Vintage Acoustic Research AR-2ax gekocht, maar nog wel wat vragen

Started by Sjaak_Banaan, September 4, 2019, 13:13:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sjaak_Banaan

Afgelopen week waren we in de kringloopwinkel om een naar LP's te zoeken, waar ik een een paar AR-2ax luidsprekers tegenkwam van Acoustic Research.
Er stond geen prijs op, maar met de gedachte dat vroeger alles beter was, ze van echt hout waren, 'zwaar' en de woofers zagen er groot uit, dus ik vond het wel interessant om eens te proberen.

Bovendien hebben we sinds kort een erfstukje, een Dual 721, dus dat past wel bij de vintage look. :D
De verkoper had de luidsprekers niet getest en kon er ook niets over zeggen, dus de prijs was goed.

Voor het idee, zo zien ze eruit, hoewel deze foto's van het net komen:






Na wat googlen bleken het erg oude speakers te zijn (1971), maar wel goede speaker, 2ehands worden ze zelfs nog voor best veel geld aangeboden.
Onderstaand wat info uit de brochure die ik al heb gevonden:










Verder nog niet zoveel mee gedaan, alleen aangesloten en op niet al te hoog volume geluisterd of ze uberhaubt iets deden.

De eerste indruk is eigenlijk best wel goed, het laag is best goed te noemen en gouwe ouwe plaatjes klinken eigenlijk best wel oké.
De draaiknoppen achter zijn wel slecht, het geluid valt regelmatig uit wanneer je eraan draait, maar blijft wel constant wanneer deze in het midden staan.

Wat mij wel direct opviel is dat het volume van de versterker een stuk hoger moet zijn dan bij onze Klipsch-luidpsrekers om hetzelfde volume eruit te krijgen, ik weet niet of dat op een defect duidt of dat het normaal is met oude luidsprekers.
Het frontje heb ik nog niet verwijderd, dat is ook niet eenvoudig geloof ik omdat het gelijmd en waarschijnlijk ook geniet is, maar dat wil ik nog wel gaan doen om ze sowieso schoon te maken en kijken of de foamranden nog goed zijn.

Technisch luisteren heb ik nog niet gedaan, ik wilde het eerst hier posten en horen wat jullie erover te zeggen hebben.

Zijn er hier kenners en zijn er dingen die ik absoluut wel of juist niet moet doen met deze luidsprekers?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

WillyP

Wat wel of niet mag, zou ik niet durven zeggen, maar ik heb wel enige ervaring met AR luidsprekers, alhoewel niet met deze. Indertijd golden ze als state-of-the-art, met name de AR-3.

1. Het rendement is laag, dat is bekend. Daarbij is het een gesloten systeem. Een flinke versterker kan geen kwaad.

2. Het rendement van de tweeter is eigenlijk te laag. De luidspreker loopt dus af in het hoog. Ik geloof dat de middenspeaker meer hoog produceert dan de tweeter... Pas later is er een verbeterde tweeter ontwikkeld door AR. Die zat in de AR 10PI en de AR3A Improved.

Succes.

WillyP


i2Paq

Als je echt gedegen advies wil hebben, oa. van ex werknemers van AR, kijk dan op de The Classic Speaker Pages.

Daar, en alleen daar, vindt je inside info die je nergens anders zult vinden.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Sjaak_Banaan

Thanks allebei, ik ga weer even lezen.
Die site had ik wel al gezien, daar komen mijn plaatjes ook vandaan geloof ik, had alleen het forum niet gezien daar.

Verder was ik niet van plan om hele spannende dingen te doen met deze speakers, daar heb ik gewoon te weinig verstand van, maar ik vroeg mij o.a. af of het kwaad kan om ze op wat hoger volume te testen.
Niet dat ik dadelijk mijn versterker (PM5005) verpruts of iets onherstelbaar sloop in deze luidsprekers.
Foamrandjes die kan ik wel vervangen denk ik, dus als die rot zijn en scheuren is dat minder erg verwacht ik.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

i2Paq

De tweeters worden wat minder (lees: zachter) door de jaren heen, net als de L-pads die er in zitten.

In mijn AR3 heb ik de L-pads ook vervangen want die werkten niet meer. Omdat deze zelfde niet meer beschikbaar zijn is er een aanpassing nodig om die wel verkrijgbaar zijn te laten werken.
Dit heeft ook weer voordeel voor de zachter werkende tweeters.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Sjaak_Banaan

Zojuist de instructies gevolgd van 'The Classic Speaker Pages' om de frontjes te verwijderen.
Dat was vrij eenvoudig, logo eruit draaien, houtschroefje erin en voorzichtig trekken zodat de lijm langzaam loslaat.

Wat ik daar aantrof was misschien te verwachten, maar het was toch even schrikken: :P



Dadelijk maar op zoek naar nieuwe foamranden en dan komende week gaan knutselen.

Ergens ook wel positief dit, het kan dus eigenlijk alleen maar beter worden.  :colgate:
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder


Sjaak_Banaan

Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

i2Paq

Let goed op!

Het schijnt dat niet elke rand die past ook geschikt is!

Het zijn drukkasten, dus ook weer zorgen dat de drivers weer "lucht dicht" in de kasten komen! Anders is het effect weg.

Daar valt die rand dus ook onder.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Sjaak_Banaan

Hmmm... inmiddels bij Speakerrepairshop twee nieuwe randen besteld.
Daar kun je zoeken op merk en type en de AR2AX stond daar wel tussen...

Ik had inmiddels wel gelezen dat het maar goed is dat ik ze niet op hoog volume heb getest.

QuoteThe most common visible defect in the foam-surround woofer is deteriorated foam.
If the foam or cone is damaged, the cabinet will not be airtight and severe damage will result when played loudly.
A large signal will cause the voice coil excursion to exceed its nominal ~1-in. excursion and "bottom" against the magnet plate, because there is no air suspension to restrain its movement.

Ondertussen ben ik lekker thee aan het trekken van het linnen van de frontjes, ze staan in een emmer met wat Vanish. :P
Misschien kan ik er maar beter nieuw doek opzetten, ze waren echt vies, dus ik twijfel of dat nog goed komt.

Quote from: i2Paq on September  5, 2019, 08:19:06
In mijn AR3 heb ik de L-pads ook vervangen want die werkten niet meer. Omdat deze zelfde niet meer beschikbaar zijn is er een aanpassing nodig om die wel verkrijgbaar zijn te laten werken.

Is dat een beetje te doen als je 0 ervaring hebt?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

i2Paq

Met 0 ervaring moet dat lukken nu de woofer er uit is.

Maar die L-pads kun je nu toch testen?

Hoor je de tweeters en zo ja, als je aan de L-pads draait doen deze wat?

Het "originele" type doek kun je alleen in de US bestellen en is flink aan de prijs.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Sjaak_Banaan

Op TCSP stond nog de tip om 100% linnen, 18 draads, bij de borduurshop te halen, dan ben je voor een paar euro klaar.

Die potmetertjes kraken enorm maar de tweeters werken wel, misschien eerst met contactspray proberen, hoewel de meningen daarover ook nogal uiteen lopen.
Velen zeggen dat contactspray te agressief is en maar voor korte duur werkt.
Van de andere kant, als ze eenmaal zijn ingesteld kan ik ze zo laten staan en kom ik er niet meer aan...

Ik heb de shop van de foamranden nog even gemaild met jouw eerdere opmerking, dus dat wordt nog gecheckt. :)


Oja, bij het reinigen/verzorgen van de kasten zag ik elders HG Meubeline staan.
Jouw naam kwam daar ook voorbij met een enthousiaste reactie.

Is de donkere variant van dit spul ook te gebruiken of moet je echt de lichte gebruiken voor dit hout (unfinished pine)?
Van mij zouden ze iets donkerder mogen, maar weet niet precies wat dit spul doet...
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

i2Paq

Ik heb nog reiniging spul + olie liggen welke ik gebruikt heb voor de kasten van mijn AR3's die mag je wel hebben.
Gekocht op eBay van VintageAR meen ik.

De kasten zou ik niet donker maken, dat wordt echt niet mooi.

Kraken over de tweeters is goed, dan werken je tweeters nog.

Die L-pads zijn koperdraad verzilverd, beter is het uit elkaar halen om te zien of ze nog "heel" zijn. Meestal geoxideerd en ingevreten.
Contactspray gaat dat niet verhelpen.

Ik meen dat deze L-pads goed zijn.

Bij mij waren ze op en dus vervangen voor L-pads.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Sjaak_Banaan

Dat is heel aardig, maar we wonen niet echt in de buurt, ik zit in omgeving Venray.
Ik weet niet of verzenden handig is of dat ik dan net zo goed een flesje HG kan kopen? Die kosten ook maar 7-8 euro...
Die verkoper kon ik zo snel niet vinden op eBay... geen idee wat voor spul het is.

Dadelijk even de woofers eruit halen en de oude foam verwijderen, hopelijk zitten ze niet gesoldeerd maar geklemd.
Hopelijk komen de nieuwe randen morgen binnen, ik heb na vanmiddag eigenlijk niets meer vernomen van de verkoper, hopelijk geen nieuws/goed nieuws. :)

Die L-pads, daar moet ik nog even over denken, maar eerst de woofers fixen en kijken hoe het dan klinkt.
Morgen ook maar eens op zoek naar dat linnen, is denk ik toch mooier om ze zo origineel mogelijk te houden.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

i2Paq

Zijn naam was even iets anders geschreven: Vintage-ar.

Ik kan het opsturen.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Sjaak_Banaan

Ik heb je een PM gestuurd i2Paq. :)

Gisterenavond nog even met de badges bezig geweest, een brillosponsje + stiftje doen wonderen:




Helaas een kleine beschadiging in de R en een mini in de A, maar het ziet er hoe dan ook stukken beter uit.
De tweede is inmiddels ook klaar.


Het frame van de frontjes heb ik ook opnieuw zwart gespoten, beide kanten deze keer, want ze waren echt te goor om schoon te krijgen. :P


De conus van de woofers zijn een beetje verkleurd en meuren ook best wel:



De verkoper van Good Hifi stelde voor deze schoon te maken met een katoenen doek en een sopje met een paar druppels afwasmiddel.
De doek GOED uitwringen, voorzichtig werken en de conus daarbij van onderuit ondersteunen.

Daarna, na een flinke droogtijd, eventueel een coating op basis van siliconen er overheen te strijken, dat verstijft iets en haalt de kleur op.
De speaker wordt er vast mooier van, maar zou die stijfheid een negatief effect hebben of is dit te verwaarlozen?

Hoe zouden jullie hier te werk gaan?
Uiteindelijk zie je er niets van wanneer de frontjes erop zitten, maar ja, als je dan toch bezig bent is het misschien wel netter.


Als er vanmiddag nog tijd is, dan ga ik het zwart rondom de speakers ook maar even met de hand bij schilderen.
Die jongens van AR kunnen misschien mooier speakers maken, maar schilderen konden ze zeker niet!
Daarna ruiken ze misschien ook weer iets nieuwer.  :D
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Richi

Wat een leuk project! En zo mooi geschreven ook. Ik ruik de vieze lucht door het beeldscherm heen.  :colgate:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Sjaak_Banaan

Quote from: Richi on September  8, 2019, 15:03:45
Wat een leuk project! En zo mooi geschreven ook. Ik ruik de vieze lucht door het beeldscherm heen.  :colgate:

Haha, ja die lucht...  :alien:

Onze lampe berger maakt overuren want ik heb de luidsprekers gewoon in de woonkamer op tafel liggen.
Inmiddels al 3x afgedaan met een St. Marc sopje en het wordt wel iets minder goor.

Dat was ons in de kringloopwinkel niet opgevallen, daar ruikt alles zoals bij oma en opa. :P

Gisteren eigenlijk niets meer kunnen doen, we hadden bezoek en moesten dus lekkere speciaal biertjes drinken, daarna bleef ik liever van de luidsprekers af.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Sjaak_Banaan

Zojuist de plaat rondom de speakers opnieuw zwart geverfd, op de foto komt het slechter over door de flits, maar ze zijn mooi mat zwart.



Vanmiddag ook even op pad geweest voor luidsprekerdoek, 18 draads linnen, maar nog zonder succes.
Morgen maar eens op internet zoeken en anders toch voor zwart doek gaan, dat hebben we nog genoeg liggen.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

i2Paq

Netjes!

En met die cleaning + opfris-kit die ik je vandaag stuur worden ze echt als nieuw!

Mijn AR3's waren ook die kleur.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Sjaak_Banaan

Vandaag de nieuwe randen aan het lijmen:
Helaas geen enkel schaal in huis die erop past om druk uit te oefenen, dus maar een houten schotel gemaakt met schuin afgeschuurde randen.



Nog even opzoeken wat de droogtijd van de lijm is, het staat inmiddels al 2 uur zo... :P

Ik ben benieuwd of er ook nog een sealer op de randen moet worden toegepast of dat deze toch al luchtdicht genoeg zijn.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

i2Paq

Quote from: Sjaak_Banaan on September 11, 2019, 17:36:36
Ik ben benieuwd of er ook nog een sealer op de randen moet worden toegepast of dat deze toch al luchtdicht genoeg zijn.

Soms kun je de oude sealer enigszins uitsmeren en dus hergebruiken.

Niet zo maar een kit gebruiken anders krijg je ze er nooit meer uit.

Lees anders even op het AR forum wat je eventueel kunt gebruiken. Staat eea. in het AR3 restauratiedocument.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70