Maslow theory. a new beginning=)

Started by St.Even, September 12, 2019, 11:41:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

St.Even

Goedemorgen aan een ieder die geintereseerd is of niet,

Dit is mijn tweede topic op dit forum en sowieso het eerste forum dat ik "lid"van ben.
Ik weet niet of dit de juiste plek is of dat ik het juiste doe maar dat merk ik snel genoeg. Volgens mij klopt het in ieder geval.
Na aanleiding van mijn vorige topic ga ik mijn kamer opnieuw inrichten.
Ik ga dit proberen=) op mijn gemak te doen....     Dus geen haast.(Mijn mentale staat is namelijk niet de beste) Ik zal afentoe een foto plaatsen en hoop dat er mensen zijn die mij van allerlei feedback willen voorzien. Ik ga proberen ( nee VIND dat ik daar op moet reageren. als het niet direct is dan aan het eind van de dag) om daarop te reageren en er zeker iets mee te gaan doen.  Geen reacties of feedback is uiteraard goed maar jammer. Maar ik heb een dikke huid en ga met die dikke huid dan stilletjes in een hoekje zitten huilen maar dan wel met achtergrond muziek als troost.

Vandaag dag 1 en heb ik op aanraden van een aantal forumleden mijn audio een kwartslag gedraaid en ga vandaag daar naar luisteren of dit iets met mij doet. Luidsprekers staan op spikes op de grond en heb ze gewoon lukraak neergezet. Alles wat je ziet op de foto(lees; al de andere zooi) is van mijn vorige set up en zal ik gaan verwijderen. Nu eerst de luisterrichting gaan bepalen. Dit zal waarschijnlijk wat dagen of zelfs weken gaan duren, Ik wil niets overhaasten dit keer=)

PS de kleine zwarte haarbal op het bankje is Chica, audio monster 1e klas. Zij is de poes van mijn vrouw.....1......2.....3....4...5.... =) tsja, het is toch echt zo. Chica is hier vaak om de akoestiek te verstoren vermomd als ligkussen of eigenlijk steevast mijn luisterstoel in bezit te nemen.


https://photos.app.goo.gl/YX7kHrx1hnKegKhv7
-0-Steve-0-

St.Even

Ik ga trouwens beginnen om een 1/5 van de luisterruimte toe te passen op mijn luidsprekers om de afstand tot de zijmuren en achtermuur te bepalen. Vandaaruit schuiven en luisterpositie bepalen.

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

St.Even

Ik denk dat ik de juiste afstand luidspreker muur/achterwand en luisterplek hebt gevonden.   Nu dus nog centimeters schuiven voor eventuele verbeteringen.
Toe in en toe out komt nog evenals eventueel omhoog draaien van de voorste spikes van de luidspreker om de tweeter meer op oorhoogte te krijgen.

75 cm van zijwanden
1,35 xm achter de luidsprekers naar "muur"
2,17 uitelkaar (hart tot hart luidspreker gemeten)
3,10 tweeter naar oor(  luisterafstand luidspreker voorkant naar luisterplek)

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

St.Even

Wat ik me wel afvraag is of ik de versterker etc in mijn rack zet of op de vloer ivm  "podium" ?   Het rack voelt veiliger maar de vloer voelt beter omdat het dan laag blijft.

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

frank2

Als het een stenen vloer is, niet doen, altijd op hout of fack zetten. Klank wordt beïnvloed door de ondergrond, steen is niet best.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

St.Even

Dankjewel Frank!

Het is een houten vloer trouwens. Ik zat er inderdaad wel aan te denken om het op steen te zetten.     Straks even in het rack plaatsen dan.   Het is ook geen groot of hoog rack .

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

St.Even

Net even tapijt achter de luidsprekers geplaatst.  Voorlopig.   Was een tip uit ander topic.

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

St.Even

Tip was trouwens demping ipv difusie.      Tapijt gebruik ik nu bij toeval even.
Het is hoogpolig.  1cm, en dichte kwaliteit.

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

St.Even

En achter het tapijt zit nog een stukje amateur difusie.       Is leuk om te horen wat beidde doen.   

Tapijt lijkt het te winnen...      Kom ik nog wel op terug.

Ohja....    Meten en dsp. Heb ik geleerd van hier.   

   Dat is het doel uiteindelijk=)    ik zou het haast vergeten.=)

Ik haal de kamer volledig leeg met oude materialen gebruikt. Wil wel achter de luidsprekers dus dat tapijt. En rechts en links van de luidsprekers toch difusie (voorlopig) (het staat ook gewoon klaar dus wel of niet is zo gekozen) en de tweede reflectie punten( links rechts voor mijn luisterplek op muur) heb ik nu amateur absorptie. Blijft ook(na meten het juiste materiaal toepassen)   geeft super rust in het geluidsbeeld.

