Maslow theory. a new beginning=)

Started by St.Even, September 12, 2019, 11:41:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

myself

Speakers idd wat meer naar voren maar dat heb je al gedaan.
Weet wel dat tapijt weinig lage tonen dempt. Dus als je teveel bas hebt of onrustig geluidsbeeld, ga dan op zoek naar basdemping. Ik geloof op je fotos al wat diy oplossingen gezien te hebben


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

St.Even

Quote from: myself on September 12, 2019, 19:52:12
Speakers idd wat meer naar voren maar dat heb je al gedaan.
Weet wel dat tapijt weinig lage tonen dempt. Dus als je teveel bas hebt of onrustig geluidsbeeld, ga dan op zoek naar basdemping. Ik geloof op je fotos al wat diy oplossingen gezien te hebben


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Speakers staan idd meer naar voren.    Beetje bij beetje nu nog om te fine tunen.
Ook nog proberen of dichter naar elkaar toe brengen helpt.

Op het moment lijkt de bas acceptabel tot redelijk goed. Maar gaandeweg ga ik er vast wel tegen aanlopen.   Onrust is me ook nog niet duidelijk. Het is even wennen in vergelijking tot de andere setting die ik had.   Heb nog niet in rust kunnen luisteren.
Qua demping etc.  Ben ik nog niet aan toe gekomen met deze setting. Komt nog. Eerst de juiste plek voor alles vinden.
Dankjewel voor je tip! 

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

myself

Quote from: St.Even on September 12, 2019, 20:03:14
Speakers staan idd meer naar voren.    Beetje bij beetje nu nog om te fine tunen.
Ook nog proberen of dichter naar elkaar toe brengen helpt.

Op het moment lijkt de bas acceptabel tot redelijk goed. Maar gaandeweg ga ik er vast wel tegen aanlopen.   Onrust is me ook nog niet duidelijk. Het is even wennen in vergelijking tot de andere setting die ik had.   Heb nog niet in rust kunnen luisteren.
Qua demping etc.  Ben ik nog niet aan toe gekomen met deze setting. Komt nog. Eerst de juiste plek voor alles vinden.
Dankjewel voor je tip! 

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk
Klinkt in ieder geval al goed, lekker bezig [emoji41]

Met toe-in heb ik meestal de beste resultaten gehaald met kruisen 1/2m voor mn oren. Maar uiteindelijk ben ik zelfs naar 1 graad toe-out overgestapt. (Kan niet met alle drivers)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

St.Even

Quote from: myself on September 12, 2019, 20:11:12
Klinkt in ieder geval al goed, lekker bezig [emoji41]

Met toe-in heb ik meestal de beste resultaten gehaald met kruisen 1/2m voor mn oren. Maar uiteindelijk ben ik zelfs naar 1 graad toe-out overgestapt. (Kan niet met alle drivers)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Dankjewel!

Dat kruisen vind ik interessant.    Ik kan daar niets over vinden wat betreft mijn speakers.
Ik lijk wel het beste resultaat te behalen als ik ze regelrecht vooruit laat stralen. Misschien een halve centimeter toe in, maar als ik dan weer teruggaat naar rechtvooruit klinkt dat fijner.     Maar ik ga het ook eens proberen.   Dat zal alleen morgen worden want mijn luisterconcentatie is nul nu.   Op een gegeven moment hoor ik het gewoon niet meer.

Wel grappig dat je vroeg naar onrust in het geluidsbeeld.  Door het naar voren schuiven zijn de luidsprekers meer gaan leven. Ik heb de amateur diffuser s even weggehaald en .....meer rust..       mooi!   


Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

alexeiboris

Quote from: St.Even on September 12, 2019, 19:32:44
Is een grapje.   
Misschien ook niet.
Heeft te maken met mijn aankoop audio etc, hobby audio, kabeltjes en akoestiek en iets moois neer proberen te zetten. Dat ik het denk te weten  en het  gevonden te hebben. Maar dan  toch weer niet en dan verder gaat doormiddel van onderzoeken leren, ervaren.
Doel is om het uiteindelijk hopelijk te weten en gewoon te  doen op de juiste manier.
Pffffff, laten we het maar gewoon op een grapje houden dan......=)
Nu weet ik het nog steeds niet.

