Hoe meet ik de output gain van mijn Bluesound Node 2?

Started by Douma, September 10, 2019, 18:12:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Douma

Zoals de topictitel al zegt wil ik de output gain van mijn Bluesound Node 2 meten. Ik heb een oude, maar werkende Hameg HM303-6 oscilloscoop, waar ik met enige oefening wel weer mee om kan gaan.

Moet ik een specifiek geluidsbestand afspelen op mijn Node en wat voor geluidsbestand is dit dan? Of denk ik nu te simpel?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Liko

Dit gaat op deze manier niet werken.
Maar wat je precies meten en belangrijker nog, waarom? Wat wil je bereiken?

MechanicalAnimal

is die outputgain niet gewoon een vast gegeven? staat er niks in je handleiding over?
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Douma

Misschien gebruik ik niet de juiste term en moet ik over output level praten?

De reden voor mijn vraag werd getriggerd doordat de volumeknop van mijn versterker op 8 uur staat bij normaal luisterniveau. Op negen uur speelt het al aardig luid. Ik heb dus heel weinig range om het volume te regelen. O.a. daarom ben ik benieuw wat het output level van mijn Node is. Maar ook omdat ik benieuwd ben hoe je zoiets meet en of ik dat zelf met een scope kan doen.

Ik weet dat dit issue (om het zo maar eens te noemen) niet bij de Node ligt, maar bij het ontwerp van de volumeregeling van mijn versterker.

Ik speel met een Roksan Caspian M1 op een set Thiel CS1.5 (86dB/2.8V/m) luidsprekers. Niet de meest efficiente luidsprekers, daarom vind ik het ook een beetje frapant.

Quote from: MechanicalAnimal on September 12, 2019, 08:27:08
is die outputgain niet gewoon een vast gegeven? staat er niks in je handleiding over?
Voor zover ik weet wel. In de handleiding staat hier niks over. die is sowieso erg beknopt.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Kingpin

The Node2 DAC output is 2.1 VRMS, and supports connection to a minimum load impedance of 5kΩ
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Douma

Quote from: Kingpin on September 12, 2019, 10:20:36
The Node2 DAC output is 2.1 VRMS, and supports connection to a minimum load impedance of 5kΩ
Top dank voor de info! :thumbs-up: 2.1 VRMS klinkt mij erg hoog in de oren. Er staat mij iets bij dat cd-spelers jaren geleden rond de 1 VRMS zaten. Maar het kan best zijn dat ik in de war ben met wat anders.

Verder ben ik nog steeds benieuwd hoe zoiets gemeten wordt en of ik dit zelf ook kan doen. Info hierover is welkom.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

hifiman

Quote from: Douma on September 12, 2019, 10:27:30
Top dank voor de info! :thumbs-up: 2.1 VRMS klinkt mij erg hoog in de oren. Er staat mij iets bij dat cd-spelers jaren geleden rond de 1 VRMS zaten. Maar het kan best zijn dat ik in de war ben met wat anders.

Verder ben ik nog steeds benieuwd hoe zoiets gemeten wordt en of ik dit zelf ook kan doen. Info hierover is welkom.
1 kHz sinus afspelen en dan gewoon met een universeelmeter op wisselspanning stand meten

Douma

Quote from: Douma on September 12, 2019, 10:27:30
2.1 VRMS klinkt mij erg hoog in de oren. Er staat mij iets bij dat cd-spelers jaren geleden rond de 1 VRMS zaten. Maar het kan best zijn dat ik in de war ben met wat anders.
Ik was blijkbaar in de war met wat anders. Ik heb inmiddels gelezen dat rond de 2VRMS heel normaal is.

Quote from: hifiman on September 12, 2019, 12:00:58
1 kHz sinus afspelen en dan gewoon met een universeelmeter op wisselspanning stand meten
Oh, dat klinkt wel erg simpel. Ik ga het voor mijn eigen lol dan toch met de scope doen.  :D
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Douma

Quote from: Douma on September 12, 2019, 14:02:51
Ik was blijkbaar in de war met wat anders. Ik heb inmiddels gelezen dat rond de 2VRMS heel normaal is.
Gisteren vertelde ze bij De Groef Audio, die mijn versterker voor een ander probleem had nagekeken, dat die 2.1V toch wel hoog is en dat je levert in de buurt van de 1V zit.

Ik zit nu muziek te luisteren met het volume van de Node op de helft en de volumeknop van mijn versterker op nog niet eens 8 uur. Ik vind dit wel extreem. Ik moet het volume van de Node bijna helemaal laag zetten wil ik gebruik kunnen maken van een fatsoenlijke range op mijn versterker.

Misschien dat ik hier beter een ander topic over start. Los van het eventuele hoge outputvoltage van de Node is dit duidelijk iets wat bij de versterker ligt.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

MechanicalAnimal

Quote from: Douma on September 13, 2019, 09:08:50
Gisteren vertelde ze bij De Groef Audio, die mijn versterker voor een ander probleem had nagekeken, dat die 2.1V toch wel hoog is en dat je levert in de buurt van de 1V zit.

Ik zit nu muziek te luisteren met het volume van de Node op de helft en de volumeknop van mijn versterker op nog niet eens 8 uur. Ik vind dit wel extreem. Ik moet het volume van de Node bijna helemaal laag zetten wil ik gebruik kunnen maken van een fatsoenlijke range op mijn versterker.

Misschien dat ik hier beter een ander topic over start. Los van het eventuele hoge outputvoltage van de Node is dit duidelijk iets wat bij de versterker ligt.

veel randapparatuur zoals CD-spelers etc sturen tussen de 0,5 en 1,0 uit.

als je een MP3spelertje (met een verloopje van 3,5mm jack<>2xRCA) op je aux in aansluit zul je merken dat het volume heel laag blijft, dat komt doordat zo'n MP3 spelertje een lagere output heeft.

Het is dus logisch dat als jij in je APP de Node vol laat uitsturen, je al erg snel je max volume bereikt.

Als ik mijn HEOS link in de heos app op 50% zet dan moet ik ook mijn versterker verder opendraaien om een zelfde geluidniveau te produceren dan wanneer ik de app op 100% volume zet.

Mijn marantz heeft geen pijltje op indicator op de knop maar als ik hem op -50 dB zet,dus halverwege het bereik dan knalt het hier al aardig en vind mijn hond me al niet meer lief.
Bij -40 dB moet ik eerst zeker weten dat zowel hond als vrouw niet thuis zijn en liever ook de buren niet.

Dat komt een beetje overeen met jouw verhaal, volume nog niet op 9 uur met de HEOS op 100% en jouw set op 8 uur met het volume in de NODE op 50%.

Ik probeer uit te zoeken wat de output is van mijn Heos maar die kan ik zo gauw helaas niet vinden  :nopompom:

Maar mij klinkt het wel logisch gezien die >2 volt output.



SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Kingpin

Quote from: Douma on September 13, 2019, 09:08:50
Gisteren vertelde ze bij De Groef Audio, die mijn versterker voor een ander probleem had nagekeken, dat die 2.1V toch wel hoog is en dat je levert in de buurt van de 1V zit.
Even wat meer info ... die 1V is dat Peak-Peak of RMS en bij welk level (consumer 0dBFS ?) ... zoals je ziet praat men soms langs elkaar heen.
en is dat de digitale uitgang of de analoge uitgang ?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Digitale overdracht (spdif/RCA) ligt tussen 0.2Vpp en 0.8Vpp bij een 75ohms verbinding.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Douma

Quote from: MechanicalAnimal on September 13, 2019, 09:27:20
Dat komt een beetje overeen met jouw verhaal, volume nog niet op 9 uur met de HEOS op 100% en jouw set op 8 uur met het volume in de NODE op 50%.
Ik twijfel een beetje of we het over hetzelfde hebben. Daarom voor de zekerheid even een foto bijgesloten van de stand van mijn volumeknop. Mijn Node staat nu op 50%. Als ik de Node op 100% zet is het al een stevig volume en ruim boven normaal luisterniveau.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Douma

Quote from: Kingpin on September 13, 2019, 09:42:18
Even wat meer info ... die 1V is dat Peak-Peak of RMS en bij welk level (consumer 0dBFS ?) ... zoals je ziet praat men soms langs elkaar heen.
en is dat de digitale uitgang of de analoge uitgang ?
Goed punt, dat weet ik eerlijk gezegd niet.  :-\

We hebben het over de analoge uitgang.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

MechanicalAnimal

Quote from: Douma on September 13, 2019, 09:54:24
Ik twijfel een beetje of we het over hetzelfde hebben. Daarom voor de zekerheid even een foto bijgesloten van de stand van mijn volumeknop. Mijn Node staat nu op 50%. Als ik de Node op 100% zet is het al een stevig volume en ruim boven normaal luisterniveau.

we hebben het over hetzelfde, ik kan alleen geen foto maken van mijn volumeknop omdat er geen indicatie op zit, ik gebruik mijn display op de versterker.
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Kingpin

Quote from: Douma on September 13, 2019, 09:56:35
Goed punt, dat weet ik eerlijk gezegd niet.  :-\

We hebben het over de analoge uitgang.
Ok, je gebruikt dus de dac van de Node.
Heb je deze op bv de CD ingang zitten en niet toevallig op de Phono ingang (mocht je die hebben) ?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

MechanicalAnimal

als ik even google dan vind ik dit voor de Roksan:

Input Sensitivity: 700mV RMS

dan is het wel logisch dat je versterker wat vreemd gedraagt als je daar 2100mV opzet.
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Kingpin

Ik heb even je achterkant van de versterker bekeken. Heb je de switch RCA/XLR wel goed staan ?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

MechanicalAnimal

Quote from: Kingpin on September 13, 2019, 10:02:54
Ik heb even je achterkant van de versterker bekeken. Heb je de switch RCA/XLR wel goed staan ?

hij heeft een Caspian M1, zit daar XLR op dan?
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Douma

Quote from: MechanicalAnimal on September 13, 2019, 09:57:25
we hebben het over hetzelfde, ik kan alleen geen foto maken van mijn volumeknop omdat er geen indicatie op zit, ik gebruik mijn display op de versterker.
Top, dan voorkomen we eventuele verwarring.  :thumbs-up:

Ik vind dit alleen best wel extreem, dat ik maar zo'n klein bereik van de volumeknop kan gebruiken. 's Avonds op lager volume luisteren kan alleen als ik het volume van de Node nog lager zet. Anders krijg ik problemen met onbalans tussen de kanalen.

Quote from: Kingpin on September 13, 2019, 09:59:39
Ok, je gebruikt dus de dac van de Node.
Heb je deze op bv de CD ingang zitten en niet toevallig op de Phono ingang (mocht je die hebben) ?
Op een van de line ingangen. Er zit geen phono input op deze versterker.

Quote from: Kingpin on September 13, 2019, 10:02:54
Ik heb even je achterkant van de versterker bekeken. Heb je de switch RCA/XLR wel goed staan ?
Ik heb geen XLR ingangen en de enige schakelaar op de achterkant is de powerswitch. Het gaat om de Roksan Caspian M1 geintegreerde versterker.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Douma

Quote from: MechanicalAnimal on September 13, 2019, 10:02:30
als ik even google dan vind ik dit voor de Roksan:

Input Sensitivity: 700mV RMS

dan is het wel logisch dat je versterker wat vreemd gedraagt als je daar 2100mV opzet.
In het manual staat een input sensitivity van 240mV. 700mV is het output voltage van de pre sectie.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

MechanicalAnimal

Quote from: Douma on September 13, 2019, 10:09:34
In het manual staat een input sensitivity van 240mV. 700mV is het output voltage van de pre sectie.

okay sorrie, dan staat dat verkeerd op die pagina  :nopompom:

was ook een soort hifi-database, geen idee hoe betrouwbaar dat is.

je woont niet in de buurt* geloof ik, ander had je je roksan even wel op mijn HEOS mogen zetten hier.

*groningen toch? ik heb jouw scherm eens overgenomen.
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Kingpin

Tja enigste manier is de output van je Node te meten (in AC stand) dan weet je het zeker.
Je zou in het ongunstigste geval een weerstandnetwerkje kunnen maken met precisie weerstanden (2 stuks) die je er tussen plaatst.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Douma

Quote from: MechanicalAnimal on September 13, 2019, 10:19:39
okay sorrie, dan staat dat verkeerd op die pagina  :nopompom:

was ook een soort hifi-database, geen idee hoe betrouwbaar dat is.

je woont niet in de buurt* geloof ik, ander had je je roksan even wel op mijn HEOS mogen zetten hier.

*groningen toch? ik heb jouw scherm eens overgenomen.
Ohja, dat is ook zo. Dat Kingpin scherm. Ja, ik woon nog steeds in Groningen, maar dan op een andere plek. Jij nog steeds in Nijkerk?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Douma

Quote from: Kingpin on September 13, 2019, 10:33:05
Tja enigste manier is de output van je Node te meten (in AC stand) dan weet je het zeker.
Je zou in het ongunstigste geval een weerstandnetwerkje kunnen maken met precisie weerstanden (2 stuks) die je er tussen plaatst.
Meten wil ik zeker nog doen, maar feit blijft dat de combinatie van de Node met mijn Roksan niet ideaal is betreffende output>input.

Zou ik gewoon een weerstand per kanaal in serie kunnen zetten? Bijvoorbeeld 47kOhm om zo de input impedantie 2x zo groot te maken. Of misschien nog wel groter. Ik vraag me wel af hoe "audiofiel" verantwoord dat is.  ;D
"Nothing lasts, but nothing is lost."