Afgelopen week waren we in de kringloopwinkel om een naar LP's te zoeken, waar ik een een paar AR-2ax luidsprekers tegenkwam van Acoustic Research.
Er stond geen prijs op, maar met de gedachte dat vroeger alles beter was, ze van echt hout waren, 'zwaar' en de woofers zagen er groot uit, dus ik vond het wel interessant om eens te proberen.
Bovendien hebben we sinds kort een erfstukje, een Dual 721, dus dat past wel bij de vintage look.

De verkoper had de luidsprekers niet getest en kon er ook niets over zeggen, dus de prijs was goed.
Voor het idee, zo zien ze eruit, hoewel deze foto's van het net komen:

Na wat googlen bleken het erg oude speakers te zijn (1971), maar wel goede speaker, 2ehands worden ze zelfs nog voor best veel geld aangeboden.
Onderstaand wat info uit de brochure die ik al heb gevonden:

Verder nog niet zoveel mee gedaan, alleen aangesloten en op niet al te hoog volume geluisterd of ze uberhaubt iets deden.
De eerste indruk is eigenlijk best wel goed, het laag is best goed te noemen en gouwe ouwe plaatjes klinken eigenlijk best wel okι.
De draaiknoppen achter zijn wel slecht, het geluid valt regelmatig uit wanneer je eraan draait, maar blijft wel constant wanneer deze in het midden staan.
Wat mij wel direct opviel is dat het volume van de versterker een stuk hoger moet zijn dan bij onze Klipsch-luidpsrekers om hetzelfde volume eruit te krijgen, ik weet niet of dat op een defect duidt of dat het normaal is met oude luidsprekers.
Het frontje heb ik nog niet verwijderd, dat is ook niet eenvoudig geloof ik omdat het gelijmd en waarschijnlijk ook geniet is, maar dat wil ik nog wel gaan doen om ze sowieso schoon te maken en kijken of de foamranden nog goed zijn.
Technisch luisteren heb ik nog niet gedaan, ik wilde het eerst hier posten en horen wat jullie erover te zeggen hebben.
Zijn er hier kenners en zijn er dingen die ik absoluut wel of juist niet moet doen met deze luidsprekers?