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

Tabcam

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

St.Even

Ja zeker....   Interessant artikel.  Ik denk dat je hier lang over zou kunnen discussiëren. Voordelen en nadelen van 1 standaard. Zin en onzin van 1 standaard.
En zou een echte audiofiel  (vrouwelijk geslachtsdeel term) genoegen nemen met 1 standaard?
Die zou waarschijnlijk aan de standaard gaan sleutelen om hem beter te maken. Zo zijn ze wel=)
Is een opname die weergeven kan worden zoals de opname bedoeld is ook werkelijk mooi? Ik denk niet eens dat het haalbaar zou zijn om 1 standaard van opnemen te hebben. Wie bepaald de standaard? Is een kwestie van smaak.
Maar misschien heb ik het artikel helemaal verkeerd begrepen en zet ik me met mijn opmerking voor aap.. Main ingulisj is not so goed.
Nou ja,moet dan maar.

Stel dat er 1 standaard is van opnemen zou je inderdaad thuis doormiddel van kabels etc etc de opname kunnen veranderen zoals jij hem mooi vind klinken....dat wel.   Je luisterruimte zou je ook kunnen aanpassen zoals jij mooi vind. En elke opname zou hetzelfde klinken van hoog naar laag.
Heyyyy, ik zie in eens mogelijkheden.

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

Huub-13

Als het allemaal naar jouw zin klinkt zoals het nu staat mag je mijn volgende woorden bij voorbaat negeren.
Echter, afgaande op de foto's en de door jou genoemde afstanden (1,35 m achter de luidsprekers naar "muur", 2,17 uit elkaar (hart tot hart luidspreker gemeten), 3,10 tweeter naar oor) zou ik met die afstanden wat experimenteren.

De afstand luisterplek-speakers is nu ong. 1 mtr. groter dan die tussen de luidsprekers onderling.
Mij lijkt het niet optimaal als de speakers zo ver onder het schuine dak staan geduwd.
Ik zou experimenteren met de speakers stukje bij beetje (en tot max. 1 mtr) naar voren te halen.
Zo krijgen de luidsprekers wat meer ruimte en ontstaat een wat kleinere (en meer gelijkzijdige) luisterdriehoek.
Mijn ervaring is dat deze zaken allebei positief uitwerken op het geluidsbeeld.
Succes verder met de nieuwe inrichting!
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

St.Even

Huub13
Ik negeer niets..zeker niet.   Ik wil leren en weten wat anderen denken of vinden of weten.  Zeer leerzaam voor me en ik probeer alles uit. Is het niets dan herstel ik de boel.
Zeer gewaardeerde feedback! Ik ga gelijk schuiven. Top! Dankjewel.

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

St.Even

De afstand van speaker tot speaker zou je ook adviseren kleiner te maken?
Ik ga sowieso experimenteren maar ben toch benieuwd .

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

katwax

Quote from: St.Even on September 12, 2019, 14:29:21
En achter het tapijt zit nog een stukje amateur difusie.       Is leuk om te horen wat beidde doen.   

Tapijt lijkt het te winnen...      Kom ik nog wel op terug.

Ohja....    Meten en dsp. Heb ik geleerd van hier.   

   Dat is het doel uiteindelijk=)    ik zou het haast vergeten.=)

Ik haal de kamer volledig leeg met oude materialen gebruikt. Wil wel achter de luidsprekers dus dat tapijt. En rechts en links van de luidsprekers toch difusie (voorlopig) (het staat ook gewoon klaar dus wel of niet is zo gekozen) en de tweede reflectie punten( links rechts voor mijn luisterplek op muur) heb ik nu amateur absorptie. Blijft ook(na meten het juiste materiaal toepassen)   geeft super rust in het geluidsbeeld.

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk
Tapijt voor de speaker is er ook nog altijd?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

St.Even

En de een zegt; gelijkbenige driehoek en dat lees je ook overal. En de ander zegt een vehouding van 1,5 en ook dat lees je.   Grappig, en uiteindelijk zijn het de eigen oren die moeten beslissen. Maar dat is lastig als je niet weet wanneer iets klinkt zoals je mooi vind of klinkt zoals zou horen of bedoeld zou zijn. Wat is het referentiekader....?     Lastig maar interessant.

Luidsprekers naar voren brengt meer lucht.  Dus daar ga ik verder mee experimenteren.     (   Ik heb werkelijk het afgelopen jaar elke plaats in deze kamer geraakt met mij luidsprekers in deze kamer=)
Daarom is  hulp erg waardevol voor me. Ik wil nu een stabiele set up.volhems regels en theorie met mijn oren die waarderen.   Ik hoop dat het gaat lukken. Sowieso okee.

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

St.Even

Quote from: katwax on September 12, 2019, 19:00:44
Tapijt voor de speaker is er ook nog altijd?
Twee kleden voor de speakers en luisterpositie in.     Check

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

Huub-13

Quote from: St.Even on September 12, 2019, 18:52:39
De afstand van speaker tot speaker zou je ook adviseren kleiner te maken?
Ik ga sowieso experimenteren maar ben toch benieuwd .

