laten en ik heb een vermoeden dat indien je nu die monitors zou beluisteren die je op oog had, je snel het laag gaat missen dat je huidige speakers geven.
Mogelijk gaat in de toekomst toch de nieuwsgierigheid de overhand krijgen en ga je toch is willen horen of het "beter" kan met andere speakers, versterker, ... In dat geval ben je wel vrij zeker dat de akoestiek niets in de weg legt om het potentieel te horen van de apparatuur.
Ik ben echt tevreden nu met mijn luidsprekers.  En nieuwsgierig ben ik constant en ik weet dat er vele luidsprekers en versterkers etc. hetgeen zullen overtreffen wat ik heb. Maar als ik je nu eens vertel dat ik een half jaar geleden droomde om een pm11 te hebben en dat ik wist dat dat niet snel of eerder nooit zou gaan gebeuren en dus genoegen nam met mijn pm17(prachtding trouwens)....    dan zul je begrijpen dat ik erg trots ben op mijn spulletjes. Erg trots.   Een upgrade zit er niet in voor mij.   


-0- Steve- 0-

-0-Steve-0-

katwax

Quote from: St.Even on September 21, 2019, 19:06:27
Ik ben echt tevreden nu met mijn luidsprekers.  En nieuwsgierig ben ik constant en ik weet dat er vele luidsprekers en versterkers etc. hetgeen zullen overtreffen wat ik heb. Maar als ik je nu eens vertel dat ik een half jaar geleden droomde om een pm11 te hebben en dat ik wist dat dat niet snel of eerder nooit zou gaan gebeuren en dus genoegen nam met mijn pm17(prachtding trouwens)....    dan zul je begrijpen dat ik erg trots ben op mijn spulletjes. Erg trots.   Een upgrade zit er niet in voor mij.   


-0- Steve- 0-
Dan ben ik blij voor jouw dat je met investeren van tijd een mooie upgrade hebt gedaan van je huidige setup.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

minplus

Quote from: St.Even on September 19, 2019, 23:32:42
Lijkt me inderdaad een mooie optie. Heb je dat nog steeds in je ruimte?

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

Helaas niet meer en ik ben me lam geschrokken toen ik ze verwijderd had ivm. een betere isolatie en het stof en de spinnen.. Heb dat geluid nooit weer kunnen bereiken, ook niet met 10x duurdere speakers.
Het klinkt hier nu goed en sommige mensen raken in tranen van het geluid, maar ik weet hoe mooi het kan. Probeer eens een paar matten.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

minplus

Quote from: LS2 on September 20, 2019, 07:07:02
Dat kan ik me maar moeilijk voorstellen. Wat bedoel je met geluid? Het volledige frequentiespectrum? Ik verwacht met rietmatten juist een erg beperkte en ongelijke verstrooiing van met name de hogere frequenties waarbij de lagere frequenties en mogelijk ook de allerhoogste frequenties ongemoeid blijven. Ook al kan dat in een ruimte verbetering geven lijkt het me niet algemeen toepasbaar en vaak ook ongewenst. Het is natuurlijk wel interessant waarom het bij jou tot een supergeluid heeft geleid.

Geluid, het volledige spectrum van mijn gehoor dat toen van ca. 20 tot 20.000 liep en later ook van mijn dochters die een eind boven de 20.000 kwamen net als ik toen ik 20 was. De speakers liepen tot iets van 30 a 25 Hz, het hoog ging boven ons gehoor. Diverse muziekliefhebbers die hier kwamen zeiden iets als "Jezus, wat is dit een mooi geluid!" terwijl ze zelf een zeker zo goede installatie hadden. Met onregelmatig ronde stengels verstrooi je blijkbaar alle frequenties want het laag knalde, het midden was superstrak en het hoog briljant.
Ik denk dat het wel algemeen toepasbaar is en zou zeggen, probeer het, je weet niet wat je overkomt.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

St.Even

Quote from: minplus on September 21, 2019, 20:25:59
Helaas niet meer en ik ben me lam geschrokken toen ik ze verwijderd had ivm. een betere isolatie en het stof en de spinnen.. Heb dat geluid nooit weer kunnen bereiken, ook niet met 10x duurdere speakers.
Het klinkt hier nu goed en sommige mensen raken in tranen van het geluid, maar ik weet hoe mooi het kan. Probeer eens een paar matten.
Ik geloof het zomaar. Wie weet als ik ze eens tegen het lijf loop op een of andere manier. Voor nu is het even wat het is en stop even met experimenteren qua akoestiek. Ik denk dat ik het aardig op orde heb en wat niet op orde is dat dat op te lossen is. Fijn gevoel.  Met de tijd een meting doen en vanuit daar de puntjes op de i met akoestisch materiaal.   De tip der matten komt te laat....=)
-0-Steve-0-

LS2

Quote from: minplus on September 21, 2019, 20:45:34
Geluid, het volledige spectrum van mijn gehoor dat toen van ca. 20 tot 20.000 liep en later ook van mijn dochters die een eind boven de 20.000 kwamen net als ik toen ik 20 was. De speakers liepen tot iets van 30 a 25 Hz, het hoog ging boven ons gehoor. Diverse muziekliefhebbers die hier kwamen zeiden iets als "Jezus, wat is dit een mooi geluid!" terwijl ze zelf een zeker zo goede installatie hadden. Met onregelmatig ronde stengels verstrooi je blijkbaar alle frequenties want het laag knalde, het midden was superstrak en het hoog briljant.
Ik denk dat het wel algemeen toepasbaar is en zou zeggen, probeer het, je weet niet wat je overkomt.

:thumbs-up: is een test waard als ik het zo lees. Had je er isolatie achter? En kun je de lokatie in jouw ruimte ten opzichte van je speakers en luisterplek nog eens beschrijven.

En wat let je om ze weer te implementeren?
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

St.Even

Quote from: LS2 on September 21, 2019, 22:06:41
:thumbs-up: is een test waard als ik het zo lees. Had je er isolatie achter? En kun je de lokatie in jouw ruimte ten opzichte van je speakers en luisterplek nog eens beschrijven.

En wat let je om ze weer te implementeren?
En de grote van de ruimte?Hoog plafond en schuin aflopend of niet.
Ik heb er nog eens over nagedacht en vind het uiteraard en sowieso interessant. Zeker omdat het gehele plafond uit riet bestond? En omdat je zegt dat alles in balans was. In mijn beleving (en ik bedoel dit goed en met respect) zou door de kleine ruimtes tussen het riet en de dikte van het riet vooral flutterecho aangepakt worden?   Wat zou betekenen dat als je daar last van heb of had je "naast" riet ook de reflectie punten zou kunnen aanpakken voor een NOG beter resultaat.    Toch? Of?    Kweetutookniehè,altijdlerende...

-0- Steve- 0-

-0-Steve-0-

minplus

Ruimte 9 bij 6 meter, zijmuren van die 9 meter ca. 1.7 m hoog en daarna schuin en de nok op een meter of 4.5, rietdak, tegen het houtwolcement op de balken een laag glaswol in papier en daaronder dus de rietmatten.

Problemen:
1- het was niet tochtdicht gemaakt, dus in de winter bij stevige vorst en harde wind bij -15 veel tocht en maximaal +15 graden in de kamer
2- donker want bruin riet en het huis had kleine ramen
3- steekmuggen kon je niet zien als ze ergens zaten en ze moeten mij hebben met een week jeuk per prik
4- spinnen en spinnewebben zag je eigenlijk niet

Voordelen:
1- een supergeluid
2- spinnen en spinnewebben zag je eigenlijk niet

Dus de rietmatten en het papierlaag verwijderd en de zaak tochtdicht en wit gemaakt en grotere ramen aangebracht.

Voordelen na de verandering:
1- mooi licht
2- zie muggen en spinnen zitten en kan vooral die eerste (met gigantisch genoegen) verrot meppen
3- tochtdicht en -15 en storm geen probleem

Problemen na de verandering:
1- zie de spinnen en hun webben zitten en moet ze dus verwijderen
2- een kutgeluid voor mij, schel en opdringerig. Tjeezusmina en maria te paard.

Heb dat laatste wat kunnen verbeteren en je went eraan en mede door het schuine dak en de prima versterkers en speakers is het geluid prima en voor velen erg mooi.
Maar ik weet wat mogelijk is.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Tabcam

Quote from: minplus on September 22, 2019, 22:52:19
...
3- steekmuggen kon je niet zien als ze ergens zaten en ze moeten mij hebben met een week jeuk per prik
:o Nooo, als ik ergens jeuk van krijg als ik er aan denk :mad:

De rest klinkt wel goed :angel:!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

LS2

Quote from: minplus on September 22, 2019, 22:52:19
Ruimte 9 bij 6 meter, zijmuren van die 9 meter ca. 1.7 m hoog en daarna schuin en de nok op een meter of 4.5, rietdak, tegen het houtwolcement op de balken een laag glaswol in papier en daaronder dus de rietmatten......

..... kunnen verbeteren en je went eraan en mede door het schuine dak en de prima versterkers en speakers is het geluid prima en voor velen erg mooi.
Maar ik weet wat mogelijk is.

Goede uitleg!  :thumbs-up:

Maar ik denk dat de rietmatten zelf maar een klein deel van het supergeluid veroorzaakten. De combinatie van de matten, glaswol en rieten dak heeft heel goed uitgepakt met vermoedelijk een leuke effectieve combinatie van absorptie en diffusie.
Blijft interessant
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

minplus

#160
Quote from: LS2 on September 23, 2019, 08:02:51
Goede uitleg!  :thumbs-up:

Maar ik denk dat de rietmatten zelf maar een klein deel van het supergeluid veroorzaakten. De combinatie van de matten, glaswol en rieten dak heeft heel goed uitgepakt met vermoedelijk een leuke effectieve combinatie van absorptie en diffusie.
Blijft interessant

Het rieten dak zit een eind boven de houtwolcement platen en zal mi. geen enkel effect hebben. Het glaswol heel misschien wel, maar het zat in papier ingepakt en was volledig afgedekt door een paar lagen riet. Ik denk dat het voor 99.99 % door het riet kwam dat het zo onvoorstelbaar mooi klonk. Ook 30 enthousiaste kinderen van een jaar of 13 hier in huis was nooit een probleem, je kon nog steeds rustig met je geliefde praten; met de huidige akoestiek moet ik er niet aan denken.
Ik heb het vaak mensen aanbevolen maar nog nooit heeft iemand het geprobeerd. Kan ik me voorstellen, eigenlijk niets voor in de woonkamer voor de gangbare begrippen, maar in een man's cave zou het super zijn ipv de gordijnen, matrassen en noem maar op. Maar tot nu geen hond die het m.i. optimale een kans wil geven, ook al zijn ze in concertzalen zo veel mogelijk aan het verstrooien.
Ik had de matten die er af kwamen eigenlijk wit moeten spuiten en opnieuw aanbrengen, maar die waren al afgevoerd en we zaten krap in het geld.
Heb wel zitten zoeken of er iets dergelijks in kunststof te krijgen is, maar nee. Hier in de kamer zou het trouwens om iets van 90 vierkante meter gaan....
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

St.Even

Quote from: minplus on September 22, 2019, 22:52:19
Ruimte 9 bij 6 meter, zijmuren van die 9 meter ca. 1.7 m hoog en daarna schuin en de nok op een meter of 4.5, rietdak, tegen het houtwolcement op de balken een laag glaswol in papier en daaronder dus de rietmatten.

Problemen:
1- het was niet tochtdicht gemaakt, dus in de winter bij stevige vorst en harde wind bij -15 veel tocht en maximaal +15 graden in de kamer
2- donker want bruin riet en het huis had kleine ramen
3- steekmuggen kon je niet zien als ze ergens zaten en ze moeten mij hebben met een week jeuk per prik
4- spinnen en spinnewebben zag je eigenlijk niet

Voordelen:
1- een supergeluid
2- spinnen en spinnewebben zag je eigenlijk niet

Dus de rietmatten en het papierlaag verwijderd en de zaak tochtdicht en wit gemaakt en grotere ramen aangebracht.

Voordelen na de verandering:
1- mooi licht
2- zie muggen en spinnen zitten en kan vooral die eerste (met gigantisch genoegen) verrot meppen
3- tochtdicht en -15 en storm geen probleem

Problemen na de verandering:
1- zie de spinnen en hun webben zitten en moet ze dus verwijderen
2- een kutgeluid voor mij, schel en opdringerig. Tjeezusmina en maria te paard.

Heb dat laatste wat kunnen verbeteren en je went eraan en mede door het schuine dak en de prima versterkers en speakers is het geluid prima en voor velen erg mooi.
Maar ik weet wat mogelijk is.
Dat is een flinke ruimte!   Mogelijkheden tenover....

-0- Steve- 0-

-0-Steve-0-

St.Even

Quote from: minplus on September 23, 2019, 17:01:35
Het rieten dak zit een eind boven de houtwolcement platen en zal mi. geen enkel effect hebben. Het glaswol heel misschien wel, maar het zat in papier ingepakt en was volledig afgedekt door een paar lagen riet. Ik denk dat het voor 99.99 % door het riet kwam dat het zo onvoorstelbaar mooi klonk. Ook 30 enthousiaste kinderen van een jaar of 13 hier in huis was nooit een probleem, je kon nog steeds rustig met je geliefde praten; met de huidige akoestiek moet ik er niet aan denken.
Ik heb het vaak mensen aanbevolen maar nog nooit heeft iemand het geprobeerd. Kan ik me voorstellen, eigenlijk niets voor in de woonkamer voor de gangbare begrippen, maar in een man's cave zou het super zijn ipv de gordijnen, matrassen en noem maar op. Maar tot nu geen hond die het m.i. optimale een kans wil geven, ook al zijn ze in concertzalen zo veel mogelijk aan het verstrooien.
Ik had de matten die er af kwamen eigenlijk wit moeten spuiten en opnieuw aanbrengen, maar die waren al afgevoerd en we zaten krap in het geld.
Heb wel zitten zoeken of er iets dergelijks in kunststof te krijgen is, maar nee. Hier in de kamer zou het trouwens om iets van 90 vierkante meter gaan....
Zoeiets bedoel je?=)

https://www.vidaxl.nl/e/8718475565949/vidaxl-tuinafscheiding-dubbelzijdig-90x300-cm-grijs?gclid=CjwKCAjw2qHsBRAGEiwAMbPoDPIx5nAfjnhLoqMXkte_CLxkSC9xuky2kseH-k5G-XP3VhhzVQzVphoCgjgQAvD_BwE

-0- Steve- 0-

-0-Steve-0-

St.Even

Ik zou het graag toepassen maar het is een te groot risico dat het hier anders uitpakt.  Veel werk en de kosten
Spinnen maakt niet uit en de muggen geef ik wel een citronella kaars kado, is er gelijk sfeerverlichting.

Mijn ruimte is zeker 2 keer kleiner als die van jou

-0- Steve- 0-

-0-Steve-0-

St.Even

Het lijkt mij wel lastig om te weten hoe het KAN klinken en datje weet hoe dat zo te krijgen.....


-0- Steve- 0-

-0-Steve-0-

St.Even

Ik heb nog wel wat droge wilgentakken liggen  wie weet ga ik er wel iets mee proberen. En is ook gratissssjjjjj. Altijd fijn

-0- Steve- 0-

-0-Steve-0-

St.Even

Ik heb ook,  omdat ik gewoon niet kan stoppen met experimenteren=),
Iets toegepast waar ik er blij mee ben.
In een ander topic las ik dat iemand een expert had ingeschakeld voor zijn akoestiek. Uiteindelijk is daar vanalles toegepast. Wat ik erg interessant vond  waren de difusers met daarachter toegepaste demping.   Ze zagen er erg mooi uit.
Zo kwam ik op het idee om te kijken hoe zoiets bij mij zijn uitwerking zou hebben.      En nee, niet te vergelijken met het echte werk.....en toch ben ik tevree.   

-0- Steve- 0-

-0-Steve-0-

minplus

If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

St.Even

Quote from: minplus on September 23, 2019, 21:40:23
Noop, dit, zo zag de kamer eruit toen ik het huis kocht. Veel veranderd maar de eerste 15 jaren bleef het riet.


Ah, nu heb ik er een beeld bij. Ik had anders in gedachte.
Dit is inderdaad niet zomaar toe te passen.
Je maakt nog wel gebruik van deze ruimte?

-0- Steve- 0-

-0-Steve-0-

St.Even

En het spinnenverhaal begrijp ik nu ook denk ik=)

-0- Steve- 0-

-0-Steve-0-

myself

Quote from: St.Even on September 23, 2019, 21:25:03
Ik heb nog wel wat droge wilgentakken liggen  wie weet ga ik er wel iets mee proberen. En is ook gratissssjjjjj. Altijd fijn

-0- Steve- 0-
Sinterklaas is weer in aantocht dus 2e hands roe kun je ook gebruiken [emoji3]


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

minplus

Quote from: St.Even on September 23, 2019, 21:54:53
Ah, nu heb ik er een beeld bij. Ik had anders in gedachte.
Dit is inderdaad niet zomaar toe te passen.
Je maakt nog wel gebruik van deze ruimte?

-0- Steve- 0-

Zeker, het is de woonkamer. Rechts en links zijn ramen gekomen en tussen de balken is het nu wit en een beetje ruw. Het geluid bleef nog steeds fantastisch tot het riet verdween.
Voor een man's cave zal er m.i. niets beters zijn qua akoestiek, daar ben ik volledig van overtuigd na alles wat ik de afgelopen 50 jaar overal gehoord heb.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

St.Even

Quote from: myself on September 23, 2019, 22:00:23
Sinterklaas is weer in aantocht dus 2e hands roe kun je ook gebruiken [emoji3]


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Binnenkort bij Dieuwertje Blok op het Sinterklaas journaal; het mysterie van de verdwenen roe's. Wie heeft ze en waarom?
-0-Steve-0-

St.Even

Ik ben toch maar eens aan de gang gegaan met de wilgentakken=)(=....potje verf erover en net echt....
Is niet echt VT wonen style of janus de bouvier.....
maar de zang stemmen trekken wel iets naar voren van onder het dak vandaan. Positief dus.

-0- Steve- 0-

-0-Steve-0-

St.Even

Ah, ja.....en een rolletje behang uit de kringloop voor vijftig centen.... 

-0- Steve- 0-

-0-Steve-0-