Noob vraag over decibellen en hertzen

Started by BJF, September 1, 2019, 12:52:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BJF

Zoals de topictitel al aangeeft: ik ben een noob op het gebied van hertzen en decibellen. Ik weet dat hertzen frequenties aangeven, en decibellen hoe luid die worden afgespeeld (c.q. bij mij binnenkomen).

Nu ben ik op zoek naar een klein wit subje als aanvulling op mijn Dynaudio Excite X14A. De frequentierespons van de Dynaudio's is 45Hz - 23kHz bij ±3dB (bron).
Zoek ik vervolgens de specificaties van in aanmerking komende subwoofers, dan vind ik bij een REL T zero -6dB at 38 Hz (bron) en bij een REL T/5i -6dB at 32 Hz (bron).
De frequentierespons van de Dynaudio's wordt dus weergegeven bij een ander dB-niveau dan die van de beide RELlen.
Dat de T/5i lager gaat dan de T zero is mij duidelijk. Dat de T zero ws. ook lager gaat dan mijn Dynaudio's vermoed ik.

Vraag is dan ook: wie legt mij in simpele woorden uit hoe de weergegeven (verschillende) dB-niveaus zich tot elkaar verhouden en wat dat betekent voor de weergegeven hertzen?
Is daar überhaupt een of andere duidelijke tabel oid voor, of is alleen de vraag naar zo'n tabel al reden voor een deskundige om in de lach te schieten?
NAD M10 V2
Elac FS247

Kingpin

-6dB lijkt leuk op papier (marketing), maar je wilt graag weten waar het -3dB punt ligt omdat deze je speaker moet overlappen.
dB is logaritmisch dus -3dB ligt beduidend hoger dan de specs aangeven.

Tabellen en specs die je hier opgeeft zeggen in feite niet zoveel omdat je niet weet hoe deze zich verhouden in jou luisterruimte.
Als het in jou geval om het laag gaat dan geeft de specs de frequentie weer van de speaker/sub gemeten op de meest ideale omstandigheden.
Dat zegt nog niets hoeveel dB deze kunnen produceren, die ook afhankelijk zijn van de grootte van de kamer waarin ze staan.
Daarom kan een subje die qua kantelfrequentie iets onder je speaker al afvalt (waardoor het op papier lijkt dat deze niets toevoegd omdat de afvalfrequenties erg dicht bij elkaar liggen) best veel toevoegen omdat deze qua dB's meer kan produceren dan jou speakers.
Beste is om deze eens te meten met REW ofzo om te kijken wat het doet in je kamer.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

BJF

Ik heb inmiddels, een beetje op de gok, een REL T5i besteld. We gaan het meemaken...
NAD M10 V2
Elac FS247

bert stoltenborg

#3
Quote from: BJF on September  1, 2019, 12:52:06
Zoals de topictitel al aangeeft: ik ben een noob op het gebied van hertzen en decibellen. Ik weet dat hertzen frequenties aangeven, en decibellen hoe luid die worden afgespeeld (c.q. bij mij binnenkomen).

Nu ben ik op zoek naar een klein wit subje als aanvulling op mijn Dynaudio Excite X14A. De frequentierespons van de Dynaudio's is 45Hz - 23kHz bij ±3dB (bron).
Zoek ik vervolgens de specificaties van in aanmerking komende subwoofers, dan vind ik bij een REL T zero -6dB at 38 Hz (bron) en bij een REL T/5i -6dB at 32 Hz (bron).
De frequentierespons van de Dynaudio's wordt dus weergegeven bij een ander dB-niveau dan die van de beide RELlen.
Dat de T/5i lager gaat dan de T zero is mij duidelijk. Dat de T zero ws. ook lager gaat dan mijn Dynaudio's vermoed ik.

Vraag is dan ook: wie legt mij in simpele woorden uit hoe de weergegeven (verschillende) dB-niveaus zich tot elkaar verhouden en wat dat betekent voor de weergegeven hertzen?
Is daar überhaupt een of andere duidelijke tabel oid voor, of is alleen de vraag naar zo'n tabel al reden voor een deskundige om in de lach te schieten?

+/- 3 dB betekent dat de frequentiekarakteristiek tussen 45 Hz en 23000 Hz niet meer dan 3 dB afwijkt van de ideale rechte lijn (gemeten in het vrije veld/anechoisch.
het -6 dB punt betekent dat de luidspreker bij 35 Hz een geluidsniveau heeft dat 6 dB minder luid is dan het maximum.
Speakers in kasten zijn filters die 6 dB per octaaf, of 24 dB/oct etc afvallen, afhankelijk van het type.
Er is ook nog iets als rendement, niet alle luidsprekers gaan als je er 2.83 Volt indouwt even luid.

Als je subs met satellieten combineert  krijg je te maken met overlap, ruimte effecten, fase etc. dus ben ik het met Kingpin eens dat de enige fatsoenlijke manier om te weten waarmee je bezig bent is dat je een microfoon van een paar tientjes koopt en de boel meet met REW of iets dergelijks.
Ik bazel maar wat.

BJF

Dank voor de uitleg mensen, ik blijf het ingewikkeld vinden.

Wat ik wél weet is dat ik het thuis moet uitproberen, ervaren.
Meten staat daarbij voor mij niet op de eerste plaats, mijn noobstandpunt is dat wat ik hoor belangrijker is dan wat ik (niet) meet. En ik snap best dat middels meten wellicht verbetering mogelijk is. Maar ook hier geldt dat meten één is, maar weten wat je meet en weten wat dat betekent twee en drie zijn. Ook op dat gebied ben ik een noob helaas(?)...

Ik hoop dat de sub ergens volgende week binnenkomt (vertraging in de levertijd) en ga dan lekker pielen.
NAD M10 V2
Elac FS247

jossie

Staat een blinde aan de rand van het ravijn en hij zegt waar zal ik heen gaan? Komt een mens met zicht naar hem toe en biedt aan hem te begeleiden voor een prettig leven na vandaag. Zegt de blinde, ach laat ook maar, ik vind mijn weg wel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omni !

BJF

Staat diezelfde blinde aan de rand van datzelfde ravijn en stelt dezelfde vraag. Komt dezelfde ziende mens naar hem toe, maar deze keer beschrijft hij hetgeen hij wél, maar de blinde níet ziet.
Dank zegt de blinde, hier kan ik wat mee. En nee, begeleiding is niet nodig, ik doe de dingen graag zelf. Zo ben ik al tot hier gekomen.
NAD M10 V2
Elac FS247

jossie

Ok zegt de ziende, dus je weet dat hier voor je de afgrond is met gruwelijke bergen en dalen, onbegaanbaar terrein dat je geen enkel plezier zal brengen welke weg je ook kiest. Achter je is het vlakke land met een licht glooiende heuvel in de verte, het land van 10 Hz.

Ik zou daar heen gaan, ik vraag Rew om je te begeleiden. Je moet alleen wel zijn taal leren, anders versta je 'm niet...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omni !

DofN

Quote from: jossie on September 14, 2019, 11:05:59
Staat een blinde aan de rand van het ravijn en hij zegt waar zal ik heen gaan? Komt een mens met zicht naar hem toe en biedt aan hem te begeleiden voor een prettig leven na vandaag. Zegt de blinde, ach laat ook maar, ik vind mijn weg wel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

TS vroeg niet om advies, alleen om uitleg. Het was wel een goed advies :)

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

jossie

Klopt, maar gaandeweg plaatst bjf horen boven meten, mag, maar gaat niet werken.

Laagfrequent is de ruimte dominant, je kunt schuiven tot je een ons weegt, resultaat is beperkt. Meten (en corrigeren) geeft een beter resultaat en is toch ook leuk om te doen/leren?

Ik denk dat op het forum iedereen die dat traject in is gegaan niet meer terug wil. Dirac is ook een (makkelijkere) oplossing maar geeft weinig inzicht en plezier, is meten en klaar, weinig om te hobbyen...

In Rew kun je ook Roomsim starten, maten van je ruimte invullen, speakertjes en sub plaatsen, en dan schrikken... hoef je niks voor te meten, geeft wel inzicht waar je mee bezig denkt te zijn...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omni !

Tabcam

Quote from: jossie on September 14, 2019, 12:42:13
Klopt, maar gaandeweg plaatst bjf horen boven meten, mag, maar gaat niet werken.

Laagfrequent is de ruimte dominant, je kunt schuiven tot je een ons weegt, resultaat is beperkt. Meten (en corrigeren) geeft een beter resultaat en is toch ook leuk om te doen/leren?

Ik denk dat op het forum iedereen die dat traject in is gegaan niet meer terug wil. Dirac is ook een (makkelijkere) oplossing maar geeft weinig inzicht en plezier, is meten en klaar, weinig om te hobbyen...

In Rew kun je ook Roomsim starten, maten van je ruimte invullen, speakertjes en sub plaatsen, en dan schrikken... hoef je niks voor te meten, geeft wel inzicht waar je mee bezig denkt te zijn...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat is ook het leuke van het forum. Je vraagt advies en krijgt het, soms allemaal dezelfde kant op, soms totaal verschillend, en dan is het aan jou. Soms moet je een bepaalde weg bewandelen of het ravijn in storten om daarna dat nog een keer te doen of een andere richting te kiezen.

Soms is het beter zelf geëxperimenteerd te hebben zodat je de opmerkingen en commentaren beter kan plaatsen. In één keer goed is ook maar saai :tongue2:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i