Maslow theory. a new beginning=)

Started by St.Even, September 12, 2019, 11:41:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tabcam

Quote from: myself on September 14, 2019, 02:03:46
Later op de avond ben ik de mood voor bijna alle soorten muziek :)
Ik kon op tidal helaas maar 1 carmen gomes vinden en zag op google dat die niet hetzelfde was als inc. Dus helaas niet kunnen luisteren maar tijdens de zoektocht toch weer wat andere mooie nrs gevonden [emoji6]


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Vanaf welke streaming service speel je?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Dirk

#51
Quote from: myself on September 14, 2019, 02:03:46
Ik kon op tidal helaas maar 1 carmen gomes vinden en zag op google dat die niet hetzelfde was als inc.
gokje... Tidal  :coffee:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Tabcam

Hahaha, ja het is vroeg, ik heb inderdaad :coffee: nodig! Sterker nog, ik drink nu een Aeropress :angel:.

Carmen Gomes is voor zover ik kan zien (hebbgeen Tidal :angel:) wel dezelfde zangeres als in Carmen Gomes Inc zit. De muziek is wel op youtube te vinden. Als ik moet gokken zal OneMicRecording muziek moeilijk/niet te vinden te zijn op Tidal.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

St.Even

Jammer dat ze niet op tidal staan. Spotify weet ik niet. Ik gebruik eigenlijk geen van beidde.
Ik heb haar net wel op you tube kunnen vinden. Gezocht op; Carmen Gomes inc.
Het nummer;
Summertime   (oranje hoes)    staan mooie pics bij van hoe de opname is gemaakt.one mic.
Love in vain (paatse hoes)
I'm on fire (blauwe hoes)

Ze zingt veel covers.

Wat ook een bijzondere ervaring qua ambiance is; macy gray , stripped.
Ik vind haar een verschrikkelijke stem hebben en vind andere dingen wat ik van haar gehoord heb echt helemaal niets.     Maar deze plaat/opname is wel erg bijzonder hoor.     Wie weet wel op tidal?   Denk het haast wel.


Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

hayabusa

Ik zie op de fotos een schuine achterwand. Geen idee wat dat voor gevolg heeft voor de acoustiek, maar mijn gevoel zegt dat dit wel een aparte dingen in het laag zou kunnen doen. Ik zou dat een keer opmeten met een meetmicrofoon op de luisterpositie.
Marantz AV8805 voor HT, miniDSP SHD voor stereo, Final Audio Model 15 elektrostaten met Hypex NC400 mono blokken, dual SVS PB13 Ultra, Adam Artist 5 voor surround en center, Philips 65OLED873, Philips 55OLED804, DS1812+ 32Tb, Transrotor ZET 1, win10 fanless HTPC

St.Even

Quote from: myself on September 14, 2019, 02:03:46
Later op de avond ben ik de mood voor bijna alle soorten muziek :)
Ik kon op tidal helaas maar 1 carmen gomes vinden en zag op google dat die niet hetzelfde was als inc. Dus helaas niet kunnen luisteren maar tijdens de zoektocht toch weer wat andere mooie nrs gevonden [emoji6]


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
....andere nummers.....
Tips?      Ben altijd aan het ontdekken/herontdekken.   Soms op een rare manier.
Ik heb bijvoorbeeld heel mn leven pink floyd vermeden. Ik vond het werkelijk waar rukmuziek.  Tot ik een jaar geleden het nummer money voorbij hoorde komen en dan toch maar the wall heb gevraagd voor mijn verjaardag heb gevraagd aan mijn kinderen.  Echt bijzondere artiesten zijn ze en zeker in die formatie.
Voor mij dus een nieuwe ontdekking pink floyd. David gilmour en roger waters.

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

St.Even

Quote from: hayabusa on September 14, 2019, 09:14:15
Ik zie op de fotos een schuine achterwand. Geen idee wat dat voor gevolg heeft voor de acoustiek, maar mijn gevoel zegt dat dit wel een aparte dingen in het laag zou kunnen doen. Ik zou dat een keer opmeten met een meetmicrofoon op de luisterpositie.
Ja klopt. Die is er ooit gekomen omdat ik ergens gelezen had dat een schuine want, mits een afloop van 50cm, juist de bas zou reduceren.  Ik heb daarna mijn setup een kwart gedraaid en er niets mee gedaan.
Nu dus weer een kwart gedraaid,dus terug.   Ik heb daar verder niet meer over nagedacht.   Hij zou met een half uurtje recht gemaakt kunnen worden(en ook weer teruggemaakt naar schuin)   
Dankjewel voor die opmerking.    Ik ga dat straks eens proberen.  Ben benieuwd.

Het laag is niet perfect. sommige muziek wel. Maar bijvoorbeeld roger waters met wait for here (prachtig nummer trouwens) is lastig. Daar zit een laag in op een bepaalde frequentie die de setup niet goed kan weergeven. Het nummer is onluisterbaar voor mij.

Nu ik alles een beetje op zijn plek lijk te hebben wil ik inderdaad mijzelf gaan verdiepen in een meting oid.    Op aanraden van hier.   

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

Tabcam

Klinkt er veel teveel bas bij het nummer van Roger Waters? Dan heb je waarschijnlijk last van een staande golf. Op zich is van teveel bas nog vrij eenvoudig af te komen. Ruimtecorrectie in het laag kan wonderen doen. Tevens kan je in het schuine, niet gebruikte stuk met flinke bass traps experimenteren omdat je een op muziek gerichte ruimte hebt.

Ik zou eerder kijken waar het boven het basbereik het beste klinkt. Moet je wel je bas eenvoudig kunnen corrigeren natuurlijk :angel:. Bass traps zijn wel veel groter dan akoestische demping in midden en hoogbereik.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

St.Even

Quote from: TabCam on September 14, 2019, 09:40:11
Klinkt er veel teveel bas bij het nummer van Roger Waters? Dan heb je waarschijnlijk last van een staande golf. Op zich is van teveel bas nog vrij eenvoudig af te komen. Ruimtecorrectie in het laag kan wonderen doen. Tevens kan je in het schuine, niet gebruikte stuk met flinke bass traps experimenteren omdat je een op muziek gerichte ruimte hebt.

Ik zou eerder kijken waar het boven het basbereik het beste klinkt. Moet je wel je bas eenvoudig kunnen corrigeren natuurlijk :angel:. Bass traps zijn wel veel groter dan akoestische demping in midden en hoogbereik.
Naar voren of achteren schuiven van mijn luisterstoel doet ook iets met de bas. Maar tegelijkertijd ook iets met de plaatsing van het geluid etc. 

Achter het schuine "muurtje" zit een open ruimte( schuin aflopend dak) ligt een kast/planken in opgeslagen.

Die ruimtecorrectie waar je het over hebt is doormiddel van een meting en iets van dsp?(is mij namelijk ook aangeraden en is de reden van het opnieuw beginnen met de kamer)

Je zegt; kijken waar het boven het basbereik het beste klinkt etc.
Zou je dat een klein beetje willen toelichten?

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

Tabcam

Ga het proberen :angel:. Eerst de basproblemen want dat is inderdaad de dsp wat al vaker is aangeraden. Basproblemen zijn met software en met hardware relatief eenvoudig op te lossen waar het teveel bas betreft. Te weinig bas (dippen) is veel lastiger. Dan moet je wel gaan dempen.

In het mid en hoog heb je vaak last van teveel door reflecties. Muziek kan te schel gaan klinken en je kan bv. zangers en instrumenten niet mooi plaatsen wat je zelf al aangaf, wordt ook wel als "minder lucht" omschreven.

Gezien dat je de ruimte grotendeels kan aanpassen zou ik luisteren waar je het mooiste geluidsbeeld hebt zonder even op de bas te letten en dan later die bas te corrigeren met meten en speciale software dan wel hardware.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

St.Even

Quote from: TabCam on September 14, 2019, 10:02:07
Ga het proberen :angel:. Eerst de basproblemen want dat is inderdaad de dsp wat al vaker is aangeraden. Basproblemen zijn met software en met hardware relatief eenvoudig op te lossen waar het teveel bas betreft. Te weinig bas (dippen) is veel lastiger. Dan moet je wel gaan dempen.

In het mid en hoog heb je vaak last van teveel door reflecties. Muziek kan te schel gaan klinken en je kan bv. zangers en instrumenten niet mooi plaatsen wat je zelf al aangaf, wordt ook wel als "minder lucht" omschreven.

Gezien dat je de ruimte grotendeels kan aanpassen zou ik luisteren waar je het mooiste geluidsbeeld hebt zonder even op de bas te letten en dan later die bas te corrigeren met meten en speciale software dan wel hardware.
Super duidelijk omschreven. Dank.   Ook het stuk over hoog en schel en "minder lucht"
Ik gebruik weleens termen die ik wel eens oppik/lees etc. en die plaats ik dan zoals ik denk of voel waar ze bij horen.  Zoals in dit geval met minder lucht. Maar nu is het duidelijk.