St.Even

Quote from: alexeiboris on September 12, 2019, 20:18:30
Nu weet ik het nog steeds niet.
Het is een grapje  alexeiboris, niets bijlangrijks. Bijzaak...   en die moet je altijd gescheiden houden van hoofdzaken anders wordt het vaak te ingewikkeld. Et voilĂ , zo zie je maar weer. Een grapje dus. Niet leuk, niet grappig...vandaar ook toch weer geen grap. Bijzaak.

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

myself

Quote from: St.Even on September 12, 2019, 20:18:11
Dankjewel!

Dat kruisen vind ik interessant.    Ik kan daar niets over vinden wat betreft mijn speakers.
Ik lijk wel het beste resultaat te behalen als ik ze regelrecht vooruit laat stralen. Misschien een halve centimeter toe in, maar als ik dan weer teruggaat naar rechtvooruit klinkt dat fijner.     Maar ik ga het ook eens proberen.   Dat zal alleen morgen worden want mijn luisterconcentatie is nul nu.   Op een gegeven moment hoor ik het gewoon niet meer.
Luisteren/experimenteren kan best intensief zijn :)
En ja, sommige speakers klinken gewoon beter als ze recht staan. Bijv. Dali met zn band/ribbon tweeter moet ook gewoon recht staan.
Probeer eerst gewoon extreem toe-in en dan met grote stappen terug naar recht. Zo bepaal je of het voor jouw situatie beter of slechter is en wat het doet
Quote
Wel grappig dat je vroeg naar onrust in het geluidsbeeld.  Door het naar voren schuiven zijn de luidsprekers meer gaan leven. Ik heb de amateur diffuser s even weggehaald en .....meer rust..       mooi!   
Mooi :)

En ook hier geldt: probeer het met verschillende muziek


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

katwax

Waar je moet op letten etc is inderdaad belangrijk om weten en hiervoor dan nog de juiste muziek selecteren.

Handig zijn bv lijsten zoals deze https://www.whathifi.com/features/10-best-songs-to-test-your-speakers -> bij elk nummer ook nog omschrijving waarom dit geselecteerd is
Of
Ultimate Demonstration Disc van Chesky records (ook op spotify te vinden) -> hier geeft men voor elk nummer een uitleg waarop je moet letten en wat deel je zo kan testen
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

St.Even

#33


Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk
-0-Steve-0-

St.Even

Quote from: myself on September 12, 2019, 20:28:36
Luisteren/experimenteren kan best intensief zijn :)
En ja, sommige speakers klinken gewoon beter als ze recht staan. Bijv. Dali met zn band/ribbon tweeter moet ook gewoon recht staan.
Probeer eerst gewoon extreem toe-in en dan met grote stappen terug naar recht. Zo bepaal je of het voor jouw situatie beter of slechter is en wat het doetMooi :)

En ook hier geldt: probeer het met verschillende muziek


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Top. Ga ik doen

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

St.Even

Quote from: katwax on September 12, 2019, 20:39:12
Waar je moet op letten etc is inderdaad belangrijk om weten en hiervoor dan nog de juiste muziek selecteren.

Handig zijn bv lijsten zoals deze https://www.whathifi.com/features/10-best-songs-to-test-your-speakers -> bij elk nummer ook nog omschrijving waarom dit geselecteerd is
Of
Ultimate Demonstration Disc van Chesky records (ook op spotify te vinden) -> hier geeft men voor elk nummer een uitleg waarop je moet letten en wat deel je zo kan testen
Gouden informatie!    Dank.    Morgen mee aan de slag.

Ik heb volgens mij ook zo n test cd. Die zal ik eens gaan opzoeken.

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

St.Even

Quote from: St.Even on September 12, 2019, 20:46:11
Gouden informatie!    Dank.    Morgen mee aan de slag.

Ik heb volgens mij ook zo n test cd. Die zal ik eens gaan opzoeken.

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk
Echt een toffe lijst zeg. Mooi met uitleg etc.     Heb hem opgeslagen. 

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

katwax

Quote from: St.Even on September 12, 2019, 21:03:04
Echt een toffe lijst zeg. Mooi met uitleg etc.     Heb hem opgeslagen. 

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk
Er zijn nog zo lijsten te vinden, misschien dat niet alles je smaak is, maar op basis daarvan zou je dan een soort van testlijst voor jezelf kunnen samenstellen.
Ik zou ook dan notities nemen tijdens het testen van alle aanpassingen waarmee je bezig bent, zodat je op basis daarvan dan duidelijk kan stellen wanneer een nummer volgens jouw oren het beste voldeed aan wat men beschreven heeft.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

St.Even

Quote from: katwax on September 12, 2019, 21:09:59
Er zijn nog zo lijsten te vinden, misschien dat niet alles je smaak is, maar op basis daarvan zou je dan een soort van testlijst voor jezelf kunnen samenstellen.
Ik zou ook dan notities nemen tijdens het testen van alle aanpassingen waarmee je bezig bent, zodat je op basis daarvan dan duidelijk kan stellen wanneer een nummer volgens jouw oren het beste voldeed aan wat men beschreven heeft.
Mijn smaak is best breed. Zeker als het om mooie opnames gaat.
En om te testen vind ik het helemaal okee en bijzonder.
En wat je zegt over notities nemen is helemaal goud.
Ik lees natuurlijk wel eens van die recensies en dan lees je wat de resecent heeft opgeschreven op zijn kladblok.   Ik zou niet weten waar ik zou moeten beginnen. Maar dit zal me hopelijk gaan helpen.   

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

katwax

Quote from: St.Even on September 12, 2019, 21:25:44
Mijn smaak is best breed. Zeker als het om mooie opnames gaat.
En om te testen vind ik het helemaal okee en bijzonder.
En wat je zegt over notities nemen is helemaal goud.
Ik lees natuurlijk wel eens van die recensies en dan lees je wat de resecent heeft opgeschreven op zijn kladblok.   Ik zou niet weten waar ik zou moeten beginnen. Maar dit zal me hopelijk gaan helpen.   

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk
I feel your pain, ben zelf ook niet zo'n schrijver en zeker niet als het gaat over omschrijven wat ik hoor, maar het zijn notities voor jezelf, niet voor iemand anders, dus maakt niet uit wat je opschrijft en je kan als referentie reeds gebruiken wat men bij de nummers vermeld.
Zodra je een 2de aanpassing doet kan je "proberen" te vergelijken.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

myself

Als je zoveel aanpassingen achter elkaar doet, is het handiger dat je je testmuziek tot max 3 nrs beperkt. Bij voorkeur nrs die je erg goed kent, zodat verschillen beter opvallen.

Bijv 1 nr die goed opgenomen is, mooi ruimtelijk etc. Soms is dat n nr met 1 of 2 instrumenten en een stem. N 2e nr kan wat slechter opgenomen zijn en meer instrumenten (waarbij je dus test wat complexere muziek waar meer gebeurdt doet: kun je alles nog los van elkaar volgen.
En n 3e nr kan zijn, iets met heel veel druk, dynamiek, bas etc, om juist weer die gebieden te testen,

Maar dit is maar n voorbeeld. Wat vind jij belangrijk in muziek, of welke muziek is je smaak en grijp je altijd op terug etc.
Ik zorg er zelf voor dat ik altijd iets met n vrouwenstem en n gitaar heb. Mijn 2 weak spots [emoji3]


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

St.Even

Okee...    Ik zal dat in de gaten houden.
Ik heb uiteraard een aantal nummers die ik gebruik om te horen hoe alles klinkt. Deze nummers gebruik ik al jaren omdat de opnames mooi vind en elk dingetje hoor wat er gebeurt.  Bij een verandering van audio,kabels of wat dan ook is dat mijn referentiekader of er verbetering is in de weergave.

Maar dat is dus heel anders als jij omschrijft en waar die lijst met nummers voor is. Misschien stom maar zo heb ik nu dus een hele andere kijk over welke muzieknummers je als referentie moet gebruiken.    Nooit zo bekeken, weer wat wijzer.   Thanks

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

St.Even

Quote from: myself on September 12, 2019, 22:37:54
Als je zoveel aanpassingen achter elkaar doet, is het handiger dat je je testmuziek tot max 3 nrs beperkt. Bij voorkeur nrs die je erg goed kent, zodat verschillen beter opvallen.

Bijv 1 nr die goed opgenomen is, mooi ruimtelijk etc. Soms is dat n nr met 1 of 2 instrumenten en een stem. N 2e nr kan wat slechter opgenomen zijn en meer instrumenten (waarbij je dus test wat complexere muziek waar meer gebeurdt doet: kun je alles nog los van elkaar volgen.
En n 3e nr kan zijn, iets met heel veel druk, dynamiek, bas etc, om juist weer die gebieden te testen,

Maar dit is maar n voorbeeld. Wat vind jij belangrijk in muziek, of welke muziek is je smaak en grijp je altijd op terug etc.
Ik zorg er zelf voor dat ik altijd iets met n vrouwenstem en n gitaar heb. Mijn 2 weak spots [emoji3]


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Ik ben het moment weer helemaal gek van Carmen Gomes.  Opnames zijn prachtig.

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

St.Even

Luidsprekers staan nu;
75cm van de muur (hart luidspreker gemeten)
1,50m van de voorwand (achterkant  luidspreker gemeten)
2,10m uitelkaar ( hart luidsprekers gemeten)

Resultaat: meer lucht,rust en ruimtelijker.    Erg blij mee.
Opzich denk ik dat ze zo goed staan maar ik ga nog wel centimeters schuiven. Voorlopig is het zo mooi.

Net even snel een beetje toe in toegepast, en dat lijkt nu wel dat het iets oplost wat ik dacht waar te nemen.     Ik vond dat de plaatsing/geluidsbeeld iets uit balans leek?    Het geluid uit de diepte leek verder weg en viel wat weg tenopzichte van de instrumenten op de voorgrond? Eigenlijk net andersom; de instrumenten op de voorgrond leken directer en harder te klinken dan de instrumenten in de diepte.
Interessant.
Dus daar ga ik voorlopig mezelf in verdiepen; toe in.    (Dank voor de tip!)

Wat ik boven beschrijf, is dat dan een gat hebben in je geluidsbeeld? Of is dat weer iets anders?     Ik heb dat namelijk nooit kunnen ontdekken met verder uitelkaar schuiven. Het beeld werd wijdser naar mijn idee....
Bovenstaande leek wel of er een soort afstand was tussen de instrumenten in volume/hardheid of iets dergelijks.   Nu vloeit het meer over, meer aangepast op elkaar ofzo?   Kan dat met toe in?
Ahwel,ik ga verder experimenteren met toe in.

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

katwax

Quote from: myself on September 12, 2019, 22:37:54
Als je zoveel aanpassingen achter elkaar doet, is het handiger dat je je testmuziek tot max 3 nrs beperkt. Bij voorkeur nrs die je erg goed kent, zodat verschillen beter opvallen.

Bijv 1 nr die goed opgenomen is, mooi ruimtelijk etc. Soms is dat n nr met 1 of 2 instrumenten en een stem. N 2e nr kan wat slechter opgenomen zijn en meer instrumenten (waarbij je dus test wat complexere muziek waar meer gebeurdt doet: kun je alles nog los van elkaar volgen.
En n 3e nr kan zijn, iets met heel veel druk, dynamiek, bas etc, om juist weer die gebieden te testen,

Maar dit is maar n voorbeeld. Wat vind jij belangrijk in muziek, of welke muziek is je smaak en grijp je altijd op terug etc.
Ik zorg er zelf voor dat ik altijd iets met n vrouwenstem en n gitaar heb. Mijn 2 weak spots [emoji3]


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Deels mee eens, echter kies je vaak nummers die je leuk vindt, maar daarom zijn ze niet correct opgenomen of gebruik je ze om bv mid te beoordelen, terwijl er weinig mid inzit.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

myself

Quote from: katwax on September 13, 2019, 11:23:38
Deels mee eens, echter kies je vaak nummers die je leuk vindt, maar daarom zijn ze niet correct opgenomen of gebruik je ze om bv mid te beoordelen, terwijl er weinig mid inzit.
Yup, en dan is het goed om weer eens naar andere nrs te luisteren zoals bijv het lijstje wat andere reviewers gebruiken :)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

Quote from: St.Even on September 13, 2019, 09:45:51
Ik ben het moment weer helemaal gek van Carmen Gomes.  Opnames zijn prachtig.

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk
Vanavond eens even wat nrs van luisteren [emoji41]


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

St.Even

Quote from: myself on September 13, 2019, 13:29:22
Vanavond eens even wat nrs van luisteren [emoji41]


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Ja!leuk...

Carmen Gomes Inc.



Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

St.Even

Je moet er wel een beetje voor in de mood zijn.   Hoewel niet in de mood zijnniets afneemt van de audio kwaliteit=)

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

myself

Quote from: St.Even on September 13, 2019, 14:31:14
Je moet er wel een beetje voor in de mood zijn.   Hoewel niet in de mood zijnniets afneemt van de audio kwaliteit=)

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk
Later op de avond ben ik de mood voor bijna alle soorten muziek :)
Ik kon op tidal helaas maar 1 carmen gomes vinden en zag op google dat die niet hetzelfde was als inc. Dus helaas niet kunnen luisteren maar tijdens de zoektocht toch weer wat andere mooie nrs gevonden [emoji6]


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip