IFA 2019 (projector) verslag

Started by home@the movies, September 9, 2019, 17:24:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

home@the movies

Hi iedereen,

We zijn weer terug van de IFA en ik deel graag met jullie een aantal bevindingen en zaken die we mochten bekijken en beluisteren.
het is een wat lang verhaal geworden maar ik hoop toch dat één en ander interessant genoeg is om door te nemen.
De foto's volgen later, voor nu veel leesplezier.

Gr
werner


Verslag IFA 2019

Zoals 21 September de officiële start van de herfst inluidt, zo luid de IFA beurs in Berlijn ieder jaar weer de start in van een nieuw Home Cinema seizoen. Traditiegetrouw waren we dan ook weer van de partij om ons onder te laten dompelen in het laatste nieuws op vlak van consumentenelektronica.


Wat projectie betreft leek er op het eerste zicht dit jaar niet erg veel nieuws te rapen, de groten namen zoals JVC, SONY en Epson houden blijkbaar allemaal even een sabbat jaar, laten we hopen dat dit betekend dat er volgend jaar groot nieuws volgt.
Toch viel er meer te beleven dan we hadden gedacht en konden we ons blij maken met een aantal leuke nieuwigheden en updates, we komen er wat later uitgebreid op terug.

Ieder jaar is er wel weer een nieuw "toverwoord" dat opduikt op de IFA om de consumer naar zijn buidel te doen grijpen, de economie moet nu eenmaal blijven draaien.
Het zal niemand verwonderen dat 8K dit jaar zowat overal als een doorn in je oog prikte en letterlijk op je netvlies bleef branden.
Als we de producenten moeten geloven dan is 4K al lang "out of the picture "  en ziet de nieuwe resolutie er alweer zoveel maal beter uit.
Iedereen die een beetje serieus met Home Cinema en beeld bezig is weet uiteraard beter, ziet het er dan niet goed uit? Natuurlijk wel maar de hamvraag is, ziet het er beter uit dan wat we tot nu toe hebben???? Ook hier later wat meer uitleg.

De AV industrie zou de AV industrie niet zijn als er niet om de haverklap weer één of ander "nieuw " formaat of of update van een bestaand formaat zou worden gelanceerd.
Een poos geleden werd "IMAX ENHANCED " op de wereld losgelaten, ook op de IFA kon een stand waar dit met grote trom werd aangekondigd niet ontbreken.
We konden het natuurlijk niet nalaten om dit ook even van naderbij te gaan bekijken want als het zoveel beter is willen we het natuurlijk zelf beoordelen ( noteer de kleine vorm van sarcasme ;-)


Amazon Alexa, Google Home, het zijn nog maar twee van de grote spelers die ons met voice controle trachten te overhalen om onze oude koelkast, wasmachine en andere toestellen te vervangen door "smart home appliances".
Niets zo handig dan om tegen Alexa te zeggen, hey Alexa, maak me een lekker kopje koffie, waarbij de volautomatische koffiemachine als een volwaardige Barrista aan het werk gaat en je op je wenken bedient.
Smart Home was dan ook het 2de toverwoord bij zowat alle merken die zichzelf serieus nemen in de consumer elektronica.
Een robot als persoonlijke butler, een machine die je was zelf strijkt en opvouwt, je zag het allemaal op IFA

Ook al is bovenstaande allemaal leuk speelgoed en interessant om te zien waar we eventueel naartoe evolueren, wij waren er in eerste instantie uiteraard voor wat nieuws op vlak van beeld en geluid
Eerst even dit, iedereen die ons kent weet dat we steeds onpartijdig ons oordeel geven over om het even welk merk. We zijn geef fan van JVC, Sony, Epson, Optoma of eender welke fabrikant op zich.  We zijn fan van een toestel dat het meeste waar maakt van datgene wat we als home Cinema liefhebbers die we zelf zijn, op hopen.
Onderstaande is dan ook geen pro of contra een bepaald merk maar een eerlijke vaststelling van wat de markt bied.

Zoals eerder in de inleiding geschreven, geen grote nieuwigheden dit jaar. Dat JVC niet met nieuwe toestellen ging uitpakken is natuurlijk geen verassing. De vorig jaar geïntroduceerde line up was een behoorlijke grote stap en met de kinderziektes en de leveringsproblemen van het eerste uur hadden de Japanners wel hun handen vol om dit eerst netjes uit te klaren.
We gaan het niet hebben over of dit nu goed of slecht was en over hoe JVC al dan niet fouten heeft gemaakt, daar is al genoeg over geschreven.
Wat we wel met zekerheid mogen zeggen is dat ze achter de schermen niet hebben stilgezeten en hun zaakjes op orde hebben gebracht, meer nog er was echt wel zeer mooi nieuws te rapen.
Het belangrijkste is de aankondiging van een nieuwe update in de firmware die een extra functie mogelijk maakt waar menig Home Cinema liefhebber zijn duimen en vingers gaat bij aflikken nl, Frame Adapt HDR.

We gaan ook hier niet uitgebreid ingaan op het hoe en waarom HDR op projectie zo een zorgenkindje is, ook daar is al voldoende info over verschenen op de forums en onze website.
Wel een woordje uitleg waarom deze nieuwe functie zoveel betekend voor HDR voor ons als Home Cinema projectie liefhebbers.

In tegenstelling tot alle mogelijke andere " statische truukjes"  die we de laatste jaren hebben moeten toepassen om HDR kijkbaar te maken, zoals manueel aanpassen van gamma, custom gamma curves, tone mapping settings in blu rays spelers, speciale profielen enz hebben we nu eindelijk een werkbare oplossing die heel wat problemen in één keer aanpakt.

Kort beschreven komt het hier op neer;

De projector gaat, los van elke al dan niet mogelijke aanwezigheid van correcte of foute metadata, zelf de helderheid van het inkomende signaal "meten" dynamisch en aanpassen.
Tot nu toe moesten we met andere oplossingen steeds genoegen moesten nemen met een compromis. Enerzijds het clippen van highlights of een te donker beeld, of een Panasonic UHD speler gebruiken met HDR optimizer waarbij we dan enkel tot een goed resultaat kwamen bij het gebruik van effectieve schijfjes.
De andere, meer dynamische oplossingen, waren of te duur (Lumagen) of te omslachtig (MADVR op PC)
Nu hebben we dus een oplossing die al het bovenstaande in één bied in de projector zelf, de Frame Adapt HDR.
Als er iets is wat we JVC moeten nageven dan is het wel dat ze zeer goed naar de markt en hun klanten hebben geluisterd, daarvoor alleen verdienen ze een dikke pluim van mijn kant.
We hebebn deze functie aan het werk gezien, en ook al moeten we dit zelf nog met een zeer kritisch oog bekijken en binnenste buiten keren, wat we zagen deed ons bijzonder veel plezier.
Uiteraard gaan we op onze Home Cinema Happening editie 2019 hier heel erg veel aandacht aan besteden.

Voor de gebruikers van een anamorphe lens, die ik trouwens ten zeerste kan aanraden, komt er ook een extra setting bij die het mogelijk maakt om de lens bij het bekijken van 16/9 materiaal niet meer te moeten verwijderen om een juiste beeldverhouding te bekomen, een niet onbelangrijke functie.

Toch nog een aankondiging van een nieuwe projector bij JVC, de X7900, het enige 4K E-Shift toestel dat nog in het gamma zat, gaat worden vervangen door een 4K DLP laser toestel.
De LX-NZ3 gaat het instapmodel worden en aan een prijs van 3499 Euro in de markt worden geplaats, voorlopig ga ik hier geen oordeel over vellen aangezien we het toestel niet echt in omstandigheden hebben kunnen bekijken die een nieuw toestel verdient.
Ook hier zullen we op de Home Cinema Happening 2019 meer over kunnen vertellen en laten zien.



Dan even op bezoek bij onze andere Japanse vrienden, die van Sony.

Al jarenlang behoren de Sony projectoren met hun reflecterende panelen tot de top in Home Cinema.  De zachtheid van het beeld samen met de zeer goede beeldverwerking en vlotheid van de bewegingen op hun SXRD panelen zijn voor menig filmliefhebber de reden om voor een Sony projector te kiezen.
Nu zijn de VW270, VW570 en de laserprojector VW870 nog steeds zeer fraaie toestellen waarbij de VW270 nog steeds als goedkoopste "echte native 4K" projector mag worden benoemd.
Toch kunnen we niet anders dan zeggen dat Sony ons de laatste 2 jaar een beetje teleurstelt op vlak van nieuwigheden en verbeteringen.

De boven aangehaalde projectoren werden vorig jaar geïntroduceerd maar waren toen al eerder een wat verbeterde versie van vorige modellen.
De uitschieter was de aanpassing van de VW760 naar de VW870 die een nieuwe lens kreeg, een iris functie en elektronische aanpassing van de optische onscherpte in de hoeken van het beeld.
Er steeg wat gemor op onder de Sony freaks omdat in de veel goedkopere VW760 ook wel degelijk reeds een iris aanwezig was, echter deze werd nooit geactiveerd.

Dit jaar dus ook geen nieuwe toestellen van Sony, wel een firmware update waarbij de omstreden iris in de VW760 nu wel geactiveerd wordt, ook de elektronische scherpte en afzonderlijke settings voor SDR/HDR worden toegevoegd.
Al bij al dus een magere oogst, we zijn er van overtuigd dat Sony volgend jaar met een sterke opvolger komt die antwoord bied op de vraag van menig Home Cinema Liefhebber.

Ook bij Epson geen groot nieuws te rapen, de line up blijft zoals hij is met een toevoeging van een Ultra Short Throw laser projector, de EH-LS500W.
Dreze projector richt zich op de steeds groter wordende markt van mensen die een strakke oplossing zoeken voor projectie in de woonkamer, en dat ze niet de enige zijn in dit segment mag duidelijk worden bij een verder bezoek op de IFA.

Na dat eerder dit jaar Optoma op de ISE beurs hun UST 4L laser projector aankondigde kwam ook LG met een fraai toestel op de markt, de HU85LA.
Wat dit toestel zo bijzonder maakt is dat het één van de eerste consumer projectoren is die geen gebruik maakt van een enkele blauwe laser met fosfor wiel maar Dual lasers waardoor er geen kleurenwiel met het bijhorende vervelende regenboog effect meer nodig is.

Ik kon deze LG bewonderen op de IFA en was zeer erg onder de indruk van het plaatje wat op het scherm werd getoverd. Met een prijskaartje van rond de 6000 Euro is dit ook niet echt een super duur toestel, al gaat de Optoma (wel met één laser) reeds voor 3499 Euro over de toonbank.

Dat UST projectoren een hele weg hebben afgelegd is wel duidelijk. Oorspronkelijk werden ze ontworpen  voor gebruik in klaslokalen en meeting rooms omdat ze geen schaduw veroorzaakten van de persoon die ervoor stond.
Ondertussen zijn dit volwassen Home Cinema projectoren geworden met 4K resolutie, laser lichtbron, hogere contrasten en vooral strak vormgegeven wat voor huiskamergebruik bijna een must is.
Combineer deze toestellen met een daglicht werend projectiescherm en je hebt een zeer fraaie oplossing voor de woonkamer.

We gaan op de Home Cinema happening 2019 een mooi gamma aan deze UST projectoren op de bezoekers loslaten, kom jullie dus zelf overtuigen van de kwaliteit van deze toestellen.


Ik hoor wel vaker stemmen opgaan dat projectie voor Home Cinema meer en meer een niche binnen een niche aan het worden is.
Het zal jullie niet verbazen dat wij het hiermee niet eens zijn ;-) ik kan een hoop redenenen aanhalen waarom ik deze stelling niet deel, echter het is nu reeds een bijzonder lang verhaal geworden, dus we gaan deze discussie wellicht zeer binnenkort voeren op een andere plaats en tijdstip ;-)

Alvast dank voor het lezen en tot zeer binnenkort

Werner

CHome@The Movies/Cinedream

Kerre

Mooi helder verhaal.  :pompom: Leuk om te lezen.

Vraagje, krijgt de x7900 nog de update voor de variabele HDR of geldt dit alleen voor de N-Serie?
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

Teejoo

Alleen de N-serie.

Maar verder zie je dat fabrikanten toch de stap naar laser aan het maken zijn om ook met de steeds groter wordende tv's te concurreren. Goede zaak!

home@the movies

Quote from: Kerre on September  9, 2019, 17:49:48
Mooi helder verhaal.  :pompom: Leuk om te lezen.

Vraagje, krijgt de x7900 nog de update voor de variabele HDR of geldt dit alleen voor de N-Serie?

Dank u, ik vrees dat de update enkel voor de N reeks is, tot nu toe geen indicatie dat dit ook op de vorige reeks gaat komen. Ik vrees dat de rekenkracht van de processoren in de E-Shift reeks hier niet voldoende rekenkracht voor bezitten.

home@the movies

Foto's

home@the movies

nog wat

home@the movies

#6
Quote from: Teejoo on September  9, 2019, 17:53:20
Alleen de N-serie.

Maar verder zie je dat fabrikanten toch de stap naar laser aan het maken zijn om ook met de steeds groter wordende tv's te concurreren. Goede zaak!

Absoluut, wees maar zeker dat projectie nog lang niet dood en begraven is, ook al ik zag op IFA 8K Oleds staan van 89 inch maar wel met een prijskaartje variërend tussen de 55 en de 70000 Euro, het grootste paneel dat ik zag was een 98 inch bij MetZ.
Uiteraard is dit impressionant in formaat maar nog steeds maar een fractie van wat ik op mijn 2m80 brede scherm in mijn HT zie, en dat ook voor een fractie van de kostprijs.
Ik wil ook nog wel eens zien hoe je zo een joekel op een zolder of in een kelder in je HT krijgt  ;D ik hoor van een hoop mensen dat ze ivm projectie in de woonkamer niet op een groot projectiescherm willen zien. wel, stel je maar eens een 98 inch OLED voor die tegen je muur hangt, ook niet echt aantrekkelijk hé.
Een LG 4K laser UST projector met een mooi oprolbaar scherm (al is dit niet evident) heb je voor minder dan 7000 euro en ook al is het geen OLed, maar het is wel een nul minder in prijs. En ja, ik weet het, het is geen Oled kwaliteit maar je hoeft er wel geen extra hypotheek op je woning voor te nemen ;-)

Dirk

heb jij zelf al ervaringen met een oprolbaar scherm icm UST?
die instap-JVC met laser lijkt wel wat...ik volg met argusogen wat je daarvan op de HCH gaat laten zien, misschien wel een vervanger voor m'n "daily" 9300  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

home@the movies

Quote from: Dynky on September  9, 2019, 18:32:36
heb jij zelf al ervaringen met een oprolbaar scherm icm UST?
die instap-JVC met laser lijkt wel wat...ik volg met argusogen wat je daarvan op de HCH gaat laten zien, misschien wel een vervanger voor m'n "daily" 9300  ;)

We hebben er eentje in bestelling staan, het scherm zelf is niet het probleem maar de vraag is hoe stabiel het gaat hangen in de ruimte.
Als er geen grote luchtverplaatsingen zijn en het scherm netjes op zijn plaats kan blijven hangen dan kan het perfect, indien het scherm gaat bewegen dan kan het een probleem gaan worden.

Kjelt

Mooi verhaal Werner, bedankt.
Vraag
Quote
we zijn er van overtuigd dat Sony volgend jaar met een sterke opvolger komt die antwoord bied op de vraag van menig Home Cinema Liefhebber.
Ik hoef geen inhoudelijk antwoord want begrijp het NDA concept, maar Is dit wishfull thinking, puur speculatie van jullie kant of heb je wel iets hier omtrent vernomen van Sony?

Dirk

Quote from: home@the movies on September  9, 2019, 18:37:13
We hebben er eentje in bestelling staan, het scherm zelf is niet het probleem maar de vraag is hoe stabiel het gaat hangen in de ruimte.
Als er geen grote luchtverplaatsingen zijn en het scherm netjes op zijn plaats kan blijven hangen dan kan het perfect, indien het scherm gaat bewegen dan kan het een probleem gaan worden.
ok, dus 't mogelijke probleem zit hem bij UST echt in de fysieke stabiliteit van eea...goed om weten.
moet het trouwens wel een specifiek "UST geschikt" scherm zijn, of kan het met eender welk (al dan niet ALR) scherm?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Teejoo

Quote from: home@the movies on September  9, 2019, 18:27:46
Absoluut, wees maar zeker dat projectie nog lang niet dood en begraven is, ook al ik zag op IFA 8K Oleds staan van 89 inch maar wel met een prijskaartje variërend tussen de 55 en de 70000 Euro, het grootste paneel dat ik zag was een 98 inch bij MetZ.
Uiteraard is dit impressionant in formaat maar nog steeds maar een fractie van wat ik op mijn 2m80 brede scherm in mijn HT zie, en dat ook voor een fractie van de kostprijs.
Ik wil ook nog wel eens zien hoe je zo een joekel op een zolder of in een kelder in je HT krijgt  ;D ik hoor van een hoop mensen dat ze ivm projectie in de woonkamer niet op een groot projectiescherm willen zien. wel, stel je maar eens een 98 inch OLED voor die tegen je muur hangt, ook niet echt aantrekkelijk hé.
Een LG 4K laser UST projector met een mooi oprolbaar scherm (al is dit niet evident) heb je voor minder dan 7000 euro en ook al is het geen OLed, maar het is wel een nul minder in prijs. En ja, ik weet het, het is geen Oled kwaliteit maar je hoeft er wel geen extra hypotheek op je woning voor te nemen ;-)
Mij hoef je niet te overtuigen, maar ik vind het wel echt tijd worden dat laser de standaard wordt. Los van de levensduur vind ik het vooral mooi rustig tov een lamp.

Kjelt

Quote from: Teejoo on September  9, 2019, 18:55:05
Mij hoef je niet te overtuigen, maar ik vind het wel echt tijd worden dat laser de standaard wordt. Los van de levensduur vind ik het vooral mooi rustig tov een lamp.
Meer lumens! , laser is natuurlijk prima maar dan wel wat sterker dan wat ze nu in hun machines zetten bij JVC en Sony.

home@the movies

Quote from: Kjelt on September  9, 2019, 18:49:40
Mooi verhaal Werner, bedankt.
VraagIk hoef geen inhoudelijk antwoord want begrijp het NDA concept, maar Is dit wishfull thinking, puur speculatie van jullie kant of heb je wel iets hier omtrent vernomen van Sony?

Puur speculatie van mijn kant voor alle duidelijkheid  ;D

Teejoo

#14
Quote from: Kjelt on September  9, 2019, 19:06:07
Meer lumens! , laser is natuurlijk prima maar dan wel wat sterker dan wat ze nu in hun machines zetten bij JVC en Sony.
Ben ik toch echt niet met he eens Kjelt. Die knallen toch behoorlijk, en nu draai ik ook op low lamp met mijn oldskool lamp. Een Sony VW760 zou ik flink moeten terugschroeven. Teveel licht vind ik ook niet ontspannen kijken.

home@the movies

#15
Quotemoet het trouwens wel een specifiek "UST geschikt" scherm zijn, of kan het met eender welk (al dan niet ALR) scherm?

Moet inderdaad een specifiek UST geschikt scherm zijn, het kan uiteraard ook met een manwit scherm maar niet met een "gewoon" ALR scherm.
De reden hiervoor is dat het licht bij een UST projector van onderaan komt, een gewoon ALR scherm blocked het licht van onder, boven en zijkanten.
Een ALR scherm voor een UST laat het licht van onderen door, het is eigenlijk een fresnell lens maar dan op een doek.

Dirk

dat UST oprolbaar scherm wat je in bestelling hebt staan (en paar posts terug)...is die ALR?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

papaleo

Quote from: home@the movies on September  9, 2019, 18:27:46
............. het grootste paneel dat ik zag was een 98 inch bij MetZ........

Sony zal er toch ook wel staan met zijn (onbetaalbare) imposante 98" 8K TV ,de KD-98ZG9 MASTER Serie  8)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

home@the movies

Quote from: Dynky on September  9, 2019, 20:16:48
dat UST oprolbaar scherm wat je in bestelling hebt staan (en paar posts terug)...is die ALR?

Inderdaad.

Kjelt

Quote from: Teejoo on September  9, 2019, 19:30:00
Ben ik toch echt niet met he eens Kjelt. Die knallen toch behoorlijk, en nu draai ik ook op low lamp met mijn oldskool lamp. Een Sony VW760 zou ik flink moeten terugschroeven. Teveel licht vind ik ook niet ontspannen kijken.
Voor HDR en een groot scherm zeg 130" en groter heb je IMO echt meer licht nodig.
Hoeveel inch is jouw scherm?

home@the movies

#20
Quote from: Kjelt on September  9, 2019, 20:34:58
Voor HDR en een groot scherm zeg 130" en groter heb je IMO echt meer licht nodig.
Hoeveel inch is jouw scherm?

Met de juiste tone mapping is dat licht verhaal toch net iets minder belangrijk, ik draai op mij 2m80 scherm (akoestisch transparant) ook op lage lamp in HDR, wel met de panamorph lens, dat moet ik toegeven.
Vergeet niet dat het HDR verhaal niet zozeer over absolute lichtopbrengst alleen gaat, wat niet wegneemt dat je inderdaad wel wat extra kan gebruiken.
Voor projectie zal je in een dedicated ruimte nooit gebruik maken van de maximale waarden op een HDR disc. Mocht je in een batcave higlights gaan projecteren die effectief 6, 700 nits of meer halen dan zou dat al bijzonder onaangenaam kijken worden en pijn gaan doen aan je ogen.
Ik geloof in een combinatie van goede tone mapping en inderdaad wel wat extra lichtopbrengst maar geen extremen zoals die in Oled en andere schermen nodig zijn.
Een projector met mooie zwartwaarden, een goede lichtopbrengst met een paar honderden lumens meer dan we nu hebben, en goed werkende dynamische tone mapping zal al wonderen doen voor HDR in projectie en dat zit er zeer zeker aan te komen op korte termijn.

The Luggage

Quote from: home@the movies on September  9, 2019, 18:37:13
We hebben er eentje in bestelling staan, het scherm zelf is niet het probleem maar de vraag is hoe stabiel het gaat hangen in de ruimte.
Als er geen grote luchtverplaatsingen zijn en het scherm netjes op zijn plaats kan blijven hangen dan kan het perfect, indien het scherm gaat bewegen dan kan het een probleem gaan worden.

Er is blijkbaar zelfs een producent die een oprolbaar ALR vloerscherm voor UST op de markt heeft gebracht.

https://www.youtube.com/watch?v=YXe0vvcJjOQ

Lijkt me wel handig om eventueel in te bouwen in een meubel (is waarschijnlijk veel eleganter dan een grote tv in de woonkamer) maar ik vraag mij af of dit scherm stabiel genoeg is.

Screen Innovations heeft blijkbaar ook een oprolbaar (ophang)scherm, hier een video waarop het te zien is samen met de LG projector die Werner vermeldde.

https://www.youtube.com/watch?v=T1VKoUld4f0

home@the movies

Quote from: The Luggage on September  9, 2019, 22:26:15
Er is blijkbaar zelfs een producent die een oprolbaar ALR vloerscherm voor UST op de markt heeft gebracht.

https://www.youtube.com/watch?v=YXe0vvcJjOQ

Lijkt me wel handig om eventueel in te bouwen in een meubel (is waarschijnlijk veel eleganter dan een grote tv in de woonkamer) maar ik vraag mij af of dit scherm stabiel genoeg is.

Screen Innovations heeft blijkbaar ook een oprolbaar (ophang)scherm, hier een video waarop het te zien is samen met de LG projector die Werner vermeldde.

https://www.youtube.com/watch?v=T1VKoUld4f0

Je loopt een beetje voor op wat we gaan laten zien :-) beide schermen zullen op de HCH 2019 staan

The Luggage

Quote from: home@the movies on September  9, 2019, 22:37:21
Je loopt een beetje voor op wat we gaan laten zien :-) beide schermen zullen op de HCH 2019 staan

Aha, zeer interessant. Ik probeer ze zeker te komen kijken.

Teejoo

#24

Quote from: Kjelt on September  9, 2019, 20:34:58
Voor HDR en een groot scherm zeg 130" en groter heb je IMO echt meer licht nodig.
Hoeveel inch is jouw scherm?
Ik heb maar een 92" scherm, maar een Sony vw760 vind ik ook op grotere schermen veel licht geven. En ik heb een redelijke badcave.

Het gaat zoals Werner aangeeft om de tonemapping. Ik zie dat nu al met de tonemapping van de huidige tonemapping naar 350 nits in de panasonic in combinatie met de jvc. Zodra je dit per frame gaat doen wordt het natuurlijk nog minder een issue.