Ik ga de komende dagen sowieso luisteren en bezig zijn met waar het het beste klinkt. Ik ben naar mijn idee al redelijk ver.  En de schuine wand aanpassen.

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

St.Even

Het verschil tussen in de lengte of breedte spelen in mijn ruimte met inspringende muur en schuin aflopende daken is groot.  Het gevoel is bij in de lengte spelen sowieso fijner omdat er meer ruimte is achter de luidsprekers en achter de luisterpositie. Geluid geeft veel meer diepte weer wat erg bijzonder en mooi is.
In de breedte spelen klom het geluid dan weer meer de hoogte in en maskte het een grootser geheel, dynamischer? (Weer zo'n term)
De laagweergave was ook strakker en voller.

De laagweergave die ik nu heb zou strakker mogen. Het voordeel van nu is dat ik meer detail in het laag hoor, tenminste; ik hoor bepaalde subtiele extra's die ik niet hoorde toen ik in de breedte speelde.

Het nadeel van nu(de lengte spelen) is dat de weergave niet omhoog klimt, niet veel. Naar voren schuiven van de luidsprekers hielp dit verbeteren en toe in ook. Dank jullie wel voor deze tips!

Al met al blijf ik wel in de lengte spelen omdat deze meer voordelen geeft als in de breedte.
Dit is gebaseerd op mijn ruimte omdat hij smal is en ik een inspringende muur heb met een opening. Een ramp.

Als mijn ruimte breder zou zijn en geen inspringende muur zou hebben zou ik WEL in de breedte spelen. Dit ivm reflectie s, ruimte in midden van de kamer waar luidsprekers dan staan en dan ook ruimte achter de luisterpositie zou zijn. En dat de luidsprekers verder van de muur zouden kunnen.

Excuses als het een onsamenhangend verhaal is geworden.

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

myself

Eind vd dag reageer ik nog wel ff op de vorige post, maar voor nu:
Lees dit eens door, geeft je weer wat meer context op zaken
https://dngmns.home.xs4all.nl/woonomgeving.htm
https://dngmns.home.xs4all.nl/rs_aa.html



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

St.Even

Quote from: myself on September 14, 2019, 13:06:59
Eind vd dag reageer ik nog wel ff op de vorige post, maar voor nu:
Lees dit eens door, geeft je weer wat meer context op zaken
https://dngmns.home.xs4all.nl/woonomgeving.htm
https://dngmns.home.xs4all.nl/rs_aa.html



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Dankje.   Ga ik zo dadelijk doen. Ben benieuwd.

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

St.Even

Mooie site. Op deze site heb ik destijds ook gekeken voor difussers en er een tweetal min of meer nagemaakt om te kijken of het überhaupt iets doet.
Ik merk dat ik de tekst nu anders lees. :clapping:
Ik ga hier ook verder lezen.

Tussenstand en plan gevormd door info op dit forum(voorlopig);
-mijn luisterplek is bepaald net als de luidsprekerplaats.
-REW downloaden en een microfoon aanschaffen.
-Meting doen.
-Doormiddel van  juiste akoestische middelen mijn ruimte aanpakken. Dit doormiddel van zelfbouwprojectjes ivm budget.
-genieten van het resultaat.....ontspannen luisteren.

Wat betreft de tips over DSP;
Hier ben ik nog niet uit en heb me bijlange na niet goed ingelezen.
Ik zie dat je voor E99,- een minidsp kan kopen maar dat je ook veeeeeeeellllll duurdere apparaten kan verkrijgen. En dank denk ik direct: daar gaan we weer=).
Ik ga ervanuit dat die van 99 zijn werk zal doen, maar die duurdere dus ook weer beter? Wil je dan die van 99 aanschaffen?   Om vervolgens weer van upgrade naar upgrade te hoppen. (wat overigens erg leuk is, maar minder voor de portemonee)
En wat doet de DSP met de echtheid van de weergave? Wordt de weergave anders weergegeven?Er wordt toch aan het geluid "gesleuteld".....
Maar zoals ik zei zal ik nog erover gaan lezen. Het lijkt me iig mooi als je een apparaat aansluit en al je akoestische problemen zijn verholpen. Moeilijk voor te stellen dat dat kan, en al helemaal zonder dat je verandering aan de muziek hoort, maar blijkkaar kan het....ik ga lezen. En eens even op het gemak muziek luisteren. Ik zou het haast vergeten.
   
-0-Steve-0-

myself

#65
Ik zou dsp gewoon vergeten omdat je een dedicated luisterruimte hebt en 'gewoon' door akoestische maatregelen hetzelfde kan bereiken. (Behalve als je freq. Wil boosten). Maar je grijpt in op de klank/characteristieken vd apparatuur en speakers

Dsp klinkt leuk maar voordat je dit echt goed kan toepassen moet je haast een universitaire studie volgen. Automatische dsp is dan weer makkelijker maar die gaan meestal slecht om met zaken die gewoon op de akoestiek/staande golven zijn terug te voeren.

Echt goede dsp kost idd wel wat centen

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Dirk

Quote from: myself on September 15, 2019, 10:58:16
Ik zou dsp gewoon vergeten omdat je een dedicated luisterruimte hebt en 'gewoon' door akoestische maatregelen hetzelfde kan bereiken.
:nowink:
was het maar waar
niet alles is dmv akoestische maatregelen aan te pakken, je ontkomt voor bepaalde zaken niet aan gedoseerd gebruik van DSP
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

chansig

#67
@myself:Behoorlijk wat aannames of niet op een juiste manier met DSP in de weer geweest.

Mijn ervaringen zijn zeer posief. Daarbij neem ik uiteraard mijn eigen ervaringen met mijn set en een aanta andere sets als referentie. Als mede de ervaringen van anderen met mijn set.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

myself

Ik heb zo het idee dat je bastraps/demping niet dik genoeg is.

Toen je in de breedte speelde, had je waarschijnlijk last van teveel energie die zich ophoopte in je ruimte (vandaar het gevoel voor dynamiek/geluidsdruk etc).

Nu het in de lengte staat, zou het schuine dak voorkomen dat je daar staande golven krijgt en zou geluid meer uit moeten dempen (binnenkant van sommige speakers lopen ook taps toe om interne reflecties te voorkomen).
Wat ik denk wat er gebeurdt is dat je de bas teweinig dempt en dan krijgt je reflecties die door het schuine dak juist verticaal alle kanten opgaan, wat je geluidsbeeld/strakheid bas etc beinvloed.

Bas absorptie heeft gewoon echt veel dikte en massa nodig.
Dus gooi eens flink wat demping of diffusie daar neer en probeer. Nog eens.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

#69
Quote from: chansig on September 15, 2019, 11:08:55
@myself:Behoorlijk wat aannames of niet op een juiste manier met DSP in de weer geweest.
Nee hoor, gewoon wat zwart/witter neergezet om wat discussies hier te krijgen [emoji6]
En ik heb best veel met DSP bezig geweest. Heb 10+ jaren met RoomPerfect op lyngdorf gedraaid en veel gemeten, voicings, zelf aanpassingen gedaan (en laten doen).

Uiteindelijk vond ik het veel leuker om van muziek te gaan genieten dan om steeds met dsp te lopen kloten

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Dirk

net wat we nodig hadden, minder nuance...stel je voor dat iemand er echt wat van opsteekt ::)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea


St.Even

Juist hier steek ik iets van op. Ik ben zeer benieuwd naar wat een een vind of wat een ander zijn ervaring is. Ik sta voor alles open, maar het moet inderdaad ook geen brij worden. Daarom vind ik het mooi dat er een advies wordt gegeven om me (voorlopig) te richten op akoestische maatregelen.     Daarnaast ga, en ben, ik me al aan het verdiepen is dsp. Zeer bijzonder dat ik dat als tip krijg van anderen en ook jij. Leerzaam.

Op het moment voelt akoestische maatregelen fijn. Misschien mede doordat ik daarmee al een jaar loop te kloten. De bel en de klepel verhaal. En wil wel eens ervaren hoe de uitwerking is als het gebeurt zoals het hoort.  En het houdt bij mij nooit op met experimenteren omdat dan de lol er snel vanaf is. Juul Deelder had destijds een mooie uitspraak in de HVT. Ik kan hem alleen niet zo snel reproduceren. Het begint dacht ik met; God behoede mij dat ik ooit het perfecte geluid ga vinden.....              en dan nog iets,hahahah=)    heb je weinig aan nu.
-0-Steve-0-

St.Even

Maar jullie zweren dus enkel en alleen bij DSP?   
Alleen akoestische maatregelen gaat hem niet worden?
-0-Steve-0-

Dirk

Quote from: St.Even on September 15, 2019, 11:32:46
Maar jullie zweren dus enkel en alleen bij DSP?   
Alleen akoestische maatregelen gaat hem niet worden?
nee
nee
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea