Maslow theory. a new beginning=)

Started by St.Even, September 12, 2019, 11:41:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

St.Even

Quote from: Jack_D on September 18, 2019, 12:05:25
Helemaal nixs mis mee, met tegen jezelf praten. Ik doe niet anders en ik beantwoord gewoon vaak mijn eigen vragen... (voor zover mogelijk :D ).


hahahaha, mooi he; het menselijk brein. Een gekkenhuis=)

Foto van de zekering is een chinese? Maar je vond het niets?
Dat ik in mijzelf praat werkt niet echt mee in mijn geloofwaardigheid als ik zeg dat ik het echt een goed verschil waarnaam.....=)    ik kan er niets aan doen, het was toch echt zo.
-0-Steve-0-

St.Even

Quote from: myself on September 18, 2019, 01:29:49
De theorie schijnt te zijn dat als je de ruimte hebt (en dat heb je achter je stoel), dat je dan diffusie moet toepassen.
zo  verwarrend. Maar in jouw topic werd dat ook genoemd toch? Ik dacht dat die gene de voorwand bedoelde maar waarschijnlijk dus de achterwand?


Bij diffusie hou je de energie in je ruimte, bij demping haal je die uit je ruimte.
Als je bij complexe muziek of bij hoge volumes je ruimte hoort vollopen is meer demping handig. Is dat niet het geval, is diffusie fijner. Je houd dan je geluidsdruk, dynamiek etc.
[/quote] ik heb nu achter mijn speakers de demping weggehaald. Zo ook de extra demping achter het gordijn van het plafond. gefaseerd. ook de 1e reflectiepunten links en rechts van de luidspreker heb ik de extra demping weggehaald.  ik vond het te levensloos klinken, geen emotie. De zangstem trok te ver naar achteren.  Nu klinkt het weer levendig, mid,hoog meer in balans met elkaar in samenwerking met het laag. Het laag moet een basstrap voor komen, zeker zelfs.   het dempen laat ik nu met rust omdat dat nu klaar is voor een meting. De difusie achter mij werkt nu ook mooier mee na bovenstaande aanpassing dus laat ik ook zo. Het dakraam houdt me nog even bezig. komt nog wel.

Nut van dit alles;
Ik heb met eigen oren kunnen horen wat overdemping doet
demping doet
difusie doet
teveel difusie doet
onbalans in klank door overdempen
materiaal dat niet geschikt is en waarom niet.

Ja het is allemaal een beetje Jip en Janneke taal, maar an begrijp ik het ook nog als ik het teruglees.
-0-Steve-0-

St.Even

Allemaal zooi dat ik uit mijn kamer heb getrokken dat als demping of diffusie diende.      En is nog niet eens alles.    Wat een zooi. Maar wel plezier mee gehad.

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

St.Even



Quote from: TabCam on September 17, 2019, 10:16:03

Staande golven ontstaan door reflectie dus haal je de reflectie weg (bv. door dempen) is er geen staande golf meer. Je kan ook het reflectiepunt(muur) weghalen, niks afspelen, zachter spelen dan de reflectievermenigvuldigingsfactor, in tegenfase afspelen om een paar alternatieven te noemen :tongue2:.
ik zat zo eens te denken wat je zei; refectiepunt weghalen(muurtje weghalen)..
Dus heb ik het muurtje(wat eigenlijk gespannen tapijt is) weggehaald.
Er vielen mij 2 dingen op;
echt een takkezooi achter dat tapijt.
ennnnn ....     Het vervelende  laag is afgenomen!.....     Het is niet opgelost maar WEER een stap verder.   Maar wat me nog meer verbaasd en erg blij maakt is dat de soundstage ongelooflijk is toegenomen.
Ik lieg niet, echt waar.
Nu die zooi nog opruimen.



Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

Tabcam

#129
Leuk dat het zoveel effect heeft. Van tapijt had ik het niet verwacht, maar zo zie je maar weer, ook experimenteren loont! Haal dat van die absolute beginner maar weg uit je signature ;)
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

myself

Je hebt best kans dat die 'zooi' als bastraps werken dus als je het weghaalt, je overschot aan bas weer voor een deel terug komt.

Experimenteren maar [emoji41]


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

St.Even

Quote from: myself on September 18, 2019, 15:56:21
Je hebt best kans dat die 'zooi' als bastraps werken dus als je het weghaalt, je overschot aan bas weer voor een deel terug komt.

Experimenteren maar [emoji41]


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Dasngoeie van je... !    Ik ga er dan een beetje mee schuiven enzo. Ik heb misschien wel een idee of oplossing voor die zooi.


Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

myself

Nog een leuk linkje wat verteld over opstellen speakers, afstanden, hoogte luisterstoel etc etc

https://dngmns.home.xs4all.nl/positie.htm
Ook zie je ongeveer beneden aan de pagina wat voorbeelden van zolders en hoe die akoestisch behandeld zijn (incl. De auteur zn eigen oude ruimte die vol ligt met diffusers. Het klonk echt bizar goed bij hem)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

St.Even

Quote from: myself on September 18, 2019, 19:31:35
Nog een leuk linkje wat verteld over opstellen speakers, afstanden, hoogte luisterstoel etc etc

https://dngmns.home.xs4all.nl/positie.htm
Ook zie je ongeveer beneden aan de pagina wat voorbeelden van zolders en hoe die akoestisch behandeld zijn (incl. De auteur zn eigen oude ruimte die vol ligt met diffusers. Het klonk echt bizar goed bij hem)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Dankjewel, kan ik zeker iets mee. Ga ik straks even lezen. Tof!

Die "zooi" kan daar niet weg, is een kast met spiegels etc. van mijn lieve vriendin. Ik ga daar nu ook maar niet aanzitten anders bijt ze mijn kop eraf denk ik ....   Ze is er zuinig op namelijk,en ik sloop altijd alles volgens haar...     Mwahhh.
Maar zoals jij in je topic zei dat de kat van huis was, ....is deze kat het weekend van huis. Dan sla ik mijn slag en verzin ik er iets voor. Nog drie nachtjes slapen.....

Ik ben echt verbaasd over de diepte die ik nu ervaar. Echt een podium.
Dit schept mogelijkheden. Ik merkte dat ik de luidsprekers een piepkleinbeetje minder toe-in moet geven. Dat hielp waanzinnig in plaatsing en schelheid. Ik denk dat mijn luisterstoel ook iets meer naar achter mag. Een cm of 10.  Ga ik morgen mee aan de slag.  Nu ff klaar en straks lezen.

Dus 1 grote stap vooruit en wat kleintjes terug. Maar die haal ik wel in.   Ik ga het straks eens even allemaal aan de binnenkant van mijn ogen bekijken. 

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

St.Even

Dusss,     still an absolute beginner  =)     wel erg trots.

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

katwax

Quote from: myself on September 17, 2019, 21:12:13

Afijn, alle akoestiek sites zeggen zon beetje dat je niet met je hoofd tegen de achtermuur moet gaan zitten en in het verlengde daarvan dus ook geen hoge rugleuning moet hebben. Je ziet dat soort stoelen trouwens op geen enkele show/beurs/winkel staan.

Ik heb zelf ook als experiment 2 lagen demping achter mijn hoofd geplaatst en je kan dan idd merken/horen dat het doods achter je klinkt.... niet prettig


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Het ging in mijn geval net over het feit dat ik anders vrij dicht tegen de achtermuur zou zitten en hierdoor meer last zou hebben van reflectie direct achter mij. Indien je achter nog meters plek hebt is het inderdaad beter om geen hoge leuning te hebben.

Heb hiermee (nog) niet getest, aangezien het bankstel verwijderen niet zo makkelijk is :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

St.Even

Quote from: TabCam on September 17, 2019, 11:17:17
Nee, dat je dezelfde geluidsgolf in tegenfase opwekt zodat die uitdooft, ook wel bekend als anti-geluid en active noise cancelation. Ik kom nog terug op je andere opmerkingen vanavond ;).
Je bedoelt dan, na het lezen van het stukje wat  "hayabusa" aanhaalde,
Dat het tegengeluid dus een sub zou zijn of een 3e en 4e luidspreker tegenover de andere luidsprekers? Dan wel hetzelfde type luidspreker  neem ik aan?    ( Of zit ik er weer naast. Laat het dan maar hoor)
Ik kan daarmee toch niet experimenteren.

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

Tabcam

Hahaha, nee, dat was inderdaad niet de bedoeling van de opmerking. Eigenlijk ook niet om muren eruit te breken :tongue2:. Alleen dat er meer wegen naar Rome zijn, ook op audiofiel gebied. Het meeste helpt goede akoestiek.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

St.Even

Quote from: St.Even on September 18, 2019, 17:44:21
Dasngoeie van je... !    Ik ga er dan een beetje mee schuiven enzo. Ik heb misschien wel een idee of oplossing voor die zooi.


Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk
Ik heb er eens over nagedacht;  het zou ook zomaar kunnen zijn dat het als difusie werkt. Misschien logisch zou je zeggen, maar dat zou voor mij misschien een beetje verklaren waarom het geluidsbeeld zo veranderd is. Ik merk ook dat elke verandering hoorbaar is in het geluidsbeeld. (Ik had 2 plankjes van 30 bij 60 cm geplaats om "de zooi" tegen te houden en dat gaf dus verandering en niet positief) (ook heb ik "de zooi" wat geordend, verschoven en anders gestapeld met glaswool ertussen dat ook het geluidsbeeld veranderd heeft. De hoeken zijn nu ook leeg. Ik wilde daar meer demping aanbrengen (soort basstrap). Even aankijken.
Ik moet dus voorzichtig te werk gaan met die plek en "de zooi" omdat elk ding invloed lijkt te hebben.
Vandaag ga ik op mijn gemak alles over de volledige breedte verspreiden en kijken of dat voor mij een voldaan gevoel geeft qua geluidsweergave. Dat zou tevens inhouden dat ik komend weekend niets stiekem zou hoeven te verplaatsen naar een andere ruimte=)
Scheelt weer werk maar vooral verantwoording afleggen aan de liefste vrouw van de wereld ; )........dat is ze echt voor mij hoor.

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

St.Even

Quote from: TabCam on September 19, 2019, 08:19:54
Hahaha, nee, dat was inderdaad niet de bedoeling van de opmerking. Eigenlijk ook niet om muren eruit te breken :tongue2:. Alleen dat er meer wegen naar Rome zijn, ook op audiofiel gebied. Het meeste helpt goede akoestiek.
Aha....=) =)   Okee.....      Ik leer en lees verder....=)   
  Goede akoestiek;   daar ben ik benieuwd naar. Maar dat komt na het meten welke ik daarvoor nodig heb. Achter de gordijnen die ik geplaatst heb is ruimte voor de oplossingen die dan naar boven komen in de vorm van de juiste akoestiek.     Komt wel. Eerst nog even een beetje aankloten. Ik vermaak me wel zo=)

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

minplus

Het supergeluid had ik met rietmatten tegen het gehele schuine dak. Daarmee verstrooi je het geluid volledig. De verticale muren zorgden voor enige reflectie maar verstrooien ook doordat ze een erg onregelmatig oppervlak hebben.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

St.Even

Quote from: minplus on September 19, 2019, 20:53:51
Het supergeluid had ik met rietmatten tegen het gehele schuine dak. Daarmee verstrooi je het geluid volledig. De verticale muren zorgden voor enige reflectie maar verstrooien ook doordat ze een erg onregelmatig oppervlak hebben.
Lijkt me inderdaad een mooie optie. Heb je dat nog steeds in je ruimte?

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

LS2

Quote from: minplus on September 19, 2019, 20:53:51
Het supergeluid had ik met rietmatten tegen het gehele schuine dak. Daarmee verstrooi je het geluid volledig. De verticale muren zorgden voor enige reflectie maar verstrooien ook doordat ze een erg onregelmatig oppervlak hebben.

Dat kan ik me maar moeilijk voorstellen. Wat bedoel je met geluid? Het volledige frequentiespectrum? Ik verwacht met rietmatten juist een erg beperkte en ongelijke verstrooiing van met name de hogere frequenties waarbij de lagere frequenties en mogelijk ook de allerhoogste frequenties ongemoeid blijven. Ook al kan dat in een ruimte verbetering geven lijkt het me niet algemeen toepasbaar en vaak ook ongewenst. Het is natuurlijk wel interessant waarom het bij jou tot een supergeluid heeft geleid.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

St.Even

#143
Het lijkt er op alsof ik die staande golf? voor 90 a 95% onder controle heb gekregen. Ik heb het nummer van Roger waters als referentie wat dat betreft want dat nummer was niet af te spelen door de indringende bas. Andere nummers gek genoeg wel; massive attack of bijvoorbeeld bjork of patricia barber waren niet zo n probleem. Zeker niet perfect maar wel van te genieten. langzaam verbeterde de laagweergave door het muurtje/tapijt weg te halen achter mijn luidsprekers waardoor er meer ruimte vrij kwam in de kamer. De weergave werd hierdoor ook groots=) super blij mee.

Gisterenavond had ik opeens een ingeving om het afgetimmerde stuk onder het dak achter mij weg te halen. Zo gezegd zo gedaan.
Hier lag alleen geen vloer in waardoor er een soort gat was, rachelwerk en latten van het plafond van de kamer beneden mij. Hier heb ik allerlei stukken gordijn,glaswol etc ingegooid(scheelde weer traplopen naar de schuur=). Vervolgens heb ik het gat dichtgemaakt met 2 deuren die ik hier opgeslagen had.
Wat een vooruitgang zeg.....het klonk weer iets meer ruimtelijker en het vervelende laag werd stukken minder.

Dit was wel een lastig moment en ik was even het pad, dat ik de afgelopen dagen was gaan lopen, zoek.
De kamer was groter en de weergave anders(balans in mid hoog laag).

ik hoorde iets in de weergave dat ik niet fijn vond klinken, het klopte niet. Zo ben ik weer centimeters aan het schuiven gegaan met de stoel en ook de luisprekers.
toe in en toe out. iets meer naar de muur en iets meer van de muur. De luispreker wat hellen en weer terug. Urenlang bezig geweest.

Het wilde niet zoals ik graag zou willen. Het klonk wat hol of iets in die geest. Ik kan het niet omschrijven. Ik heb de ruimte achter mij toen proberen op te vullen met wat stapels suskes en wiskes. En dat veranderde de klank naar meer natuurlijk.(het was vooral de stem dat naar mijn idee niet klopte, alsof er een bepaald gebied miste)

Super!   Met dat gegeven weer schuiven en uiteindelijk stond mijn stoel weer op het punt waar ik was begonnen en de luisprekers beide een cm of 4 verder uit de wand en iets meer toe in.
Perfect, niets meer aan doen.  Met dank aan suske en wiske en tante sidonia  en dan natuurlijk lambik en jerom......

Voorlopig laat ik het zoals het nu is. vanmiddag heb ik de hele middag zitten luisteren evenals vanavond. Morgen zal dat ook gebeuren om de weergave goed te leren kennen ivm mijn volgende project.....  een tussendoortje;       zekeringen vervangen in mijn versterker.
Ben benieuwd hoe de uitwerking daarvan zal zijn, of het überhaupt iets gaat doen in deze versterker.
in beidde gevallen ga ik de set up en de ruimte de komende tijd helemaal tot mij laten komen..... op weg naar een meting. Ben erg benieuwd hoe die gaat uitpakken en welke vooruitgang daar dan mee gemaakt kan worden.
Maar voor nu echt heel tof en bijzonder dat ik naar mijn idee en gevoel een heel mooi plaatje kan neerzetten. Voor mij in ieder geval een dikke dikke stap verder als waar ik vandaan kom.
Dank voor de hulp.
-0-Steve-0-

katwax

Blij te lezen dat je blij bent met het geluid en dit met weinig kosten te maken (buiten veel tijd).
Enige tijd geleden wou je nog je speakers gaan veranderen etc. Eenmaal je tevreden met akoestiek kan je nog altijd wisselen en ben je zeker dat het verschil door de speakers komt en niet de ruimte :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

St.Even

Quote from: katwax on September 21, 2019, 10:01:39
Blij te lezen dat je blij bent met het geluid en dit met weinig kosten te maken (buiten veel tijd).
Enige tijd geleden wou je nog je speakers gaan veranderen etc. Eenmaal je tevreden met akoestiek kan je nog altijd wisselen en ben je zeker dat het verschil door de speakers komt en niet de ruimte :)
Ik zit er net aan te denken!  Echt,ik zweer het.!
Ook wel besloten om het zo te laten. Ook ivm eventuele bijkomende kosten voor andere luidsprekers en misschien wel spijt....
Maar als ik dan jou reactie lees dan ben ik al weer vergeten dat ik het zo wil laten...=) =)=)Hahaha=)     

-0- Steve- 0-

-0-Steve-0-

St.Even

Wat ook erg leuk is om te ervaren is dat nu uiteindelijk alles op zijn plek lijkt te staan, en te vallen, dat ik nu inderdaad halve centimeters aan het schuiven ben om de laatste beetjes dus nog te "fine tunen".

-0- Steve- 0-

-0-Steve-0-

St.Even

Sade(cd loversrock) luistert dus echt lekker weg!  Het laag in de basloopjes lijkt op gehoor ook niets weg te laten in frequentie (ik weet niet of het klopt wat ik zeg....    Ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen namelijk)
De stem klinkt ook natuurlijk. Wat ik gisteren omschreef met de boeken. (=)....  Is om te lachen ik weet het, maar ik ervaar en hoor het toch echt en dat het laag in orde is nu zegt toch dat ik dingen goed doe ..... Ik kan het niet technisch onderbouwen ,helaas.

Enn toch hoor ik nog iets in het geluid. De weergave in het mid. Die klinkt wat blikkerig oid. Dat hoor ik vooral als ik even niet luister en beneden ben,en daarna naar boven gaat en weer start met luisteren. Na een minuut of 2 treed er al weer gewenning op van dat euvel. Maar toch.

-0- Steve- 0-

-0-Steve-0-

St.Even

Quote from: Huub-13 on September 12, 2019, 18:39:06
Als het allemaal naar jouw zin klinkt zoals het nu staat mag je mijn volgende woorden bij voorbaat negeren.
Echter, afgaande op de foto's en de door jou genoemde afstanden (1,35 m achter de luidsprekers naar "muur", 2,17 uit elkaar (hart tot hart luidspreker gemeten), 3,10 tweeter naar oor) zou ik met die afstanden wat experimenteren.

De afstand luisterplek-speakers is nu ong. 1 mtr. groter dan die tussen de luidsprekers onderling.
Mij lijkt het niet optimaal als de speakers zo ver onder het schuine dak staan geduwd.
Ik zou experimenteren met de speakers stukje bij beetje (en tot max. 1 mtr) naar voren te halen.
Zo krijgen de luidsprekers wat meer ruimte en ontstaat een wat kleinere (en meer gelijkzijdige) luisterdriehoek.
Mijn ervaring is dat deze zaken allebei positief uitwerken op het geluidsbeeld.
Succes verder met de nieuwe inrichting!
Ik heb je advies opgevolgd de afgelopen dagen. En dit heeft echt wel een zeer grote bijdrage aan mijn resultaat. Top!


-0- Steve- 0-

-0-Steve-0-

katwax

Quote from: St.Even on September 21, 2019, 10:11:37
Ik zit er net aan te denken!  Echt,ik zweer het.!
Ook wel besloten om het zo te laten. Ook ivm eventuele bijkomende kosten voor andere luidsprekers en misschien wel spijt....
Maar als ik dan jou reactie lees dan ben ik al weer vergeten dat ik het zo wil laten...=) =)=)Hahaha=)     

-0- Steve- 0-
Als je tevreden bent, kan je hehet zo laten en ik heb een vermoeden dat indien je nu die monitors zou beluisteren die je op oog had, je snel het laag gaat missen dat je huidige speakers geven.
Mogelijk gaat in de toekomst toch de nieuwsgierigheid de overhand krijgen en ga je toch is willen horen of het "beter" kan met andere speakers, versterker, ... In dat geval ben je wel vrij zeker dat de akoestiek niets in de weg legt om het potentieel te horen van de apparatuur.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543