Dat ligt aan de speaker.
Sommige speakermerken/-types staan liever wat verder uit elkaar dan andere.
Hiervoor kun je het beste de handleiding raadplegen van de speakers die je gebruikt, en/of experimenteel vaststellen wat voor jou het mooiste beeld geeft.

Zelf neig ik naar een kleine luisterdriehoek, omdat je dan het minste last hebt van de kamerakoestiek.
Kleinere kans op last van reflecties van zijwanden.
Je luistert dan vooral naar direct van de speakers afkomstig geluid, waardoor het beeld minder vertroebelt.
Momenteel luister ik met Quad elektrostaten en die staan juist liever wat verder uit elkaar, maar door hun grootte (hoogte en breedte) produceren ze toch een vol en compleet beeld.

Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

St.Even

Quote from: Huub-13 on September 12, 2019, 19:05:00
Dat ligt aan de speaker.
Sommige speakermerken/-types staan liever wat verder uit elkaar dan andere.
Hiervoor kun je het beste de handleiding raadplegen van de speakers die je gebruikt, en/of experimenteel vaststellen wat voor jou het mooiste beeld geeft.

Zelf neig ik naar een kleine luisterdriehoek, omdat je dan het minste last hebt van de kamerakoestiek.
Kleinere kans op last van reflecties van zijwanden.
Je luistert dan vooral naar direct van de speakers afkomstig geluid, waardoor het beeld minder vertroebelt.
Momenteel luister ik met Quad elektrostaten en die staan juist liever wat verder uit elkaar, maar door hun grootte (hoogte en breedte) produceren ze toch een vol en compleet beeld.
Dank! Zeer duidelijk.    In de beschrijving heb ik nooit iets kunnen vinden. Op internet idem dito.     Zelf heb ik het gevoel dat verder uitelkaar fijner klinkt, ruimtelijker.  Maar aangezien ik niet tevreden was moet ik iets anders vinden.
Ik ga experimenteren.

De luidsprekers naar voren schuiven valt goed uit. Dankje.   Ik laat ze even zo. Straks nog een stukje proberen.     Blij mee.

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

St.Even

Quad electrostaten die zijn groot(s) toch?     Hoe doe je dat dan met laagweergave? Of is dat niet je smaak?     Of is dat er gewoon met electrostaten?

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

alexeiboris

En wat is de "maslow theory"? Of snap ik iets niet?

Huub-13

Quote from: St.Even on September 12, 2019, 19:16:37
Quad electrostaten die zijn groot(s) toch?     Hoe doe je dat dan met laagweergave? Of is dat niet je smaak?     Of is dat er gewoon met electrostaten?

Dat elektrostaten weinig laag produceren is een hardnekkig vooroordeel, dat lang niet altijd opgaat.
De basweergave van mijn Quads 2905 laat niets te wensen over: vol vanaf zo'n 30 Hz. en precies in de mate die ik prettig vind.
Dat is natuurlijk persoonlijk; ik houd niet van een te opdringerige basweergave.
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

St.Even

Quote from: alexeiboris on September 12, 2019, 19:21:32
En wat is de "maslow theory"? Of snap ik iets niet?
Is een grapje.   
Misschien ook niet.
Heeft te maken met mijn aankoop audio etc, hobby audio, kabeltjes en akoestiek en iets moois neer proberen te zetten. Dat ik het denk te weten  en het  gevonden te hebben. Maar dan  toch weer niet en dan verder gaat doormiddel van onderzoeken leren, ervaren.
Doel is om het uiteindelijk hopelijk te weten en gewoon te  doen op de juiste manier.
Pffffff, laten we het maar gewoon op een grapje houden dan......=)



Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

St.Even

Quote from: Huub-13 on September 12, 2019, 19:26:18
Dat elektrostaten weinig laag produceren is een hardnekkig vooroordeel, dat lang niet altijd opgaat.
De basweergave van mijn Quads 2905 laat niets te wensen over: vol vanaf zo'n 30 Hz. en precies in de mate die ik prettig vind.
Dat is natuurlijk persoonlijk; ik houd niet van een te opdringerige basweergave.
Okee. Ik lees weleens dat het een soort van ultieme weergevers zijn als het gaat om detail, openheid en echtheid.   Klinkt zeer interessant. Zeker als je zegt dat het laag zeer goed is.     Ik vind ze er in ieder geval altijd erg mooi uitzien. Een soort van statig ofzo.

Verstuurd vanaf mijn PH-1 met Tapatalk

-0-Steve-0-

myself

Quote from: alexeiboris on September 12, 2019, 19:21:32
En wat is de "maslow theory"? Of snap ik iets niet?
Voorbeeld wat ik gebruik is altijd hoe je hebt leren autorijden en welke stadia je dan doorloopt


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip