Subwoofer wordt (langzame) mitrailleur . . .

Started by Huub-13, August 19, 2019, 16:07:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Huub-13

Gisteren hele dag regen, dus tijd om aan de muziekset te prutsen.
De hele boel omgezet van de lange kamermuur naar de korte.
Maar dat terzijde . . .

Ook de subwoofer (een Final S220) werd afgekoppeld en later weer aangekoppeld.
Daarbij produceerde hij echter meteen na het inschakelen van de stroom een repeterend geluid, ongeveer als een vertraagde mitrailleur.
Achter elkaar allemaal ploppen (ik schat ong. 150-250 Hz maar precies weet ik dat niet) en verder geen signaal.
Ook als de signaalkabel helemaal was afgekoppeld bleef hij die geluiden maken.
Voorheen (4 jaar) nooit last gehad met deze subwoofer.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn en (vooral) hoe is het te verhelpen?
Goede raad is welkom!
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

chansig

Ik zeg............




















































pm naar Jossie.

:D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Huub-13

#2
Ik voelde hem aankomen  ;D, een herkenbare en niet geheel onverwachte tip van jou.
Evenwel toch bedankt!
Ik zal, als er niet iemand een passende oplossing weet, in elk geval je goede raad opvolgen.
Als ik hem moet opsturen wordt het echter problematisch, want is een zwaar ding en zoveel moeite niet meer waard.
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

chansig

#3
 :D

Als het voor Jossie duidelijk is dat de versterker kapot is, hoef je die alleen maar op te sturen.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Huub-13

Quote from: chansig on August 19, 2019, 16:36:52
:D

Als het voor Jossie duidelijk is dat de versterker kapot is, hoef je die alleen maar op te sturen.

Gr. Hans

Dat zou een mogelijkheid zijn, al zal het met mijn 2 linkerhanden moeilijk zijn om de versterker eruit te halen . . . .
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

DofN

Schroef de plate-amp eruit en stuur die op naar een reparateur. Zoals ARJANKU.IT in Haarlem. Of als je in de buurt van Haarlem woont vragen of je hem kan langsbrengen.

http://www.arjanku.it/

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Quote from: Huub-13 on August 19, 2019, 16:39:42
Dat zou een mogelijkheid zijn, al zal het met mijn 2 linkerhanden moeilijk zijn om de versterker eruit te halen . . . .

Ik ben zo beperkt, dat ik rustig durf te stellen dat als ik het kan, jij het ook kan.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Huub-13

Quote from: doorofnight on August 19, 2019, 16:41:29
Ik ben zo beperkt, dat ik rustig durf te stellen dat als ik het kan, jij het ook kan.

Ben ik wat minder zeker van . .
Maar hoe zeker is het dat de versterker kapot is?
Ik heb de subwoofer slechts afgekoppeld en weer aangekoppeld.
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

DofN

#8
Een actieve subwoofer bestaat uit drie delen. De kast, de woofer en de versterker. De kast is niet gebroken? De woofer is niet uitgescheurd? Dan blijft de versterker over.

Ik heb het te vaak meegemaakt dat plate-amps sneuvelen simpelweg door aan- en afkoppelen. Ondanks anti-stat beveiliging, enzo. Ik heb ook een sub gehad die als een mitrailleur tekeer ging, en het was de plate-amp.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Huub-13

Helder antwoord. Bedankt!  ;D  :pompom:
Ik vrees dat je gelijk hebt en dat er tijdens het "prutsen" ergens kortsluiting is geweest.
Ik ga Jossie PM-men.
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Huub-13

#11
Inmiddels heb ik al contact gehad met Jos(sie), die deze Final S220 goed kent (al verschillende gerepareerd) en met enige zekerheid een kapotte versterker vermoedt.
Reparatie is mogelijk, maar voor mij te duur.
Bovendien kan ik goed zonder subwoofer leven.

Om te voorkomen dat mijn beperkte woonruimte verstopt raakt met niet gebruikte apparatuur wil ik het ding kwijt.
Wie er brood in ziet (volgens Jos is het best een mooie subwoofer!) mag hem gratis in Maastricht komen ophalen!  :pompom:  :clapping:
Stuur dan maar een PM.
(er is nog een ronde afdekking aanwezig voor de woofer, verder geen verpakking of papieren)
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

Teejoo

#12
Goh, een HT'ert uit Maastricht!

Maar geen subwoofer? Kijk je geen film?

Huub-13

#13
Quote from: Teejoo on August 19, 2019, 22:30:53
Goh, een HT'ert uit Maastricht!

Maar geen subwoofer? Kijk je geen film?

Wel surround, maar (vanaf nu) zonder subwoofer . . . . .
Films kijk ik alleen vanaf de TV, met het geluid via de audioset.
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

jossie

#14
Final heeft een aantal modellen subwoofers gemaakt. Helaas is bij allemaal de kwaliteit van de elcotjes zwaar onder de maat. Tel daarbij op dat de printen er mooi uitzien maar bij het solderen bij voorkeur de printbanen loslaten en je hebt een leuke uitdaging.

Om het geheel te complementeren heeft Final bij dit model de eindtrap compleet ingebouwd in een metalen behuizing, dat jaagt de elco's die daar wonen er nog sneller doorheen, ook de dsp die daar huist met veel kleine elcotjes voegt wat extra arbeid toe. Uiteraard is deze behuizing gebouwd om nooit geopend te worden, stel je voor dat je er moet wezen, nee hoor, niet nodig.

Kortom  :(

De woofer is dan weer niet onaardig... een aankomende knutselaar kan best deze sub aansturen met een externe versterker en een minidsp'tje, of alsnog de module opsturen naar, wellicht, mij.
Demonteren is niet echt moelijk hoor Huub  ;)
Omni !

Huub-13

Bedankt voor de uitleg Jos!
Als hij hier blijft staan ga ik er misschien nog eens een verregende herfst-/winterdag aan knutselen . . . .
Enige verduidelijking van jouw suggestie met externe aansturing en die Minidsp zal ik je dan wellicht nog eens vragen.
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

snapo6

Hallo Huub, als je er geen brood in ziet wil ik het wel hebben.
Als niemand me voor is natuurlijk!

Mvg, Anoep
LG OLED65C8PLA - Arcam AVR 550 - Parasound HCA-2205AT - Crown XLS 2502 - B&W 603 S2 AE, zelfbouw Dynaudio  Gemini (center), Focal (Height) - Dynaudio Emit M10 (surround) - zelfbouw sub Peerless XXLS 12 - Zidoo Z1000 PRO - Panasonic UB900 - Synology DS214 Play - Logitech Harmony Elite

Huub-13

De FINAL S220 is vandaag opgehaald door een forumgenoot uit Rotterdam.
Hopelijk heeft hij er nog veel plezier van!
De flesjes DUVEL die hij meebracht komen met dit weer goed van pas . . .
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker