Fyne Audio

Started by Rowdy, September 8, 2019, 16:34:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rowdy

Fyne Audio, dan met name de F501, heb ik een aantal vragen over. Mijn vrouw vindt dit mooie luidsprekers om te zien.
- Zijn ze geschikt voor een kleine ruimte?
- Is de Rega Brio een goede versterker om de F501 onder controle te houden?
- Wie heeft ervaring met de F501?

chansig

Eerste is een kwestie van de wijze waarop jij ze kan plaatsen, tweede is een kwestie van kijken naar de cijfertjes en derde is leuk...maar heb je weinig aan.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Laatst was hier een topic over, speakers waren tot tweemaal toe geleverd met een kapotte tweeter...

Willi@m

Neem even contact op met H&C. Hij heeft deze staan.
Hegel H80
Kef Ls50 + Norstone Stylum 2
Cambridge Audio Cxn V2
Rotel Cd14

i2Paq

Ik heb ze beluisterd in Amsterdam.

Het zal aan de versterker/ruimte/muziek/kabel etc. gelegen hebben maar ik werd er niet warm of koud van.

Scherp hoog, nauwelijks laag.

Bij bepaalde stukken was ik wel onder de indruk maar overall viel het tegen.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Rowdy

#5
Quote from: chansig on September  8, 2019, 16:41:14
Eerste is een kwestie van de wijze waarop jij ze kan plaatsen, tweede is een kwestie van kijken naar de cijfertjes en derde is leuk...maar heb je weinig aan.

Gr. Hans
1. Op dezelfde plaats als de Triangle Comete. De breedte en diepte zijn ongeveer hetzelfde. Ze staan ongeveer 20 cm van de achterwand vandaan.
2. Belastbaarheid is: 35 - 150 Watt bij 8 ohm. Rega Brio levert 50 Watt bij 8 ohm en 73 Watt bij 4 ohm. Heeft de Rega de luidsprekers onder controle, kan het genoeg stroom leveren?

scoc

#6
Omdat ik mogelijks interesse had in de F502SP maar deze nog niet leverbaar was heb ik even een Fyne Audio F500 mogen lenen thuis om eens een idee te krijgen van de sound. Misschien lijkt dit voor sommige appelen en peren vergelijken maar ik vind van niet. Een klankkleur in een bepaalde reeks zegt wel iets als we even het laag buiten beschouwing nemen.

Er zijn honderden merken van luidsprekers en het blijft altijd persoonlijk wat iemand wel leuk van luidspreker sound of niet. Voor mij was deze Fyne Audio F500 een teleurstelling. Heb hem nu na 4u spelen los gekoppeld ... en ja deze was reeds door dealer ingespeeld. Ik begrijp de reviews van deze niet want mijn mening is als volgt: beperkte openheid, mist wat drive en pit, niet scherp en (te) rustig, te warm van sound (licht deken over de sound), droge sound, stemmen missen body en charme ... redelijk saai.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

chansig

Ik zeg: of een enorm slecht ontworpen speaker, of een butt akoestiek of geen idee hoe iets klinkt wanneer wanneer het goed is.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

scoc

#8
Akoestiek is niet echt probleem en heb ook daar wat aanpassingen gedaan (Vicoustic panelen). En heb reeds verschillende speakers in deze ruimte gehad en kan best de verschillen in klankkleuren testen hier en heb hier reeds B&W, Proac's, Piega's, Dali, Monitor Audio's en Arendals gehad. Elk met hun voordelen en paar nadelen maar deze Fyne Audio heeft wat mij betreft enkel als voordeel dat het rustig en beschaafd speelt maar daar houd het op. Bij gebrek aan speakers heb ik maar effe mijn paar cheapo Wharfdale's D220 aangesloten. Ik beweer niet dat deze beter spelen dan de Fyne F500 maar zeker niet slechter maar zelfs de Wharfedale hebben iets meer openheid en lichte pit die zelfs de Fyne niet had.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

Rowdy

Welke versterker heb je gebruikt?

Maandagochtend ga ik naar H&C om te luisteren naar de F501 i.c.m. Rega Brio. Bron wordt een CD speler.

scoc

Quote from: Rowdy on October 12, 2019, 18:41:56
Welke versterker heb je gebruikt?

Maandagochtend ga ik naar H&C om te luisteren naar de F501 i.c.m. Rega Brio. Bron wordt een CD speler.
Lyngdorf Tdai3400, meer dan voldoende power en vrij neutrale versterker.
Misschien dat de vloerstaander wat energieker is dan de F500.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

xlr8

De 501 heeft uiteraard in het laag wat meer gewicht maar overall ook een beetje hetzelfde sausje;  afbeelding plakt wat aan de speaker en tonaal mat.
Rustig (saai?) onopvallende presentatie, persoonlijk mis ik wat peper en zout in de kont.

In deze prijscategorie is imo meer uit te halen.

Tabcam

Quote from: xlr8 on October 13, 2019, 09:37:26
De 501 heeft uiteraard in het laag wat meer gewicht maar overall ook een beetje hetzelfde sausje;  afbeelding plakt wat aan de speaker en tonaal mat.
Rustig (saai?) onopvallende presentatie, persoonlijk mis ik wat peper en zout in de kont.

In deze prijscategorie is imo meer uit te halen.
Dat klinkt meer als akoestiek- of andere problemen dan als eigenschappen van de luidspreker. Tonaal mat kan aan de match met de versterker liggen. Deze test plaatst ze bovenaan maar zegt ook dat de matching kritisch is.

Of er meer in deze prijscategorie te halen is verwacht ik wel, maar er hangt veel van de luisterruimte en matching met versterker af.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

xlr8

Dat is doorgaans aannemelijk.

De versterker was een Hegel H360, lijkt me niet de minste. Ruimte was de luisterstudio welke 'neutraal' is ingericht icm met nog een aantal speakers ter demo welke je dan ook mooi kan vergelijken.
De andere speakers gaven dan ook geen blijk van mismatch of akoestiek.

Tabcam

Quote from: xlr8 on October 13, 2019, 11:57:58
Dat is doorgaans aannemelijk.

De versterker was een Hegel H360, lijkt me niet de minste. Ruimte was de luisterstudio welke 'neutraal' is ingericht icm met nog een aantal speakers ter demo welke je dan ook mooi kan vergelijken.
De andere speakers gaven dan ook geen blijk van mismatch of akoestiek.
Werden de luidsprekers voor elke wisseling op hun eigen plek gezet? Vaak is het meer verschillend dan je in eerste instantie zou denken. Ze hebben bv. geen baspoort naar achteren.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

xlr8

#15
Quote from: TabCam on October 13, 2019, 12:25:07
Werden de luidsprekers voor elke wisseling op hun eigen plek gezet? Vaak is het meer verschillend dan je in eerste instantie zou denken. Ze hebben bv. geen baspoort naar achteren.

Op de mm. gewisseld van speaker X naar Y en vice versa. Daarbij ook wat geschoven e.d. maar verschilde gewoonweg bar weinig. Een bredere opstelling* gaf zelfs een gevoelsmatig gat in het midden, leek dus alsof de zang vanuit L+R kwam en niet in het midden 'klikte' of hoe je wil aanhaakt.
In dezelfde opstelling(en) met andere speakers was de stem in focus (midden). Dit bedoelde ik dus o.a. met niet los komen vd speakers, geen audiofiel aura. Sterk indraaien deed iets maar werd tonaal of je in een tunnel was aan het luisteren.

*hart/hart tweeter 3 mtr 20.


Edit: in een tunnel aan het luisteren is sterk overdreven maar ter illustratie  :)

Contour

Na een paar initiele postieve reviews is het inderdaad razendsnel downhill gegaan met die nieuwe merk...  :huh2:

Tabcam

Quote from: xlr8 on October 13, 2019, 13:09:49
Op de mm. gewisseld van speaker X naar Y en vice versa. Daarbij ook wat geschoven e.d. maar verschilde gewoonweg bar weinig. Een bredere opstelling* gaf zelfs een gevoelsmatig gat in het midden, leek dus alsof de zang vanuit L+R kwam en niet in het midden 'klikte' of hoe je wil aanhaakt.
In dezelfde opstelling(en) met andere speakers was de stem in focus (midden). Dit bedoelde ik dus o.a. met niet los komen vd speakers, geen audiofiel aura. Sterk indraaien deed iets maar werd tonaal of je in een tunnel was aan het luisteren.

*hart/hart tweeter 3 mtr 20.


Edit: in een tunnel aan het luisteren is sterk overdreven maar ter illustratie  :)
Dan is het dat in ieder geval niet. Hooguit dat de Hegel H390 het geen leuke speaker vond, maar welke amp dan wel? De Hegel is geen moeilijke versterker, dan is het eerder moeilijk een goede match te vinden.

@TS Zou dan zeker bij een Fyne Audio dealer gaan luisteren of het bevalt!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rowdy

Ga ik morgenochtend doen.

xlr8


Quote from: Contour on October 13, 2019, 13:26:31
Na een paar initiele postieve reviews is het inderdaad razendsnel downhill gegaan met die nieuwe merk...  :huh2:

Ik heb dan ook vaak vraagtekens bij 'broodschrijvers'... reviews zijn leuk maar geen absolute bron.


Quote from: TabCam on October 13, 2019, 14:02:29
Dan is het dat in ieder geval niet. Hooguit dat de Hegel H390 het geen leuke speaker vond, maar welke amp dan wel? De Hegel is geen moeilijke versterker, dan is het eerder moeilijk een goede match te vinden.

Was de oudere H360. Deze amp is zeer neutraal en enorm stabiel. Mijn ervaring met Hegel is dat ze alles aansturen en nergens een steek laten vallen getuige de -tig speakers wat er al aan hebben gehangen.

Idd, zelf luisteren is het devies en het liefst ongekleurd binnen je 4 muren maar daar zal de zaak niet moeilijk over doen lijkt me. Je kan iig aldaar in hun ruimte wat andere speakers tegenover zetten om verschillen te proeven, dat geeft dan al per direct een beeld.
Mss dat TS ermee wegloopt, want alles is subjectief... zelfs alles  :)


xlr8

Quote from: Rowdy on October 13, 2019, 14:09:00
Ga ik morgenochtend doen.

Hoe was de luistersessie ?

Rowdy

Ben afgelopen maandag naar H&C Hifi geweest om te luisteren naar de Fyne Audio F501. Versterker was de Rega Brio R, ikzelf heb de Rega Brio 2016.
Heb geluisterd naar de volgende CD's:
- Eva Cassidy - Over the rainbow
- Amanda Marshall - Beautiful goodbye
- Muddy Waters - My home is in the delta
Verder heeft mijn 9 jarige dochter nog 2 van haar CD's gedraaid.

De stem van Eva Cassidy wordt goed weergegeven, ook als ze uithaalt blijft het goed. Het wordt niet scherp.
Bij Amanda Marshall krijg je rond 4:50 minuut normaal gesproken een geluidsdruk van de lage tonen, maar dat heb ik nu gemist. Het kwam er niet uit. Kan aan de ruimte bij H&C Hifi liggen. Haar stem kwam wel naar voren.
Muddy Waters klinkt goed, heb ik niets op aan te merken.
CD's van mijn dochter vond ze goed klinken. Het is niet mijn muziekkeuze, maar zij mag ook graag naar muziek luisteren.

Ik hou de luidsprekers in mijn achterhoofd en wil ze nog een keer beluisteren.

chansig

Of het ligt aan jouw ruimte.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rowdy

Hoe bedoel je? Ik heb ze niet bij mij thuis beluisterd.

chansig

#24
Mogelijk doen je eigenste speakers wel iets niet oke doen icm de ruimte waarin ze staan.

Dus zou je referentie mogelijk niet juist kunnen zijn. Tenminste als je als uitgangspunt hebt: Ik wil horen wat er op de cd staat. Als je als uitgangspunt hebt: Wil het zoals het thuis klinkt...dan mis je dus inderdaad iets.

Waar het dan door komt is gissen.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.