iPadOs en de toekomst van de laptop (of niet)

Started by J.A.F._Doorhof, September 10, 2019, 14:16:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Zoals vele weten ben ik een paar jaar geleden volledig bij Apple weg gegaan.
De reden was eigenlijk heel simpel, als je poorten zoals de card reader/HDMI uit een laptop gaat halen voor creatives... en de prijs enorm hoog houdt... tja dan trekken mensen dat op een gegeven moment niet meer. Ook de vertraging van de MacPro (en de nu onhaalbare prijs) en de explosieve prijs stijging van de iPhone waren allemaal redenen om Apple de rug toe te keren (en ik was niet de enige).

Maar....
Ik wil wel een kleine tip geven als je veel met fotografie en video bezig bent.
Kijk vanavond even naar iOs13 of wel iPad OS

De laatste maand zijn we een workflow aan het testen met alleen een iPad pro op reis en geen laptop.
Hoewel ik de test heb gedaan op iOS12 waren alle frustaties gebaseerd op het file systeem (echt ronduit belachelijk op een systeem met de naam pro) en internet (wat nodig is door het bizarre file systeem).

Voor mensen die niet weten waar ik over praat.
Je kan eigenlijk niets vrij kopieren van app naar app of de filmrol. De app file helpt wel iets maar kan bv niet naar de filmrol kopieren en dat soort vreemde dingen.
Videos kun je niet van de ipad afhalen, maar foto's wel etc.

Maar dit gaat veranderen, en vandaar dat we de iPad Pro maar hebben aangeschaft voor deze test. En ik ben overtuigd.
Dit is het apparaat van de toekomst.

Waarom?
Als we reizen heb ik de volgende taken.

1. Mail en social media
Wel dat is super makkelijk op een tablet of telefoon.

2. Video editing
Daar gaat het mis bij de laptop.
Ik gebruik een Dell XPS i19 met 32GB en dat is een "beest" maar na 45 minuten 4K editen is de accu leeg.
In het vliegtuig kan ik de laptop sowieso niet gebruiken omdat een 15" op schoot niet te doen is in economy+

De iPad pro (tot mijn verbazing) edit H264 super smooth en zelfs H265 (drones) op 100MBs gaat als een mes door een pakje boter (de laptop kan dit niet en moet proxy gebruiken wat me echt enorm verraste).
daarnaast is het de accu duur... vlucht van 10 uur, 3 vlogs geedit, wat foto's bekeken en bijgewerkt, wat films gekeken en landen met 20% accu over (WOW)

3. Fotografie
Dit is echt geniaal.
Alles in Lightroom CC laden.
De bewerkingen doen, aangeven dat alleen SMARTPREVIEWS op de ipad achterblijven (ivm opslag) en je komt thuis en alles staat netjes in Lightroom voor je klaar, export je bewerkingen naar TIFF/JPG (net wat je wilt) en je bent klaar, geen zorgen meer als je een HDD kwijt raakt of kapot gaat, alles is veilig.

En dankzij de nieuwe texture slider kun je perfect de huiden van een model bewerken.

Verder als je meer wilt is er op dit moment Affinity photo dat een "ok" tot "nagenoeg perfect" alternatief is voor Photoshop, het werkt wel wat trager in het begin maar ik begin er al snelheid mee te krijgen. Daarnaast komt Adobe dit jaar met een versie van Photoshop op de iPad (verwacht geen volledige Photoshop maar het word wel mooi).

4. Games en media
Geen probleem.

5. Presentaties
Keynote met een afstandsbediening werkte tot nu toe perfect, er was 1 situatie waar we het HDMI niet aan de gang kregen, geen idee waarom, telefoon en laptop deden het wel, maar in minimaal 20 andere situaties was het aansluiten en werken.

6. Workshops
Op dit moment moet je draadloos schieten. De Sony app is bagger en onbetrouwbaar in een professionele setting (leuk voor thuis en onderweg maar niet op een tradeshow) dus ik ben daar naar een CamFI toegegaan (of een Tethertools Case Air als je met Canon of Nikon werkt) tot mijn stomme verbazing werkte het ding vlekkeloos op ruim 20 meter afstand in een overvolle tradeshow qua wifi verkeer, en dat is vaak waar het mis gaat. Transfers waren super snel en zonder pauzes (RAW op de kaart, JPG naar de tablet)


Je hebt wel wat nodig.
Ik heb zelf een Hyper module aangeschaft die me 2 cardreaders, USB, HDMI en USBc geeft.
Dit is echt essentieel.
En natuurlijk de Apple Pencil 2.


Welke versie?
Na lang wikken en wegen heb ik de 11" gekocht, mede omdat we er veel mee reizen en de 12.9 toch net wat ongelukkig groot is voor bv in het vliegtuig, zouden ze een 12" uitbrengen dan ga ik die direct halen, en misschien proberen we bij de volgende generatie de 12.9" maar hij lijkt me wat te groot voor op reis, werk je voornamelijk thuis METEEN DOEN :D

Ok wat voor apps gebruik ik?
Voor video : Adobe Rush en Luma Fusion. Beide kun je echt alles mee wat je ook op de desktop verwacht voor 99.999% van het editen, ik ben nog niets tegen gekomen wat ik nodig heb en niet mogelijk is.
Voor fotografie : Lightroom CC en als alternatief DarkRoom (geen grap)
Voor fotografie echt bewerken : Snapseed en Affinity photo (binnenkort officieel Photoshop)
Voor video : VLC
Voor Comics : ComicFlow


Het grote voordeel van de iPad pro is dat je bizar veel vermogen en accu duur in een tablet krijgt met een "ok" scherm voor pro werk en waanzinnig scherm als je niet echt professioneel bezig bent. Ik had nooit verwacht dat je 10 minuten 4K video met overgangen en bewerkingen in letterlijk 10-11 minuten kan renderen en het er nog goed uit ziet ook (Lumafusion laat je de output perfect regelen).

Nadeel van de iPad is natuurlijk apps.
Maar... heel eerlijk met programma's als Darkroom, Lightroom CC, Lumafusion, Affinity en Project Rush (en binnenkort Photoshop) vraag ik me wel af in hoeverre je het echt gaat missen dat je met apps werkt, als ze alles doen wat je nodig hebt maar sneller, dan heb ik er wel vrede mee.


Zou de iPad pro een desktop kunnen vervangen ?
Nee. Daarvoor is het echt te beperkt, ik kan bv geen GPS tracker leeghalen en linken aan mijn foto's, plugins voor tinting werken niet.
En het belangrijkste je kan het scherm niet calibreren en je weet per app niet in welke kleur space je werkt.

Kan hij de laptop op reis vervangen?
ABSOLUUT, 100% zeker (met iPad OS).
Zelfs voor iemand zoals ik, die echt enorm veel doet met de tablet.


Wilde dit even als kleine tip geven voor mensen die ook zoeken naar een goed alternatief voor een laptop voor foto en video.
Stel je minder eisen dan kan de normale ipad natuurlijk ook.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sjaak_Banaan

Het zal vast een mooi product zijn, maar ik hoef nooit geen Apple meer, ze verdienen het in mijn ogen gewoon niet.

Iedere keer maar weer de randjes opzoeken, alles gesloten houden en als het stuk is buiten de garantie dan ben je de sjaak. Winstmarges zijn absurd, personeel wordt uitgeknepen en zelf maar zakken vullen.

Bah.... sorry, dat moest ik dan weer even kwijt.
Nogmaal, het is vast een mooi en goed product en het is goed dat jij jouw ervaring deelt, maar hier komt het niet in huis.  :tongue2:
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

J.A.F._Doorhof

#2
LOL
Je zegt precies wat ik dacht toen ik Apple de rug toekeerde.
Dell gaat kapot en 24 uur later staat er een monteur die alles gratis repareert.
Mijn MBP had staingate en was ik dus mooi een week kwijt (een week hier zonder laptop is... wel niet te doen klaar).

Apple is overal de voorsprong kwijt (behalve prijs)
Telefoons is het niet meer wat het was en merken als Samsung en Huawei en Google vliegen apple aan alle kanten voorbij.
De Keynotes zijn van arrogant met een reden naar SUPER arrogant zonder reden gegaan. Viel bijna van de bank toen ze beweerde als eerste een "achteraf scherpstel punt te kunnen selecteren" hadden uitgevonden.... dat zal al 3 jaar op Android toestellen.

En juist daarom schreef ik dit eigenlijk.
De iPad pro maar vooral de apps zijn wel iets waar je echt eens in moet duiken als je veel met foto's en video bezig bent.

Ik heb onlangs met Adobe een gesprek gehad en aangegeven dat ik eigenlijk van mening ben dat hun Apple redden.
Ik had een M5 van Huawei die absoluut niet onderdeed voor een iPad (pro) super snel ding, super helder en accu duur van hier tot tokyo (letterlijk), maar..... lightroom CC werkt (sterker sneller en beter dan op de iPad pro, maar dat is binnenkort opgelost) maar op video gebied is het alleen powerdirector want Rush is alleen voor Samsung.

Sterker Affinity is iPad only etc.
De apps redden feitelijk Apple.
Ik vind dat doodzonde aangezien ik Android een fantastisch systeem vind de laatste tijd met hun opties voor aansluiten van HDDs etc.
Vroeger was dit veel minder belangrijk trouwens maar nu tablets zo verschrikkelijk veel power krijgen dat zelfs H265 te editen is is juist dat open gooien van die poorten zo belangrijk.

Apple doet dit nu (4 jaar te laat) op de iPad Pro.
En ik ga zeker niet terug naar Apple (om alles wat je zelf net aangeeft) maar de iPad pro is wel een zeer bijzonder ding nu met iPad Os.
Zonder iPadOs is het... een opgeblazen iPhone, leuk en snel maar VEEL te beperkt.


Verder 100% met je eens nog steeds :D
Je zal me niet snel met een iPhone meer zien.

Even voor de duidelijkheid, Apple maakt gewoon geniale producten, MacOs is superieur aan Windows op vele vlakken (maar wel minder dan vroeger), maar de prijzen en innovatie zijn gewoon volledig uit het lood geslagen. Een iPhone blijft gewoon een geniale telefoon en iOS is super mooi en handig, maar dat is geen bedragen waard wat Apple vraagt in mijn persoonlijke optiek. En op camera gebied liggen ze gewoon 5-6 jaar achter, ben dan ook heel benieuwd wat ze vanavond gaan doen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rielplayer

#3
Ipados werkt gewoon goed. Ik gebruik eigenlijk enkel de ipad pro nog met ipados. Draai al vrij lang de beta van ios 13 en ipados en het is voor mij een reden om de macbook pro zoa goed als niet meer te gebruiken.

Gebruik je lumafusion Frank voor video's?

Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

J.A.F._Doorhof

Als aanvulling
In samenwerking met Microsoft NL heb ik een maand of 2 een Surface Book 2 getest en dat is echt geniaal, wat een fantastische machine en geniale interactie met de pen.
Echt een droom machine voor iemand zoals ik.

Alleen...
Video editen ging net niet snel genoeg (de Dell is sneller, maar is ook nieuwer) en de accu.. en daar ga je weer.
In tablet mode is video editen niet mogelijk omdat je niet met touch kan werken, en in tablet mode is de video kaart net snel genoeg voor foto's in Lightroom met smartpreviews.
In power mode (met keyboard) werkt alles subliem maar blijf je dus zitten met een accu duur van 45-60 minuten met heavy editen.

De iPad pro doet hetzelfde werk en blijft gewoon makkelijk 4-5 uur in de lucht, en kijk je alleen films gok ik dat hij makkelijk de 10 uur haalt.

Als de surfacebook 3 uitkomt zie ik daar absoluut een nieuwe laptop voor me in, maar ik ga eerst kijken wat iPadOS gaat brengen, en of het echt zo word als ze beloven. Ik mis namelijk nog 1 essentieel ding.... batch hernoemen van foto's. en dat is toch wel zeer belangrijk.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

@Rielplayer,

Wat is je overdrachtsnelheid naar een SSD?
Haal je rond de 100MB/s?

En heb je een optie gevonden om foto's in batch te hernoemen?
Heb dat nu via automator gedaan maar dat is VERRE van ideaal te noemen (maar het werkt).
Ik durf de beta niet te installeren omdat LumaFusion niet goed werkt met de Beta en die gebruik ik erg vaak.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rielplayer

Quote from: J.A.F._Doorhof on September 10, 2019, 15:00:41
@Rielplayer,

Wat is je overdrachtsnelheid naar een SSD?
Haal je rond de 100MB/s?

En heb je een optie gevonden om foto's in batch te hernoemen?
Heb dat nu via automator gedaan maar dat is VERRE van ideaal te noemen (maar het werkt).
Ik durf de beta niet te installeren omdat LumaFusion niet goed werkt met de Beta en die gebruik ik erg vaak.

De snelheden weet ik niet Frank, ben geen poweruser wat dat betreft. Lumafusion werkt nu toch wel gewoon lekker met de beta. En anders kun je altijd terug naar ios 12.
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

Dura

De laptops en desktops vind ik erg duur, de iPhones ook, maar de iPads zijn in mijn ogen schappelijk geprijsd, voor 350,- heb je al een hele mooie. Zelf gebruik ik het ding van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat en als ik 'm nu uit mijn vingers laat vallen heb ik vandaag nog een nieuwe. En vanwege samenwerking heb ik daarom dus ook een bescheiden iPhone, SE.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

J.A.F._Doorhof

@Dura
Weet niet of je op apps zit maar kijk eens naar de Huawei M5 en de nieuwe Samsung serie.
Scheelt een hoop geld.
Hoewel ik Huawei erg goed vind weet ik alleen niet of ik dat nog wel moet adviseren met die idioot in Amerika met zijn tradewars.

Annewiek zit nu ook te twijfelen, ze moet een nieuwe telefoon en wil een iPhone maar zit ook naar Android te kijken, langere accu duur, betere camera's en al haar apps draaien er ook op.
Met iPad Os word de iPad wel een heel speciaal device, maar als je dat allemaal niet nodig hebt... kijk eens naar die andere. Samenwerking met telefoon is trouwens wel erg goed bij Apple.


@rielplayer.
Kun je eens kijken als je een 1GB file kopieert hoe snel dit gaat aub?
En je weet zeker dat LumaFusion ook exporteert?
Dat hield me echt tegen om de beta te installeren maar sta echt te springen, net ook weer anderhalf uur kwijt omdat ik videos perse via de cloud van de ipad af moet halen (internet hier is sneller dan kopiëren naar een externe schijf)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

@rielplayer
Op jouw risico ;)
Staat nu te downloaden ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

blue-eyes

#10
Ietwat anders, ik gebruik dit soort devices niet vanuit prof. noodzaak, maar als prive, regulier internet, beetje thuis werken met MS Office.

Ik werk nu met de laptop en de ipad. beiden zijn handig, maar voor mij vervangt het ene nog niet de andere. Benieuwd naar de ontwikkeling zoals door jullie benoemd!


Reagerend op Frank zijn opmerking, telefoon Annewiek: ik heb vorige week een Macbook PRO 15 gekocht, en sta op het punt de iPhone XR te halen. Even wachten of na vandaag er weer 100 euro er af gaat na de release van iPhone 11 vandaag.
Reden die je zelf al noemt.... De enorme mooie integratie, samenwerking van alle Apple devices met elkaar.
Ergo, ons hele huis staat nu vol met Apples (iMac, mac mini's, ipads, ipods, iphones, etc), ook de kinderen hebben niets anders (wel afdankertjes van ouders :D ).

Motto: blijf bij een merk, dan krijg je integratie. Android kent dit ook, maar de mix van beiden kan technisch werken, maar niet zo optimaal als alles uit 1 stal!

p.s. De nieuwe MAC pro, dat is een monster, helaas te duur. Als je die hebt Frank, geen issues meer vermits de software er is ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Rielplayer

Quote from: J.A.F._Doorhof on September 10, 2019, 15:13:25



@rielplayer.
Kun je eens kijken als je een 1GB file kopieert hoe snel dit gaat aub?
En je weet zeker dat LumaFusion ook exporteert?
Dat hield me echt tegen om de beta te installeren maar sta echt te springen, net ook weer anderhalf uur kwijt omdat ik videos perse via de cloud van de ipad af moet halen (internet hier is sneller dan kopiëren naar een externe schijf)

Exporteren naar bestanden... dat is zeker geen probleem want dat heb ik net nog maar een keer geprobeerd. Youtube ook geen problemen!
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

Rielplayer

Quote from: J.A.F._Doorhof on September 10, 2019, 15:34:19
@rielplayer
Op jouw risico ;)
Staat nu te downloaden ;)

ben benieuwd..... dan ook maar meteen muis en toetsenbord aansluiten.
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

J.A.F._Doorhof

Heb het erop staan
Maar jammer genoeg vanuit files nog steeds geen mogelijkheid om naar de film rol te gaan. Wat is dat toch voor onzin.

Ook geen batch hernoemen nog gevonden
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Dura

Quote from: J.A.F._Doorhof on September 10, 2019, 15:13:25
@Dura
Weet niet of je op apps zit maar kijk eens naar de Huawei M5 en de nieuwe Samsung serie.
Scheelt een hoop geld.

Het gaat mij inderdaad om de manier waarop apps via iCloud naadloos samenwerken op iPad en iphone. Mijn SE was overigens helemaal niet zo duur, 2 jaar geleden gekocht voor 350,- , 128 GB ( voor muziek) en ik ben nog steeds 100%? Tevreden met hoe snel is is, plus het handzame formaat en de prachtige vormgeving.
Ben het zoals al eerder gezegd met je eens, iPhones zijn erg duur, maar dat geldt dan wel vooral voor de recente modellen. Koop je een wat ouder model dan mis je weliswaar het gevoel het nieuwste van het nieuwste te hebben, maar zo what? Zoveel is er niet meer verbeterd de afgelopen jaren.

On topic: Kijk er al helemaal naar uit om mijn iPad Pro 10.5 binnenkort een nieuw software jasje te geven.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

Rielplayer

Quote from: J.A.F._Doorhof on September 10, 2019, 16:47:22
Heb het erop staan
Maar jammer genoeg vanuit files nog steeds geen mogelijkheid om naar de film rol te gaan. Wat is dat toch voor onzin.

Ook geen batch hernoemen nog gevonden

Probeer eens documents van readdle. Daar kun je wel de foto's benaderen
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

J.A.F._Doorhof

Ga ik doen.
Maar tot nu toe vind ik het "niet wat ik gehoopt en gelezen had".

Lumafusion en Lightroom kunnen nog steeds niets met externe bronnen, kopiëren naar en van de filmrol kan niet met files (ga jouw tip zo proberen thx)

Het kan zijn (hoop ik) dat dit nog aangepast gaat worden. Maar als batch rename echt niet komt vind ik dat een enorme teleurstelling. De rest kan ik omheen werken (zou niet moeten maar het kan)

@dura
Thuis vind ik cloudintergratie super. Maar probeer in een hotel met 0.09 up eens ;) daarom vind ik iPados zo essentieel omdat ze beloven alles open te gooien qua externe drives.

We wachten even af tot de officiële release en de app updates. Maar zonder hernoemen word het toch verdraait moeilijk de iPad pro te gebruiken voor wat ik doe.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rielplayer

Quote from: J.A.F._Doorhof on September 10, 2019, 17:39:58
Ga ik doen.
Maar tot nu toe vind ik het "niet wat ik gehoopt en gelezen had".

Lumafusion en Lightroom kunnen nog steeds niets met externe bronnen, kopiëren naar en van de filmrol kan niet met files (ga jouw tip zo proberen thx)

Het kan zijn (hoop ik) dat dit nog aangepast gaat worden. Maar als batch rename echt niet komt vind ik dat een enorme teleurstelling. De rest kan ik omheen werken (zou niet moeten maar het kan)

@dura
Thuis vind ik cloudintergratie super. Maar probeer in een hotel met 0.09 up eens ;) daarom vind ik iPados zo essentieel omdat ze beloven alles open te gooien qua externe drives.

We wachten even af tot de officiële release en de app updates. Maar zonder hernoemen word het toch verdraait moeilijk de iPad pro te gebruiken voor wat ik doe.

Kijk hier eens naar... shortcuts

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=2ahUKEwi8y7noy8bkAhXBblAKHeK_DHoQFjACegQIABAB&url=https%3A%2F%2Fwww.reddit.com%2Fr%2Fios%2Fcomments%2Fb8vh84%2Fcan_anyone_make_a_shortcut_for_batch_renaming%2F&usg=AOvVaw0Hb_d7Aunw0H9Rnh-hINeb
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

J.A.F._Doorhof

#18
Heb ik aangemaakt en werkt
Maar op dit moment duurt 9 video's hernoemen 10 minuten. Dus lijkt me alsof hij alles eerst upload.

Maar kan het fout hebben.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

i2Paq

#19
Quote from: J.A.F._Doorhof on September 10, 2019, 14:16:01

Kan hij de laptop op reis vervangen?
ABSOLUUT, 100% zeker (met iPad OS).
Zelfs voor iemand zoals ik, die echt enorm veel doet met de tablet.


Wilde dit even als kleine tip geven voor mensen die ook zoeken naar een goed alternatief voor een laptop voor foto en video.
Stel je minder eisen dan kan de normale ipad natuurlijk ook.

Ik deel die mening niet.

Kijkend naar de iPad is hij leuk voor onderweg om een beetje Word of misschien Excel te doen. Wat doelloos te surfen en je mail te beantwoorden.

Maar daar stopt het ook.

Neem eens zoeken via Google, mijn laptop geeft hele andere (meer bruikbare) resultaten dan mijn iPad.
Over het bewerken/bijwerken van websites/forums etc. maar te spreken.

Ik ben juist weer meer naar mijn laptop over gestapt omdat Apps. onder iOS (of Android for that matter) leuk zijn maar bij lange na niet bieden wat Windows bied.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

J.A.F._Doorhof

#20
Voor website design kan ik me indenken.
Sowieso is er met volledige programma's meer te doen.

Het zal per persoon verschillen
Ik denk dat de creatieve sector dit absoluut als vervanging kan zien dankzij ipados. Maar dan ook alleen dankzij die bepaalde apps. iMovie kan ik bv amper serieus nemen maar lumafusion is nagenoeg gelijk aan een desktop versie.

Het verschilt per doelgroep.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

i2Paq


Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

J.A.F._Doorhof

Absoluut
Ik denk ook dat Apple voornamelijk op de reizende zakenman richt die simpele dingen moet doen. Of juist de creatieve sector. Qua apps zijn die twee groepen ook erg goed vertegenwoordigd.

Website beheer en cad bv zie je niet zoveel van. Denk ook dat dat stukken beter werkt op een systeem waar je meerdere schermen hebt en natuurlijk dingen naast elkaar kan testen. Plus een echte scalable browser hebt.

Dat gezegd hebbende. Met Wordpress kan ik via de iPad "redelijk goed" de blogposts doen n
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Spinner drive no play
USB stick wel
Vanmiddag even een SSD proberen.

Wel jammer dat de apps nog geen externe HDD ondersteunen. En dat de filmrol volledig afgeschermd blijft. Documents kan er inderdaad bij maar die kan weer niet bij externe devices.

Even afwachten tot de final release en app updates maar tot nu toe valt het enorm tegen .

Let wel, ik blijf bij mijn mening dat het voor de creatieve sector een game changer is dat je met externe hdds kan werken en hopenlijk binnenkort ook tethered schieten.

Had alleen gehoopt dat ze hun beloftes waarmaakte over een laptop replacement file system. Tenminste zo begreep ik het.

In ieder geval lost het 1 enorm probleem op en dat is net trage kopiëren en backuppen onderweg van data.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Ok
Ik heb het voor elkaar
SSD formateren als exfat werkte wel, spinner ga ik morgen nog een keer proberen

Foto's kopiëren van de filmrol naar SSD is selecteren, kopiëren en paste in files
Van files naar filmrol moet via share.... Een beetje apart maar goed het werkt
Hernoemen via de automator werkt nu ook ;)
topie

Nu nog support vanuit de software en klaar ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"