Surround woonkamer

Started by audio_stabilo, April 8, 2022, 21:45:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audio_stabilo

Op dit moment ben ik bezig met een Surround opstelling te maken in de woonkamer. Front center en subs heb ik al. 640d - 440c - SPL12 van Klipsch.

Als surround wil de ik 140d of de 240d, ik zit nog in twijfel.

Mijn bankstel staat tegen de muur. Naast het bankstel heb ik genoeg ruimte voor de surround. Maar als ik surround back wil heb ik denk ik wel een uitdaging. De bank willen en kunnen wij niet naar voren zetten, maar de surround back willen we uiteraard ook niet direct op onze oren hebben. Mogen surround back speakers ook wat hoger hangen? Misschien dat dan de rp402s dan wat is ? Of wordt zo het surroundgeluid helemaal verstoord?

audio_stabilo

#1
Of mogen de Surround ook in het midden van de kamer (dat is wel iets voor het bankstel) en de Surround back aan de zijkanten tegen de muur helemaal achterin?
Of moeten ze perse helemaal achter je ?

Uit eindelijk moet het een Atmos setup worden. Misschien dat surround back niet nodig is ?


FrankBe

Als het bankstel absoluut niet naar voor kan, zou ik surround en surround back in de hoeken boven mekaar plaatsen waarbij surround back (boven) naar mekaar gericht zijn en de gewone surround (onder) naar voor. Als surround kan je misschien de 240 nemen en als back de 140?

Ik had een gelijkaardige situatie en door de bouw van een oversized subwoofer moest ons bankstel 80cm naar voor. Mijn surrounds zijn 4x inbouw speakers op een rij die plat liggen en tegen de achterste muur naar boven afstralen voor een diffuser geluid. De surrounds staan 3.5m uit mekaar en de backs 2m. Met behulp van nog 4x inbouw speakers in het plafond ik absoluut tevreden over de Atmos surround bubbel.


H&C Hifi

Voor surround is het iets minder spannend.
de 140D zullen volstaan.

audio_stabilo

Thanks. En moet surround back wel perse?
Want als ik surround aan de zijkanten doe en boven me Atmos speakers. Of mis ik dan wat ? Want dan ben ik wel helemaal van het probleem af dat de bank eigenlijk naar voren moet.

audio_stabilo

Misschien maakt dit de tips wat makkelijker
De foto met me vinger had ik het idee om daar surround side te plaatsen en wellicht surround back te laten voor wat het is. En dan 2 Atmos speakers boven mij.
Er komt ook nog een sub bij

audio_stabilo

Wellicht deze opstelling ?

audio_stabilo


Contour

#8
Misschien eens kijken naar Impulse surrounds van Keith Marshall?

audio_stabilo

Quote from: Contour on April 10, 2022, 12:15:44
Misschien eens kijken naar Impulse surrounds van Keith Marshall?

Haha nee dankje

JGvH

Je had toch verhuisplannen ?

Ralf67

#11
Klipsch heb ik jaren geleden  al gehad, dus kan er weinig zinnigs over zeggen. 8)

Paar tips

Extra surrounds lenen, touwtje ertussen en je kan testen.
Inmeten met Audessey en filmpje kijken.

Is het niks gewoon weer terug naar 5.1 plus Atmos

Heb ik met mijn verzameling Impulse luidsprekers ook gedaan.

Uiteindelijk is het 5.2.4 geworden.

Contour roept maar wat, heeft geen surroundset volgens mij       :D

Ralf67

Als fronts de Klipsch RP240D ?

Hebben maar 3,5 inch speakertjes erin.

Zoals ik op de foto van je set zie staan .

audio_stabilo

Quote from: JGvH on April 10, 2022, 14:30:07
Je had toch verhuisplannen ?

Klopt... maar een huis is helaas niet gelijk klaar

audio_stabilo

Quote from: Ralf67 on April 10, 2022, 15:46:34
Als fronts de Klipsch RP240D ?

Hebben maar 3,5 inch speakertjes erin.

Zoals ik op de foto van je set zie staan .

Klopt we willen geen grote zuilen. De subs (komt er 1 bij) gaan een hoop doen